Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 07:59

Hidden schreef:Als ik de bijbel geloof, en dat doe ik van kaft tot kaft, geloof ik ook Openbaring 1:1. Het zal zeker gebeuren.


Zo is dat ! En nu is Hidden niet meer verborgen maar komt er openlijk voor uit !

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 15 aug 2018 08:36

Veendam schreef:Die mening is mij niet toegedaan.
Als ik alles op 1 lijn met elkaar zet en daar zet ik de boeken Ezechiël Daniël en Joël bijvoorbeeld naast dan is het echt wel realistisch.
Heel veel zaken uit openbaringen zijn namelijk gelijk terug te herleiden naar de profeten.


Heel veel uit Openbaring kan wel realistisch zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het letterlijk bedoeld is. bijvoorbeeld Openbaring 3:18:
Ik raad u dat gij van Mij koopt goud, beproefd komende uit het vuur, opdat gij rijk moogt worden

Daar wordt natuurlijk wel iets anders bedoeld dan dat er staat. En zo zijn er veel meer plekken te vinden, die je niet letterlijk moet nemen.
Vooruit met de geit!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 08:43

GDK schreef:Heel veel uit Openbaring kan wel realistisch zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het letterlijk bedoeld is. bijvoorbeeld Openbaring 3:18:

Daar wordt natuurlijk wel iets anders bedoeld dan dat er staat. En zo zijn er veel meer plekken te vinden, die je niet letterlijk moet nemen.


Als dat de enigste plaats is waardoor je dan ook gelijk het hele boek openbaringen als beeldspraak zou moeten nemen dan is dat natuurlijk een zeer zwakke onderbouwing.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 15 aug 2018 08:53

Veendam schreef:Als dat de enigste plaats is waardoor je dan ook gelijk het hele boek openbaringen als beeldspraak zou moeten nemen dan is dat natuurlijk een zeer zwakke onderbouwing.

En dat tweesnijdende scherpe zwaard dat uit Zijn mond gaat, hoe zit dat dan?
Vooruit met de geit!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 09:11

GDK schreef:En dat tweesnijdende scherpe zwaard dat uit Zijn mond gaat, hoe zit dat dan?


Dat is een verwijzing naar Efeze 6:17.
Dit laat ook zien dat de Bijbel een EENHEID IS.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 15 aug 2018 09:18

Johan100 schreef: Je kunt Openbaringen beter eerst lezen voor je iets suggereert.


Johan100 schreef:Johannes krijgt een droom


een droom... heel realistisch, en natuurlijk volledig waar, zoals ik afgelopen nacht droomde dat ik kon vliegen.

Johan100 schreef:Heel realistisch en actueel toe te passen op deze tijd.


Johannes shrijft niet voor ons. Openbaringen is bedoelt voor iets heel anders. Daar is het in andere topics al tot in den treure over gehad.

Dat de reformatie met die eindtijd is gaan dwepen maakt het niet realistisch of meer waar.

Voor een beetje meer , welliswaar beknopt, lees het artikel over de Apocalyps maar op wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaring_van_Johannes

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 15 aug 2018 09:20

Veendam schreef:Dit laat ook zien dat de Bijbel een EENHEID IS.


gewoon onzin, verdiep je eens in de wording van de bijbel, en het gekonkel over de wording van de canons ( ja meervoud, want er zijn er altijd nog meerdere)

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 09:24

hans0166 schreef:

Johannes shrijft niet voor ons.

Je hebt er totaal geen kaas van gegeten. Als je de Bijbel leest moet je je altijd afvragen wat God tot JOU te zeggen heeft.
Je kunt er heel veel uit leren. Bijvoorbeeld dat er een Gemeente was die noch koud noch heet was, maar lauw.
Als JIJ lauw bent en je leest dit stukje spreekt God ook de verzen 18, 20, 21, 22 tot jou.
Die oren heeft die hoort!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 09:34

hans0166 schreef:een droom... heel realistisch, en natuurlijk volledig waar, zoals ik afgelopen nacht droomde dat ik kon vliegen.



Johannes shrijft niet voor ons. Openbaringen is bedoelt voor iets heel anders. Daar is het in andere topics al tot in den treure over gehad.

Dat de reformatie met die eindtijd is gaan dwepen maakt het niet realistisch of meer waar.

Voor een beetje meer , welliswaar beknopt, lees het artikel over de Apocalyps maar op wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbaring_van_Johannes


Ja dat krijg je als je Gods Woord niet ziet als de hele waarheid, maar als een menselijk geschrift met fouten en bewuste veranderingen.
Dan is wat er op wikipedia staat van meer waarde dan wat er in de Bijbel staat.
Dan zeg je ook nog dat het in andere topics al in den treure er over gehad is dan bedoel je dat je het jammer vind dat nog steeds niet iedereen het zelfde vind als jij. Als iedereen nu gelijk alles met jou op 1 lijn zat dan had jou dat heel wat moeite en irritatie gescheeld.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 09:37

hans0166 schreef:gewoon onzin, verdiep je eens in de wording van de bijbel, en het gekonkel over de wording van de canons ( ja meervoud, want er zijn er altijd nog meerdere)


Het woord canon betekend verzameling boeken. Dat woord geeft een meervoud aan.
Canons is dus niet een correct woord.

Ik zei dat de Bijbel EEN ÉÉNHEID is, en ik zei net dat het als 1 boek geschreven is door 1 schrijver of zo.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2018 10:08

Veendam schreef:Het woord canon betekend verzameling boeken. Dat woord geeft een meervoud aan.
Canons is dus niet een correct woord.

Ik zei dat de Bijbel EEN ÉÉNHEID is, en ik zei net dat het als 1 boek geschreven is door 1 schrijver of zo.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel
Zoals je ziet zijn er meerdere canons waarbij er in het protestantisme minder boeken in de bijbel zitten dan in kerken die hun oorsprong aan het begin van het christendom hebben liggen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 10:37

Yoshi schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Canon_van_de_Bijbel
Zoals je ziet zijn er meerdere canons waarbij er in het protestantisme minder boeken in de bijbel zitten dan in kerken die hun oorsprong aan het begin van het christendom hebben liggen.


Dat weet ik ook wel hoor, maar daar ging het totaal niet over.
Heb je die andere boeken wel eens gelezen dan ?
Bijvoorbeeld het boek van Henoch ?

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2018 10:40

Veendam schreef:Dat weet ik ook wel hoor, maar daar ging het totaal niet over.
Heb je die andere boeken wel eens gelezen dan ?
Bijvoorbeeld het boek van Henoch ?

Ik heb de hele bijbel wel eens gelezen dus ook de deuterocanonieke boeken die in mijn kerkverband erbij horen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 15 aug 2018 14:13

Veendam schreef:Het woord canon betekend verzameling boeken. Dat woord geeft een meervoud aan.
Canons is dus niet een correct woord.


lekker relevant, en fout, er zijn wel degelijk meerdere canons, omdat het niet dezelfde is is het volkomen terecht om in het nederlands een meervoudsvorm te gebruiken.

Veendam schreef:Ik zei dat de Bijbel EEN ÉÉNHEID is,.....of zo.


en ik zeg dat dat niet zo is ....of er nou 10 of 1000 schrijvers zijn.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 15 aug 2018 14:18

Veendam schreef:Heb je die andere boeken wel eens gelezen dan ?


veel van de nu bekende vroeg christelijke geschriften en een aantal behorende bij het OT zijn gewoon in vertaling te verkrijgen.
uitgeverij Skandalon heeft deze boeken uitgegeven in een zeer verzorgd boek "Buiten de Vesting" vertaald door dezelfde personen als de Naardense Bijbel.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten