Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2018 13:38

Het is inderdaad een opmerkelijk antwoord. Ik kan dit niet goed plaatsen.
Ook is het weinig zinvol om onszelf de vraag te stellen, waarom we twee nieren hebben en maar 1 hart.
Waarom hebben we niet 1 oog, zou je jezelf af kunnen vragen.
De mens was in beginsel goed. God had hem immers naar Zijn beeld geschapen.
Na de zondeval is het ver- en bederf ingetreden. Dus ziekte, handicap, dood.
M.i. had ds. v.d. Brink dus een iets uitgebreider antwoord moeten geven, zoals het was en zoals het nu is.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2018 15:09

Chaya schreef:Het is inderdaad een opmerkelijk antwoord. Ik kan dit niet goed plaatsen.
Ook is het weinig zinvol om onszelf de vraag te stellen, waarom we twee nieren hebben en maar 1 hart.
Waarom hebben we niet 1 oog, zou je jezelf af kunnen vragen.


Omdat je met 1 oog geen diepte kunt zien. :mrgreen:

Hetzelfde voor oren trouwens, met slechts 1 oor zou je nooit kunnen bepalen waar geluid vandaan komt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 19 apr 2018 15:22

Mortlach schreef:Omdat je met 1 oog geen diepte kunt zien. :mrgreen:
Hetzelfde voor oren trouwens, met slechts 1 oor zou je nooit kunnen bepalen waar geluid vandaan komt.

Ik snap het. :D
Met 1 arm en/of 1 been ben je ook beperkter.
Toch functioneren mensen wel met dergelijke beperkingen. Blijkbaar is een mens goed in staat zich aan te passen onder diverse omstandigheden.

Maar verder zijn dit weer van die vragen.... waarop nooit een antwoord komt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 19 apr 2018 15:29

Chaya schreef:Ik snap het. :D
Met 1 arm en/of 1 been ben je ook beperkter.
Toch functioneren mensen wel met dergelijke beperkingen. Blijkbaar is een mens goed in staat zich aan te passen onder diverse omstandigheden.


Er zijn zelfs mensen zonder armen die alles met hun voeten doen. Typen, koken, aankleden, etc. Heel bijzonder.

Maar verder zijn dit weer van die vragen.... waarop nooit een antwoord komt.


Geen refomatorisch antwoord, in ieder geval. Voor mij is deze vraag echt geen probleem :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 19 apr 2018 17:30

Boanerges schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25877/staat-van-het-lichaam-bij-de-schepping/

Bijzonder antwoord.... Zonder de zondeval was er toch nooit sprake geweest van een opstandingslichaam? Natuurlijk heeft God de mens perfect geschapen. Of zou God er dan al vanuit gegaan zijn dat de mens in zonde zou vallen en heeft Hij daarop geanticipeerd door een adequate mens te maken in plaats van een perfecte? Hoe verklaren we dan "God zag dat het goed was"?

God heeft de zondeval uiteraard voorzien. Het is een absurde gedachte dat God als het ware overvallen zou worden door de zondeval.
'Goed' betekent hier, zoals vele theologen je zouden kunnen vertellen, 'geschikt voor zijn doel'.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 19 apr 2018 18:10

Cicero schreef:God heeft de zondeval uiteraard voorzien. Het is een absurde gedachte dat God als het ware overvallen zou worden door de zondeval.
'Goed' betekent hier, zoals vele theologen je zouden kunnen vertellen, 'geschikt voor zijn doel'.
[Vetgedrukt door mij]. Op wie slaat 'zijn' hier? Op God? Op de mens? Op de schepping?
M.a.w. Was de mens/de schepping goed voor het doel dat God voor ogen had of goed voor het doel waar mensen voor gemaakt zijn (e.g. het doel des mensen)?
"Een libelle zweeft over het water..."

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 19 apr 2018 21:18

Cicero schreef:God heeft de zondeval uiteraard voorzien. Het is een absurde gedachte dat God als het ware overvallen zou worden door de zondeval.
'Goed' betekent hier, zoals vele theologen je zouden kunnen vertellen, 'geschikt voor zijn doel'.


Tsja, ik weet dat dit de klassieke gereformeerde opvatting is. Maar -en vergeef mij mijn vrijpostigheid- heeft de mens in dat geval wel een eerlijke kans gehad dan? Als je rederneert dat God ervan wist dan heeft Hij er blijkbaar ook niets aan gedaan om het te voorkomen.... Ik kan overigens heel goed leven met het antwoord “we weten niet hoe het zit, Hii is namelijk God en daarmee soeverein” wij hebben alleen altijd naar de neiging om Hem te begrijpen en te verklaren. Dit thema duidt maar weer eens dat zoiets onmogelijk is.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2018 08:39

Boanerges schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25877/staat-van-het-lichaam-bij-de-schepping/

Bijzonder antwoord.... Zonder de zondeval was er toch nooit sprake geweest van een opstandingslichaam? Natuurlijk heeft God de mens perfect geschapen. Of zou God er dan al vanuit gegaan zijn dat de mens in zonde zou vallen en heeft Hij daarop geanticipeerd door een adequate mens te maken in plaats van een perfecte? Hoe verklaren we dan "God zag dat het goed was"?

Een opstandingslichaam is een lichaam dat opstaat uit de dood. De dood is door de zonde in de wereld gekomen.
Dus ik geloof niet dat er van een opstandingslichaam sprake zou zijn geweest als er geen zonde in de wereld was gekomen.
God heeft de mens goed geschapen.

M.i. filosofeert de heer van den Brink hier gewoon veel te ver door.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 20 apr 2018 08:57

Boanerges schreef:Tsja, ik weet dat dit de klassieke gereformeerde opvatting is. Maar -en vergeef mij mijn vrijpostigheid- heeft de mens in dat geval wel een eerlijke kans gehad dan?

Volgens mij kun je in dit geval niet spreken over kansen. Het gaat - denk ik - over doelen. Wat is de bedoeling dat het is gegaan zoals het gegaan is.
Als je rederneert dat God ervan wist dan heeft Hij er blijkbaar ook niets aan gedaan om het te voorkomen.... Ik kan overigens heel goed leven met het antwoord “we weten niet hoe het zit, Hij is namelijk God en daarmee soeverein” wij hebben alleen altijd naar de neiging om Hem te begrijpen en te verklaren. Dit thema duidt maar weer eens dat zoiets onmogelijk is.

Daar kom je dan wel op uit. Maar dat neemt niet weg dat we daarover mogen nadenken. Ik ben vroeger teveel afgepoeierd met dit type - cursief gedrukte - opmerkingen terwijl ik dan toch iets te vaak het gevoel kreeg dat het een opgelegd antwoord was en niet een doorgeworsteld antwoord.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2018 09:01

Boanerges schreef:
Als je rederneert dat God ervan wist dan heeft Hij er blijkbaar ook niets aan gedaan om het te voorkomen.... Ik kan overigens heel goed leven met het antwoord “we weten niet hoe het zit, Hij is namelijk God en daarmee soeverein” wij hebben alleen altijd naar de neiging om Hem te begrijpen en te verklaren. Dit thema duidt maar weer eens dat zoiets onmogelijk is.


Cathy schreef:
Daar kom je dan wel op uit. Maar dat neemt niet weg dat we daarover mogen nadenken. Ik ben vroeger teveel afgepoeierd met dit type - cursief gedrukte - opmerkingen terwijl ik dan toch iets te vaak het gevoel kreeg dat het een opgelegd antwoord was en niet een doorgeworsteld antwoord.

Dat kan dat iets opgelegd is. Maar aan de andere kant, na een doorgeworsteld 'proces' kun je ook tot de conclusie komen dat God groot is en wij Hem niet begrijpen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 20 apr 2018 09:51

Cathy schreef:Volgens mij kun je in dit geval niet spreken over kansen. Het gaat - denk ik - over doelen. Wat is de bedoeling dat het is gegaan zoals het gegaan is.

Daar kom je dan wel op uit. Maar dat neemt niet weg dat we daarover mogen nadenken. Ik ben vroeger teveel afgepoeierd met dit type - cursief gedrukte - opmerkingen terwijl ik dan toch iets te vaak het gevoel kreeg dat het een opgelegd antwoord was en niet een doorgeworsteld antwoord.

Derek Prince zei dat we geschapen zijn om als Hem te worden en het kwade te overwinnen.
Ik heb er wel mee gezeten. Haal gewoon die duivel en die boom weg. Probleem opgelost. Maar dan redeneer je vanuit jezelf. Wat is voor mij het meest makkelijk en gezellig?

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 20 apr 2018 12:51

Johan100 schreef:Een opstandingslichaam is een lichaam dat opstaat uit de dood. De dood is door de zonde in de wereld gekomen.
Dus ik geloof niet dat er van een opstandingslichaam sprake zou zijn geweest als er geen zonde in de wereld was gekomen.
God heeft de mens goed geschapen.

Dat is volgens mij het uitgangspunt en daar ben ik het mee eens.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 20 apr 2018 13:13

Cathy schreef:Volgens mij kun je in dit geval niet spreken over kansen. Het gaat - denk ik - over doelen. Wat is de bedoeling dat het is gegaan zoals het gegaan is.

Das net zo'n lastige vraag. Als je spreekt over een "bedoeling" dan was er ook een "plan". In dat geval kom je weer uit bij de architect van dat plan. Onze gereformeerde opvatting is dat God alwetend is en daar komt dat automatisch uit voort dat Hij van te voren wist hoe het zou gaan. Ik vind het maar ingewikkeld.

Cathy schreef:..... dat neemt niet weg dat we daarover mogen nadenken. Ik ben vroeger teveel afgepoeierd met dit type opmerkingen terwijl ik dan toch iets te vaak het gevoel kreeg dat het een opgelegd antwoord was en niet een doorgeworsteld antwoord.

Dat gevoel ken ik ook en ik ben het helemaal met je eens dat we de grijze massa niet voor niets gekregen hebben. Die mogen we dan ook gebruiken. Ik heb een extreme behoefte om te begrijpen maar zeg daarnaast altijd "Als ik God begrijpen kan dan kán Hij geen God zijn, dan is Hij een mens" Uiteindelijk buigt het schepsel voor zijn Maker. Het geloof blijft een mysterie.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2018 13:20

Boanerges schreef:Dat is volgens mij het uitgangspunt en daar ben ik het mee eens.

Dat is idd het uitgangspunt en van daar uit kunnen we wel kijken wat de Bijbel nog meer zegt.
Maar zoals vraagsteller en beantwoorder van die vraag stellen gaat me te ver.

Ik denk ook niet dat de zondeval God overvallen heeft, maar God heeft de mens wel goed geschapen.
Als de zondeval niet had plaatsgevonden had de dood ook zijn intrede niet gedaan onder de mensen.
God is alwetend en weet van te voren wat er gebeurt, maar de zondeval is niet Gods schuld.
God gaf de engelen en de mensen een vrije wil, zodat ze zelf konden kiezen. Ze (de gevallen engelen en de mens) kozen het verkeerde.

Ik geloof dat God als Hij de schepping herschept de gezaligden voor eeuwig vast gaat houden en zo vervullen met Zijn Geest en Liefde, dat er geen tweede val meer kan plaatsvinden. Ja, dat er geen verkeerde gedachte of iets anders wat onrein is binnen de poorten van Zijn Koninkrijk zal komen.


In Jeremia 31 vers 3, Efeziërs 1 vers 4 en 2 Timotheüs 1 vers 9 kun je wel lezen dat God voor de grondlegging der wereld Zijn uitverkorenen lief had met een eeuwige liefde. Hij had al een plan tot redding in de nooit begonnen eeuwigheid voor de schepping. Dat is mijn conclusie naar aanleiding van deze Bijbelteksten.

Verder wil ik eigenlijk niet gaan.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 20 apr 2018 13:41

Een interessante gezien recente discussies rond het jodendom op dit forum;
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/258 ... e-moslims/

"Maar het allergrootste verschil tussen Allah en God wordt duidelijk als we gaan kijken naar de Zoon van God, Jezus Christus."

Hierin verschilt het jodendom niet van de islam.

"Moslims zijn dus geen kinderen van God. God laat ons in de Bijbel heel duidelijk zien dat er maar één manier is om gered te worden en dat is door het geloof in Jezus Christus."

Dat gaat dus zowel voor moslims als voor joden op. Duidelijk.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten