Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 30 apr 2018 17:02

Yoshi schreef:Ik acht het vrij ongepast om zo lukraak Jezus erbij te halen bij dit vraagstuk.

Gewoon? Nee. Maar zeker wel iets waarmee je moet leren omgaan in deze maatschappij.

Jij ook niet.

Dat is een prima advies. Maar als je en niet voor jezelf opkomt en geen weerstand opbouwt wie gaat de vraagsteller dan garanderen dat hij/zij ooit een normale werkplek gaat vinden?

Nieuw onderwerp;
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/259 ... gezichten/

Het advies is, de bemoeizuchtige eis van de schoonouders inwilligen. Dat heeft niets met het eren van je ouders te maken maar met je onderdanig opstellen wat uitloopt op een zeer scheve ongezonde verhouding. Het echtpaar moet zelf kunnen kiezen en hebben ze daar het lef niet voor wellicht zijn ze dan nog gewoon niet klaar voor een huwelijk waarbij ze zelfstandig een gezin hopen te stichten. Nu al toegeven aan schoonouders is grote kans op een huwelijk lang religieuze bemoeizucht of een knallend conflict met schoonfamilie ergens in het huwelijk.

Ik vind het ongepast om te zeggen dat iemand niet goed snik is omdat ie huilt.
Ik weet het niet hoe vaak er wordt gevloekt, dus gaf 'm als tip normaal werk te zoeken als het continu is en gewoon te bidden voor ze als het maar af en toe is. Er zijn plaatsen waar het niet om uit te houden is. Dan is mijn tip: Zoek een leuke plek waar men je wel respecteert.

Die schoonfamilie, vreselijk. Als het zo al begint. Ik zag ooit een film erover: Don't let your inlaws become outlaws.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2018 17:06

coby6 schreef:Ik vind het ongepast om te zeggen dat iemand niet goed snik is omdat ie huilt.

Ik vind het ronduit asociaal dat je mij deze woorden in de mond legt.
Ik zei: "Als je jezelf in slaap huilt omdat je collega's Gods naam ijdel gebruiken dan is er wel even iets meer met je aan de hand en moet je professionele hulp zoeken."

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 30 apr 2018 17:18

Yoshi schreef:Ik vind het ronduit asociaal dat je mij deze woorden in de mond legt.
Ik zei: "Als je jezelf in slaap huilt omdat je collega's Gods naam ijdel gebruiken dan is er wel even iets meer met je aan de hand en moet je professionele hulp zoeken."

Wat is het verschil?

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2018 17:21

coby6 schreef:Wat is het verschil?

Dat duizenden en duizenden Nederlanders gebruik maken van professionele hulp op een moeilijk moment in hun leven en zeker wel goed snik zijn.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 30 apr 2018 17:24

Yoshi schreef:Dat duizenden en duizenden Nederlanders gebruik maken van professionele hulp op een moeilijk moment in hun leven en zeker wel goed snik zijn.

Okay, sorry. Die zin komt altijd op mij over als 'jij bent gek', want ik heb 'm wat te vaak gehoord en hij was exact zo bedoeld, maar dan een beetje leuk vermomd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 30 apr 2018 17:39

Chaya schreef:Voelt lekker zeker, met die olifantenpoten door de porseleinkast? :roll:
Er is nog een derde mogelijkheid, nl. gewoon op een volwassen manier het gesprek aangaan!
Dit komt niet uit de lucht vallen, als je lid bent van een bepaald kerkverband, weet je dit al vanaf dag 1.
Als de trouwplannen gemaakt gaan worden - dus niet als het al gaande is - ga als aanstaand echtpaar samen naar je (schoon)ouders en leg het op een rustige wijze uit.
Maar in welke kerk trouwen zij? Als dat de kerk van hem is, dan is het nl.geen kwestie van een scheef gezicht.
Dit is dus echt weer zo'n vraag: help, overtuig mijn (schoon)ouders nu eens dat zij fout zitten.
En beste Yoshi, een trouwjapon koop je meestal met je moeder, een goede vriendin en/of een zus.
En in refoland zijn ze de laatste jaren behoorlijk "werelds" geworden in de bruidsmode.
Veel predikanten hebben een diepe inkijk als de bruid op de knielbank zit.

Lol wij hadden een keer een meisje dat ging trouwen met een behoorlijk diepe inkijk. Hopsakee, een jas aan eroverheen jij in de kerk. Niks geen tact. Hassan jas an. Leek wel die kerken en moskees in Israel waar je verplicht een lap om moet. :lol:

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 01 mei 2018 09:36

Ik heb ook al een paar x meegemaakt dat bruiden zo'n inkijk hadden dat er een jasje of stola over moest omdat er anders niet getrouwd werd. Er zijn verschillende kerken die dit hebben aangeschaft. Veel kerkenraden hebben een brief opgesteld voor a.s. bruidsparen en nog heeft men hier lak aan. Dit zeggen ze niet tegen de kerkenraad maar zetten hen voor een voldongen feit op de dag zelf. Ik ken ook iemand die tegen de wil van beide ouders een jurk aan trok die je normaal gesproken ook niet in de kerk aan zou doen. In hhk, gergem etc komt men niet met blote schouders naar de kerk of met een diepe inkijk. Waarom dan wel met een trouwjurk? Wel in de wereld maar niet ván de wereld! We hoeven er niet ouderwets uit te zien, er zijn gelukkig nog heel veel jurken die prachtig zijn én netjes bedekt waar het volgens onzee principes hoort te zijn!

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 01 mei 2018 10:33

Ik zou eerst het gesprek aangaan inderdaad. Mochten schoonouders dan nog steeds de poot stijf houden, dan kan je altijd nog de afweging maken wat je belangrijk vind. Ik neig er toch ook naar om niet toe te geven, vooral ook naar de toekomst toe. Nu is het dit, en voor je het weet gaat het verder. (de vragenrubriek staat er vol mee). Maar dat hoeft uiteraard niet door op voorhand vanuit de heup te schieten en lak te hebben aan alles. Eerst op volwassen wijze het gesprek aangaan.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 02 mei 2018 01:39

lekkerbek schreef:Ik heb ook al een paar x meegemaakt dat bruiden zo'n inkijk hadden dat er een jasje of stola over moest omdat er anders niet getrouwd werd. Er zijn verschillende kerken die dit hebben aangeschaft. Veel kerkenraden hebben een brief opgesteld voor a.s. bruidsparen en nog heeft men hier lak aan. Dit zeggen ze niet tegen de kerkenraad maar zetten hen voor een voldongen feit op de dag zelf. Ik ken ook iemand die tegen de wil van beide ouders een jurk aan trok die je normaal gesproken ook niet in de kerk aan zou doen. In hhk, gergem etc komt men niet met blote schouders naar de kerk of met een diepe inkijk. Waarom dan wel met een trouwjurk? Wel in de wereld maar niet ván de wereld! We hoeven er niet ouderwets uit te zien, er zijn gelukkig nog heel veel jurken die prachtig zijn én netjes bedekt waar het volgens onzee principes hoort te zijn!

Ach Lekkerbek....het werkte gewoon op mijn lachspieren in 1e instantie omdat ik zoiets heb van waar hebben we het over.
Het is wel triest eigenlijk als het echt zo erg is dat de dominee niet meer weet waar hij kijken moet.
Maar er ligt uiteraard een nog veel dieper en onder liggend probleem aan de wereldse bruids jurk en de diepe inkijk.
Daarnaast heb je toch ook te maken met volwassen mensen die vooral zelf hun keuzes moeten maken en de eventuele consequenties hiervan dan maar moeten dragen.
Trouw je in de kerk omdat het nu eenmaal zo hoort of je ouders het zo willen of omdat je hier zelf geheel achter staat.
Dat is een wezenlijk verschil en dat zal je dan vast ook wel terug zien in de mate van wereldsheid van de bruidsjurk en de diepte van inkijk.
Dat bewaar je voor je liefste of zoals Hooglied schrijft
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 02 mei 2018 05:55

Precies Moestuin, juist om die reden vind ik t eigenlijk heel triest. Het zijn ook vaak mensen die je steeds meer af ziet dwalen en uiteindelijk niet meer in de kerk komen helaas. Mijn neef hoopt binenkort te trouwen en als ik zie hoe ze ermee bezig zijn, met het geloof, ben ik zo dankbaar dat God hen bij elkaar heeft gebracht! En juist ook door hun houding weet ik dat ze er prachtig uit zal zien en voor niemand een aanstoot zal zijn. Maar dat heeft idd te maken hoe ze er zelf in staan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 02 mei 2018 09:58

MoesTuin schreef:Ach Lekkerbek....het werkte gewoon op mijn lachspieren in 1e instantie omdat ik zoiets heb van waar hebben we het over.
Het is wel triest eigenlijk als het echt zo erg is dat de dominee niet meer weet waar hij kijken moet.
Maar er ligt uiteraard een nog veel dieper en onder liggend probleem aan de wereldse bruids jurk en de diepe inkijk.
Daarnaast heb je toch ook te maken met volwassen mensen die vooral zelf hun keuzes moeten maken en de eventuele consequenties hiervan dan maar moeten dragen.
Trouw je in de kerk omdat het nu eenmaal zo hoort of je ouders het zo willen of omdat je hier zelf geheel achter staat.
Dat is een wezenlijk verschil en dat zal je dan vast ook wel terug zien in de mate van wereldsheid van de bruidsjurk en de diepte van inkijk.
Dat bewaar je voor je liefste of zoals Hooglied schrijft

Als je je kledingkeuze op deze wijze aan je ouders aanpast krijg je als buitenstaander het idee dat heel die kerkdienst er ook omwille van de ouders is.
Mijn advies: trek je niks aan van de mening van ouders in dezen (ik kan me voorstellen dat het andere ouderpaar zich juist geschoffeerd voelt als je hier in mee gaat). Als je hier nu in meegaat wordt dit manipulatieve gedrag over het algemeen steeds sterker.
Nu is het nog redelijk eenvoudig om zelf je keuzes te maken, maar als je hier in meegaat is het hek van de dam.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2018 10:18

StillAwake schreef:Als je je kledingkeuze op deze wijze aan je ouders aanpast krijg je als buitenstaander het idee dat heel die kerkdienst er ook omwille van de ouders is.
Mijn advies: trek je niks aan van de mening van ouders in dezen (ik kan me voorstellen dat het andere ouderpaar zich juist geschoffeerd voelt als je hier in mee gaat). Als je hier nu in meegaat wordt dit manipulatieve gedrag over het algemeen steeds sterker.
Nu is het nog redelijk eenvoudig om zelf je keuzes te maken, maar als je hier in meegaat is het hek van de dam.

Klopt inderdaad....als volwassenen is het zeker belangrijk je eigen keuzes ook hierin te maken.
Voor ouders is het belangrijk ook om de kinderen ook na gegeven tips en adviezen hun kinderen uiteindelijk het los te laten en hun kinderen zelf de keuze te laten maken.
Anders krijg je kort samengevat totaal nep gedragingen wat indirect gewoon huichelachtig is gebasseerd op leugens
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 08 mei 2018 21:16

Geloven na een herseninfarct. Hou dat antwoord dan simpel als iemand niet eens een Bijbel kan lezen of naar de kerk kan gaan.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 18 mei 2018 12:27

Naar mijn bescheiden mening maakt refoweb zich er wel erg gemakkelijk vanaf met het antwoord op vraag.
Voor "wereld" staat in Joh. 3:16 in de grondtekst toch echt "kosmon". Vul je voor "kosmon" uitverkorenen in, dan krijg je toch wel een hele vreemde zinsconstructie:
"Want zo lief heeft God de wereld uitverkorenen gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
In dat geval zouden er, als je de tussenzin "dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft" even wegdenkt, vanwege het voorwaardelijke "opdat" kennelijk twee groepen uitverkorenen zijn:
Zij die wel in Hem geloven en eeuwig leven hebben en
zij die niet in Hem geloven en geen eeuwig leven hebben.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 18 mei 2018 12:42

dalethvav schreef:Naar mijn bescheiden mening maakt refoweb zich er wel erg gemakkelijk vanaf met het antwoord op vraag.
Voor "wereld" staat in Joh. 3:16 in de grondtekst toch echt "kosmon". Vul je voor "kosmon" uitverkorenen in, dan krijg je toch wel een hele vreemde zinsconstructie:
"Want zo lief heeft God de wereld uitverkorenen gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
In dat geval zouden er, als je de tussenzin "dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft" even wegdenkt, vanwege het voorwaardelijke "opdat" kennelijk twee groepen uitverkorenen zijn:
Zij die wel in Hem geloven en eeuwig leven hebben en
zij die niet in Hem geloven en geen eeuwig leven hebben.

Ik dacht altijd dat er kosmos mee bedoelt werd, en Zijn complete schepping.....

De andere kant is: De HEERE proeft den rechtvaardige; maar den goddeloze, en dien, die geweld liefheeft, haat Zijn ziel.
Psalm 11:5.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten