Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 10 feb 2018 11:23

Pcrt'je, ik zal je de achtergrond van mijn epistel uit de doeken doen.
Een tijdje terug waren we op een verjaardag (zo'n chaotische, met veul mensen die hun mening kwijt moeten, de cola over de tafel gaat en de saucijzenbroodjes verbranden in de oven, maar wel gezellig :) ) en één van de stellen had dit dus precies aan de hand. Hun kind kan door lichamelijke beperkingen niet naar de basisschool van oudere broers en zussen, dus op zoek naar aangepast onderwijs. De meerderheid van de visite was trouwens van de gereformeerde gemeente en zij ook. Het is best heel moeilijk om een school te vinden die dan bij je past. Zij hadden er verschillende bezocht en tot hun verbazing voelden ze zich het beste thuis bij de openbare school.
De directeur en het personeel wat er rondliep was heel belangstellend naar hun kind, wilden het naadje van de kous weten over de zorg die nodig was, en was belangstellend over hun manier van leven. Ze benadrukten dat ze hun best doen om ieder kind mee op te voeden in de traditie van thuis. Zo zaten er op de school ook andere kinderen uit de refo-zuil, kinderen van ongelovige ouders, en kinderen met een islamitische achtergrond. De lerares van één van de klassen vertelde dat ze zelf niet gelovig was, maar dat ze wel hun best doen om rondom de gereformeerde en islamitische hoogtijdagen altijd daar aandacht aan besteden. Ze gaf als voorbeeld dat er rondom pasen verteld wordt over de wederopstanding van Jezus en niet enkel over de paashaas. Dat ouders altijd van harte welkom waren om een themales te verzorgen in de klas.
Openbaar betekend niet anti-religieus en de ouders waren daar heel bang voor geweest. De sfeer op de school was heel open, veilig en prettig. De algehele stemming van de visite op deze verjaardag was dat het kind daar prima op z'n plek was en dat je in ieder geval niet bang hoefde te zijn dat jouw kind buiten de boot viel doordat het niet mee zou doen met -bijvoorbeeld- oefenen voor de eerste communie.

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 10 feb 2018 11:30

Is het zo dat op een openbare basisschool kinderen geen verkeerde accenten meekrijgen?
Wordt er bijvoorbeeld niet van de evo-theorie uitgegaan?

Op de basisschool nog niet hoor. Onze dochter zit op een openbare school, nu in groep 6, en er is echt nog geen aandacht besteed aan de evolutietheorie of het ontstaan van de wereld, zowel bij biologie of aardrijkskunde. Er is wellicht hooguit tijdens de godsdienstlessen weleens verteld over God die de aarde schiep. En een klasgenootje heeft eens een spreekbeurt gehouden over dinosaurussen en meteorietinslagen. Maar meer echt niet. Ze laten dat mooi over aan de ouders en het voortgezet onderwijs. :wink:

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 10 feb 2018 11:54

Ik begrijp de omstandigheden en dat op openbare scholen ook goed onderwijs gegeven kan worden. Maar dat is niet mijn punt. Het argument dat je gebruikte was dat je je kinderen liever niet naar een katholieke of algemeen christelijke school wilt sturen omdat "kinderen in ieder geval niet de verkeerde accenten mee [krijgen] in hun geloofsopvoeding. (...) maar wederom: je kind krijgt niet de verkeerde accenten mee qua geloofsleer." Ik ageer tegen dit argument, want ik dacht dat we inmiddels het tijdperk van een denigrerende houding jegens andere christenen ontstegen waren.

Katherina schreef:Op de basisschool nog niet hoor. Onze dochter zit op een openbare school, nu in groep 6, en er is echt nog geen aandacht besteed aan de evolutietheorie of het ontstaan van de wereld, zowel bij biologie of aardrijkskunde.
De basisschool is allicht ook nog wel iets te vroeg om kinderen wetenschap bij te brengen. Dat is inderdaad meer iets voor het voortgezette onderwijs.
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 10 feb 2018 11:59

Wetenschap? Evolutietheorie is voor een groot deel geloof en achterhaald.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 10 feb 2018 12:01

Pcrtje schreef:Ik begrijp de omstandigheden en dat op openbare scholen ook goed onderwijs gegeven kan worden. Maar dat is niet mijn punt. Het argument dat je gebruikte was dat je je kinderen liever niet naar een katholieke of algemeen christelijke school wilt sturen omdat "kinderen in ieder geval niet de verkeerde accenten mee [krijgen] in hun geloofsopvoeding. (...) maar wederom: je kind krijgt niet de verkeerde accenten mee qua geloofsleer." Ik ageer tegen dit argument, want ik dacht dat we inmiddels het tijdperk van een denigrerende houding jegens andere christenen ontstegen waren.

Ik begrijp de zorgen van Katherina heel goed! Als ik nu een kind van 4 zou hebben, zou ik die zeker niet naar de prot.chr scholen hier in de omgeving sturen. Dat heeft met een denigrerende houding niets te maken!
Maar meer dat wat daar scheefgetrokken wordt, je dan thuis moet rechttrekken.
Er heerst een vrijzinnige sfeer op veel chr. scholen, het is niet eens meer een eis (dat was al vóór het lerarentekort het geval) dat een juf of meester kerkelijk meelevend is. Dus in de ene klas wordt de dag begonnen met gebed en het zingen van een chr. lied, in de andere klas wordt meteen begonnen.
Er wordt niet dagelijks meer een bijbelverhaal verteld.
Mijn jongste zusje werkt sinds een paar jaar in het onderwijs, zij heeft stage gelopen op verschillende basisscholen en vond het vaak onthutsend wat ze tegenkwam.
Zij werkt nu op een hervormde dorpsschool en omdat dit in een biblebeltdorpje is, is dat verschil heel goed te merken met een school op diezelfde gronden in een stad elders.
De kinderen zijn niet beter, er gebeurt ook veel, de problemen zijn ook daar groot, maar de basis van de school is goed en verantwoord.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 10 feb 2018 12:03

Johan100 schreef:Wetenschap? Evolutietheorie is voor een groot deel geloof en achterhaald.
Verrek, da's waar ook. Ik geloof dan ook alleen in het evolutiesprookje omdat ik bezeten ben door de duivel. Wie was het ook alweer die zijn medechristenen met een andere mening dan de zijne uitmaakt voor duivelsaanbidders? Even denken... :-k
"Een libelle zweeft over het water..."

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 10 feb 2018 12:03

Pcrtje schreef:Ik begrijp de omstandigheden en dat op openbare scholen ook goed onderwijs gegeven kan worden. Maar dat is niet mijn punt. Het argument dat je gebruikte was dat je je kinderen liever niet naar een katholieke of algemeen christelijke school wilt sturen omdat "kinderen in ieder geval niet de verkeerde accenten mee [krijgen] in hun geloofsopvoeding. (...) maar wederom: je kind krijgt niet de verkeerde accenten mee qua geloofsleer." Ik ageer tegen dit argument, want ik dacht dat we inmiddels het tijdperk van een denigrerende houding jegens andere christenen ontstegen waren.

De basisschool is allicht ook nog wel iets te vroeg om kinderen wetenschap bij te brengen. Dat is inderdaad meer iets voor het voortgezette onderwijs.

Ik vind het jammer dat jij mijn standpunt blijft zien als een denigrerende houding jegens andere christenen.
Laten we het er maar op houden dat we het eens kunnen zijn dat we het oneens zijn met elkaar, goed?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 10 feb 2018 12:04

Chaya schreef:Ik begrijp de zorgen van Katherina heel goed! Als ik nu een kind van 4 zou hebben, zou ik die zeker niet naar de prot.chr scholen hier in de omgeving sturen. Dat heeft met een denigrerende houding niets te maken!
Maar meer dat wat daar scheefgetrokken wordt, je dan thuis moet rechttrekken.
Er heerst een vrijzinnige sfeer op veel chr. scholen, het is niet eens meer een eis (dat was al vóór het lerarentekort het geval) dat een juf of meester kerkelijk meelevend is. Dus in de ene klas wordt de dag begonnen met gebed en het zingen van een chr. lied, in de andere klas wordt meteen begonnen.
Er wordt niet dagelijks meer een bijbelverhaal verteld.
Mijn jongste zusje werkt sinds een paar jaar in het onderwijs, zij heeft stage gelopen op verschillende basisscholen en vond het vaak onthutsend wat ze tegenkwam.
Zij werkt nu op een hervormde dorpsschool en omdat dit in een biblebeltdorpje is, is dat verschil heel goed te merken met een school op diezelfde gronden in een stad elders.
De kinderen zijn niet beter, er gebeurt ook veel, de problemen zijn ook daar groot, maar de basis van de school is goed en verantwoord.
Okee, maar zou je je kinderen dan liever naar een openbare school sturen dan naar een katholieke of algemeen-christelijke school? Want dáár reageerde ik op.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2018 12:09

Pcrtje schreef:Verrek, da's waar ook. Ik geloof dan ook alleen in het evolutiesprookje omdat ik bezeten ben door de duivel. Wie was het ook alweer die zijn medechristenen met een andere mening dan de zijne uitmaakt voor duivelsaanbidders? Even denken... :-k


Enne, hier leren ze op de basisschool vooral rekenen, lezen en schrijven. Van evolutieles op de basisschool heb ik nog nooit gehoord - dat leren we ze thuis wel aan :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 10 feb 2018 12:14

katherina schreef:Ik vind het jammer dat jij mijn standpunt blijft zien als een denigrerende houding jegens andere christenen.
Niet je standpunt, maar je argument. En ja, ik vind het denigrerend en hoogmoedig als je als christen tegen een katholiek of andere niet-reformatorische christen zegt dat je je kind nog liever naar een openbare school stuurt omdat je liever hebt dat je kind helemaal geen christelijk onderwijs krijgt dan christelijk onderwijs met 'verkeerde' geloofsaccenten. "Accenten." Dat was het woord dat je zelf gebruikte, waarmee je impliciet aangeeft dat andere christenen voor het grootste gedeelte (in ieder geval in de kern) hetzelfde geloven als jij. En dan doe jij moeilijk om 'accenten'? Dat vind ik neerbuigend jegens andere christenen.

Vergelijk het eens. Het is alsof ik 's zondags liever thuis blijf dan naar de CGK ga omdat ikzelf GKv ben en vind dat ze bij de CGK verkeerde geloofsaccenten leggen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 10 feb 2018 12:19

Mortlach schreef:Enne, hier leren ze op de basisschool vooral rekenen, lezen en schrijven. Van evolutieles op de basisschool heb ik nog nooit gehoord - dat leren we ze thuis wel aan :-)
Op de Johan100-basisscholen krijgen kinderen anders wel dit soort mensen op bezoek. (Van 8:08 tot 9:40.)
"Een libelle zweeft over het water..."

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 10 feb 2018 14:06

Pcrt'je, mijn keuze was katholiek of openbaar onderwijs. Ik meen er goed aan gedaan te hebben om voor openbaar onderwijs te kiezen. Dat zegt verder helemaal niets over mijn acceptatie van katholieken, het zegt enkel dat ik dat prettiger vind, omdat ik het vervelend zou vinden wanneer mijn kind op school een ander Onze Vader zou horen dan thuis en zo nog wat geloofsaccenten, zoals de klassikale voorbereiding voor de eerste heilige communie waar ze dan niet aan zou deelnemen.
Mijn kind zit dus niet op een anti-religieuze school, slechts op een school die toegankelijk is voor alle kinderen die zich aanmelden.
Nu houd ik er echt over op, Pcrt'je. Ik heb duidelijk gemaakt wat ik ervan vind en wat ik miste in het antwoord van de dominee.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 10 feb 2018 14:41

Pcrtje schreef:Okee, maar zou je je kinderen dan liever naar een openbare school sturen dan naar een katholieke of algemeen-christelijke school? Want dáár reageerde ik op.

In dat geval zou ik kiezen voor een reformatorische school, wat in ons geval betekent dat ik dagelijks een behoorlijk stuk zou moeten rijden om hen te halen en brengen, maar dat zou ik geen probleem vinden.
Eén van mijn kinderen heeft trouwens op een openbaar Gymnasium gezeten en ik heb daar geen nadelige gevolgen van gezien. Hij is zichzelf gebleven.
Een ander kind, dat veel vatbaarder was voor allerlei invloeden, heb ik bewust wel op een reform. middelbare aangemeld, maar dat wilde hij zelf eigenlijk ook wel.
Ik heb dat stukje in je link bekeken, (ik ken de reputatie van hem dus heb het zo kort mogelijk gehouden en naar wat al snel bleek, niet onterecht. Jammer, want hij is echt wel grappig, alleen dat gespot kan ik echt niet tegen)
Dat is inderdaad een nogal onhandige en naieve wijze van lesgeven. Weet je zeker dat er niet in geknipt en geplakt is?
Op de middelbare wordt ook gesproken zowel over de schepping als over de evolutie. Op beide scholen dus!
Want je kunt op een VWO niet de andere leerstellingen ontkennen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 10 feb 2018 15:46

Pcrtje schreef:Okee, maar zou je je kinderen dan liever naar een openbare school sturen dan naar een katholieke of algemeen-christelijke school? Want dáár reageerde ik op.
Chaya schreef:In dat geval zou ik kiezen voor een reformatorische school, wat in ons geval betekent dat ik dagelijks een behoorlijk stuk zou moeten rijden om hen te halen en brengen, maar dat zou ik geen probleem vinden.
Dat was niet een van de opties. ;) Stel dat je moet kiezen tussen óf een openbare school óf katholieke school óf een algemeen-christelijke school - niet een reformatorische - welke zou je dan kiezen?

Pcrtje schreef:Ik heb dat stukje in je link bekeken, (ik ken de reputatie van hem dus heb het zo kort mogelijk gehouden en naar wat al snel bleek, niet onterecht. Jammer, want hij is echt wel grappig, alleen dat gespot kan ik echt niet tegen)
Hij spot niet.

Pcrtje schreef:Dat is inderdaad een nogal onhandige en naieve wijze van lesgeven. Weet je zeker dat er niet in geknipt en geplakt is?
Ja, ik heb het originele stukje opgezocht. Je kunt het hier terugvinden: klik hier.
En voor zijn YouTubekanaal, klik hier.

Pcrtje schreef:Op de middelbare wordt ook gesproken zowel over de schepping als over de evolutie. Op beide scholen dus!
Want je kunt op een VWO niet de andere leerstellingen ontkennen.
Het is goed en belangrijk om alle relevante zaken te bespreken, dus zowel schepping als evolutie. Maar schepping komt aan orde tijdens godsdienstlessen en evolutie tijdens biologielessen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 10 feb 2018 16:12

Pcrtje schreef:Dat was niet een van de opties. ;) Stel dat je moet kiezen tussen óf een openbare school óf katholieke school óf een algemeen-christelijke school - niet een reformatorische - welke zou je dan kiezen?

Oei, dat is een lastige. Dan een openbare denk ik. Maar met de mogelijkheid om te switchen tussentijds.
Pcrtje schreef:Hij spot niet.

Jawel, ik hoorde nog dat hij zei: ik bid dagelijks dat God niet bestaat. Dat was ook HET moment om het uit te zetten.
Dat is wel vaker met dit soort cabaretiers. Laat het dan gewoon achter je, zeg desnoods dat je niets meer het geloof hebt, maar laat het daarbij.
Misschien dat hij met het ouder worden ook wat milder en genuanceerder wordt, net als Freek d.J.
Pcrtje schreef:Het is goed en belangrijk om alle relevante zaken te bespreken, dus zowel schepping als evolutie. Maar schepping komt aan orde tijdens godsdienstlessen en evolutie tijdens biologielessen.

Dat hoeft op zich niets te uit te maken, het gaat erom dat die kinderen niet maar 1 zienswijze door hun strot geduwd krijgen en zodoende geen weerbaarheid hebben als ze op de uni of Hogeschool komen. Waar ze echt in hun eentje staan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten