Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 12:09

BasLaaitjeer schreef:Misschien wordt het tijd voor het makkelijke begrip 'evrouwcipatie'.

En wat mag dat betekenen?
Gelijk maar doorschieten naar de andere kant?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor drernie » 17 jul 2018 12:15

@johan100: er bestaat ook een tussenweg door vrouwen gewoon aanwezig te laten zijn.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 12:18

drernie schreef:@johan100: er bestaat ook een tussenweg door vrouwen gewoon aanwezig te laten zijn.

Precies! Misschien zijn ze angstig dat er wordt doorgeschoten naar de andere kant.
Daarom hangen ze wellicht rechtsom overboord ;)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 12:20

Chaya schreef:

Wij zijn gewend om met "wereldse" ogen de zaken binnen de kerken te bekijken. Maar dat kun je beter niet doen.
In de kerken is emancipatie een moeilijk begrip.
Natuurlijk is de stelling dat mannen en vrouwen gelijk zijn in de ogen van God, maar ze hebben beide hun eigen taken.

Zeker! Ieder onze eigen taak ben ik het wel mee eens.

Maar rechts overboord hangen lijkt me niet goed en links ook niet.
Er is een middenweg.
Maar men hangt aan de ene zijde overboord om te voorkomen dat ze aan de andere zijde overboord gaan hangen.
Ik denk dat als de Geest gaat waaien het bootje recht komt te liggen en er echt wel dingen gaan veranderen.
Ik zie uit naar een opwekking waardoor we geleidt worden door de Geest!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

BasLaaitjeer

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 17 jul 2018 12:23

Chaya schreef:Ik vind het niet erg, maar zo is nu eenmaal de regel daar.
Tot voor een aantal jaren geleden mochten vrouwen in onze kerken ook niet bij de gemeentevergaderingen zijn.
Terwijl er wel vrouwen op de deur van de consistorie klopten, als ze het niet eens waren met de dominee.
Het is dus eigenlijk een onbegrijpelijke discrepantie.
...

Interessante woordkeuze dat 'onbegrijpelijke discrepantie'. In contrast met 'Ik vind het niet erg, maar zo is nu eenmaal de regel daar.'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Buiten_het_kader_denken

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 12:56

BasLaaitjeer schreef:Interessante woordkeuze dat 'onbegrijpelijke discrepantie'. In contrast met 'Ik vind het niet erg, maar zo is nu eenmaal de regel daar.'

https://nl.wikipedia.org/wiki/Buiten_het_kader_denken

Ik heb er geen last van. Jij wel?
Mensen die het hardst erover tekeer gaan, zijn geen lid van de GG. Ik zou bijna zeggen, bemoei je er dan ook niet mee, de mensen die wel lid zijn zijn mondig genoeg.
Bemoei je je ook met de selekties van Ajax en Feijenoord, dat daar alleen mannen in het team worden aangesteld? :-oo
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BasLaaitjeer

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 17 jul 2018 13:19

Chaya schreef:Ik heb er geen last van. Jij wel?
Mensen die het hardst erover tekeer gaan, zijn geen lid van de GG. Ik zou bijna zeggen, bemoei je er dan ook niet mee, de mensen die wel lid zijn zijn mondig genoeg.
Bemoei je je ook met de selekties van Ajax en Feijenoord, dat daar alleen mannen in het team worden aangesteld? :-oo

Nee hoor lieve Chaya ik heb er geen last van. Ik ga ook niet tekeer. Je voelt je blijkbaar aangevallen, omdat je behoorlijk in de verdediging schiet. Gevoelig snaartje? Ik ben (gelukkig) geen lid van de GG-club en zal dat ook nooit worden. Mag jij je mondigheid ventileren in jouw gemeente?

Ik ben overigens immuun voor het voetbalvirus; wat ze bij welke voetbalclub dan ook doen zal me een hele grote Hema-worst wezen.

Vriendelijke groet van Bas

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 13:25

BasLaaitjeer schreef:Nee hoor lieve Chaya ik heb er geen last van. Ik ga ook niet tekeer. Je voelt je blijkbaar aangevallen, omdat je behoorlijk in de verdediging schiet.

Nee lieve Bas, ik voel me totaal niet aangevallen omdat ik niet tot de GGers behoor en er ook nooit toe heb behoord.
Ik schiet in de verdediging omdat hier heel vaak de rechterflank wordt aangevallen op allerlei gebied. Terwijl men daar zelf part noch deel aan heeft. En daar baal ik van omdat het puur afbranden is, terwijl men maar een deel van de waarheid kent. Of soms niet eens.
In de wereld vindt men die zelfde regels heel normaal (daarom mijn voetbalvoorbeeld) dus laat elkaar dan eens vrij daarin.
BasLaaitjeer schreef:Mag jij je mondigheid ventileren in jouw gemeente?

Jazeker. Ik woon iedere gemeentevergadering bij. :D
In onze gemeente houden sommigen graag van veranderingen (lees: vernieuwingen) en dat wil ik graag wel op de voet volgen. Ik ben niet tegen vernieuwing, maar het moet wel nut hebben.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor drernie » 17 jul 2018 13:57

Chaya schreef:Ik heb er geen last van. Jij wel?
Mensen die het hardst erover tekeer gaan, zijn geen lid van de GG. Ik zou bijna zeggen, bemoei je er dan ook niet mee, de mensen die wel lid zijn zijn mondig genoeg.
Bemoei je je ook met de selekties van Ajax en Feijenoord, dat daar alleen mannen in het team worden aangesteld? :-oo


Daarvoor bestaat er een vrouwencompetitie, en die heeft de ger gem niet.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 15:31

Chaya schreef:Ik heb er geen last van. Jij wel?
Mensen die het hardst erover tekeer gaan, zijn geen lid van de GG. Ik zou bijna zeggen, bemoei je er dan ook niet mee, de mensen die wel lid zijn zijn mondig genoeg.
Lekker makkelijk, ik heb er geen last van, dus hoeft een ander daar ook geen last van te hebben.
Nou, ik hoor gelukkig niet tot dat kerkverband, maar toevallig heb ik altijd last van discriminatie.
En waar het zich afspeelt heeft daar verder niets mee te maken.
En of ik me wel of niet ergens mee bemoei maak ik helemaal zelf uit.
Chaya schreef:Nee lieve Bas, ik voel me totaal niet aangevallen omdat ik niet tot de GGers behoor en er ook nooit toe heb behoord.
Ik schiet in de verdediging omdat hier heel vaak de rechterflank wordt aangevallen op allerlei gebied. Terwijl men daar zelf part noch deel aan heeft. En daar baal ik van omdat het puur afbranden is, terwijl men maar een deel van de waarheid kent. Of soms niet eens.
In de wereld vindt men die zelfde regels heel normaal (daarom mijn voetbalvoorbeeld) dus laat elkaar dan eens vrij daarin.
Ohh, en daarom val jij de linkerflank aan met leugens zoals: @Chaya "In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend."
Steek eerst je hand maar eens in eigen boezem.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 16:02

naamloos schreef:Lekker makkelijk, ik heb er geen last van, dus hoeft een ander daar ook geen last van te hebben.
Nou, ik hoor gelukkig niet tot dat kerkverband, maar toevallig heb ik altijd last van discriminatie.
En waar het zich afspeelt heeft daar verder niets mee te maken.

En dus gooi je de GG maar even op diezelfde hoop. Naamloos als slachtoffer, laat me toch niet lachen. :lol:
naamloos schreef:hh, en daarom val jij de linkerflank aan met leugens zoals: @Chaya "In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend."

Omdat dit waar is!
Er is niemand die daadwerkelijk hoeft te veranderen, uiterlijk niet en je mag jezelf blijven. Dat wordt notabene gepreekt. "Je bent een parel in Gods Hand, je bent kostbaar." En daar staat niet achter: ja, na verandering.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor naamloos » 17 jul 2018 16:15

Chaya schreef:En dus gooi je de GG maar even op diezelfde hoop. Naamloos als slachtoffer, laat me toch niet lachen.
Ik zorg wel dat ik geen slachtoffer ben, of het moet wel heel gek gaan.
Maar toevalllig zit ik niet zo ik elkaar dat, als ik er geen last van heb het me verder een worst zal wezen.
Chaya schreef:Omdat dit waar is!
Bewijs graag. Op internet kun je vinden waar e.g. voor staan.
Chaya schreef:Er is niemand die daadwerkelijk hoeft te veranderen, uiterlijk niet en je mag jezelf blijven. Dat wordt notabene gepreekt. "Je bent een parel in Gods Hand, je bent kostbaar." En daar staat niet achter: ja, na verandering.
Het is eerder een plicht om jezelf te zijn (anders had God wel eenheidsworsten gemaakt)
Jezelf zijn met de moraal van Jezus. Iedereen is uniek, en door je eigen unieke persoonlijkheid de gezindheid van Jezus uitleven.
De Bijbel leert dat we onze gezindheid moeten veranderen, dat is heel wat anders dan het uiterlijk.

En over die parel, lees dit maar eens: http://watkrijgenwe.nu/cgi-bin/maranarc ... g&p.id=516

Je bent goed in rookgordijnen opwerpen en dingen uit het verband halen. En in generaliseren ook.
Maar wel huilie-huilie doen als je maar denkt dat 'rechts' wel een aangevallen zou kunnen worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Nina » 17 jul 2018 16:42

naamloos schreef:
hh, en daarom val jij de linkerflank aan met leugens zoals: @Chaya "In de evangelische stromingen mag je komen en blijven zoals je bent. En dat is voor sommige mensen kennelijk bevrijdend."


Chaya schreef:
Omdat dit waar is!
Er is niemand die daadwerkelijk hoeft te veranderen, uiterlijk niet en je mag jezelf blijven. Dat wordt notabene gepreekt. "Je bent een parel in Gods Hand, je bent kostbaar." En daar staat niet achter: ja, na verandering.


Nee, dit is absoluut onwaar. Ik ben in heel veel evangelische gemeentes geweest, en zie juist het tegenover gestelde, men neemt heiliging zeer serieus. Je mag komen zoals je bent, maar niet blijven zoals je bent.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2018 16:53

Nina schreef:Nee, dit is absoluut onwaar. Ik ben in heel veel evangelische gemeentes geweest, en zie juist het tegenover gestelde, men neemt heiliging zeer serieus. Je mag komen zoals je bent, maar niet blijven zoals je bent.

De mensen zeggen het toch echt zelf. Mijn dochter heeft o.m. een aantal vriendinnen uit de Ev. gemeente.
Ik werk bij een aantal mensen die daar kerken en we hebben vaak goede gesprekken. (voordat weer gesuggereerd wordt dat ik met deze mensen overhoop lig, verre van dat!)
Ze doen niet zo moeilijk als in de ger. gezindte, waar men een daadwerkelijke omkering en verandering verwacht.
Eén van de kleindochters werd gedoopt, ik ben ook naar die dienst gegaan en het zag er indrukwekkend uit.
Er werden nog meer jonge mensen gedoopt. Er is er nog maar eentje van dat groepje over gebleven, kleindochter haakte ook al na een paar maanden af.
Maar er werd van hen echt geen uiterlijke verandering verwacht, tattoo's mochten blijven zitten, en het rijtje praat, daad en gewaad kennen ze helemaal niet. DAT is wat ik bedoelde!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 17 jul 2018 18:06

Nina schreef:
Nee, dit is absoluut onwaar. Ik ben in heel veel evangelische gemeentes geweest, en zie juist het tegenover gestelde, men neemt heiliging zeer serieus. Je mag komen zoals je bent, maar niet blijven zoals je bent.

Wat houdt heiliging/heiligmaking volgens jou in?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten