Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 25 jan 2018 19:37

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/256 ... op-zondag/

Reacties zijn uitgeschakeld bij dit antwoord. De Joodse sabbatdag wordt één op één overgezet op de zondag.

Uit het antwoord: "Op de rustdag, de zondag, staat de dienst aan de Heere centraal. Elke keer weer opnieuw klinkt er: “Gedenkt de sabbatdag, dat u die heiligt.” ''

Hier kan ik met mijn verstand niet bij.

Zelfs het karakter van de Joodse sabbat (zaterdag) is volgens mij veranderd bij de komst van Jezus.

En hier wordt het sabbatsgebod uit het O.T. gewoon overgezet op de eerste dag van de week van de Gemeente.
Maar dit zijn 'leidslieden' die je onder de wet houden.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 25 jan 2018 20:20

Ik blijf me er ook over verbazen. Hoe lang kan je dit nog volhouden vraag ik me af?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2018 09:14

pindas83 schreef:Ik blijf me er ook over verbazen. Hoe lang kan je dit nog volhouden vraag ik me af?

Tot het eind der tijden vermoedelijk...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2018 09:59

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/256 ... lukt-kind/
Bizar.
Heeft deze Van Der Sluijs geen Bijbel ofzo, dat hij alleen maar naar de Dordtse Leerregels verwijst?
Begrepen heeft hij het in elk geval niet...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 26 jan 2018 11:34

StillAwake schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25617/speciaal-getuigenis-over-verongelukt-kind/
Bizar.
Heeft deze Van Der Sluijs geen Bijbel ofzo, dat hij alleen maar naar de Dordtse Leerregels verwijst?
Begrepen heeft hij het in elk geval niet...


Ik ben het met je eens, ik vind het verwerpelijk dat er een antwoord wordt gegeven uit een door mensen opgesteld geschrift, i.p.v. dat de voorganger verwijst naar de Bron, namelijk de Bijbel.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2018 11:38

Nina schreef:Ik ben het met je eens, ik vind het verwerpelijk dat er een antwoord wordt gegeven uit een door mensen opgesteld geschrift, i.p.v. dat de voorganger verwijst naar de Bron, namelijk de Bijbel.

Bovendien, waar baseert hij deze uitspraak op?
"Je moeder heeft gelijk, dat er in zo’n geval vaak een getuige met een getuigenis komt van ’s hemels wege, omdat dit kind zelf niet (meer) spreken kan. "
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 26 jan 2018 11:40

Een zelf gemaakt dogma, lijkt me. Ik kan het nergens terug vinden in mijn Bijbel.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 26 jan 2018 11:55

Omdat wij met onze kinderen van nature in het boze liggen, en daarom aan allerlei ellendigheid, ja aan de dood zelf onderworpen zijn.


We hebben het toch over gelovigen? Maar gelovigen zijn toch niet meer aan de dood onderworpen? Wat gelooft men dan wat het offer van de Here Jezus betekent? Ik geloof dat de Here mij heeft gered van de dood! Ik lig niet meer in de boze! Ja, soms verval ik in zonden, maar altijd trekt God mij terug en wil ik het belijden zodat de weg naar hem weer open staat. Ik vind dit allemaal zo vreemd...

Kijk, ik geloof niet (zoals de vragensteller lijkt te suggereren) dat het kind behouden is op grond van de doop. Dat zou natuurlijk geweldig zijn: je kind laten dopen en het is behouden... Voor mij zit deze gereformeerde leer ondoorgrondelijk in elkaar.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2018 14:46

Nina schreef:We hebben het toch over gelovigen? Maar gelovigen zijn toch niet meer aan de dood onderworpen? Wat gelooft men dan wat het offer van de Here Jezus betekent? Ik geloof dat de Here mij heeft gered van de dood! Ik lig niet meer in de boze! Ja, soms verval ik in zonden, maar altijd trekt God mij terug en wil ik het belijden zodat de weg naar hem weer open staat. Ik vind dit allemaal zo vreemd...

Citaat: Omdat wij met onze kinderen van nature in het boze liggen. Die 2 woordjes horen erbij Nina.
Dat ds. van der Sluijs citeert uit de D.L. is begrijpelijk omdat de Bijbel er niet zoveel over zegt:
Ds. Pieters zei eerder dit:

Nu de Dordtse Leerregels. Zij zeggen in hoofdstuk 1, paragraaf 17 iets over het al dan niet zalig worden van kinderen die jong sterven. En dan erkennen ze dat de Bijbel er niets over zegt met zoveel worden. Daarom wordt er een gevolgtrekking gemaakt. Een wettige gevolgtrekking. Lees maar mee: "Aangezien wij over Gods wil uit Zijn Wóórd een oordeel moeten vormen (hetwelk getuigt dat de kinderen der gelovigen heilig zijn, niet van nature, maar uit kracht van het genadeverbond, in hetwelk zij met hun ouders begrepen zijn) zo moeten godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen die God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt."

Het gaat over de vraag: wat wil God met jong stervende kinderen (of levenloos geboren kinderen)? De Bijbel snijdt dit onderwerp niet aan. Daarom moeten we een mening of oordeel vormen over deze zaak door een wettige gevolgtrekking te maken uit de Bijbelse gegevens. Welke gegevens kunnen we met betrekking tot dit onderwerp vinden in de Bijbel? Onze vaderen schrijven: "Deze, dat de kinderen der gelovigen heilig zijn. Hoe zijn ze dat dan geworden? Niet van nature. Van nature zijn ze verdoemenis waardig; wat we net hebben gezien dat onze vaderen belijden met artikel 15 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis. Maar hoe zijn ze dan heilig? Uit kracht van het genadeverbond. Hoe komen zulke kleine kinderen in dat genadeverbond? Zij zijn daarin begrepen mét hun ouders.

En nu komt de wettige gevolgtrekking: "Daarom moeten godzalige ouders niet twijfelen aan de verkiezing en zaligheid van hun kinderen, die God in hun kindsheid uit dit leven wegneemt." Onze vaderen bieden een heerlijke troost aan godzalige ouders.
GEHELE ANTWOORD

Ik ben het dus niet geheel met ds. van der Sluijs eens, maar snap wel dat hij waarschuwt voor het verbondsautomatisme.
Het is een tere kwestie waar je heel snel iemand mee kan kwetsen trouwens.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2018 14:49

Chaya schreef:Het is een tere kwestie waar je heel snel iemand mee kan kwetsen trouwens.

En juist daar slaat Van der sluijs de plank afschuwelijk mis.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 26 jan 2018 14:51

Chaya schreef:Het gaat over de vraag: wat wil God met jong stervende kinderen (of levenloos geboren kinderen)? De Bijbel snijdt dit onderwerp niet aan.

Dat is niet waar. Als het kind van David en Bathseba overlijdt wordt daar wel iets over gezegd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2018 14:54

StillAwake schreef:En juist daar slaat Van der sluijs de plank afschuwelijk mis.

De reactie van moeder vind ik ook niet bepaald troostrijk.
In bepaalde kringen is men vuurbang om iemand de hemel in te praten, daar is zo'n uitspraak op gebaseerd.
Vaak kiest men dan voor de tussenweg, nl. men laat het liggen.
Oma wacht kennelijk op een bijzondere openbaring van Boven. Als die niet komt, dien je er af te blijven.
Maar dat gaat volledig voorbij aan de smart van de ouders en kan veel kapot maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2018 14:55

StillAwake schreef:Dat is niet waar. Als het kind van David en Bathseba overlijdt wordt daar wel iets over gezegd.

Paulus schrijft er ook over in 1 Korinthe 7.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 27 jan 2018 10:09

Dit antwoord maakt mij echt triest.
Naast dat het voor ouders wat dit overkomt volkomen hopeloos om is zo n antwoord te krijgen, doet het ook geen recht aan de liefde van de Heiland die zelfs Zijn eigen leven gaf voor ons. Zou Hij dan de kinderen dat leven ook niet schenken?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 27 jan 2018 10:45

pindas83 schreef:Dit antwoord maakt mij echt triest.
Naast dat het voor ouders wat dit overkomt volkomen hopeloos om is zo n antwoord te krijgen, doet het ook geen recht aan de liefde van de Heiland die zelfs Zijn eigen leven gaf voor ons. Zou Hij dan de kinderen dat leven ook niet schenken?

Denken, geloven en leven vanuit de liefde van Heer moet onderworpen zijn aan de dogmatiek. De letter doodt, tja ... :-&
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten