Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 17 mei 2017 12:53

pindas83 schreef:Het gaat hier ook niet over elektronische orgeltjes hè!
En 'iedere andere vertaling' is niet de Statenvertaling, en dat is nou eenmaal de beste Race406 :mrgreen: !

Neen het, geenszins.... [-X
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 17 mei 2017 17:56

mona schreef:Nou zeg. Er wordt hier door de vraagsteller om een antwoord gevraagd, dus niet zomaar opgedrongen zoals jij doet voorkomen.

Jij bent het waarschijnlijk niet met het antwoord eens, dat kan.
Maar jouw reactie 'dat men nu maar eens stoppen moet met anderen te vertellen wat ze nou wel en niet mogen' gaat dus even niet op.
Anders had de vraagsteller de vraag niet in de rubriek gesteld.


Mona je hebt gelijk dat erom gevraagd wordt.
Ik ben echter van mening dat je dan alsnog niet iemand moet gaan vertellen wat diegene wel of niet moet of mag doen.
Laat ze het zelf uitzoeken.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 17 mei 2017 18:02

pindas83 schreef:Mona je hebt gelijk dat erom gevraagd wordt.
Ik ben echter van mening dat je dan alsnog niet iemand moet gaan vertellen wat diegene wel of niet moet of mag doen.
Laat ze het zelf uitzoeken.

Er wordt om gevraagd, het antwoord mag het pannellid invullen. Anders had ze de vraag niet moeten stellen. Een herder en leraar die het z'n schaapjes zelf laat uitzoeken?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 17 mei 2017 18:15

Johan100 schreef:Er wordt om gevraagd, het antwoord mag het pannellid invullen. Anders had ze de vraag niet moeten stellen. Een herder en leraar die het z'n schaapjes zelf laat uitzoeken?


Ja, die schaapjes moeten zelf leren nadenken en niet bij elk wissewasje aan de lijn hangen.
Mag dit, en dat en zus en zo?
Je hebt er niks aan, het is een antwoord wat vooral gebaseerd is op onderbuikgevoel en het is niets meer dan een mening.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 18 mei 2017 09:09

pindas83 schreef:Wel even wakker blijven hè :wink:

Genesis 4:21:
21 En de naam zijns broeders was Jubal; deze was de vader van allen, die harpen en orgelen handelen.

Er werd dus misschien nog niet op gespeeld maar in ieder geval al wel in gehandeld!

Daarentegen schreef Calvijn over het orgel als 'sirene van de duivel' [-X
Maar goed, hij kan ook niet overal verstand van hebben.

Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Orgel

Dus als het ons niet bevalt dat ons favoriete instrument niet in de Bijbel staat dan zetten we hem er gewoon maar in, maar als er iets over dansen niet in de Bijbel staat en dat toevallig niet onze hobby is verketteren we het?

De refozuil is dieper gezonken dan ik ooit voor mogelijk had gehouden...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 18 mei 2017 09:15

pindas83 schreef:Mona je hebt gelijk dat erom gevraagd wordt.
Ik ben echter van mening dat je dan alsnog niet iemand moet gaan vertellen wat diegene wel of niet moet of mag doen.
Laat ze het zelf uitzoeken.

Op zich heb je daar een punt, maar hoe vaak kom je in de vragenrubriek niet tegen dat er zelfs al wordt gemeld dat de vraag door deze of gene beantwoord dient te worden, niet om nu echt een antwoord te krijgen, maar meer om bevestiging te krijgen van een reeds lang bestaand weinig onderbouwd en vooringenomen standpunt?

In dit geval misschien niet, maar als iemand onomwonden vraagt wat hij wel of niet mag doen ligt de fout (afgezien van de in dit geval beroerde onderbouwing) geenszins bij de beantwoorder, maar eerder bij de steller van de vraag...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 18 mei 2017 09:54

StillAwake schreef:Dus als het ons niet bevalt dat ons favoriete instrument niet in de Bijbel staat dan zetten we hem er gewoon maar in, maar als er iets over dansen niet in de Bijbel staat en dat toevallig niet onze hobby is verketteren we het?

De refozuil is dieper gezonken dan ik ooit voor mogelijk had gehouden...


Ik denk niet dat je uit mijn reacties de conclusie kan trekken dat ik dansen verketter.
Dat is nu ook net mijn hele punt.
Ik ga daar geen waardeoordeel aan hangen evenals het gebruik van welk instrument dan ook. Nou behalve dan dat ding wat je kan laten 'janken' door met de hand erboven te bewegen.
Ben de naam even kwijt maar dat ding moet verboden worden.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 18 mei 2017 10:02

StillAwake schreef:Op zich heb je daar een punt, maar hoe vaak kom je in de vragenrubriek niet tegen dat er zelfs al wordt gemeld dat de vraag door deze of gene beantwoord dient te worden, niet om nu echt een antwoord te krijgen, maar meer om bevestiging te krijgen van een reeds lang bestaand weinig onderbouwd en vooringenomen standpunt?
Ja klopt, dat is echt heel vervelend.

In dit geval misschien niet, maar als iemand onomwonden vraagt wat hij wel of niet mag doen ligt de fout (afgezien van de in dit geval beroerde onderbouwing) geenszins bij de beantwoorder, maar eerder bij de steller van de vraag...
Nou dat vraag ik me af. Ik zou zeggen beiden. De beantwoorder zou er m.i. goed aan doen om zo 'n vraagsteller een beetje uit te dagen/aan het denken te zetten in plaats van naar de mond te praten.
Mw. Rots vind ik wat dat betreft echt een voorbeeld


Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor mona » 18 mei 2017 10:24

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/249 ... popmuziek/

O, o!
Weer een muziekvraag die beantwoord wordt door Gerard Slurink.
Al meerdere malen is hij hier verguist om zijn "extreme antwoorden",
waarin je niets meer mag dan alleen luisteren naar psalmen op hele noten :wink:

Maar ik vind dit een prachtig antwoord. Ik herken er veel in vanuit mijn eigen leven. Het leven dicht bij de Heere vraagt keuzes.
En met betrekking tot het walsen uit een eerdere vraag, vind ik dit stukje ook van toepassing:

"Soms is het bij muziek en dans overduidelijk dat het verkeerd is en op allerlei wijzen ingaat tegen wat God gezegd heeft. Andere keren blijkt het niet gelijk duidelijk uit een bepaald nummer zelf, maar moet je je afvragen: in welke sfeer zit het? Wat is de houding en het doel? Is dit in overeenstemming met wat God met ons voor heeft, met hoe een christen in het leven zou moeten staan, of gaat het hier op allerlei manieren tegen in? En het gaat daarbij dan vooral om je hart. Waar richt het je hart op?"
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 18 mei 2017 10:32

Ik vind zulk soort vragen én antwoorden allebei fout. Maar het feit dat al die ''mag wel - mag niet'' vragen gesteld worden voorondersteld m.i. wel dat de oorzaak daarvan bij de 'herders en leraren' ligt. Een goede leraar moet zichzelf overbodig maken, gewoon uitleggen wat de principes zijn en een paar hedendaagse voorbeelden geven over de toepassing ervan.
Dan kunnen 'de schaapjes' de Bijbelse principes gewoon zelf toepassen op de dingen die ze in hun leven tegenkomen.
Maar het lijkt erop dat de meneren herders-leraren zelf de macht en controle over hun schaapjes willen hebben en houden.
Die ''mag wel - mag niet'' antwoorden hier in de vragenrubriek houden het alleen maar in stand.
De beantwoorders zouden wat relevante aanwijzingen uit de Bijbel kunnen geven, en voor de rest de vraagstellers moeten stimuleren om er zelf over na te denken: Alles mag, maar niet alles is goed voor je; maak zelf een afweging, en wees in je eigen gemoed ten volle verzekert.
Wie bij nader inzien vindt dat zijn beslissing voor hem of haarzelf toch niet de juiste is, wel, dan stop je toch gewoon met walsen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 18 mei 2017 10:41

pindas83 schreef:Ik denk niet dat je uit mijn reacties de conclusie kan trekken dat ik dansen verketter.
Dat is nu ook net mijn hele punt.
Ik ga daar geen waardeoordeel aan hangen evenals het gebruik van welk instrument dan ook. Nou behalve dan dat ding wat je kan laten 'janken' door met de hand erboven te bewegen.
Ben de naam even kwijt maar dat ding moet verboden worden.

jij niet, maar degene die dit antwoord in elkaar gesleuteld heeft en blijkbaar in de refozuil een platform aangeboden krijgt om zijn mening te verkondigen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 18 mei 2017 10:53

naamloos schreef:Ik vind zulk soort vragen én antwoorden allebei fout. Maar het feit dat al die ''mag wel - mag niet'' vragen gesteld worden voorondersteld m.i. wel dat de oorzaak daarvan bij de 'herders en leraren' ligt. Een goede leraar moet zichzelf overbodig maken, gewoon uitleggen wat de principes zijn en een paar hedendaagse voorbeelden geven over de toepassing ervan.
Dan kunnen 'de schaapjes' de Bijbelse principes gewoon zelf toepassen op de dingen die ze in hun leven tegenkomen.
Maar het lijkt erop dat de meneren herders-leraren zelf de macht en controle over hun schaapjes willen hebben en houden.
Die ''mag wel - mag niet'' antwoorden hier in de vragenrubriek houden het alleen maar in stand.
De beantwoorders zouden wat relevante aanwijzingen uit de Bijbel kunnen geven, en voor de rest de vraagstellers moeten stimuleren om er zelf over na te denken: Alles mag, maar niet alles is goed voor je; maak zelf een afweging, en wees in je eigen gemoed ten volle verzekert.
Wie bij nader inzien vindt dat zijn beslissing voor hem of haarzelf toch niet de juiste is, wel, dan stop je toch gewoon met walsen.

Vergeet je nu niet een beetje dat veel van die antwoorden dermate in de mond gelegd zijn dat de vraagsteller per definitie zijn eigen gelijk bevestigd ziet worden?
En dat voorziet blijkbaar in een behoefte.

Veel andere vragen komen uit een leeftijdscategorie waar mensen hun mening nog niet volledig op orde hebben.
Albert Einstein zei ooit: "Gezond verstand is het pakket vooroordelen wat je rond je 21e levensjaar verzameld hebt". Ik denk dat daar wat inzit, en vind een vraag uit de leeftijdcategorie daaronder niet per definitie een fout van de opvoeders/herders/leraren.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 18 mei 2017 11:10

mona schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24930/wat-er-mis-is-met-popmuziek/

O, o!
Weer een muziekvraag die beantwoord wordt door Gerard Slurink.
Al meerdere malen is hij hier verguist om zijn "extreme antwoorden",
waarin je niets meer mag dan alleen luisteren naar psalmen op hele noten :wink:

Nou mr. Slurink is een muzikant dus dan lijkt mij het sterk dat hij hele noten gaat promoten!

Maar ik vind dit een prachtig antwoord. Ik herken er veel in vanuit mijn eigen leven. Het leven dicht bij de Heere vraagt keuzes.
En met betrekking tot het walsen uit een eerdere vraag, vind ik dit stukje ook van toepassing:

"Soms is het bij muziek en dans overduidelijk dat het verkeerd is en op allerlei wijzen ingaat tegen wat God gezegd heeft. Andere keren blijkt het niet gelijk duidelijk uit een bepaald nummer zelf, maar moet je je afvragen: in welke sfeer zit het? Wat is de houding en het doel? Is dit in overeenstemming met wat God met ons voor heeft, met hoe een christen in het leven zou moeten staan, of gaat het hier op allerlei manieren tegen in? En het gaat daarbij dan vooral om je hart. Waar richt het je hart op?"

Ik vind dit antwoord ook wel van een niveau dan die ander. Slurink weet waar hij over praat, onderbouwt zijn verhaal goed en geeft te kennen dit zijn perceptie is: quote: "ik wil graag proberen duidelijk te maken waar, naar hoe ik het zie, de kern ligt."

Ik snap niet goed hoe dat je dat stukje op walsen moet betrekken. Ik doe een poging:

In welke sfeer zit het: oubollig voornamelijk
Wat is de houding: kaarsrechtop staan
Wat is het doel: door de balzaal zwieren en serieus kijken

Ja je kan je afvragen of God dit specifiek met ons voor heeft maar dan moet je je dat ook afvragen wanneer je gaat sjoelen of met welk ander tijdverdrijf dan ook.

Is dit in overeenstemming met hoe een christen in het leven zou moeten staan of gaat het hier op allerlei manieren tegenin?

Een bepaalde hobby hebben bepaald nou niet echt hoe je in het leven staat, denk ik en ik zou ook niet weten wat op wat voor manieren walsen tegen het christen-zijn ingaat.
Jij wel?




Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 18 mei 2017 11:49

pindas83 schreef:Mona je hebt gelijk dat erom gevraagd wordt.
Ik ben echter van mening dat je dan alsnog niet iemand moet gaan vertellen wat diegene wel of niet moet of mag doen.
Laat ze het zelf uitzoeken.


Tja, maar wat verwacht men dan als men met de paplepel krijgt ingegoten dat je je eigen gevoel niet kunt vertrouwen? Soms slaat dat een beetje door tot een situatie waarin men denkt dat hoe harder iets tegen het eigen gevoel in gaat, hoe meer het dus wel van God moet zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marleen1987 » 18 mei 2017 12:21

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24931/trio/

Wat ik me afvraag hoor, als beide er achter staan kan je toch niet van overspel spreken?

Ik zou het niets vinden hoor daar niet van.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten