Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor pindas83 » 06 apr 2018 18:47

hans0166 schreef:nee ik ben bloedserieus...

Als in een gemeente normaal 15 personen aan het avondmaal gaan, en 2 jaar later 250 is er echt iets aan de hand ..óf God heeft flink gewerkt, óf de duivel is goed aan de slag geweest... beiden reden tot zorg als je aan de zijlijn dat ziet gebeuren.


Dit snap ik niet Hans. Waarom is dat reden tot zorg? En wat heeft de duivel er aan dat mensen zich tot het avondmaal geroepen voelen?
Eerder reden om dankbaar te zijn denk ik.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 06 apr 2018 21:14

Nog vreemder vind ik het als mijn zegt dat God blijkbaar in zo'n gemeente heeft gewerkt, en dat dan reden tot zorg gaan noemen.. Kan ik echt niet vatten. Kan je me dat uitleggen Hans?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2018 21:33

Ik blijf het een vreemd verschijnsel vinden: dat je geloof zo exclusief is dat zélfs als je tot de juiste groep behoort, er toch nog slechts maar een selectief groepje "echt" voldoende gelooft. Denken te veel mensen dat ze voldoende geloven, dan moet er wel iets verkeerd zijn gegaan!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2018 09:21

Mortlach schreef:Ik blijf het een vreemd verschijnsel vinden: dat je geloof zo exclusief is dat zélfs als je tot de juiste groep behoort, er toch nog slechts maar een selectief groepje "echt" voldoende gelooft. Denken te veel mensen dat ze voldoende geloven, dan moet er wel iets verkeerd zijn gegaan!

Mortlach, neem de meeste dingen die gezegd worden over de rechterflank wat minder serieus. :wink:
Het is soms (deels) waar. Een hele groep wordt bij elkaar geveegd door een forummer - vaak afkomstig uit zo'n gemeente en gefrustreerd geraakt - en die zal elke mogelijkheid aangrijpen om die stereotyperingen op het forum te plempen. Zo blijft het in stand, terwijl de situatie ter plaatse allang veranderd is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2018 09:53

Chaya schreef:Mortlach, neem de meeste dingen die gezegd worden over de rechterflank wat minder serieus. :wink:
Het is soms (deels) waar. Een hele groep wordt bij elkaar geveegd door een forummer - vaak afkomstig uit zo'n gemeente en gefrustreerd geraakt - en die zal elke mogelijkheid aangrijpen om die stereotyperingen op het forum te plempen. Zo blijft het in stand, terwijl de situatie ter plaatse allang veranderd is.


Misschien, maar toch lees ik er vrij vaak over; het lijkt haast deel van de traditie om zwaarmoedig aan een van de belangrijkere sacramenten (of is dat een katholieke term?) deel te nemen. Ik kan dat maar moeilijk rijmen met de boodschap van het goede nieuws.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 apr 2018 10:33

Mortlach schreef:Misschien, maar toch lees ik er vrij vaak over; het lijkt haast deel van de traditie om zwaarmoedig aan een van de belangrijkere sacramenten (of is dat een katholieke term?) deel te nemen. Ik kan dat maar moeilijk rijmen met de boodschap van het goede nieuws.

Je mag het sacramenten noemen hoor.
Het is goed nieuws. Het is een blijde boodschap. Maar je zult eerst iets moeten begrijpen van de aard en de natuur der bevindelijken. Jammer dat je niet in Nederland woont (maar is wel via internet te bekijken, ik kan je misschien wel enkele links geven) er zijn diverse programmamakers geweest die bij de bevindelijken in huis zijn geweest en een kerkdienst hebben bijgewoond. (De Hokjesman, Andries Knevel, Leo Blokhuis)
Dat zijn "vermakelijke" en leerzame docu's, deze mensen zijn altijd weer verrast. Ze hadden inderdaad een muffe bedompte sfeer verwacht, waarin nooit gelachen mocht worden. Allemaal kromgebogen mensen, die elkaar controleren op elk wettisch puntje.
Maar het tegendeel bleek waar.

De verslaggever van het AD die door het land trok en maar 5 euro per dag mocht uitgeven, belde onwetend aan bij een pastorie. Hij werd daar zeer hartelijk ontvangen door mevrouw. Dominee zat in de k.r. vergadering.
Hij had heerlijke koffie gehad met koek, een maaltijd, een comfortabele slaapplek, een heerlijk ontbijt en helemaal geen preek.
Hij kende ook alleen die stereotiepen die rondgingen, maar was meteen genezen.

Ik hoorde eens een groep meisjes praten over hun typlessen. Er is nu een man bijgekomen, hij ziet eruit als een soort dominee, maar het is echt lachen met hem. Hij is zo lief en zorgzaam, maar hij is zo grappig. Het bleek over mijn vader te gaan. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 07 apr 2018 11:16

Dat is natuurlijk ook weer zo; er zijn een hoop vooroordelen, ook bij mij. Blij te zien dat die niet altijd kloppen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Jakobina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 apr 2018 11:57

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jakobina » 07 apr 2018 12:29

Bedankt dominee voor het antwoord op van 6 april. Dit betekent dat alle mensen van Jood, Christen en Moslim bij het verbond horen. Laat allen onze Heer, die zelf God is, ontvangen en aannemen! Laten we de Heer prijzen en loven en danken en goed zijn voor elkaar! Het gaat immers niet bij welke groep of je kerk behoort maar of Christus in je woont! https://bijbel.eo.nl/bijbel/romeinen/8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 09 apr 2018 11:25

Jakobina schreef:Bedankt dominee voor het antwoord op van 6 april. Dit betekent dat alle mensen van Jood, Christen en Moslim bij het verbond horen. Laat allen onze Heer, die zelf God is, ontvangen en aannemen! Laten we de Heer prijzen en loven en danken en goed zijn voor elkaar! Het gaat immers niet bij welke groep of je kerk behoort maar of Christus in je woont! https://bijbel.eo.nl/bijbel/romeinen/8

Amen, prachtig! God is zo goed.....Gelooft het Evangeliewoord!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 09 apr 2018 14:03

Toch wel apart dat er bij deze vraag een foto van een vrachtvliegtuig is toegevoegd. Stewardessen werken niet op vrachtvliegtuigen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 09 apr 2018 15:46

Sabra schreef:Toch wel apart dat er bij deze vraag een foto van een vrachtvliegtuig is toegevoegd. Stewardessen werken niet op vrachtvliegtuigen.


Viel mij ook al op inderdaad :mrgreen:
Maar wie brengt de piloten dan hun koffie? (of moet ik vodka zeggen :-k )

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 09 apr 2018 16:52

.
Sabra schreef:Toch wel apart dat er bij deze vraag een foto van een vrachtvliegtuig is toegevoegd. Stewardessen werken niet op vrachtvliegtuigen.


Wel een prachtig toestel trouwens en een lekkere herriebak.

.
.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 09 apr 2018 18:35

DeDwaler schreef:.


Wel een prachtig toestel trouwens en een lekkere herriebak.

.


Zeker een gave machine om over zn grote broer, de An225 nog maar te zwijgen. Wat een idioot groot ding is dat zeg.
Als ik stewardes zou willen zijn dan graag daarop.

Ik hoop dat de vragensteller hier iets aan heeft, maar ik betwijfel het.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2018 10:33

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/258 ... -dna-test/

Ik weet niet of ik achter het totale advies van de Ds. C. J. Droger kan staan.
Ik zou het niet vertellen aan de ouders van de overledene. Ik neem aan dat zij nog steeds erg verdrietig zijn om het heengaan van hun dochter. Het zal hun leed ernstig verzwaren als zij dit te weten komen en ook zij kunnen er niets mee. Het zal de pijn om het heengaan van hun dochter alleen maar verdiepen. Ik denk dat jullie hen dit moeten besparen.
Eerlijkheid duurt het langste.
Misschien weten de ouders van de overledene meer.
Daar zou ik het zeker tegen vertellen.
Het zou zomaar uitkomst kunnen bieden.
Het kan ook geen uitkomst bieden, maar dan kunnen zij wel in het verdriet delen en dragen.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 12 apr 2018 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 12 apr 2018 11:12

benefietdiner schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25849/ongeloof-na-dna-test/

Ik weet niet of ik achter het totale advies van de Ds. C. J. Droger kan staan.
Eerlijkheid duurt het langste.
Misschien weet de moeder van de overleden moeder meer.
Daar zou ik het zeker tegen vertellen.
Het zou zomaar uitkomst kunnen bieden.

Zoiets zou je misschien kunnen zeggen als het kind ouder is. Ik zou het niet doen voor het kind. Zielig.
Vooral nu zou ik niets zeggen. Wat heeft zo'n kind aan zo'n man die een getrouwde vrouw bezwangert? En waarom moet een kind dat weten over z'n overleden moeder? Het lijkt me erg stug dat haar moeder iets weet.
Laatst gewijzigd door coby6 op 12 apr 2018 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten