Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby5 » 03 mar 2018 14:01

Johan100 schreef:Je moet jezelf bekeren, dat klopt. Daartoe worden we opgeroepen.
Maar mijn punt is dat God ieder in het hart kan grijpen, met broek of met rok.

Ja weet ik, het was maar een flauw grapje. Zou wat sneu zijn voor de mannen als alleen dames met rok gered kunnen worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2018 14:16

naamloos schreef:Ja vast. Want dan moeten mensen zelf stoppen met vreemd gaan, liegen, stelen, vloeken enzo. (en broeken dragen :mrgreen: )
Veel makkelijker als God dat voor je doet!

Als jij iets niet begrijpt, ga je het belachelijk maken.
Triest.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 03 mar 2018 19:00

coby5 schreef:Ja weet ik, het was maar een flauw grapje. Zou wat sneu zijn voor de mannen als alleen dames met rok gered kunnen worden.

Ik vind je daar geen grapjes over mag maken. Stel dat het wel waar is, dan kan je als dame toch maar beter een rok aan hebben!
Laatst gewijzigd door Prisma23 op 03 mar 2018 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 03 mar 2018 22:36

Prisma23 schreef:Ik vind je daar geen grapjes over mag maken. Stel dat het wel waar is, dan kan je al dame toch maar beter een rok aan hebben!


Vind ik ook hoor. Het zekere voor het onzekere nemen, heel verstandig! Gewoon in die lange jurk gaan schaatsen en niet zeuren.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 03 mar 2018 23:57

Chaya schreef:Als jij iets niet begrijpt, ga je het belachelijk maken.
Triest.
Ik begrijp prima wat bekering is. Ik vind het belachelijk (eigenlijk gewoon gemeen en oneerlijk) om de zaken om te draaien en zo de verantwoordelijkheid naar God terug te koppelen.
Triest.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby5 » 04 mar 2018 00:27

Prisma23 schreef:Ik vind je daar geen grapjes over mag maken. Stel dat het wel waar is, dan kan je als dame toch maar beter een rok aan hebben!

Stel dat het wel waar is? Heb er nog nooit een Bijbelvers over gezien. Destijds hadden mannen ook geen broeken. In Afrika nu ook niet als ze van die klederdracht aan hebben. Maar dan is er toch verschil te zien tussen een jurk en een gewaad voor een man, zoals je hier dames- en herenbroeken hebt. Dat ze dat 100 jaar terug geloofden toen alleen mannen in broeken liepen hier, kan ik nog inkomen. Als broeken mannenkleren zijn, laten de mannen die dat zeggen dan maar in damespantalons gaan lopen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2018 08:35

Inderdaad....waar is nu de bijbelse onderbouwing mbt kleding voorschrift man vrouw?
(die wel er bijgehaald worden bij andere onderwerpen)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 04 mar 2018 12:40

MoesTuin schreef:Inderdaad....waar is nu de bijbelse onderbouwing mbt kleding voorschrift man vrouw?
(die wel er bijgehaald worden bij andere onderwerpen)


Een oprechte vraag: hoe komt het nou dat dit in sommige kringen zo'n heet hangijzer is? Men kan hier een enorm punt van maken, maar andere dingen laat men liggen. Men eet in gereformeerde kringen bijvoorbeeld gewoon varkensvlees, hoewel God dit in het OT overduidelijk verboden had. Waarom dan wel een gebod als kleding voor vrouwen er uit lichten? Waarom dan geen problemen hebben met kledingstoffen van gemengde stoffen? Of neem een NT gebod dat men geen bloed mag eten: men eet gewoon bloedworst in gereformeerde kringen. Hoe rijmt men dit dan?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 04 mar 2018 12:59

Ik lees mee.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby5 » 05 mar 2018 00:51

Nina schreef:Een oprechte vraag: hoe komt het nou dat dit in sommige kringen zo'n heet hangijzer is? Men kan hier een enorm punt van maken, maar andere dingen laat men liggen. Men eet in gereformeerde kringen bijvoorbeeld gewoon varkensvlees, hoewel God dit in het OT overduidelijk verboden had. Waarom dan wel een gebod als kleding voor vrouwen er uit lichten? Waarom dan geen problemen hebben met kledingstoffen van gemengde stoffen? Of neem een NT gebod dat men geen bloed mag eten: men eet gewoon bloedworst in gereformeerde kringen. Hoe rijmt men dit dan?

In de pinkstergemeente waar ik tot bekering kwam moest je ook in een jurk lopen en mannen moesten een stropdas als ze op het podium stonden. Kwam een man een jaar later tegen die altijd heel enthousiast de zangdienst deed. Hij ging niet meer naar de kerk, want hij mocht niet zingen zonder das.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 05 mar 2018 08:58

coby5 schreef:In de pinkstergemeente waar ik tot bekering kwam moest je ook in een jurk lopen en mannen moesten een stropdas als ze op het podium stonden. Kwam een man een jaar later tegen die altijd heel enthousiast de zangdienst deed. Hij ging niet meer naar de kerk, want hij mocht niet zingen zonder das.


Nou, dat gaat me ook te ver, om dan maar weg te blijven. Ik zou dan maar toegeven en me volgens de wensen kleden, maar ik denk dat mensen elkaar dit soort regels niet moeten opleggen.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 06 mar 2018 16:51

Nina schreef:Nou, dat gaat me ook te ver, om dan maar weg te blijven. Ik zou dan maar toegeven en me volgens de wensen kleden, maar ik denk dat mensen elkaar dit soort regels niet moeten opleggen.

Precies, niet zeuren over de regels maar je er gewoon aan houden. Ook al zijn de regels alleen gebaseerd op traditie. Elke groep of cultuur heeft een aantal symbolen nog om zich te onderscheiden en om een thuisgevoel aan te leden te geven. Ik zou niet weten wat daar mis mee is.
Een voetballer raakt de bal niet aan met de handen en een volleyballer schopt niet tegen de bal. Deze regels worden ook niet continue ter discussie gesteld. Kleed je gewoon zoals je kerkelijke (sub)cultuur dat graag ziet en zeur niet. Je kan niet verwachten dat de regels voor jou worden aangepast. Jezus laat zelf zien dat de kerk/gemeente/groep belangrijker is dat het individu.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4542
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 06 mar 2018 17:24

Prisma23 schreef:Precies, niet zeuren over de regels maar je er gewoon aan houden. Ook al zijn de regels alleen gebaseerd op traditie. Elke groep of cultuur heeft een aantal symbolen nog om zich te onderscheiden en om een thuisgevoel aan te leden te geven. Ik zou niet weten wat daar mis mee is.
Een voetballer raakt de bal niet aan met de handen en een volleyballer schopt niet tegen de bal. Deze regels worden ook niet continue ter discussie gesteld. Kleed je gewoon zoals je kerkelijke (sub)cultuur dat graag ziet en zeur niet. Je kan niet verwachten dat de regels voor jou worden aangepast. Jezus laat zelf zien dat de kerk/gemeente/groep belangrijker is dat het individu.
Er is zeker iets mis als iemand er je geestelijke staat aan wil afmeten: "Nu zei van de week iemand tegen mij: als je een broek draagt, dan kan je niet bekeerd worden. En die persoon was daarvan echt overtuigd. Wat is jullie mening daarover, want ik ben nu echt in de war. Ik voel duidelijk dat God bij mij is. Ik ben niet bekeerd, maar er werd gezegd dat ik niet van twee walletjes mag eten en dat ik dat nu doe wel doe vanwege het dragen een broek." http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/257 ... een-broek/

Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2018 16:43

Precies. De kerk is geen voetbalclub of een ander soort clubje waar de leiding lekker zelf de regels kan bepalen. De kerk is van Christus, Hij is het Hoofd en Hij bepaalt de regels. Als mensen zelf regeltjes gaan bedenken wordt het een zootje, krijg je allerlei veroordeling, onduidelijkheid etcetera. Dan kan je beweren dat de regels duidelijk zijn en dat zal voor de vaste mensen allicht zo zijn, maar hoe zit dat met nieuwkomers, gasten, buitenstaanders? Mijn vrouw zat in een CGK en toen ze studeerde besloot ze naar de CGK in die plaats te gaan, niet wetend dat die een stukje zwaarder was. Na afloop werd ze gesommeerd voortaan een rok aan te trekken of anders helemaal achterin te gaan zitten. Ze heeft nooit de neiging gehad om daar nog eens naar terug te gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 08 mar 2018 16:57

Marnix schreef:Na afloop werd ze gesommeerd voortaan een rok aan te trekken of anders helemaal achterin te gaan zitten. Ze heeft nooit de neiging gehad om daar nog eens naar terug te gaan.

Ik was laatst in een "zware" GG bij een doopdienst, voor me zat een rij vrouwen allemaal in een broek, niets op hun hoofd!
Er werd hen geen strobreed in de weg gelegd. Ze zaten daar als gast, maar ze werden hartelijk welkom geheten door de koster en een plaats aangewezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten