Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 01 nov 2017 17:46

RinusK schreef:Jammer dat er bij de vraag 'Twijfel over mijn geloof' niet gereageerd kan worden, alhoewel er misschien te veel discussie zou ontstaan die van het antwoord van ds. Tuinier zou afleiden of afwijken. Zo herkenbaar hoe de weg van de vraagstelster is verlopen en ook de zorgen en twijfels die ze nu heeft. Als de vraagstelster dit leest zou ik je van harte willen aanraden om zeker met bijv. je predikant of een ouderling contact te zoeken en het gesprek aan te gaan. Nee, ze kunnen niet altijd antwoorden geven, ook heel vaak niet, maar toch kan het weleens verheldering geven, zoals ds. Tuinier ook aangeeft. Zij mogen weleens wegwijzers zijn.

Ik denk dat ze beter naar God Zelf kan gaan, dan is ze al op het juiste adres :wink:

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 01 nov 2017 18:03

Chaya schreef:Nee, zo is het niet bijbels. Je hoeft niet elke dag diep door het stof en te huilen. Want dan ga je op blote knieën de stenen trap op, om boete te doen. En dat moet juist niet!
Het gaat om het kleiner worden van de mens en het groter worden van God.
Dat kunnen wij van nature niet, omdat we zelf op die troon willen blijven zitten.
En die volledige overgave aan God om Zijn wil te doen, ook al gaat het door diepe en onbegrepen wegen (daar heb jij toch ook wel weet van, kunnen we in je postings lezen) en dan toch te kunnen zeggen: Vader, wat U doet is goed!
Dat is niet ellende, maar dat is geloof. En dat is niet altijd blij en opgewekt, maar er zijn ook dagen van onzekerheid, twijfel, aanvechting.
Daar zijn we mens voor. En heeft ook met karakter van iemand te maken.
De één is nu eenmaal sneller moedeloos of somber dan de ander.
Klopt ik ken de aanvechtingen waarbij God me steeds er weer aan herinnert om te blijven vertrouwen. Maar dat ligt ook aan mezelf,
en heeft alles met ook geloven te maken. Geloven dat ik op God kan blijven vertrouwen, geloven dat Hij het beste met me voor heeft, geloven dat Hij van me houdt. Het hele geloof gaat om dat geloven, zoals omschreven in de Hebreëen 11 brief
Maar een ieder vergeet dat de duvel constant bezig is

Ik wil mensen aanraden om het boek van Spurgeon "De macht over satan" eens te lezen

Dan zie je dat veel twijfel gewoon van hem afkomen. Want God zegt dat geloof genoeg is en de duvel probeert allerlei extra dingen daar bovenop te gooien, om mensen wijs te maken dat dat geloof niet genoeg is
En dan kunnen alle theologen en dominees daar miljarden boeken over geschreven hebben, hoe mensen zekerheid kunnen krijgen, maar die worden juist door de duvel gebruikt
God zegt: geloven dat de Heere Jezus aan het kruis gehangen heeft voor je zonden. Als je dat aanneemt als waarheid, dan gaat het leven in je hart en kan God Zijn werk in je hart doen door de Heilige Geest
De duvel wil dat voorkomen, dus nemen mensen het niet aan en hij kan zijn gang gaan en iedereen denkt dan ,dat de verzoekingen van God zelf zijn, maar het komt echt door ongeloof, waardoor God de duvel zijn gang laat gaan om je te verzoeken, totdat je eindelijk zelf naar Gpd vlucht door die benauwdheid die hij ermee veroorzaakt en je eindelijk aan wil nemen dat de Heere Jezus ook voor jouw zonden aan het kruis gehangen heeft.

Zeker! En hij komt alleen als er iets te halen is, veel anderen kan hij met rust laten, want die heeft hij al.
Dus in die angst en aanvechting mag je dat dan weten Bambi
.
Volgens mij is die uitspraak niet van Luther maar van Corrie ten Boom. :D

In met name Amerika is het een algemeen bekende uitspraak. Maar ik dacht toch echt dat ik hem van iemand had, die hem aan Luther toeschreef, maar kan het niet meer vinden
Wat mis ik in gewone boeken de zoekfunktie op woorden. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bambi op 01 nov 2017 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 01 nov 2017 18:12

mona schreef:Wat een introspectie bij de vraagstelster!
Ik herken het zo uit mijn eigen leven.
Ik moest alle gevoelens en gedachtes onderzoeken of het van mezelf was of van de Heere.
Of het wel klopte zoals geleerd werd. Ik was zo bang mezelf te bedriegen.
Radeloos en moedeloos werd ik er van, en er was niemand die me daaruit helpen kon, ook de dominee niet!

Maar in mezelf was het niet te vinden! Hoe meer ik mezelf onderzocht, hoe vaster ik kwam te zitten.
Ik wilde meer zondebesef, meer berouw, meer vernedering, meer....
Ach, ik wilde iets hebben om bij de Heere neer te leggen, maar er was niets!

Net als bij Luther brak het licht door, toen de Heere sprak dmv Zijn Woord: Een ieder die Mijn Naam aanroept, zal zalig worden (Romeinen 10 vers 13)
Het gaat om het geloof in Hem, vertrouwen op Hem, overgave aan Hem.
De rechtvaardige zal door het geloof leven!
Ik vond het zo eng om 'alleen maar te geloven'....

Toen vlucht’ ik tot Jezus. Hij heeft mij gered!
Hij heeft mij verlost van het vonnis der wet!
Mijn heil en mijn vreugd’ en mijn leven werd Hij.
Ik boog m’, en geloofd’, en mijn God sprak mij vrij!

R.M Mc Cheyne


En zo is het Mona.....enkel geloof....enkel Christus.


Romeinen 5
1 Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onzen Heere Jezus Christus;
2 Door Welken wij ook de toeleiding hebben door het geloof tot deze genade, in welke wij staan, en roemen in de hoop der heerlijkheid Gods.

Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven,
die van de straf voor eeuwig is ontheven,
wiens wanbedrijf , waardoor hij was bevlekt,
voor ‘t heilig oog des HEEREN is bedekt.


Zeker zeker, kennis van je zonde is zo van belang en de diepte waar het je in brengt, waar je door gaat, maar als je al het foute keer op keer bij de Heere Jezus belijdt, bij Hem brengt en het daar ook in de zekerheid van geloof en vergeving daar mag laten omdat Hij er nooit meer op terugkomt.
En dan weet je niet wat je meemaakt, de ver overstijgende hoogte die je met Christus alleen gaat in vergeving voor wie in Hem geloven en door de Geest worden geleid.
Door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. (Gal 3) Allen die door de Geest geleid worden zijn kinderen van God. Zijn we kinderen, dan zijn we ook erfgenamen.(Rom a8) Wie Hem wel ontvingen en in Hem geloofden heeft Hij het voorrecht gegeven kinderen van God te worden.(Joh 1)
Hier is niets tussen te krijgen.

Er zijn mensen die zeggen: "de Heere is niets aan ons verplicht" maar dat klopt toch niet helemaal. God sloot een verbond " Ik zal u tot een God zijn, gij zult Mij tot een volk zijn" naar te lezen is in Psalm 81 Psalm 81 : 12
"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Dat is echt een belofte van God, een verbond, een eed, waarop de mens zich mag beroepen.
Geweldig is het om te mogen weten dat een mens die schuilt in Gods genade, Gods gunst genieten mag.
Genade is Gods gunst.
God is zo trouw, en zelf schiet ik zo vaak tekort en ben ik niet trouw, maar we mogen altijd een beroep doen, ondanks al onze vreselijke tekortkomingen, op Gods Trouw!
We mogen bidden, Heere ik ben toch Uw kind, maar ik ben geen lieverdje, ik ben Uw gunsteling, maar absoluut geen heilige, maar vol van zonde en het verkeerde, wilt U mij genadig vergeven.

Het is belangrijk om je schuld eerlijk onder ogen te zien zelf, loop er niet voor weg, maar staar je er ook niet op blind. Blijf er niet in hangen.
Zeg niet "Nou ja, zolang ik zo verkeerd en zondig ben, kan ik het wel vergeten"
dat klinkt vroom, maar dat is het niet.
Dan laat je je schuld belangrijker zijn dan Gods genade
Alsof je schuld niet opgewassen kan zijn tegen Gods genade
Dat klinkt wel heel nederig, maar is ten diepste heel hooghartig.
Wat wat denk je dan als mens wel, dat God het niet zou aan kunnen jou schuld?

Mensen roeren vaak in hun eigen ziel en daar vind je van alles, behalve wat je zou moeten vinden.
en heb je daar houvast aan?
De Heere God zegt, "Ik Ben die Ik Ben"

Een boot op zee werpt zijn anker uit in de zee om houvast te hebben, niet in zijn eigen ruim want dat helpt niks.
Waarin werpen wij het anker uit.
In het ruim van ons levenschip, de diepten van onze ziel, onze zonden? doe dit toch niet.
maar werp we het anker uit omhoog, daar is de grond, daar waar de Heere Jezus is met Zijn verzoenend bloed, we hebben een voorspraak bij de Vader. "Vader, ik wil niet dat dezen verloren gaan, want Ik heb verzoening voor hem voor haar gevonden"

Heere wees mij genadig, wilt U mij genadig aannemen.

Als ons hart ons veroordeeld, God is meer dan ons hart, want God is zo groot, dat Hij al verzoening deed voor dat iemand er om vroeg in Jezus, verzoening deed van alle zonden, ook die van gisteren en eergisteren.
ook al denken we dat we het wel kunnen vergeten, bid toch elke dag tot God, in oprechtheid en nederigheid, "Heere, vergeef mij mijn schulden, allemaal."

Want God is goed en gaarne vergevend en van grote goedertierenheid allen, die Hem aanroepen
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 02 nov 2017 19:33

Ik las net in de vragenrubriek over vertrouwen het antwoord waarin stond: totdat het licht doorbreekt in je hart en Zijn Liefde je hart vervult. Dat bedoel ik met dat het persoonlijk aan je ziel moet toegepast worden, dan mag je met zekerheid weten dat het ook voor u/jou/mij is. Hoeft niemand met me eens te zijn maar dat is hoe ik het zie en geloof.
Mijn oom werd stilgezet met de woorden: Mijn ziel doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? Daar begon de strijd, na jaren (dus ook na dagelijks lezen uit de Bijbel) kwam met kracht in zijn ziel de tekst Mijn genade is u genoeg. Veel strijd heeft hij in zijn leven gehad, niet altijd de zekerheid gekend, de Heere is vrij hoe diep men erdoor moet. Maar aan t eind van zijn ziekbed mocht hij zo getuigen, de Heere gaf zoveel ruimte! Hij zei dat hij soms zoveel van Gods Liefde ervaarde dat hij t niet op kon.....psalm 116 is daarin ook veel van betekenis geweest. Daar ben ik jaloers op, niet op de donketheid want dat lijkt me heel moeijk, maar dat de Heere zo heel persoonlijk Zijn Woord toepaste aan zijn ziel, dit is wat ik geloof wat er moet gebeuren. Er moet een wonder in ons leven gebeuren.
Ik merk dat ik t gewoon lastig vind om het uit te leggen maar ik hoop dat t begrepen wordt. Prima als je denkt en gelooft dat het anders gaat, maar ik denk er zo over.

RinusK

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor RinusK » 02 nov 2017 19:53

@lekkerbek, ik begrijp wel wat je bedoelt. In theologische termen, valt dat niet onder het welwezen van het geloof? Het wezen van het geloof was er bij je oom toch al bij die eerste woorden die hem troffen? Dat je verlangt naar de zekerheid dat het ook echt voor jou is lijkt me niet meer dan logisch, daar moet je ook naar staan. Zelf worstel ik daar ook mee en ik verlang er ook echt naar dat ik kan zeggen: ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord.

Maar geloof jij dan dat dat moet gebeuren voordat je behouden bent of interpreteer ik dat verkeerd?

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 22:15

lekkerbek schreef:Ik las net in de vragenrubriek over vertrouwen het antwoord waarin stond: totdat het licht doorbreekt in je hart en Zijn Liefde je hart vervult. Dat bedoel ik met dat het persoonlijk aan je ziel moet toegepast worden, dan mag je met zekerheid weten dat het ook voor u/jou/mij is. Hoeft niemand met me eens te zijn maar dat is hoe ik het zie en geloof.
Mijn oom werd stilgezet met de woorden: Mijn ziel doorziet gij uw lot? Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? Daar begon de strijd, na jaren (dus ook na dagelijks lezen uit de Bijbel) kwam met kracht in zijn ziel de tekst Mijn genade is u genoeg. Veel strijd heeft hij in zijn leven gehad, niet altijd de zekerheid gekend, de Heere is vrij hoe diep men erdoor moet. Maar aan t eind van zijn ziekbed mocht hij zo getuigen, de Heere gaf zoveel ruimte! Hij zei dat hij soms zoveel van Gods Liefde ervaarde dat hij t niet op kon.....psalm 116 is daarin ook veel van betekenis geweest. Daar ben ik jaloers op, niet op de donketheid want dat lijkt me heel moeijk, maar dat de Heere zo heel persoonlijk Zijn Woord toepaste aan zijn ziel, dit is wat ik geloof wat er moet gebeuren. Er moet een wonder in ons leven gebeuren.
Ik merk dat ik t gewoon lastig vind om het uit te leggen maar ik hoop dat t begrepen wordt. Prima als je denkt en gelooft dat het anders gaat, maar ik denk er zo over.

Ik begrijp je heus wel

Sinds ik mijn vaders overlijden voel ik pas weer meer liefde van God en het geluksgevoel diep in mijn hart, mede ook omdat ik dankzij het overlijden van mijn vader zelf meer zekerheid heb gekregen. Ook over hem en dat was ook een zorg voor mij, waardoor ik niet blij kon zijn vaak. Maar ook omdat ik toen ervaren heb, dat het ook voor mijn moeder is. En die angsten hielden mijn hart in zijn greep.
Ik heb al sinds 2001 een relatie met God en heb in de eerste jaren steeds moeten worstelen met angsten van ingestampte dogma's, die me mijn zekerheid en vreugde vaak ontnamen. Aan God lag het niet, die liet vaak genoeg zien dat er zekerheid was, maar die ingestampte dogma angsten die hebben dat vaak verpest. Maar ik kon wel vaak zingen: "God heb ik lief"

Ik praat geen verstandelijke dingen als ik over dit onderwerp praat, maar uit ervaring. Omdat ik weet dat angsten vaak ingeprent zijn en alles verpesten.
Zodra ik aannam dat de Heere Jezus ook voor mij aan het kruis gehangen had, wist ik dat daar de clou lag Dat aannemen en gewoon geloven, zoals je gewoon gelooft dat God bestaat, dat maakt dat je je hart openstelt en daarna kan God je hart veranderen, van binnenuit.
En dan ga je dingen ervaren van blijdschap en Zijn liefde en Zijn beloftes
Het komt niet van buitenaf, maar van binnenuit.
Die vraag uit de vragenrubriek waar we het gisteren over hadden, daar zie je ook dat haar eigen twijfel en angsten de boel dichtgooien.
En geloof me dat ken ik ook
Daarom zeg ik ook zo vaak:" Neem het in geloof aan dat je zonden aan het kruis vergeven zijn, ga jouw kant van de relatie met God invullen en ga alles met Hem delen, alles aan Hem vragen, tot in de kleinste dingen om Zijn stem te leren verstaan. Dan wordt Hij een deel van je hart wat je niet meer van jezelf hebt en dat deel wordt steeds groter en schakelt steeds meer van jezelf uit aan foute gevoelens en dan ga je steeds meer Zijn liefde ervaren daardoor en voelen in je hart. Het oude van jezelf sterft en het nieuwe van Hem groeit zo
Maar je moet zelf beginnen, om in je hart overtuigd te raken dat Hij ook voor jouw zonden aan het kruist gehangen heeft en die relatie beginnen. Dan komt alles waar jij naar verlangt ook naar je toe,
Niet eerst wachten totdat dat gebeurt, maar begin met jouw kant

Dit is het evangelie

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 02 nov 2017 22:42

Maar iedereen mag ook braaf aan de buitenkant verstandelijk alles doen wat er aan wetten en regels zijn en wachten tot God je op je knieëen dwingt in echte angst en dan pas geloven dat je mag geloven dat de Heere Jezus ook voor jou aan het kruis gehangen heeft
Daar is een ieder vrij in om al het mooie wat een relatie met God geeft, niet te hoeven hebben
Je hoeft ook niet te geloven dat de Heere Jezus ook voor jouw zonden aan het kruis hing
Als je maar in je hart gelooft dat Hij de Zoon van God was, dat maakt al zalig
Dan mag je verstandelijk je hele leven aan regels vast zitten en alle kerkdiensten aflopen en alle prekenboeken lezen die er maar zijn in de hoop dat God maar gaat beginnen met je hart

En als je wel in je hart gelooft dat de Heere Jezus is de zoon van God, mag je je afvragen hoe je dat kan geloven in je hart en of het misschien toch niet waar is dat Hij dan ook voor jouw zonden aan het kruis gehangen heeft

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2017 11:18

RinusK schreef:Maar geloof jij dan dat dat moet gebeuren voordat je behouden bent of interpreteer ik dat verkeerd?

Wat Lekkerbek over haar oom schreef, dat zou over mijn vader kunnen gaan.
Maar zo hoeft het niet bij iedereen te gaan. Mijn moeder had een heel ander geloofsleven.
Als je de christen en christinnereis leest, kun je ook goed het verschil lezen tussen beiden. Christin lijkt moediger en evenwichtiger dan christen.
De levens van David en Simson kennen diepe dalen en grote hoogtes, terwijl de discipel Johannes altijd een teer nabij leven heeft gehad, met weinig aanvechtingen.
In het geloofsleven moeten we ook volwassen worden, m.a.w. we moeten niet streven om een kopie te worden van een bekeerde vader of moeder.
Maar wel wat ze schrijft:
lekkerbek schreef:maar dat de Heere zo heel persoonlijk Zijn Woord toepaste aan zijn ziel, dit is wat ik geloof wat er moet gebeuren. Er moet een wonder in ons leven gebeuren.

Je kunt het met de waarneming van een ander niet doen. Als iemand tegen je zegt: 'geloof het nou gewoon', dat maakt je nog niet bekeerd.
Je mag het hier niet meer hebben over het schijngeloof, of het wondergeloof, of het historisch geloof.
Toen de Heere Jezus op aarde rondwandelde, geloofden vele in de Wonderen die hij deed. Ze waren onder de indruk, maar ze hadden geen zondenkennis en hadden Hem dus niet nodig als hun Redder.
Van de 10 melaatsen kwam er maar 1! terug om te danken. Hij had niet genoeg aan het gegeven dat hij lichamelijk genezen was, hij wilde ook geestelijk genezen worden.

Comrie (Ned.predikant in de 18e eeuw) schrijft er ook over:

''Ik twijfel geenszins of er zulken zijn die zo, met gezichten te zien en stemmen te horen, door de satan bedrogen worden. En het heeft zijn oorsprong hieruit dat mensen, onder consiëntie-angsten zijnde, en Gods krachtdadig werk niet kennende in de bekering en vertroosting door de Heilige Geest, en denkende dat er zo iets ongewoons moet ondervonden worden, dat de duivel, die rondgaat als een briesende leeuw niet alleen, maar ook als een engel des lichts, deze gelegenheid waarneemt, en onder de rechtvaardige toelating Gods hen bedriegt, en zulke as van stemmen en gezichten toedient tot een voedsel voor hun bedrogen hart, dat ze niet zeggen kunnen dat ze een leugen in hun rechterhand hebben en dat een bedrogen hart hen terzijde afleidt...'' Naar ik meen zijn deze waarschuwende woorden ook vandaag nog aktueel. Tot velen moet gezegd worden: ''Tenzij gij tekenen en wonderen ziet, gij zult geenszins geloven''.

Daarom RinusK, "ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!" Dat is doorbrekende Genade.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2017 11:37

Op de antwoorden van prof. Paul is tegenwoordig standaard niet meer te reageren. En gelukkig maar, want je moet toch niet willen dat iemand hem zou verbeteren.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/253 ... zamelaars/

Vroeger werden de Neanderthalers beschouwd als primitieve bewoners van grotten en tevens als een voorstadium van de huidige mensheid. De laatste tijd verschijnen er meer studies die de Neanderthalers rekenen tot ons mensengeslacht. Het kan een groep zijn geweest die om allerlei redenen eenvoudiger is gaan leven.


Ik ben eigenlijk best benieuwd naar die 'studies' waar hij hier naar verwijst. Het klinkt zo heerlijk vaag en gaat in tegen alles wat we van Neanderthalers weten. Neanderthaler-DNA is gewonnen uit oude resten en geanalyseerd en het is dus echt geen 'eenvoudig' homo sapiens.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 03 nov 2017 11:42

Chaya schreef:Je mag het hier niet meer hebben over het schijngeloof, of het wondergeloof, of het historisch geloof.

Comrie (Ned.predikant in de 18e eeuw) schrijft er ook over:

''Ik twijfel geenszins of er zulken zijn die zo, met gezichten te zien en stemmen te horen, door de satan bedrogen worden. En het heeft zijn oorsprong hieruit dat mensen, onder consiëntie-angsten zijnde, en Gods krachtdadig werk niet kennende in de bekering en vertroosting door de Heilige Geest, en denkende dat er zo iets ongewoons moet ondervonden worden, dat de duivel, die rondgaat als een briesende leeuw niet alleen, maar ook als een engel des lichts, deze gelegenheid waarneemt, en onder de rechtvaardige toelating Gods hen bedriegt, en zulke as van stemmen en gezichten toedient tot een voedsel voor hun bedrogen hart, dat ze niet zeggen kunnen dat ze een leugen in hun rechterhand hebben en dat een bedrogen hart hen terzijde afleidt...'' Naar ik meen zijn deze waarschuwende woorden ook vandaag nog aktueel. Tot velen moet gezegd worden: ''Tenzij gij tekenen en wonderen ziet, gij zult geenszins geloven''.

Daarom , "ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!" Dat is doorbrekende Genade.


Prachtig Chaya, overigens, wat bedoel je met je eerste zin (je mag het niet meer hebben over.......als het geloof op Christus de bron is gefundeerd ben je daar vol van. Zonder dat fundament ben je nergens, wat je ook denkt te voelen horen ruiken of te zien.
Comrie, het is waar....de doorbrekende genade...Pak het ook dan! Het ligt voor het grijpen, Geloven is een bevel tot actie. De Heilige Geest is de helper en de vertrooster hierin.

Trek de geestelijke wapenrusting aan (tegen de boze)
Efeze.6:10-13: "Verder, mijn broeders, word gesterkt in de Heere en in de sterkte van Zijn macht. Doet aan de de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad (de geestelijke boosheden in de lucht) in de hemelse gewesten. Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben stand kunt houden."

De onderstaande vraag (en antwoord) is prachtig aanvullend hierop

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/253 ... ertrouwen/

vertrouwen, ik wandel in het Licht met Jezus, het donkre dal ligt achter mij (keer op keer)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 03 nov 2017 13:37

Chaya schreef:Wat Lekkerbek over haar oom schreef, dat zou over mijn vader kunnen gaan.
Maar zo hoeft het niet bij iedereen te gaan. Mijn moeder had een heel ander geloofsleven.
Als je de christen en christinnereis leest, kun je ook goed het verschil lezen tussen beiden. Christin lijkt moediger en evenwichtiger dan christen.
De levens van David en Simson kennen diepe dalen en grote hoogtes, terwijl de discipel Johannes altijd een teer nabij leven heeft gehad, met weinig aanvechtingen.
In het geloofsleven moeten we ook volwassen worden, m.a.w. we moeten niet streven om een kopie te worden van een bekeerde vader of moeder.
Maar wel wat ze schrijft:

Je kunt het met de waarneming van een ander niet doen. Als iemand tegen je zegt: 'geloof het nou gewoon', dat maakt je nog niet bekeerd.
Je mag het hier niet meer hebben over het schijngeloof, of het wondergeloof, of het historisch geloof.
Toen de Heere Jezus op aarde rondwandelde, geloofden vele in de Wonderen die hij deed. Ze waren onder de indruk, maar ze hadden geen zondenkennis en hadden Hem dus niet nodig als hun Redder.
Van de 10 melaatsen kwam er maar 1! terug om te danken. Hij had niet genoeg aan het gegeven dat hij lichamelijk genezen was, hij wilde ook geestelijk genezen worden.

Comrie (Ned.predikant in de 18e eeuw) schrijft er ook over:

''Ik twijfel geenszins of er zulken zijn die zo, met gezichten te zien en stemmen te horen, door de satan bedrogen worden. En het heeft zijn oorsprong hieruit dat mensen, onder consiëntie-angsten zijnde, en Gods krachtdadig werk niet kennende in de bekering en vertroosting door de Heilige Geest, en denkende dat er zo iets ongewoons moet ondervonden worden, dat de duivel, die rondgaat als een briesende leeuw niet alleen, maar ook als een engel des lichts, deze gelegenheid waarneemt, en onder de rechtvaardige toelating Gods hen bedriegt, en zulke as van stemmen en gezichten toedient tot een voedsel voor hun bedrogen hart, dat ze niet zeggen kunnen dat ze een leugen in hun rechterhand hebben en dat een bedrogen hart hen terzijde afleidt...'' Naar ik meen zijn deze waarschuwende woorden ook vandaag nog aktueel. Tot velen moet gezegd worden: ''Tenzij gij tekenen en wonderen ziet, gij zult geenszins geloven''.

Daarom RinusK, "ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!" Dat is doorbrekende Genade.

Als iemand in het hart al gelooft dat de Heere Jezus de zoon van God is, dat is al van God
Als die persoon in het hart gelooft dat de Heere Jezus voor zondaars aan het kruis gehangen heeft, dat is al van God
Als die persoon dan niet in het hart aan wil nemen dat het ook voor hem of haar was, dat is ongeloof van zichzelf en van de duvel
Wat houdt bekering dan in voor diegenen?
"Oh God, kom mijn ongelovigeheid te hulp"
Of "Ga het in geloof aannemen wat God je aanbiedt"

En ik zal nog iets vertellen, want toevallig ging er de laatste week steeds door me heen:" Ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord"
En las een paar dagen later dit

RinusK schreef: Zelf worstel ik daar ook mee en ik verlang er ook echt naar dat ik kan zeggen: ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord.


God heeft mij al gezegd dat ik apart gezet ben, dus voor mezelf zal bovenstaande zin niet door me heen gegaan zijn
Daarom mijn indringende boodschappen weer gisteren

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 03 nov 2017 14:35

Chaya schreef:Je kunt het met de waarneming van een ander niet doen. Als iemand tegen je zegt: 'geloof het nou gewoon', dat maakt je nog niet bekeerd.
Je mag het hier niet meer hebben over het schijngeloof, of het wondergeloof, of het historisch geloof.

Ik denk dat het beter is dat vele refo christenen eens die zinnen op het eigen hart gaan toepassen
Een schijngeloof is uiterlijk alles doen wat 'hoort' maar in het hart zelf koning zijn
Een historisch geloof is geloven omdat ouders geloofden
En de ergste is, het niet in geloof aannemen dat de Heere Jezus aan het kruis ook voor jouw zonden is gestorven, omdat je op een wonder van Zijn kant zit te wachten. Dat is het meest misleidende wondergeloof
Ga het geloven dat de Heere Jezus ook voor jou aan het kruis gehangen heeft, dan geef je je hart namelijk aan Hem, doe je dat niet, dan blijf je liever opstandig wachten op een wonder van Zijn kant
En oh ja, dat laatste geeft veel verdriet en veel strijd. Maar dat doe je jezelf aan, door ongeloof

Voor allen die in hun hart geloven dat de Heere Jezus aan het kruis gehangen heeft voor de zonden van zondaars de indringende vraag:
GELOOF JE DAT HET OOK VOOR JOUW ZONDEN WAS?
En als je dan zegt:" Dat weet ik niet" Waar komt dat door?
Omdat je het niet WIL, KAN OF DURFT te geloven
Het is nooit omdat je dat van God niet MAG geloven, want Die zegt dat de Heere Jezus stierf voor de zonden van de hele wereld en een ieder die in Hem gelooft waarlijk vergeven wordt
Dus of het een waarheid MOCHT worden, is aan jou zelf om het te gaan geloven of niet

Dus zit niet te wachten op een wonder aan je hart van God, maar laat de engelen juichen om die ene zondaar die zich bekeert van zijn of haar ongeloof

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 03 nov 2017 15:23

Bambi schreef:Ik denk dat het beter is dat vele refo christenen eens die zinnen op het eigen hart gaan toepassen

Waaronder Lekkerbek en ik dus?
Bambi schreef:En de ergste is, het niet in geloof aannemen dat de Heere Jezus aan het kruis ook voor jouw zonden is gestorven, omdat je op een wonder van Zijn kant zit te wachten. Dat is het meest misleidende wondergeloof

Het wondergeloof kan samengaan met het ware geloof.

Dat laatste kan trouwens ook gezegd worden van de hoofdman over honderd te Kapernaüm (Matth. 8 : 5-13, Lukas 7 : 1-10) Hij is een heiden, maar zoekt bij de Heere Jezus genezing voor zijn zieke knecht. Hij verwacht zóveel van de Heere Jezus, hij acht hem in staat zijn knecht te genezen zonder dat Hij er lichamelijk bij tegenwoordig is. ''Spreekt alleen maar een woord en mijn knecht zal genezen worden''. Hij gelooft dus stellig dat de Heere Jezus een groot wonder zal doen. Maar hij keurt zichzelf zo''n wonder niet waard, hij is immers maar een heiden. En dat besef van zijn eigen onwaardigheid gaat vèr uit boven het wondergeloof. De Heere Jezus spreekt hém dan ook zalig en zegt: Ik heb zo''n groot geloof zelfs in Israël niet gevonden''. En daarmee bedoelt de Heere Jezus niet het geloof in een soort wonderdoener, maar het toevlucht nemen tot Hem als de Machtige en de Gewillige om te helpen.
BRON

Bambi schreef:Omdat je het niet WIL, KAN OF DURFT te geloven

Juist! Dat is nu eens de spijker op zn kop.
Zie de zin hierboven die ik dikker gemaakt heb.

Bambi schreef:Dus zit niet te wachten op een wonder aan je hart van God,

Niet lijdelijk zitten afwachten nee. Maar dat zegt Lekkerbek niet en ik ook niet.
De Heere zal altijd bevestigen wat Hij gezegd heeft, hetzij in de prediking, hetzij tijdens het bijbellezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 03 nov 2017 15:27

En voor een ieder die denkt dat ik hoogmoedig ben, ik leer zelf van wat ik zelf opschrijf
Ik heb niet zitten wachten op een wonder aan mijn hart
Mijn wonder was dat God me toen ik mijn ex het huis uit wilde hebben en de Bijbel las omdat mijn ex me dan met rust liet en als houvast omdat ik bang van mijn ex was, bij een tekst bepaalde dat Hij me zou helpen
Mijn ex, waar ik mee samenwoonde moest na verbreken van de relatie een huis, maar was juist bij me ingetrokken, omdat hij door huurschuld zijn huis uitgezet was en torenhoge schulden overal had
Ik had wel gezorgd dat hij overl zijn schulden afbetaalde, maar was bang dat hij geen huis kreeg door die huurschuld
En toen viel deze tekst in Jesaja 54 me op: 2 Ik zal voor uw aangezicht gaan, en Ik zal de kromme wegen recht maken; de koperen deuren zal Ik verbreken, en de ijzeren grendelen zal Ik in stukken slaan.

En toen mijn ex de volgende dag toch een huis kreeg van de woningbouw, met de mededeling dat ze hem een kans wilden geven, was dat MIJN WONDER wat genoeg was om te beseffen dat God van me hield en zich met mij persoonlijk wilde bemoeien en dat was genoeg voor mij om die relatie te beginnen en Hem in alles te betrekken want dan zou ik al die stomme fouten vast niet maken
En gaandeweg die relatie, was het gewoon een zekerheid dat mijn zonden vergeven waren.

Hoeveel van die wonderen hebben jullie al gehad, dat je kon zien dat God je leidde of hielp?
Was dat niet genoeg om een relatie met Hem te hebben? Was dat niet genoeg om in te zien dat Hij zich met je wil bemoeien en naar je omziet?
Was dat niet genoeg om in te doen zien dat Hij van je houdt?
Nee, Hij moet het Zelf in mijn hart vertellen
Dat is naast ongeloof ook hoogmoed
En ja dat komt allemaal voort uit angst en waar komt die angst vandaan?
Die is er ingestampt, je moet zogenaamd voor de zondeval uitgekozen zijn, het moet je zogenaamd gegeven worden, je moet getrokken worden
God wil dat een ieder tot geloof in de Heere Jezus komt, wil het liefst dat een ieder in de hemel komt en is alvast voor de vergeving van heel de wereld aan het kruis gegaan
Van jouw kant verwacht Hij dat geloof en in geloof Hem aannemen
Dan is het dus aan jou om ook aan te nemen dat die kruisdood ook voor jou is

Weet je wat die angst doet, die jullie vasthouden?
Die zorgt dat alles wat God al geeft, niet in je hart binnenkomt en je niks ervaart en als je al wat ervaart wordt het wegberedeneerd door jezelf of met woorden van anderen
God trekt iedereen, want Hij wil iedereen, maar niet iedereen wil Hem
Alles wat Hij van je vraagt ie het in geloof aan te nemen en je hart te openen
En in alles wat Hij ook laat zien in je leven, of het nu is dat hij een preek door een ander op internet laat zetten voor je, of zorgt op wat voor manier ook voor je, is dat geen wonder van Zijn kant?
Is dat niet genoeg? Is dat niet genoeg om Zijn uitgestoken hand te pakken?

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 03 nov 2017 15:40

Chaya schreef:

Niet lijdelijk zitten afwachten nee. Maar dat zegt Lekkerbek niet en ik ook niet.
De Heere zal altijd bevestigen wat Hij gezegd heeft, hetzij in de prediking, hetzij tijdens het bijbellezen.

De Heere heeft op dankdag voor heel de wereld laten zien dat Hij zorgt voor haar
Door jou die preek te laten plaatsen
Dat was Zijn bevestiging


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten