Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor coby6 » 27 jul 2018 21:57

hans0166 schreef:ik vind dit toch behoorlijk disrespectvol klinken.
Het is namelijk heel normaal dat je met blote ledematen niet in een kerk of ander bedehuis binnengaat.
Ook in diverse europese kerken kom je er niet in zonder bedekking.
Beetje rekening houden met cultuur en gebruiken van anderen.

Disrespectvol? We waren met een christelijke jongerenreis en in die gebouwen deden we allemaal lange mouwen en lange pijpen aan maar da's buiten in 45 graden niet uit te houden, dus dan doe je die zooi weer uit. Deden al die lui daar. Was niet in die gebouwen.
Een heel christelijk meisje had een bermuda aan in zo'n kerk, net boven de knie. Een man daar flipte uit naar d'r. La maar gaan. Geen kerken maar meer bezoeken.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor hans0166 » 28 jul 2018 11:13

coby6 schreef:Disrespectvol? We waren met een christelijke jongerenreis en in die gebouwen deden we allemaal lange mouwen en lange pijpen aan maar da's buiten in 45 graden niet uit te houden, dus dan doe je die zooi weer uit. Deden al die lui daar. Was niet in die gebouwen.
Een heel christelijk meisje had een bermuda aan in zo'n kerk, net boven de knie. Een man daar flipte uit naar d'r. La maar gaan. Geen kerken maar meer bezoeken.


deze houding bedoel ik dus.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor hans0166 » 28 jul 2018 11:29

Yoshi schreef:Interresant verhaal. Schijnbaar blijft men in sommige kringen in de middeleeuwen hangen enkel heeft de Vulgaat plaatsgemaakt voor de statenvertaling. Vrij hilarisch dat er van het 'argument'' bijbel in de volkstaal dan niets meer overblijft.


ja, in dat opzicht heeft de reformatie een van de belangrijkste argumenten voor hun bestaansrecht volledig ontkracht. De autoriteit die aan een papieren stapel papier gegeven wordt is gewoonweg afgodisch.
Daarnaast is hun boek zo ontoegankelijk geworden door de taal, dat hun, foutieve, opvatting dat de RK het bijbellezen verboden zou hebben, volledig op hunzelf van toepassing geworden is. Niemand die niet thuis is in dat wereldje snapt er met de beste wil van de wereld helemaal niets van.

BasLaaitjeer

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 28 jul 2018 11:43

hans0166 schreef:ja, in dat opzicht heeft de reformatie een van de belangrijkste argumenten voor hun bestaansrecht volledig ontkracht. De autoriteit die aan een papieren stapel papier gegeven wordt is gewoonweg afgodisch.
Daarnaast is hun boek zo ontoegankelijk geworden door de taal, dat hun, foutieve, opvatting dat de RK het bijbellezen verboden zou hebben, volledig op hunzelf van toepassing geworden is. Niemand die niet thuis is in dat wereldje snapt er met de beste wil van de wereld helemaal niets van.

Een papieren stapel papier? :) Je laatste zin moest ik twee keer lezen maar ik lees hem als 'Iemand die niet thuis is in dat wereldje snapt er met de beste wil van de wereld helemaal niets van.
Ik heb inmiddels tig bijbelvertalingen maar de SV is absoluut niet mijn favoriet. Verouderd Nederlands, moeilijk leesbaar. Je zal maar uit een ongelovig nest komen en dyslectisch zijn en meer over het geloof willen weten. En dan alleen de SV mogen lezen! Ik zou dan bijvoorbeeld de BasisBijbel aanraden. Zelf lees ik graag de Willibrordvertaling v.w.b. Nederlandse bijbelvertalingen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor coby6 » 28 jul 2018 11:59

hans0166 schreef:deze houding bedoel ik dus.

Ja ik werd er vrij respectloos van. Doe ff normaal man. Liep te tetteren tegen dat kind. Echt zo'n heel lief christelijk meisje van Ichthus. Hoepel op.
Mensen die klagen dat ze geen respect krijgen zijn doorgaans zelf respectloos.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Marnix » 30 jul 2018 08:00

Respect moet van twee kanten komen. Dat je je probeert aan te passen aan bepaalde gebruiken maar ook dat men mensen die niet bekend zijn met die gebruiken daar dan gewoon op een normale manier op aanspreekt. Als er iemand met korte mouwen zo'n kerk binnenkomt verwacht je dat er op een normale manier iets van wordt gezegd, als men er moeite mee heeft. Maar als je met 45 graden wordt geacht lange mouwen te dragen is het wel goed om af te vragen waar die gewoonte vandaan komt en of het wel nodig is. Als er een vrouwelijke gast in een broek of zonder hoedje in je kerk komt waar men dat wel gewend is spreek je zo iemand ook gewoon op een normale manier aan toch? Dan kijk je zo iemand toch niet de hele tijd na, wijs je iemand de deur of snauw je iemand af? Als dat de gevolgen van je regels zijn zijn je regels belangrijker geworden dan God, dan worden het eigen afgoden.

hans0166 schreef:ja, in dat opzicht heeft de reformatie een van de belangrijkste argumenten voor hun bestaansrecht volledig ontkracht. De autoriteit die aan een papieren stapel papier gegeven wordt is gewoonweg afgodisch.
Daarnaast is hun boek zo ontoegankelijk geworden door de taal, dat hun, foutieve, opvatting dat de RK het bijbellezen verboden zou hebben, volledig op hunzelf van toepassing geworden is. Niemand die niet thuis is in dat wereldje snapt er met de beste wil van de wereld helemaal niets van.


Ecclesia reformata semper reformanda. De gereformeerde kerken moet zich blijven hervormen. Niet qua inhoud, ik geloof dat die wel goed is. Maar wat je telkens weer ziet is dat als bepaalde gewoonten te lang gehanteerd worden, ze op een gegeven moment een status van heiligheid krijgen waar de reformatoren juist voor wilden waken. Goed voorbeeld hier. De Bijbel moet te lezen zijn in de taal van het volk, in normale, begrijpelijke taal. Daarom komt de Statenvertaling. Vervolgens wordt die een poos geleden en als er dan weer een keer een nieuwe vertaling komt zijn sommigen al tegen omdat de Statenvertaling zo lang gebruikt is dat hij voor mensen heilig is geworden. De cultuur wordt zo snel tot iets "heiligs" gemaakt en als mensen zich daar niet aan houden (je moet de gewoonten maar respecteren zegt men dan) worden ze daarop aangevallen. Natuurlijk moet je rekening houden met elkaar en geen aanstoot geven. Daar staat echter tegenover dat je niet moet veroordelen als mensen ergens anders tegenaan kijken. En hoe minder heilig zelfbedachte gewoonten zijn, hoe makkelijker je dat kan doen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 31 jul 2018 12:13

Henkie sweety, ik kan nu alle vragen voor vandaag, morgen en overmorgen bekijken. Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar volgens mij zit er een foutje in je scripting. :)

BasLaaitjeer

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 31 jul 2018 16:58

Onderaan elke afzonderlijke vraag-pagina in de vragenrubriek staat een kader met als omschrijving 'Actieve forumtopics'. Klopt het dat daar nooit een topic uit het open forum tussen staat?

Afbeelding

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 31 jul 2018 20:05

irmo schreef:Henkie sweety, ik kan nu alle vragen voor vandaag, morgen en overmorgen bekijken. Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar volgens mij zit er een foutje in je scripting. :)

irmo schreef:Henkie sweety, ik kan nu alle vragen voor vandaag, morgen en overmorgen bekijken. Ik weet niet of dat de bedoeling is, maar volgens mij zit er een foutje in je scripting. :)


Via wat omwegen zijn de artikelen die gepland staan inderdaad te lezen. Ik vind het alleen wat vervelend als er al op gereageerd wordt voordat ze gepubliceerd zijn, verder is het geen probleem.

BasLaaitjeer schreef:Onderaan elke afzonderlijke vraag-pagina in de vragenrubriek staat een kader met als omschrijving 'Actieve forumtopics'. Klopt het dat daar nooit een topic uit het open forum tussen staat?

Afbeelding


Klopt. Daar zijn de regels niet zo streng maar dat is lang niet altijd reclame voor Refoweb. Dus dat gaan we niet actief promoten.

BasLaaitjeer

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor BasLaaitjeer » 31 jul 2018 20:42

henkie schreef:Klopt. Daar zijn de regels niet zo streng maar dat is lang niet altijd reclame voor Refoweb. Dus dat gaan we niet actief promoten.

De 'strenge' gedeelten kunnen inderdaad wel wat promotie gebruiken.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 02 aug 2018 16:57

Marnix schreef:


Ecclesia reformata semper reformanda. De gereformeerde kerken moet zich blijven hervormen. Niet qua inhoud, ik geloof dat die wel goed is.
Qua inhoud zijn veel kerken afgeweken van de Reformatie. De rechtvaardiging van de goddeloze klinkt m.i. niet meer zo krachtig.
De Kerk staat of valt hiermee. Vandaar die lauwheid.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Yoshi » 02 aug 2018 17:07

Johan100 schreef:Qua inhoud zijn veel kerken afgeweken van de Reformatie.

De reformatie? Welke precies?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2018 17:45

Johan100 schreef:Qua inhoud zijn veel kerken afgeweken van de Reformatie. De rechtvaardiging van de goddeloze klinkt m.i. niet meer zo krachtig.
De Kerk staat of valt hiermee. Vandaar die lauwheid.


Waarom zou die niet meer klinken? Ik hoor dat in veel kerken nog wekelijks terug.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 02 aug 2018 17:59

Marnix schreef:Waarom zou die niet meer klinken? Ik hoor dat in veel kerken nog wekelijks terug.

Hopelijk valt het allemaal nog wel mee en vergis ik me. Maar er zijn wel kerken waar ik het mis.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23568
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2018 21:09

Johan100 schreef:Hopelijk valt het allemaal nog wel mee en vergis ik me. Maar er zijn wel kerken waar ik het mis.


Wat zeggen ze er dan precies? Dat je door werken gered wordt? Of dat het met de zonde wel meevalt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten