Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 05 jul 2018 18:36

Johan100 voegt toe:
http://www.jmpauw.nl/grondtekst/hebreeuwse-ot
https://www.chabad.org/library/bible_cdo/aid/8243
Ik vond deze site. Is dit in uw ogen een correcte weergave? Nations/volken.


De Hebreeuwse teksten wijken niet af.

The Complete Jewish Bible vertaald door Dr David Stern geeft het volgende weer:

Maar zijn vader weigerde en zei: dat weet ik, mijn zoon, ik weet het. Hij zal ook een volk worden en ook hij zal geweldig zijn; niettemin zal zijn jongere broer groot zijn dan hij, en zijn nageslacht zal in vele naties uitgroeien.

Dit klopt ook met de naamgeving van Jozef: hij die toevoegt. Wat wil dat concreet zeggen: deze tekst is koren op de molen van hen die de Efraïmleer aanhangen. Maar hier is iets anders aan de hand, een deel van de stam van Jozef woont en breidt zich uit in het overjordaanse. Er zit nog meer in de woorden hij die toevoegt: het werk van de Messias en de blijde boodschap blijft niet binnen de landsgrenzen van Israël. Het gaat er ook ver buiten men ziet de groei toenemen en tegelijkertijd daalt een deel van de zegen van Avraham, Yitschak en Jaacov op allen die zich aansluiten bij Israël. Niet separaat, zoals het nu is. Het zal worden een Herder en een kudde. Precies zoals Yeshua ook heeft gezegd: Ik heb ook nog schapen die niet van deze stal zijn ook die zal Hij brengen tot deze kudde. Het is dus echt een inlijvingsproces. Vele Joodse gelovigen verheugden zich zeer toen zij hoorden dat ook de goyiem tot het geloof waren gekomen. De voorzegde woorden van koning Salomo kwamen in vervulling.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 06 jul 2018 09:42

Jesaja40 schreef:De Hebreeuwse teksten wijken niet af.

The Complete Jewish Bible vertaald door Dr David Stern geeft het volgende weer:

Maar zijn vader weigerde en zei: dat weet ik, mijn zoon, ik weet het. Hij zal ook een volk worden en ook hij zal geweldig zijn; niettemin zal zijn jongere broer groot zijn dan hij, en zijn nageslacht zal in vele naties uitgroeien.

Dit klopt ook met de naamgeving van Jozef: hij die toevoegt. Wat wil dat concreet zeggen: deze tekst is koren op de molen van hen die de Efraïmleer aanhangen. Maar hier is iets anders aan de hand, een deel van de stam van Jozef woont en breidt zich uit in het overjordaanse. Er zit nog meer in de woorden hij die toevoegt: het werk van de Messias en de blijde boodschap blijft niet binnen de landsgrenzen van Israël. Het gaat er ook ver buiten men ziet de groei toenemen en tegelijkertijd daalt een deel van de zegen van Avraham, Yitschak en Jaacov op allen die zich aansluiten bij Israël. Niet separaat, zoals het nu is. Het zal worden een Herder en een kudde. Precies zoals Yeshua ook heeft gezegd: Ik heb ook nog schapen die niet van deze stal zijn ook die zal Hij brengen tot deze kudde. Het is dus echt een inlijvingsproces. Vele Joodse gelovigen verheugden zich zeer toen zij hoorden dat ook de goyiem tot het geloof waren gekomen. De voorzegde woorden van koning Salomo kwamen in vervulling.
Oké, bedankt. Maar we hoeven niet naar Israël te emigreren om verbonden te zijn met de God van Abraham. Dit is een geestelijke verbondenheid. Door het geloof in Jezus. Hij is de Weg, Waarheid en Leven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 10 jul 2018 16:27

Die reactie op de vraag van de kapster is verbijsterend.
Alle refo's gaan naar de kapper en dan zou kapster een niet eerbaar beroep kunnen zijn????

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2018 16:38

Bij dit meisje is deze zin: k ben heel vaak van plan geweest om een brief te sturen naar deze dominee omdat ik het gevoel heb dat hij niet snapt hoe erg het is dat er 51 jongeren belijdenis gingen doen en één was er niet goed genoeg.
pijnlijk ingebrand.
en dan komt de dominee als eerste met het voorbeeld van de overspelige vrouw.

Ik begrijp de goede bedoeling en de intentie, maar ik vind het nogal .....onzorgvuldig gekozen.

Dit meisje werd niet afgewezen omdat ze niet geloofde, maar vanwege haar normale beroep.
Verbijsterend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2018 16:48

Prisma23 schreef:Die reactie op de vraag van de kapster is verbijsterend.
Alle refo's gaan naar de kapper en dan zou kapster een niet eerbaar beroep kunnen zijn????


Ik vond het ook een bizar antwoord. Laten als die mensen hun haren nooit knippen of zo?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2018 16:55

Mortlach schreef:Ik vond het ook een bizar antwoord. Laten al die mensen hun haren nooit knippen of zo?
Om de oude catechismus nog maar eens te citeren: "Neen zij, geenszins..." :wink: Die hebben blijkbaar net als de oudvaders een matje in de nek... :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 10 jul 2018 16:57

Mortlach schreef:Ik vond het ook een bizar antwoord. Laten als die mensen hun haren nooit knippen of zo?

Het gaat niet om haren knippen Mortlach, maar bij de kapper worden haren weleens op verzoek geverfd of superkort geknipt.
Ik denk dat de dominee daar als eerste aan dacht.
Race406 schreef:Om de oude catechismus nog maar eens te citeren: "Neen zij, geenszins..." Die hebben blijkbaar net als de oudvaders een matje in de nek...

:lol:
In die tijd heetten ze nog barbier. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BasLaaitjeer

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 10 jul 2018 17:01

Chaya schreef:Bij dit meisje is deze zin: k ben heel vaak van plan geweest om een brief te sturen naar deze dominee omdat ik het gevoel heb dat hij niet snapt hoe erg het is dat er 51 jongeren belijdenis gingen doen en één was er niet goed genoeg.
pijnlijk ingebrand.
en dan komt de dominee als eerste met het voorbeeld van de overspelige vrouw.

Ik begrijp de goede bedoeling en de intentie, maar ik vind het nogal .....onzorgvuldig gekozen.

Dit meisje werd niet afgewezen omdat ze niet geloofde, maar vanwege haar normale beroep.
Verbijsterend.

Hoi Chaya,

Uit nieuwsgierigheid: waarom reageer je dan niet op de woorden van die dominee? Je kunt toch als lid van 'leden Religie-fora' een reactie plaatsen onderaan http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26103/kapster-zijn-uit-den-boze/ ?

Vriendelijke groet van Bas
Laatst gewijzigd door BasLaaitjeer op 10 jul 2018 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 10 jul 2018 17:05

Race406 schreef:Om de oude catechismus nog maar eens te citeren: "Neen zij, geenszins..." :wink: Die hebben blijkbaar net als de oudvaders een matje in de nek... :mrgreen:


Ik moest eigenlijk meer denken aan de Hassidische Joden die hun slapen niet mogen scheren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 10 jul 2018 17:12

Ik kan me goed voorstellen dat de kapster die gemeente verlaten heeft. Ze was immers niet goed genoeg en 50 anderen van haar leeftijd schijnbaar wel. Vervolgens komt er een pastoraal werker uit dat kerkverband met zo'n tenenkrommend bekrompen antwoord. Hij heeft het over bekering, mij is wel zeer duidelijk wie er in deze vraag/antwoord bekering hard nodig heeft.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2018 17:18

Chaya schreef::lol: In die tijd heetten ze nog barbier. :wink:
O ja, als je naar de kapper Kanaäns gaat (lees: den ouderwetschen barbier) dan mag het wel. Die punt alleen de pony's der heeren lichtkens bij zeker.. 8)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2018 17:19

Mortlach schreef:Ik moest eigenlijk meer denken aan de Hassidische Joden die hun slapen niet mogen scheren.
Neen zij, Joodschen kolder doen zij geenszins aan mede. [-X
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 10 jul 2018 17:21

Yoshi schreef:Ik kan me goed voorstellen dat de kapster die gemeente verlaten heeft. Ze was immers niet goed genoeg en 50 anderen van haar leeftijd schijnbaar wel. Vervolgens komt er een pastoraal werker uit dat kerkverband met zo'n tenenkrommend bekrompen antwoord. Hij heeft het over bekering, mij is wel zeer duidelijk wie er in deze vraag/antwoord bekering hard nodig heeft.
Wie zegt dat de vraagstelster uit de PKN komt? Daar doen ze echt niet zo moeilijk op dat punt.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 10 jul 2018 17:27

Race406 schreef:Wie zegt dat de vraagstelster uit de PKN komt? Daar doen ze echt niet zo moeilijk op dat punt.

In mijn ervaring ook niet. Had eigenlijk verwacht dat de beantwoorder uit een obscuur klein genootschap kwam.
Des te schokkender wordt het antwoord eigenlijk.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 10 jul 2018 18:42

Chaya merkt op:
Bij dit meisje is deze zin: k ben heel vaak van plan geweest om een brief te sturen naar deze dominee omdat ik het gevoel heb dat hij niet snapt hoe erg het is dat er 51 jongeren belijdenis gingen doen en één was er niet goed genoeg.
pijnlijk ingebrand.
en dan komt de dominee als eerste met het voorbeeld van de overspelige vrouw.

Ik begrijp de goede bedoeling en de intentie, maar ik vind het nogal .....onzorgvuldig gekozen.

Dit meisje werd niet afgewezen omdat ze niet geloofde, maar vanwege haar normale beroep.
Verbijsterend.


Ik begrijp de vraagsteller wel, zij worstelt nog steeds met het onrecht wat haar wordt aangedaan. Zij is een "klokkenluider" geworden. En vanuit haar vraagstelling lees ik af dat het nog steeds een open eind is. Het is niet verbijsterend maar ook vernederend naar de vraagsteller.

Om de vraag wordt heen gedraaid. Er komt geen enkele verontschuldiging naar voren, duidelijk een gemiste kans. Het jammer dat zij haar kerk heeft verlaten mag niet prevaleren.

Met wat zalvende woorden probeert men er iets van te zeggen.....

Het zou iedere kerk sieren als zij de woorden uit durven spreken: sorry, wij hebben verkeerd gehandeld, u bent welkom bij ons, wilt u ons die grove fout vergeven?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten