Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 05 jan 2017 18:17

Nou sorry Chaya, ook ik vind het een bizarre vraag. Je bent van je man gescheiden door omstandigheden, je weet dat je ex intieme omgang met een ander heeft, maar zelf heb je dan wel niet HET gedaan maar je gaat in ieder geval met elkaar om alsof je getrouwd bent maar dat wordt nu vergoeilijkt, want nee je hebt geen gemeenschap gehad. Dus de ex is fout en daardoor kan vragensteller nu gewoon trouwen of er niets aan de hand is.
Keer eerst maar eens tot de Heere, daarna tot jezelf. Waarom moet er zonodig weer een relatie aangegaan worden. Een relatie wat al fout begint maar omdat ex pas écht fout zit is er nu geen vuiltje meer aan de lucht.
Die kromme tenen kwamen bij mij ook mn laarsjes uitzetten.........

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 05 jan 2017 21:25

lekkerbek schreef:Nou sorry Chaya, ook ik vind het een bizarre vraag. Je bent van je man gescheiden door omstandigheden, je weet dat je ex intieme omgang met een ander heeft, maar zelf heb je dan wel niet HET gedaan maar je gaat in ieder geval met elkaar om alsof je getrouwd bent maar dat wordt nu vergoeilijkt, want nee je hebt geen gemeenschap gehad. Dus de ex is fout en daardoor kan vragensteller nu gewoon trouwen of er niets aan de hand is.
Keer eerst maar eens tot de Heere, daarna tot jezelf. Waarom moet er zonodig weer een relatie aangegaan worden. Een relatie wat al fout begint maar omdat ex pas écht fout zit is er nu geen vuiltje meer aan de lucht.
Die kromme tenen kwamen bij mij ook mn laarsjes uitzetten.........

Ja dus?
Als de vragen te bizar zijn, moet de redactie van RW een soort moderatie toepassen, maar dat doen ze dus niet.
Het gaat erom dat iedere keer dezelfde mensen ongezouten en ongefundeerde kritiek op de "deskundige" op het forum zetten.
Wat heb je daaraan?
Mail of schrijf dan naar de deskundige, dat is de rechte en bijbelse weg.
Maar ga niet onder een pseudoniem, lekker veilig, op een forum erover zaniken. Dat jij dat niet ziet Lekkerbek, verbaast mij. Het gaat hier niet over de inhoud van de vraag, maar over de wijze van kritiek.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 05 jan 2017 22:16

Chaya schreef:Ja dus?
Als de vragen te bizar zijn, moet de redactie van RW een soort moderatie toepassen, maar dat doen ze dus niet.
Het gaat erom dat iedere keer dezelfde mensen ongezouten en ongefundeerde kritiek op de "deskundige" op het forum zetten.
Wat heb je daaraan?
Mail of schrijf dan naar de deskundige, dat is de rechte en bijbelse weg.
Maar ga niet onder een pseudoniem, lekker veilig, op een forum erover zaniken. Dat jij dat niet ziet Lekkerbek, verbaast mij. Het gaat hier niet over de inhoud van de vraag, maar over de wijze van kritiek.


wat een kul argument, dit is een forum

"dezelfde mensen"
"deskundige" ...

Jij verkondigt je mening en (soms onzin-) opmerkingen hier toch ook?
jij matigt je ergens anders aan over suikerfeestje te spreken, maar als iemand avodnmaaltje zou gebruiken gaat je in de stijgbeugels. Zó spreek je niet over elkaars godsdiensten en gebruiken.

Steinway
Verkenner
Verkenner
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 sep 2016 11:03

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Steinway » 05 jan 2017 22:53

Als de zogenaamde deskundige volstrekte niet ter zake doende antwoorden geeft lijkt het mij prima om daar kritiek op te hebben. Dat is nou eenmaal een van de functies van dit forum.
En om discussie, het delen van meningen, af te breken met:
Mail of schrijf dan naar de deskundige, dat is de rechte en bijbelse weg.
vind ik een flauw argument. Daarvoor is juist dit topic nu juist zo geschikt.


Dat deze vraag hier, op Refoweb, anoniem wordt gesteld zegt mij iets over het taboe wat er rust op sexualiteit. De discrepantie die er is tussen de "theorie"en de "praktijk". Het schuldgevoel en schaamte die het oproept, simpelweg omdat je van elkaar houdt en elkaar bemint.
En elkaar daar ook nog de maat naar nemen.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 05 jan 2017 23:27

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/245 ... -beloften/

Bij het antwoord:
"Laat je gedoopte voorhoofd aan de Heere zien."

Wat betekent dat?
.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 06 jan 2017 07:35

Nou Chaya, ik vrees dat als we de beantwoorders zelf voortaan mailen dat we het niet met het antwoord eens zijn ze een overvolle mailbox krijgen, daar zit niemand op te wachten. Daar is idd het forum voor.
Jij uit ook je kritiek, dat mag een ander ook. Ik ben me er niet bewust van dat ik dit op een ongezouten manier doe. Ik ben het gewoon niet met het antwoord eens, en ik hoop dat vragensteller iets volwassener wordt. Daar kun je van vinden wat je wilt maar dat mag ik ook. En omdat iemand hierop reageerde gaf ik de persoon gelijk.
Als je vindt dat er geen reacties op de vragenrubriek gegeven mag worden dan kun je beter dit topic overslaan, dat scheelt je dan ergenis! Bedoel ik niet verkeerd, dat meen ik echt!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2017 10:00

lekkerbek schreef:Nou Chaya, ik vrees dat als we de beantwoorders zelf voortaan mailen dat we het niet met het antwoord eens zijn ze een overvolle mailbox krijgen, daar zit niemand op te wachten. Daar is idd het forum voor.
Jij uit ook je kritiek, dat mag een ander ook. Ik ben me er niet bewust van dat ik dit op een ongezouten manier doe. Ik ben het gewoon niet met het antwoord eens, en ik hoop dat vragensteller iets volwassener wordt. Daar kun je van vinden wat je wilt maar dat mag ik ook. En omdat iemand hierop reageerde gaf ik de persoon gelijk.
Als je vindt dat er geen reacties op de vragenrubriek gegeven mag worden dan kun je beter dit topic overslaan, dat scheelt je dan ergenis! Bedoel ik niet verkeerd, dat meen ik echt!

Ik heb het woord ongezouten niet gebruikt, ik zeg ook niet dat er nooit iets over gezegd mag worden, maar ik vind het niet kunnen dat telkens weer de deskundigen als een soort dombo's worden neergezet.
Ik vind sommige vragen ook te infantiel, ben het evenmin met ieder antwoord eens.
Maar als ik een antwoord echt niet goed zou vinden, zou ik de deskundige rechtstreeks benaderen, dat is wel zo eerlijk.
Er hier met zn allen om lachen, of zuchten, of scherprechten, is niet de rechte weg en ik dacht dat jij dit wel met mij eens zou zijn, gezien je reactie laatst over hoe het er hier op dit forum aan toegaat.
Henkie had het in het andere topic over vragen naar de bekende weg, die vragen zie je helaas ook regelmatig terugkomen.
Maar ik stel me altijd zo voor dat als een deskundige in dit topic gaat lezen, hoe hij of zij dit dan beleeft.
Als je iemand mailt of schrijft, staat je echte naam er tenminste nog bij, net als van de deskundigen.
Daar ging het om.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 06 jan 2017 10:30

hans0166 schreef:Chaya: Jij verkondigt je mening en (soms onzin-) opmerkingen hier toch ook?

Touché mijn beste Chaya, jij schiet hier doorgaans op alles wat beweegt. Dat mag natuurlijk best maar gun dan een ander ook zijn mening. Jij werpt je hier vaak op als de verdediger van alle in jouw ogen rechtgesneden waarheid. Daar is behoorlijk wat op af te dingen hoor. Ook deskundigen hebben gewoon een mening waar je het best oneens mee mag zijn. Verwar je eigen mening vooral niet met de Waarheid (daarmee zeg ik niet dat je altijd ongelijk hebt hoor :wink: )

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 06 jan 2017 10:44

lekkerbek schreef:...Ook ik vind het een bizarre vraag. Je bent van je man gescheiden door omstandigheden, je weet dat je ex intieme omgang met een ander heeft, maar zelf heb je dan wel niet HET gedaan maar je gaat in ieder geval met elkaar om alsof je getrouwd bent maar dat wordt nu vergoeilijkt, want nee je hebt geen gemeenschap gehad. Dus de ex is fout en daardoor kan vragensteller nu gewoon trouwen of er niets aan de hand is.


Ik vraag mij dan af hoe je wéét dat je ex "intieme omgang" met zijn huidige partner heft....maar oke, even terug naar het antwoord van de deskundige:

Dhr. Droger schreef: Toch is het zo dat deze handelingen niet leiden tot overspel. Dat gebeurt als een getrouwd iemand geslachtsgemeenschap heeft met een ander. En met geslachtsgemeenschap bedoelen we dan dat de man de vrouw penetreert. Op dát moment wordt de echt (het huwelijk) gebroken van de getrouwde persoon/personen die hierbij betrokken is/zijn.


Ik denk dat deze deskundige hier de plank mis slaat:

Here Jezus schreef:U hebt gehoord dat tegen het voorgeslacht gezegd is: U zult geen overspel plegen. Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft. Mat 5: 27-28


Het gaat bij overspel dus niet over de penetratie van de vrouw door de man maar van de penetratie van de begeerte in je hart!

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2017 10:51

Chaya schreef:Ik heb het woord ongezouten niet gebruikt
Chaya schreef:Het gaat erom dat iedere keer dezelfde mensen ongezouten (!!!) en ongefundeerde kritiek op de "deskundige" op het forum zetten.
Wat heb je daaraan?
Mail of schrijf dan naar de deskundige, dat is de rechte en bijbelse weg.
Maar ga niet onder een pseudoniem, lekker veilig, op een forum erover zaniken. Dat jij dat niet ziet Lekkerbek, verbaast mij. Het gaat hier niet over de inhoud van de vraag, maar over de wijze van kritiek.
Op dit forum geef jij ook ongezouten je kritiek op wie je wilt.
Waarom geen P.B. aan je mede-forummers als dat de rechte en bijbelse weg is?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor schaapje » 06 jan 2017 11:55

Chaya schreef:Nooit gehoord van de juridische term: penetratie in het lichaam?
Want er is nl. wel degelijk verschil tussen daadwerkelijke geslachtsgemeenschap = penetratie in het lichaam = en seksueel actief zijn!
Het binnendringen in het lichaam hoeft niet met een penis te zijn, maar ook als het met een ander lichaamsdeel of voorwerp wordt gedaan. Als het onvrijwillig gebeurt, wordt dit als verkrachting gezien.


Hoor ik hier Clinton ? 8) :mrgreen:
Ik denk dat wij als christenen het niet moeten laten afhangen van "juridische termen"

Boanerges heeft als enige het juiste antwoord Mat.5 27-28 daar kan de antwoordgever nog wel wat van leren!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 06 jan 2017 12:12

Boanerges schreef:
Het gaat bij overspel dus niet over de penetratie van de vrouw door de man maar van de penetratie van de begeerte in je hart!


Begrijp ik het goed dat als een man naar een vrouw kijkt om die te begeren dat dit een reden voor echtscheiding is volgens jou?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 06 jan 2017 12:21

DeDwaler schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24521/geloven-in-de-kracht-van-gods-beloften/

Bij het antwoord:
"Laat je gedoopte voorhoofd aan de Heere zien."

Wat betekent dat?

Ik denk dat hier bedoeld wordt dat je mag pleiten op Gods beloften, die gegeven worden bij de doop.
Zeker omdat ik het zo lees in die context:
Er kan inderdaad sprake zijn van schroom. Terechte schroom: als je ziet op wie je zelf bent (ook na ‘ontvangen genade’). Tegelijk mogen we met vrijmoedigheid tot de Heere gaan: als je ziet wie de Heere is en op grond van Zijn Evangelienodiging. Hij staat klaar als de vader van de verloren zoon: met Zijn armen wijd uitgespreid: kom tot Mij!
schaapje schreef:k denk dat wij als christenen het niet moeten laten afhangen van "juridische termen"

Nee, uiteraard. Maar het ging eerder over een penetratie, alsof dit niet zoveel uit zou maken en dat doet het dus wel.
Misschien ook wel in Bijbels opzicht, die twee zullen één vlees zijn.
Boanerges schreef:Het gaat bij overspel dus niet over de penetratie van de vrouw door de man maar van de penetratie van de begeerte in je hart!

Ja, als je al erover denkt, pleeg je al reeds overspel omdat je begeerte er naar is, dat is waar.

Het gaat er m.i. niet om of een predikant het wel of niet geoorloofd vindt, je hebt zijn toestemming in principe niet nodig. (weer wel als je in de kerk wilt trouwen) maar het gaat hier om jezelf "vrij voelen" om weer een andere relatie aan te gaan.
Dergelijke vragen zijn meer geschikt om persoonlijk met een eigen predikant te bespreken. Hij kent de situatie hoe dit geworden is.
De deskundige in de rubriek moet het doen met alleen de kant van de vraagsteller.
Het is vaak op eieren lopen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 06 jan 2017 13:01

Boanerges schreef:Het gaat bij overspel dus niet over de penetratie van de vrouw door de man maar van de penetratie van de begeerte in je hart!
henkie schreef:Begrijp ik het goed dat als een man naar een vrouw kijkt om die te begeren dat dit een reden voor echtscheiding is volgens jou?
Echtscheiding in je hart. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 06 jan 2017 14:58

Chaya schreef:Ik denk dat hier bedoeld wordt dat je mag pleiten op Gods beloften, die gegeven worden bij de doop.
Zeker omdat ik het zo lees in die context:
Er kan inderdaad sprake zijn van schroom. Terechte schroom: als je ziet op wie je zelf bent (ook na ‘ontvangen genade’). Tegelijk mogen we met vrijmoedigheid tot de Heere gaan: als je ziet wie de Heere is en op grond van Zijn Evangelienodiging. Hij staat klaar als de vader van de verloren zoon: met Zijn armen wijd uitgespreid: kom tot Mij!


Oké, dank je Chaya! Die beloften staan op het doopformulier vermeld neem ik aan?
.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten