Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor krid » 13 aug 2018 18:46

Veendam schreef:De Hemel is de woonstede Gods.
De aarde is gemaakt voor de mens om daar te wonen.

Een mens kan dus niet in de Hemel komen en daar al helemaal niet wonen.
Doordat Jezus 100 % God is kon Hij wel ingaan weer in de Hemel, maar Hij is ook 100 % MENS geworden.
Daarom was Hij de eersteling van de nieuwe schepping.
Doordat Hij de Hemel in ging werd het voor de mens mogelijk om in de Hemel te komen.
Henoch en Elia konden dus niet de Hemel in komen voordat Jezus daar in was terug gegaan.

Nu heeft de Hemel verschillende delen maar ik heb het over dat deel waar God Zelf woont.


Krijgt God een nieuwe woonstede? "Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer."
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 13 aug 2018 18:55

krid schreef:Krijgt God een nieuwe woonstede? "Ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de eerste hemel en de eerste aarde zijn voorbij, en de zee is er niet meer."


Wat lees je ?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 13 aug 2018 19:13

Boanerges schreef:Oke, best begrijpelijk dat mijn reactie werd verwijderd maar wel vreemd dat andere, die ook geen toevoeging zijn op het antwoord van de deskundige dan wel gewoon blijven staan.... anyway, het ging mij om het volgende:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/261 ... -op-aarde/

In de christelijke traditie is het gebruikelijk te zeggen dat mensen die zijn overleden “in de hemel zijn” wanneer ze op het bloed van Christus mogen pleiten. Nu gaat het er mij niet om wie, hoeveel, hoe gemakkelijk of juist hoe moeilijk de toegang tot de hemel is maar wel om het gegeven zelf. Klopt deze aanmane eigenlijk wel?

Als we er vanuit gaan dat een overledene direct na zijn sterven naar de hemel zal gaan dan vindt het oordeel/de beoordeling dus plaats direct op dat moment. Met andere woorden de gelovige gaat naar de plaats zonder tranen, verdriet, gevoel van gemis, pijn en ga zo maar door en de ongelovige naar de plaats daar pal tegenover. Mijn vraag is nu, wat heeft dan de oordeelsdag voor zin? Dan komen al die mensen die al een bestemming hebben gekregen bij hun sterven, hemel of hel, weer terug om te horen dat God zich na hun sterven niet heeft vergist en ze weer terug kunnen naar hun eeuwige bestemming.

Als bewijs voor de aanwezigheid van mensen in de hemel of de hel worden vaak de geschiedenis van Lazarus en de rijke man aangevoerd en de zielen onder het altaar in Openebaringen die roepen om vergelding. In het eerste geval is het een gelijkenis die niet gaat over hemel en hel maar mer over “gedane zaken nemen geen keer” In Openbaring heeft Johannes veel visioenen die allemaal metaforisch zijn. Waarom die zielen dan niet?

Ik kom tot de conclusie dat het anders zou moeten zitten. Het probleem is dat al onze gedachten worden beïnvloed door de factor tijd. Zelfs eeuwigheid wordt uitgedrukt in een tijdsbepaling, namelijk een periode zonder begin en eind, zonder tijd.

Als een mens overlijdt raakt hij los van de tijd en beland hij in de eeuwigheid. Omdat die eeuwigheid geen tijd kent is de aankomst van alle gestorvenen op het zelfde moment. Dat betekent dus dat Adam, Abraham, David, Paulus en wij allen op het zelfde moment aankomen in de eeuwigheid. Daarom kan Christus ook aan het kruis tegen de moordenaar zeggen “heden zul je met mij in het paradijs zijn” Christus wist toch wel dat Hij eerst naar de hel ging om die te overwinnen? Hij heeft zich heus niet vergist. Ook is dit de verklaring voor de opstanding van de jongeling in Naïn en die van Lazarus. Zouden die beiden zich anders niet ontzettend bekocht hebben gevoeld? Eerst in de hemel zonder pijn, verdriet, in volmaaktheid en dan opeens weer terug naar het tranendal? Dit geldt ook voor Mozes en Elia op de berg.

Al met al ben ik er van overtuigd dat de hemel maar ook de hel nog niet bevolkt is. Trouwens, als er nu al mensen in de hel zouden zijn dan zijn ze daar zonder de duivel. Die is nog niet gebonden en gaat op aarde rond als een briesende leeuw, zoekende wij hij kan verslinden. De hel is voor de duivel ook een straf. Hij is daar niet de baas maar slechts de eerste onder de gelijken. (dat is een onderwerp voor een andere keer :P )


Een bijdrage rondom dit topic onderwerp van ds vd Veer, Troostvol.

want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 aug 2018 19:25

krid schreef:Precies. Zijn er nog meer mensen in de hemel? Elia? Henoch?
Wat zegt deze tekst jou? 2 Kor.5:8 Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen en bij den Heere in te wonen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant
Berichten: 682
Lid geworden op: 14 mei 2018 19:14

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Dorpeling » 13 aug 2018 21:22

[quote="Veendam"]

Zijn er dan nu al mensen in de Hemel ? Ik zeg NEE.[/quot
En de mensen die Johannes zag in Openbaring 20, dat is toch voor Zijn wederkomst? Dan zijn er toch al mensen in de hemel?
Zo zie/zag ik het altijd..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 13 aug 2018 22:51

MoesTuin schreef:Een bijdrage rondom dit topic onderwerp van ds vd Veer, Troostvol


Das nou precies het punt Moestuin. Ook Van der Veer beweert dat gestorvenen in de hemel zijn. Daarmee is het nog niet waar. Er is er zoals anderen opmerkten maar één en dat is De Mens die is opgestaan.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 13 aug 2018 22:55

Dorpeling schreef:En de mensen die Johannes zag in Openbaring 20, dat is toch voor Zijn wederkomst? Dan zijn er toch al mensen in de hemel?
Zo zie/zag ik het altijd..


Heel Openbaringen staat vol met beeldspraak. Johannes heeft alleen maar droombeelden/visioenen gezien. Het zijn allemaal metaforen.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 08:12

Dorpeling schreef:En de mensen die Johannes zag in Openbaring 20, dat is toch voor Zijn wederkomst? Dan zijn er toch al mensen in de hemel?
Zo zie/zag ik het altijd..


Openbaringen 20 begint met het feit dat de duivel gegrepen wordt en 1000 jaar gebonden wordt.
Wanneer jij geleerd hebt dat dit al het geval is dan is het logisch dat je dan denkt dat dit al heeft plaatsgevonden.
Het einde van vers 6 spreekt over het regeren met Hem als Koningen. Wanneer zou dat dan zijn geweest of moet dat nog komen ?
En dan wordt de duivel losgelaten en trekt op met alle volken naar de Heilige Stad, dat is dus Jeruzalem, mar als je geleerd hebt dat dit de Kerk is dan kom je tot andere conclusies.
Ook moet het dodenrijk alle doden geven, maar is dat al gebeurd dan ?

Het is met Bijbeluitleg zo, dat je moet lezen wat er staat. Vaak hebben we het probleem dat we iets lezen terwijl het er niet staat, maar we denken dat het er zo staat omdat wij er van uit gaan dat bepaalde dingen wel of niet zo moeten zijn vanuit de leer die ons geleerd is.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 14 aug 2018 09:53

Veendam citeert:
De Hemel is de woonstede Gods.
De aarde is gemaakt voor de mens om daar te wonen.

Een mens kan dus niet in de Hemel komen en daar al helemaal niet wonen.
Doordat Jezus 100 % God is kon Hij wel ingaan weer in de Hemel, maar Hij is ook 100 % MENS geworden.
Daarom was Hij de eersteling van de nieuwe schepping.
Doordat Hij de Hemel in ging werd het voor de mens mogelijk om in de Hemel te komen.
Henoch en Elia konden dus niet de Hemel in komen voordat Jezus daar in was terug gegaan.

Nu heeft de Hemel verschillende delen maar ik heb het over dat deel waar God Zelf woont.


Als de Schepper van het heelal alles in Zijn hand heeft dan is het voor Hem een kleinigheid om een menselijke gestalte aan te nemen.

Door de zondeval is er een bedekking gekomen over de mensheid. De Eeuwige kan allen die bedekking wegnemen en dan komen wij oog in oog te staan met de Eeuwige. Omdat de Zoon van G'd een tijdelijke menselijke gestalte heeft aangenomen was Hij het die deze bedekking kan wegnemen en wij vrij oog in oog met G'd mogen staan. Voor de mensheid een onbegrijpelijke daad, want G'd had Adam en Eva terstond kunnen laten sterven. Wij zouden er niet geweest zijn. Op het heelal gezien was G'd maar een fractie van Zijn schepping kwijt aan Zijn tegenstander. Maar die minieme overwinning gunt G'd niet aan zijn tegenstander. Letterlijk alles doet G'd er aan om de gevallen mensheid te redden. Wat is de reactie van de mens? Is dat niet analyseren hoe het allemaal moet gaan en allerlei theorieën op los laat.

Waar blijft de verwondering, de aanbidding en de dankbaarheid?
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 14 aug 2018 14:54

Jesaja40 schreef:Wat is de reactie van de mens? Is dat niet analyseren hoe het allemaal moet gaan en allerlei theorieën op los laat.

Waar blijft de verwondering, de aanbidding en de dankbaarheid?


Ik dacht dat jij juist altijd zulke uitgebreide en bespiegelende reacties gaf. Ga eens in op mijn stelling.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 16:35

Boanerges schreef:Heel Openbaringen staat vol met beeldspraak. Johannes heeft alleen maar droombeelden/visioenen gezien. Het zijn allemaal metaforen.


ik zie het echt niet als alleen maar droombeelden hoor en ook niet als allemaal metaforen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 14 aug 2018 17:38

Veendam schreef:ik zie het echt niet als alleen maar droombeelden hoor en ook niet als allemaal metaforen.


er staat niet één werkelijk realistische zaak in, dat is namelijk typerend voor het apocalyptische schrijfgenre.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 14 aug 2018 18:24

hans0166 schreef:er staat niet één werkelijk realistische zaak in, dat is namelijk typerend voor het apocalyptische schrijfgenre.


Die mening is mij niet toegedaan.
Als ik alles op 1 lijn met elkaar zet en daar zet ik de boeken Ezechiël Daniël en Joël bijvoorbeeld naast dan is het echt wel realistisch.
Heel veel zaken uit openbaringen zijn namelijk gelijk terug te herleiden naar de profeten.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Hidden » 14 aug 2018 21:42

Als ik de bijbel geloof, en dat doe ik van kaft tot kaft, geloof ik ook Openbaring 1:1. Het zal zeker gebeuren.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 15 aug 2018 02:28

hans0166 schreef:er staat niet één werkelijk realistische zaak in, dat is namelijk typerend voor het apocalyptische schrijfgenre.

Dat is een vooroordeel die je hier als feit poneert. Je kunt Openbaringen beter eerst lezen voor je iets suggereert.


Zomaar één voorbeeld. Johannes krijgt een droom dat hij iets moet schrijven aan de leraar van de gemeente in Laodicea.
Heel realistisch en actueel toe te passen op deze tijd.
Lezen: Openbaring 3: 14-22

14 En schrijf aan de engel der gemeente te Laodicea:
Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige Getuige, het Begin der schepping Gods: 15 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet. Waart gij maar koud of heet! 16 Zo dan, omdat gij lauw zijt en noch heet, noch koud, zal Ik u uit mijn mond spuwen. 17 Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte, 18 raad Ik u aan van Mij te kopen goud, dat in het vuur gelouterd is, opdat gij rijk moogt worden, en witte klederen, opdat gij die aandoet en de schande uwer naaktheid niet zichtbaar worde; en ogenzalf om uw oogleden te bestrijken, opdat gij zien moogt. 19 Allen, die Ik liefheb, bestraf Ik en tuchtig Ik; wees dan ijverig en bekeer u.
20 Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar Mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.
21 Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben met mijn Vader in Zijn troon.
22 Wie oren heeft, die hoort, wat de Geest tot de gemeenten zegt
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten