Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2018 13:43

Yoshi schreef:Een interessante gezien recente discussies rond het jodendom op dit forum;
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/258 ... e-moslims/

"Maar het allergrootste verschil tussen Allah en God wordt duidelijk als we gaan kijken naar de Zoon van God, Jezus Christus."

Hierin verschilt het jodendom niet van de islam.

"Moslims zijn dus geen kinderen van God. God laat ons in de Bijbel heel duidelijk zien dat er maar één manier is om gered te worden en dat is door het geloof in Jezus Christus."

Dat gaat dus zowel voor moslims als voor joden op. Duidelijk.


Dat gaat voor iedereen op. Jezus is de weg tot behoud. Ook voor christenen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Boanerges » 20 apr 2018 14:09

Johan100 schreef:Ik geloof dat God als Hij de schepping herschept de gezaligden voor eeuwig vast gaat houden en zo vervullen met Zijn Geest en Liefde, dat er geen tweede val meer kan plaatsvinden. Ja, dat er geen verkeerde gedachte of iets anders wat onrein is binnen de poorten van Zijn Koninkrijk zal komen.

Die snap ik. De vraag is echter waarom God dat dan de eerste keer niet gedaan heeft. Als ik jou redenatie volg dan kón Hij dat wel maar deed Hij dat niet vanwege de "vrije wil" Blijkbaar is in het vervolg (nieuwe hemel en nieuwe aarde) deze "vrije wil" niet meer van belang. Waarom in de eerste editie van de mens dan wel? (Ik weet zelf het antwoord ook niet hoor maar laat de grijze massa maar eens aan het werk....) De mens werd goed, en naar Gods beeld geschapen. Inclusief vrije wil. De mens valt in zonde en degenereert. God heeft een plan van eeuwigheid, is de mens genadig en neemt genoegen met een mens die geen vrije wil meer heeft....

Johan100 schreef:In Jeremia 31 vers 3, Efeziërs 1 vers 4 en 2 Timotheüs 1 vers 9 kun je wel lezen dat God voor de grondlegging der wereld Zijn uitverkorenen lief had met een eeuwige liefde. Hij had al een plan tot redding in de nooit begonnen eeuwigheid voor de schepping. Dat is mijn conclusie naar aanleiding van deze Bijbelteksten.

De teksten die je aanhaalt zijn allemaal waar maar dateren allemaal van NA de zondeval. Zonder zondeval waren ze niet geschreven.

Johan100 schreef:Verder wil ik eigenlijk niet gaan.

Ook die begrijp ik. Hoe meer je erover nadenkt, hoe ingewikkelder het wordt en hoe onbegrijpelijker Gods handelen én Zijn genade wordt. Dan blijft uiteindelijk alleen het geloven maar over.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 20 apr 2018 14:14

Johan100 schreef:Dat gaat voor iedereen op. Jezus is de weg tot behoud. Ook voor christenen.

Dat denk ik ook. Er zijn er echter die dat betwijfelen en denken dat de joden nog een bevoorrechte positie hebben en Jezus dus kunnen verwerpen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 20 apr 2018 14:22

Boanerges schreef:Die snap ik. De vraag is echter waarom God dat dan de eerste keer niet gedaan heeft. Als ik jou redenatie volg dan kón Hij dat wel maar deed Hij dat niet vanwege de "vrije wil"
Dat denk ik ja. Het blijkt dat de mens het nodig heeft vastgehouden te worden en dat zal ook gebeuren na de herschepping.

Op.21:27 En in haar zal niet inkomen iets dat ontreinigt en gruwelijkheid doet en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.

God zal alle tranen van hun ogen afwissen. Er zal geen rouw en dood meer zijn. etc.

De Boom des levens zal gedurende haar vrucht geven.
Opb 22:2 In het midden van haar straat en aan beide zijden van de rivier was de boom van het leven, die twaalf soorten vruchten draagt en elke maand zijn vrucht geeft; en de bladeren van de boom zijn tot genezing van de naties.

Er wordt niet gesproken over een boom der kennis van goed en kwaad. Alles zal in het teken staan van vrede met God. Geen mogelijkheid om meer af te vallen.


Boanerges schreef:De teksten die je aanhaalt zijn allemaal waar maar dateren allemaal van NA de zondeval. Zonder zondeval waren ze niet geschreven.
Dat klopt, maar de teksten geven wel aan wat er voor de zondeval was. Namelijk Gods eeuwige liefde t.o.v. Zijn volk.


Boanerges schreef:Ook die begrijp ik. Hoe meer je erover nadenkt, hoe ingewikkelder het wordt en hoe onbegrijpelijker Gods handelen én Zijn genade wordt. Dan blijft uiteindelijk alleen het geloven maar over.
Precies!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 20 apr 2018 17:53

coby6 schreef:Een vrouw uit de kerk had een baas die tegen haar zei: Wat zijn die de Boertjes toch lelijk he? (die voetballers)
:lol: Ze zegt: Hebben jullie thuis geen spiegels?


:lol: =D>
Ach de ‘de Boertjes’. Als ik een vrouw was nou dan wist ik het wel :mrgreen:

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 24 apr 2018 17:43

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/258 ... -het-werk/

Zucht; waarom serieus reageren op zo'n overduidelijke puber trol vraag?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 25 apr 2018 07:23

Yoshi schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25889/gods-naam-misbruikt-op-het-werk/

Zucht; waarom serieus reageren op zo'n overduidelijke puber trol vraag?

Waaruit maak je op dat het een trolvraag is?
Ik kan me zo voorstellen dat dit voor sommige mensen echt een probleem is.
Ik huil mijzelf weliswaar niet in slaap, maar baal soms ook van het taalgebruik van collega's. Jij nooit?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 25 apr 2018 07:45

StillAwake schreef:Waaruit maak je op dat het een trolvraag is?
Ik kan me zo voorstellen dat dit voor sommige mensen echt een probleem is.
Ik huil mijzelf weliswaar niet in slaap, maar baal soms ook van het taalgebruik van collega's. Jij nooit?

Het lijkt me een serieuze vraag. Er zijn plaatsen waar het niet om uit te houden is. Muziek vond ik altijd zo'n verschrikking. De hele dag keihard zo'n irritante radio op. Lol toen bad ik dat het kreng ophield en een week later was ie kapot. Een keer met een stage moest ik de hele dag naar zo'n naakt mens staren, pal achter m'n scherm. Ik zette er een schot voor. Toen zag die manager dat en zo voor de grap zei ie tegen die kerel die dat had opgehangen: haal dat eens weg voor dat kind. Ze zit nu helemaal gebukt achter dat scherm met een schotje omdat jij je smerige posters weer moet ophangen.
En vloeken, m'n zoontje moest vanaf z'n vader met een bus naar school. Krankzinnig, dat gevloek en gescheld tegen die buschauffeur van die kinderen. Buschauffeur nam ontslag en m'n zoontje gaf ik een mp3 speler met koptelefoon om zich ervan af te sluiten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 25 apr 2018 08:46

Het is geen trolvraag, wij hebben zo iemand in de familie. Mijn dochtertje zat een keer te huilen toen we bij hem wegreden. Mamma, ik wil niet meer mee, oom J zegt zulke lelijke woorden over de Heere Jezus.
Ik heb haar niet meer meegenomen en hem gevraagd of hij zich bewust was van het feit dat de ene na de andere vloek uit zijn mond rolt.
Nee, maar hij zou er op letten. Dat ging even goed, maar binnen de kortste keren is het gvd dit en krijg het laz...... dat.
Hij heeft altijd in de havens gewerkt en daar was het gewoon. Pijn in je kop, last van je poten, pijn in je donder...
Ik wil hem niet in de steek laten, want hij is tamelijk eenzaam, maar ik ga soms met het lood in mijn schoenen. Die vloeken dreunen na nogal in mijn hoofd als ik terugrijd. :(
Op mijn werk heb ik helemaal geen last, terwijl ze toch meest onkerkelijk (niet altijd ongelovig!) zijn.
coby6 schreef:Krankzinnig, dat gevloek en gescheld tegen die buschauffeur van die kinderen. Buschauffeur nam ontslag en m'n zoontje gaf ik een mp3 speler met koptelefoon om zich ervan af te sluiten.

Zo'n man hoeft dat niet te pikken hoor. Gewoon de bus aan de kant. Ik zat een zeldzame keer in de bus, waarin een paar gasten de chauffeur schoffeerden. Hij zette hem aan de kant en meldde het aan de politie. Die kwamen en dat maakte wel indruk.
Maar het is slimme oplossing van je, Coby =D>
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 25 apr 2018 16:44

Als je jezelf in slaap huilt omdat je collega's Gods naam ijdel gebruiken dan is er wel even iets meer met je aan de hand en moet je professionele hulp zoeken. Dat een klein kind het niet leuk vind dat zijn/haar om vloekt kan ik me voorstellen. Wel een mooie veilige leerschol om ermee te leren omgaan en een wat dikkere huid te kweken.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 25 apr 2018 18:40

Yoshi schreef:Als je jezelf in slaap huilt omdat je collega's Gods naam ijdel gebruiken dan is er wel even iets meer met je aan de hand en moet je professionele hulp zoeken. Dat een klein kind het niet leuk vind dat zijn/haar om vloekt kan ik me voorstellen. Wel een mooie veilige leerschol om ermee te leren omgaan en een wat dikkere huid te kweken.

Jezus huilde om de stad. Het is triest dat we het al zo gewoon vinden. Je weet ook niet hoeveel er wordt gevloekt. Ik had een collega die vloekte als iets niet lukte. Dan vroeg ik gewoon of ze wat hulp nodig had. Maar ja, dat was eens in de zoveel maanden. Als ze continu vloeken en geen grein respect voor die jongen hebben zou ik 'm adviseren een normale werkplek te vinden.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2018 15:57

coby6 schreef:Jezus huilde om de stad.

Ik acht het vrij ongepast om zo lukraak Jezus erbij te halen bij dit vraagstuk.
Het is triest dat we het al zo gewoon vinden.

Gewoon? Nee. Maar zeker wel iets waarmee je moet leren omgaan in deze maatschappij.
Je weet ook niet hoeveel er wordt gevloekt.

Jij ook niet.
Ik had een collega die vloekte als iets niet lukte. Dan vroeg ik gewoon of ze wat hulp nodig had. Maar ja, dat was eens in de zoveel maanden. Als ze continu vloeken en geen grein respect voor die jongen hebben zou ik 'm adviseren een normale werkplek te vinden.

Dat is een prima advies. Maar als je en niet voor jezelf opkomt en geen weerstand opbouwt wie gaat de vraagsteller dan garanderen dat hij/zij ooit een normale werkplek gaat vinden?

Nieuw onderwerp;
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/259 ... gezichten/

Het advies is, de bemoeizuchtige eis van de schoonouders inwilligen. Dat heeft niets met het eren van je ouders te maken maar met je onderdanig opstellen wat uitloopt op een zeer scheve ongezonde verhouding. Het echtpaar moet zelf kunnen kiezen en hebben ze daar het lef niet voor wellicht zijn ze dan nog gewoon niet klaar voor een huwelijk waarbij ze zelfstandig een gezin hopen te stichten. Nu al toegeven aan schoonouders is grote kans op een huwelijk lang religieuze bemoeizucht of een knallend conflict met schoonfamilie ergens in het huwelijk.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 30 apr 2018 16:11

Yoshi schreef:
Nieuw onderwerp;
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/259 ... gezichten/

Het advies is, de bemoeizuchtige eis van de schoonouders inwilligen. Dat heeft niets met het eren van je ouders te maken maar met je onderdanig opstellen wat uitloopt op een zeer scheve ongezonde verhouding. Het echtpaar moet zelf kunnen kiezen en hebben ze daar het lef niet voor wellicht zijn ze dan nog gewoon niet klaar voor een huwelijk waarbij ze zelfstandig een gezin hopen te stichten. Nu al toegeven aan schoonouders is grote kans op een huwelijk lang religieuze bemoeizucht of een knallend conflict met schoonfamilie ergens in het huwelijk.

Voelt lekker zeker, met die olifantenpoten door de porseleinkast? :roll:
Er is nog een derde mogelijkheid, nl. gewoon op een volwassen manier het gesprek aangaan!
Dit komt niet uit de lucht vallen, als je lid bent van een bepaald kerkverband, weet je dit al vanaf dag 1.
Als de trouwplannen gemaakt gaan worden - dus niet als het al gaande is - ga als aanstaand echtpaar samen naar je (schoon)ouders en leg het op een rustige wijze uit.
Maar in welke kerk trouwen zij? Als dat de kerk van hem is, dan is het nl.geen kwestie van een scheef gezicht.
Dit is dus echt weer zo'n vraag: help, overtuig mijn (schoon)ouders nu eens dat zij fout zitten.
En beste Yoshi, een trouwjapon koop je meestal met je moeder, een goede vriendin en/of een zus.
En in refoland zijn ze de laatste jaren behoorlijk "werelds" geworden in de bruidsmode.
Veel predikanten hebben een diepe inkijk als de bruid op de knielbank zit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 30 apr 2018 16:18

Ik ben zelf ook getrouwd en wel in een oecumenisch huwelijk. Maar God zij dank geen bemoeizuchtige familie en schoonfamilie die zich er mee bemoeide hoe wij onze huwelijksdag invulde.

Maar vaak genoeg gehoord van dit soort religieuze bemoeizucht wat een huwelijk zwaar onder druk zet. Waar houdt het op? Nu is het de kleur van de trouwjurk. Straks of het echtpaar wel elke zondag naar de kerk gaat? Of ze wel een tiende van hun inkomen afstaan? In welke kerk het kind gedoopt wordt gaan de schoonouders dat ook opleggen? Zulke bemoeizucht moet je gelijk aanpakken. Dan maar even scheve gezichten. Dat trekt wel weer bij en schept duidelijkheid in de gewenste verhoudingen.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Race406 » 30 apr 2018 16:22

Waar eventuele kinderen gedoopt worden is geen punt van discussie. Dat is in de kerk waar het paar lid van wordt. Ergens anders je kinderen laten dopen is normaal gesproken niet mogelijk.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten