Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 31 aug 2017 14:37

Ik vind het zonde van zo'n dominee als dhr. Harinck, dat hij zichzelf zo te kijk zet. Op de man spelen is een dominee onwaardig. Ongetwijfeld is het een man die in hoog aanzien staat in zijn kerk, maar man, man, man, wat zonde dat iemand zo slecht om kan gaan met een vraag waar hij geen raad mee weet. Deze dominee lijkt haast een karikatuur van iemand die met een vuist op tafel slaat en daarbij brult dat het zó is, omdat ik het zeg.

Ik denk niet dat dat die weg nog werkt. Mensen stoppen niet met nadenken omdat de dominee antwoord heeft gegeven. Ieder antwoord roept nieuwe vragen op, zo werkt wetenschap. In tegenstelling tot de bijbel is wetenschap niet af, het is geen mooi rond geheel. Wetenschap is twijfel, blijven zoeken naar betere antwoorden en nieuwe vragen. Om daarom maar te stellen dat de evolutietheorie een kwestie van geloof is, vind ik een pover argument.

Ik vind het vooral zo jammer dat iedere vraagsteller die antwoord wil op vragen waar de bijbel geen antwoord op heeft, eigenlijk met een kluitje in het riet wordt gestuurd. Alles wat enigszins wijst naar evolutie of een aarde ouder dan 6000 jaar, die vraagsteller wordt teruggefloten. Dan heb je niet het ware geloof, dan ben je niet behouden, dan komt het slecht met je terecht. Is dat de manier waarop dominees jonge mensen bij de kerk willen houden? Dat gaat toch niet? Dan is angst de enige reden om te blijven geloven en om die vragen maar niet te stellen. Maar daarmee verdwijnen de vragen niet. Die etteren onderhuids door en dan opeens, is zo iemand niet meer met de kerk in gesprek. Maar keert hij de kerk de rug toe. Omdat hij of zij op andere plekken wel die vragen kan stellen.

Dominee van den Brink heeft juist zo zijn best gedaan om deze jonge mensen tegemoet te komen, door te laten zien dat je wel kunt geloven als je de evolutietheorie aanvaard. Want geloof mij dat dat een spagaat is. En het enige antwoord dat de dominee Harinck heeft is 'nee, als je niet gelooft in de bijbel van kaft tot kaft, in de traditie zoals die bestaat, dan ben je afvallig, heb je niet het ware geloof, kom je niet in aanmerking voor wederopstanding.' Ik zou mij in de kerk van dhr. van den Brink meer thuis voelen. Niet alleen om de evolutietheorie, maar juist ook omdat hij een gesprek aangaat met iemand die anders denkt en dat gesprek openhoudt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2017 12:34

Een ware zondvloed (haha) aan scheppingsvragen in de vragenrubriek en de laatste is het wel meest genante.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/251 ... in-de-ark/

Hoe pasten al die dieren in de Ark? Niet dus, dus moet er een antwoord komen. Ik wil best aannemen dat het woord 'soort' in de bijbel niet in de modern-biologische zin werd gebruikt, maar het antwoord dat het dan wel genus zal zijn en dat alles van dat 'oerpaartje' afstamt, is lachwekkend.

Er zijn momenteel bijna 5000 soorten kikkers, allemaal met een geheel eigen leefwijze, verschijnen, gedrag, etc. Van de grootste padden tot kikkertjes ter grootte van een speldenknop. En dan heb ik het nog niet eens over de uitgestorven soorten. Het idee dat er in zo'n korte tijd zo veel soorten zouden kunnen evolueren, vergt wel een verklaring. En dan waarom die superrevolutie van soortvorming waar je bij staat al honderden jaren stil lijkt te staan.

Het is echt weer zo'n typisch jonge-aardeantwoord: het klopt alleen als je niet te kritisch kijkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 01 sep 2017 12:53

Mortlach schreef:Het is echt weer zo'n typisch jonge-aardeantwoord: het klopt alleen als je niet te kritisch kijkt.


Ik heb geleerd, zoals het spreekwoord zegt, dat alle kikkers in een kruiwagen passen. Nou dan passen ze zeker in de ark! :)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2017 13:15

O, qua ruimte zou dat misschien best passen, hoewel, hoe houd je de bloemen in leven waar sommige kikkers in wonen?

Afbeelding

Zo klein worden ze dus. Het muntje waar dit diertje op zit heeft een diameter van 18 mm.


[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pWOM2Zwc_R0[/youtube]

en zo groot.

En dat evolueert dus helemaal uit de hand uit 1 'oerpaartje' binnen een paar duizend jaar om dat plots volledig tot stilstand te komen.... maak dat de pad maar wijs.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 01 sep 2017 15:25

Ik heb het even nagerekend. Volgens dhr. Paul zijn er 16000 dieren ingescheept. Die moeten dan nog snel lopen. Ik weet niet of je een koe weleens op hebt laten schieten... Maar wat ik nog veel gekker vind: 16000 dieren per dag, dat zijn er om precies te zijn 666 per uur. :shock:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 01 sep 2017 15:40

katherina schreef:Ik heb het even nagerekend. Volgens dhr. Paul zijn er 16000 dieren ingescheept. Die moeten dan nog snel lopen. Ik weet niet of je een koe weleens op hebt laten schieten... Maar wat ik nog veel gekker vind: 16000 dieren per dag, dat zijn er om precies te zijn 666 per uur. :shock:

Waar staat dat het binnen een dag moest gebeurd zijn dan?
En veel dieren hoef je niet over de loopplank te laten gaan, de vissen konden in het water blijven dobberen, vogeltjes zelf naar binnen vliegen, evenals ander vliegend gedierte.
Wat alleen over de loopplank moest had poten en dan kom je toch tot een lager aantal.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2017 15:53

Chaya schreef:Waar staat dat het binnen een dag moest gebeurd zijn dan?
En veel dieren hoef je niet over de loopplank te laten gaan, de vissen konden in het water blijven dobberen,


Ware het niet dat veel vissen behoorlijk kieskeurig zijn over hun leefomgeving. Een graadje meer of minder, een beetje meer of minder zout en die vis legt het loodje. Dat de vissen dus niet mee hoefden, is precies zo'n 'argument' dat zo lek is als een mandje.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 01 sep 2017 15:54

Je wil toch niet zeggen dat je zo gek bent dat je dat antwoord gelooft, of wel Chaya?

Ik vind het best aandoenlijk allemaal. Er wordt zoveel moeite gedaan om maar te zorgen dat we toch vooral niet in de evolutie gaan geloven, alleen de bewijsvoering is zo krom, ik kan alleen maar mijn hoofd schudden.

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 01 sep 2017 16:00

Waar staat dat het binnen een dag moest gebeurd zijn dan?

Touché. Zo stom, altijd op de één of andere manier vanuit gegaan.
Neemt niet weg dat ik het een prachtig verhaal vind, maar wel een symbolisch verhaal.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2017 16:11

Héé! Dat ding is weer eens gevonden hoor!

http://www.express.co.uk/news/science/8 ... rchaeology

Weer een groepje evangelicale avonturiers opgelicht geholpen door Turkse gidsen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 01 sep 2017 16:13

Mortlach schreef:genante


Ondertussen is er ook op dit forum een behoorlijke patstelling ontstaan, waarbij beide kampen elkaar beschimpen. Jammer.

Groep1.
Zegt dat onderzoek en wetenschap op alle mogelijke manieren aantonen dat de aarde stokoud is en dat alle levensvormen met elkaar
in de tijd verbonden zijn en uit elkaar voortkomen. Er is geen enkele aanwijzing dat de aarde betrekkelijk jong is en dat is ook op geen enkele manier in een wetenschappelijk model te vatten. Genesis 1 tot 11 zijn mytische verhalen en dus er is geen schepping.

Groep2.
Zegt dat de Bijbel en de theologie op alle mogelijke manieren aantonen dat de aarde jong is en dat alles wijst op de hand van een
scheppende God. Er is geen enkele aanwijzing dat de schepping langdurig is geweest en een evolutie zonder een Adam en Eva is op geen
enkele manier in een theologisch model te vatten. Genesis 1 to 11 zijn historisch verhalen en dus er is geen evolutie.

Wie heeft er nu gelijk?
Wij hebben gelijk, zegt groep 1, want wij doen onderzoek en vinden gewoon wat we vinden. en dat is evolutie. En het klopt, want we kunnen
dingen verklaren en voorspellen. En wat wil een mens nog meer?
Nee, zegt groep 2, wij hebben gelijk. Want we lezen de bijbel en lezen wat we lezen. en dat is schepping. En het klopt, want ons hart vindt
rust in onze Schepper. En wat wil een mens nog meer?

Misschien moeten we eens stoppen met vragen wie er gelijk heeft. God openbaart is in de natuur en de schriftuur, las ik ergens. Nou, dan hebben
dus beide groepen gelijk. waarom zou dat niet kunnen?
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 01 sep 2017 16:40

GDK schreef:Nou, dan hebben dus beide groepen gelijk. waarom zou dat niet kunnen?
Omdat het niet mogelijk is dat de aarde zowel 6000 als 4,5 miljard jaren oud is.

Enne, wat mij betreft is er én Schepping (=theologisch standpunt) én evolutie (=wetenschappelijk).
"Een libelle zweeft over het water..."

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor rotterdam » 01 sep 2017 16:45

katherina schreef:Ik heb het even nagerekend. Volgens dhr. Paul zijn er 16000 dieren ingescheept. Die moeten dan nog snel lopen. Ik weet niet of je een koe weleens op hebt laten schieten... Maar wat ik nog veel gekker vind: 16000 dieren per dag, dat zijn er om precies te zijn 666 per uur. :shock:


Dr. Paul is een theoloog en zeker geen bioloog - 16.000 dieren te eten geven ? 150 dagen ? Iemand een idee ?

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 01 sep 2017 17:51

rotterdam schreef:Dr. Paul is een theoloog en zeker geen bioloog - 16.000 dieren te eten geven ? 150 dagen ? Iemand een idee ?

Plus wat denk je van het mestprobleem? Allemaal door dat ene raampje de zee in?
En dat ook nog eens in een hevig wiebelende boot met hooguit wat walmende oliepitjes.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 01 sep 2017 18:20

GDK schreef:
Wie heeft er nu gelijk?
Wij hebben gelijk, zegt groep 1, want wij doen onderzoek en vinden gewoon wat we vinden. en dat is evolutie. En het klopt, want we kunnen
dingen verklaren en voorspellen. En wat wil een mens nog meer?
Nee, zegt groep 2, wij hebben gelijk. Want we lezen de bijbel en lezen wat we lezen. en dat is schepping. En het klopt, want ons hart vindt
rust in onze Schepper. En wat wil een mens nog meer?


Vaccins, om maar eens wat te noemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten