Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 02 aug 2018 21:20

Yoshi schreef:De reformatie? Welke precies?

Inderdaad, de Reformatie is geen eindstation van lang geleden, het is een blijvende zaak om te blijven re-for-meren en daarin Christus centraal en de ontwikkelingen in de tijd wereld, De Heilige Geest speelt daarin een grote rol van betekenis (wat zo onderbelicht bewust blijft omdat men graag zelf de grip op de zaken wilt houden)
Geloof en Leven met Christus een een zaak van totale overgave en vertrouwen en je laten leiden op de wind van de Heilige Geest, en door het Woord van God die verder gaan dan de bijbel alleen.
God spreekt ook in onze tijd door Zijn Geest.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: reacties op de nieuwsrubriek

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2018 09:43

Marnix schreef:Wat zeggen ze er dan precies? Dat je door werken gered wordt? Of dat het met de zonde wel meevalt?

Christus wordt onder een bedeksel gepreekt, wet en Evangelie wordt vermengd, de alreeds wedergeboren mens (zogenaamd, zeggen ze dan) met allerlei kenmerken die hij moet bezitten wordt gerechtvaardigd en niet de zondaar.

Stukje wat ik eerder aanhaalde en waar het naar toe moet met ieder van ons.
Johan100 schreef:Van ds. A. Simons (mooi verwoordt)
Hoe weet ik dat ik aan de wet gestorven ben? (Gal. 2:19). Iemand die door de wet aan de wet gestorven is, die is dood! Geestelijk gestorven aan alle hoop op zichzelf. Gestorven aan zijn verwachting om door het vlees gerechtvaardigd te worden (Gal. 2:16). Paulus zegt: die gestorven zijn die leve Gode! (Gal. 2:19). Wat een wonderlijk woord! Wat is er nog van een dode te verwachten? Niets meer. Zo iemand verwacht niets meer van zichzelf. Zo iemand belijdt; niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij (Gal. 2:20). We moeten deze twee kanten van dezelfde zaak niet los van elkaar maken. Die gestorven zijn die leven! Nee, niet meer uit de mens, maar leven door het geloof uit Hem. Met Hem gestorven en met Hem begraven, maar ook met Hem opgewekt in een nieuw leven (Rom. 6:8/7:4).http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/145 ... an-de-wet/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 03 aug 2018 21:53

Ja, mee eens.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 07 aug 2018 17:11

Wat betekent 'Jezus is mij nooit geopenbaard van achter het recht'?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 07 aug 2018 17:17

Nina schreef:Wat betekent 'Jezus is mij nooit geopenbaard van achter het recht'?

Ik zit de vraag net te lezen Nina en ik heb hier echt nog nooit van gehoord.
Er kwam ook geen antwoord, vraagsteller moet een paar links aanklikken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 07 aug 2018 19:09

Chaya schreef:Ik zit de vraag net te lezen Nina en ik heb hier echt nog nooit van gehoord.
Er kwam ook geen antwoord, vraagsteller moet een paar links aanklikken.


Ik ken het ook niet, maar schat in dat het hier gaat over het rechtvaardige oordeel van God over de zondige wereld (brief aan de Romeinen, eerste hoofdstukken). Dat oordeel treft de hele schepping, dus zowel uitverkorenen als niet-uitverkorenen. Achter het oordeel van de Heere gaat Zijn liefde schuil voor de uitverkorenen maar ook Zijn toorn over hen die verloren gaan. Aan die eersten wordt op Gods tijd Christus geopenbaard waardoor zij hun zonden gaan inleven en berouw daarover krijgen. En zo leren ze bukken voor het Goddelijke recht en zo wordt Jezus aan hen dus geopenbaard van achter het recht. De niet-uitverkorenen ontvangen wel het rechtvaardig oordeel, maar de achterliggende liefde van de Heere kennen zij niet, omdat hen niet gegeven wordt dat te leren kennen. Ik denk dat vragensteller het oordeel wel ervaart en er onder gebukt gaat, maar het zicht op Gods liefde mist. En dat kwelt hem.
Vooruit met de geit!

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 07 aug 2018 20:51

@ Chaya en GDK: bedankt voor jullie reacties!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2018 09:04

GDK schreef:Ik ken het ook niet, maar schat in dat het hier gaat over het rechtvaardige oordeel van God over de zondige wereld (brief aan de Romeinen, eerste hoofdstukken). Dat oordeel treft de hele schepping, dus zowel uitverkorenen als niet-uitverkorenen. Achter het oordeel van de Heere gaat Zijn liefde schuil voor de uitverkorenen maar ook Zijn toorn over hen die verloren gaan. Aan die eersten wordt op Gods tijd Christus geopenbaard waardoor zij hun zonden gaan inleven en berouw daarover krijgen. En zo leren ze bukken voor het Goddelijke recht en zo wordt Jezus aan hen dus geopenbaard van achter het recht. De niet-uitverkorenen ontvangen wel het rechtvaardig oordeel, maar de achterliggende liefde van de Heere kennen zij niet, omdat hen niet gegeven wordt dat te leren kennen. Ik denk dat vragensteller het oordeel wel ervaart en er onder gebukt gaat, maar het zicht op Gods liefde mist. En dat kwelt hem.


Dat denk ik ook. Vanuit het bekende beeld: God veroordeelt de zondaar, je bent schuldig. Dat is stap 1. Het recht. En dan komt Jezus, gaat in je plaats staan en zegt: Ik heb de schuld betaald. Jezus openbaart zich va achter het recht, neemt de schuld op zich en zo word jij vrij van schuld en dus vrijgesproken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 09:56

GDK schreef:Ik ken het ook niet, maar schat in dat het hier gaat over het rechtvaardige oordeel van God over de zondige wereld (brief aan de Romeinen, eerste hoofdstukken). Dat oordeel treft de hele schepping, dus zowel uitverkorenen als niet-uitverkorenen. Achter het oordeel van de Heere gaat Zijn liefde schuil voor de uitverkorenen maar ook Zijn toorn over hen die verloren gaan. Aan die eersten wordt op Gods tijd Christus geopenbaard waardoor zij hun zonden gaan inleven en berouw daarover krijgen. En zo leren ze bukken voor het Goddelijke recht en zo wordt Jezus aan hen dus geopenbaard van achter het recht. De niet-uitverkorenen ontvangen wel het rechtvaardig oordeel, maar de achterliggende liefde van de Heere kennen zij niet, omdat hen niet gegeven wordt dat te leren kennen. Ik denk dat vragensteller het oordeel wel ervaart en er onder gebukt gaat, maar het zicht op Gods liefde mist. En dat kwelt hem.

Na enig denken begrijp ik wel wat er bedoeld zou kunnen worden, maar Nina vroeg wat deze zin betekent en ik heb deze ook echt nog nooit gehoord. Terwijl ik toch heel bekend ben in het bevindelijk jargon.
Dan ben ik oprecht benieuwd wat de leeftijd van de vraagsteller is.
Is het een jong iemand? Waarom vraag je het dan op deze manier, of wordt er in die kerk alleen zo gesproken?
En ik vind dat geen goede zaak. Dan is het alleen voor de insiders te begrijpen, de rest valt daar geheel buiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 08 aug 2018 10:56

Chaya schreef:Na enig denken begrijp ik wel wat er bedoeld zou kunnen worden, maar Nina vroeg wat deze zin betekent en ik heb deze ook echt nog nooit gehoord. Terwijl ik toch heel bekend ben in het bevindelijk jargon.
Dan ben ik oprecht benieuwd wat de leeftijd van de vraagsteller is.
Is het een jong iemand? Waarom vraag je het dan op deze manier, of wordt er in die kerk alleen zo gesproken?
En ik vind dat geen goede zaak. Dan is het alleen voor de insiders te begrijpen, de rest valt daar geheel buiten.


Precies Chaya, ik zou ondertiteling nodig hebben in zn’n kerk. Lijkt me niet de bedoeling..

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 11:25

Nina schreef:Precies Chaya, ik zou ondertiteling nodig hebben in zn’n kerk. Lijkt me niet de bedoeling..

Misschien vind je het opmerkelijk dat ik dat zeg, maar het gevaar bestaat dat mensen denken dat ze zo moeten gaan praten.
Dat komt zo onnatuurlijk over dan.
Als het echt is - vaak zijn dat toch oudere mensen - vind ik het mooi en deze uitdrukkingen moeten wat mij betreft wel bewaard blijven.
Maar als een jong iemand opeens de dingen zo gaat verwoorden, krijg ik het gevoel dat iemand zo gaat praten omdat het heilige zaken betreft.
Het wordt niet eerbiediger als het met een "toontje" wordt gezegd, maar ook niet als het voortdurend doordrenkt is van tale Kanaäns.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2018 12:36

Chaya schreef:Misschien vind je het opmerkelijk dat ik dat zeg, maar het gevaar bestaat dat mensen denken dat ze zo moeten gaan praten.
Dat komt zo onnatuurlijk over dan.
Als het echt is - vaak zijn dat toch oudere mensen - vind ik het mooi en deze uitdrukkingen moeten wat mij betreft wel bewaard blijven.
Maar als een jong iemand opeens de dingen zo gaat verwoorden, krijg ik het gevoel dat iemand zo gaat praten omdat het heilige zaken betreft.
Het wordt niet eerbiediger als het met een "toontje" wordt gezegd, maar ook niet als het voortdurend doordrenkt is van tale Kanaäns.


Precies, was een van de kernwaarden van de Reformatie niet dat het geloof gewoon in de taal van het volk, van nu, mag klinken? Ipv in een jargon voor ingewijden, of het nou katholiek of protestants is? Ook op dat vlak is semper reformanda belangrijk want de taal ontwikkelt zich ook.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 12:55

Marnix schreef:Ook op dat vlak is semper reformanda belangrijk want de taal ontwikkelt zich ook.

Zie door mij dik gemaakte!
Je doet het nu zelf ook Marnix, :wink: hier snapt een buitenstaander niets van, of hij moet toevallig oude talen op school hebben geleerd.
En je hoeft geen trendy taal te gebruiken. Het gaat erom of je jezelf blijft.
Wat past bij jou!
Van een oude priester verwacht ik in de regel een andere wijze van spreken dan van een jongere.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 08 aug 2018 15:28

Ik heb grote moeite met DIT ANTWOORD, waaruit ik 1 zin haal:

Een GG-domineesdochter die verkering heeft met een HHK-predikant-in-opleiding, kan dat wel? En sterker nog: mag dat wel?

Van alles wat je schrijft weet ik alleen van één ding met 100 procent dat dat niet mag. En dat is dat de volgelingen van Christus verdeeld Zijn. Christus wil dat wij één zijn.

Ik ben het voor een keer echt helemaal niet eens met de deskundige. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 08 aug 2018 15:30

Chaya schreef:Ik heb grote moeite met DIT ANTWOORD, waaruit ik 1 zin haal:

Een GG-domineesdochter die verkering heeft met een HHK-predikant-in-opleiding, kan dat wel? En sterker nog: mag dat wel?

Van alles wat je schrijft weet ik alleen van één ding met 100 procent dat dat niet mag. En dat is dat de volgelingen van Christus verdeeld Zijn. Christus wil dat wij één zijn.

Ik ben het voor een keer echt helemaal niet eens met de deskundige. :D

Want?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten