Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 06 nov 2017 19:47

Dat is inderdaad de theologische reden om gradaties in hemel en hel te vermijden.

Verder is het natuurlijk psychologisch bijzonder kwalijk om mensen die boodschap op te dringen, maar marketing technisch is het ideaal om mensen eerst te overtuigen dat ze een probleem hebben en daarna te zeggen dat alleen jij de oplossing hebt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 06 nov 2017 19:54

Mortlach schreef:Dat is inderdaad de theologische reden om gradaties in hemel en hel te vermijden.

Verder is het natuurlijk psychologisch bijzonder kwalijk om mensen die boodschap op te dringen, maar marketing technisch is het ideaal om mensen eerst te overtuigen dat ze een probleem hebben en daarna te zeggen dat alleen jij de oplossing hebt.

Denk niet dat dat Gods motief was om dat in de Bijbel op te schrijven. Maar Zijn oneindige liefde en de wetenschap hoe Hij mensen bedoeld heeft en dat dat in de hemel niet meer zo gaat, omdat we daar dat menselijke hart en (gestoorde) brein en anti God wil niet meer hebben

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 06 nov 2017 22:54

Mijn reacties zijn deels weggehaald, want het zou niet over de ellendekennis gaan. In de vragenrubriek Wat zouden ze dan met die zure melk bedoelen? Een verzuurde moderator misschien? Die niet wil horen van een relatie met God en dat het zo makkelijk kan geleerd worden aan kinderen , ipv kinderen verzuren met ellende die ze in een relatie met God vanzelf kwijtraken :-k

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 07 nov 2017 07:39

Chaya schreef:Daar zijn ze weer.... twee soorten christenen.
Men wil slechts met het evangelie werken, dat echter krachteloos is zonder wet “[/i].
.


Wij kunnen de wet helemaal niet houden.
Christus heeft reeds volledig de wet vervuld.
Wij kunnen enkel nog maar vluchten tot...... nee juist volledig in Christus alleen.
Christus is de Weg de Waarheid en in Hem ontvangen we reeds nu....ja reeds nu het eeuwige Leven.

De gereformeerde gemeente dominee die de vraag beantwoord is een man naar Gods hart wat je herkent in zijn antwoord.
Zijn advies om het boekje weg te gooien en wel per direct is de enigste juiste.

Wat is het toch dat we eigen geschreven boekjes gaan verheffen tot waarheid, zelfs tot boven de bijbel.
In de bijbel lezen we nergens de vergelijking van de staat van de mens tot zure pakken melk die we beter kunnen weggooien.
Want als je een pak zure melk weg gooid komt deze nooit nooit meer terug en beland het op de vuilstort reddeloos verloren.

In de bijbel lezen we juist dat de Heere Jezus is gekomen om " de zure pakken melk op te sporen.....te zoeken"
"Ik ben gekomen om de verlorenen te zoeken en te redden" zegt Christus in het Woord van God.
Dus ook jou, zuur pak melk, ellendeling, niets nut, dief, modejager, levensgenieter, vrolijke liedjes deler, zuurpruim, zwartkijker, drugsdealer, zakelijk manager en vul maar in
De Heere Jezus nodigt ons allen actief uit.
Komt komt Allen....ja Allen....niemand uitgezonderd tot Mij, die reeds nu allang de wet....de gehele wet....vervuld heeft.....Geloofd dit Evangelie (geloven is een bevel) en ik zal u Rust geven.
Ook voor jou geliefde (mee)lezer
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 07 nov 2017 13:45

Wanneer dringt het nu eens tot iedereen door, dat in de evangeliën in het Nieuwe Testament alles wat daar gezegd wordt tegen mensen die nog moesten gaan geloven dat de Heere Jezus God's zoon was?

Als de Heere Jezus bijvoorbeeld dit zegt:

Johannes 3:3
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.

Johannes 3:7
Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.

zegt Hij dat tegen een wetgeleerde, die vraagt hoe dat werkt
Die man geloofde in God, maar moest zijn geloof gaan vernieuwen, door ook in de Heere Jezus te gaan geloven en dan de HeiligeGeest daardoor te ontvangen. Ze waren geboren in het oude verbond, met alleen het geloof in God en de heidenen waren geboren in afgodengeloof. En moesten dus opnieuw geboren worden in het geloof in de Heere Jezus en daarmee de Heilige geest ontvangen

Tegenwoordig wordt dat gezegd tegen mensen die al in de Heere Jezus geloven en dus al die Heilige Geest hebben
Gek hè, dat niemand het dan nu snapt
Van de bekering wordt ook maar wedergeboorte gemaakt, maar dat is het niet.
Want de gelovigen hebben de Heilige Geest al, maar luisteren niet naar Hem, doordat ze maar wachten op die wedergeboorte, die nooit komt
Het enige wat komt als ze zo doorgaan is dat God ze op de knieën dwingt en ze eindelijk naar de Heilige Geest die al in ze zit gaan luisteren, door de nood wanneer ze op de knieën gedwongen worden door God

En in de apostelen staat toch duidelijk dat mensen de Heilige Geest ontvangen als ze gaan geloven in de Heere jezus, vanuit een geloof in afgoden, of een Joods geloof
En dan denken de christenen die al in de Heere Jezus geloven, dat ze de Heilige Geest nog moeten ontvangen
Ook door verhalen van mensen die dan zeggen:" Ik geloofde wel, maar God had het nog niet toegepast op mijn hart"
Nee, je luisterde nog niet naar de Heilige Geest in je hart, omdat je verteld was dat je nog wedergeboren moest worden en Hem nog niet kon hebben
Je zat te wachten tot het van buitenaf ging gebeuren, terwijl de Heilige Geest van binnen zit

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 07 nov 2017 17:06

Het is meer een gelijk stellen van de zonden voor God, zodat niemand hoeft te denken beter te zijn dan anderen
En de Heere Jezus zei al dat iets in het hart willen al zonde is en Paulus als je 1 zonde doet, schuldig bent aan de hele wet, dit om mensen ervan te doordringen dat de zonde in ons eigen hart zit. En je beter voelen dan mensen die 'grotere' zonden begaan dus niet ' christelijk' is. Niemand is beter dan een ander. Iemand die daadwerkelijk iemand doodschiet, is in het hart niet slechter dan degene di anderen haat, of andersom iemand die anderen haat is in het hart niet beter dan iemand die anderen doodschiet. Want alleen dat haten van een ander, is al tegen God en de naastenliefde


En toch heb ik hier moeite mee. Natuurlijk is het niet goed dat ik slecht denk over een ander, maar er zitten nog wel heel veel stappen tussen mijn slechte gedachte, en iemand vermoorden. Zoals Wilhelmina na WOII al zei: laten we de mensen straffen die slecht deden, en niet de mensen die slecht dachten. Ik voel me wel degelijk beter dan moordenaars en verkrachters en dieven. Ik weet namelijk dat ik sommige dingen enkel moet denken, niet moet zeggen, niet moet toestaan en al helemaal niet moet uitvoeren.

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 07 nov 2017 19:28

katherina schreef:En toch heb ik hier moeite mee. Natuurlijk is het niet goed dat ik slecht denk over een ander, maar er zitten nog wel heel veel stappen tussen mijn slechte gedachte, en iemand vermoorden. Zoals Wilhelmina na WOII al zei: laten we de mensen straffen die slecht deden, en niet de mensen die slecht dachten. Ik voel me wel degelijk beter dan moordenaars en verkrachters en dieven. Ik weet namelijk dat ik sommige dingen enkel moet denken, niet moet zeggen, niet moet toestaan en al helemaal niet moet uitvoeren.

Het gaat God om het gevoel in het hart. We roemen onszelf dat we beter zijn dan die moordenaar, omdat we tenminste niet echt iemand vermoord hebben. Maar dat zijn we in ons hart niet, want een moordenaar moord uit datzelfde gevoel

Dit staat in de Bijbel

1 Johannes 3:15
Een iegelijk, die zijn broeder haat, is een doodslager; en gij weet, dat geen doodslager het eeuwige leven heeft in zich blijvende.

We moeten niet blij zijn dat we tenminste alleen maar die dingen voelen en niet doen, maar we moeten het ook niet willen voelen. want het vergiftigt je ook totaal. Als je maar 1 persoon haat, dan beïnvloedt dat alles in je

Ik haatte een keer echt een persoon die me erg pijn gedaan had. Dat was nog jaren voordat ik en echte relatie met God had Ik vond het een verschrikkelijk gevoel en vroeg God me er vanaf te helpen. Ik wilde niet zelf me er over heen zetten en lief en aardig gaan doen, want dat deed ik elke keer. Maar ik wilde ook niet die haat blijven voelen
De volgende dag zou die persoon komen en toen hij voor de voordeur stond, voelde ik die haat nog steeds. Maar toen ik de deur opendeed, voelde ik dat er een knop omging om en kon spontaan en hem begroeten en alle haat was verdwenen en nooit meer teruggekomen en we hebben de grootste lol gehad

Dit vertel ik niet om mezelf te roemen of wat dan ook, maar om aan te geven dat als we het zelf niet willen, God ons wil helpen
En dat is wat Hij bereiken wil, dat we dat gevoel ook niet willen voelen, want we moeten onze naasten liefhebben en vergeven zoals Hij ons vergeven heeft

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 08 nov 2017 16:42

Wat is dat toch met mensen die reageren zonder kennis van zaken?
Voral protestanten schijnen daar last van te hebben de laatste tijd ](*,)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 09 nov 2017 08:20

Deze vraag zag ik net met antwoord
Hoe herkenbaar.....
Hoe Triest dat mensen er niet aanwillen....het niet willen horen.....het niet willen aannemen.
Wat betreft het antwoord...
Zelf blijf ik getuigen naar de bijbelse oproep van de Hoop die in mij is....."Gij zult Mijn getuigen zijn"

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/195 ... afgebrand/

Lees maar eens over de geloofsgetuigen in hebreeen...
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2017 09:46

irmo schreef:Wat is dat toch met mensen die reageren zonder kennis van zaken?
Voral protestanten schijnen daar last van te hebben de laatste tijd ](*,)

Politici zijn er anders ook belachelijk goed in ;-)
Lees het regeerakkoord maar eens na ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 09 nov 2017 12:48

StillAwake schreef:Politici zijn er anders ook belachelijk goed in ;-)
Lees het regeerakkoord maar eens na ;-)


Ja, maar die doen het voor hun beroep :)
Dan weet je vantevoren dat ze niet te vertrouwen zijn :P

MoesTuin schreef:Deze vraag zag ik net met antwoord
Hoe herkenbaar.....
Hoe Triest dat mensen er niet aanwillen....het niet willen horen.....het niet willen aannemen.
Wat betreft het antwoord...
Zelf blijf ik getuigen naar de bijbelse oproep van de Hoop die in mij is....."Gij zult Mijn getuigen zijn"

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/195 ... afgebrand/

Lees maar eens over de geloofsgetuigen in hebreeen...


Je weet dat die vraag van 5 jaar geleden is?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 09 nov 2017 12:55

irmo schreef:Ja, maar die doen het voor hun beroep :)
Dan weet je vantevoren dat ze niet te vertrouwen zijn :P

Klopt ;-)
Ik heb de indruk dat dat in andere landen anders is, en overweeg dan ook mijn Nederlands staatsburgerschap op te geven ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 09 nov 2017 15:25

StillAwake schreef:Klopt ;-)
Ik heb de indruk dat dat in andere landen anders is, en overweeg dan ook mijn Nederlands staatsburgerschap op te geven ;-)


Het is hier echt niet anders hoor :)
Wel makkelijker. Iedereen is hier gewoon katholiek en andere godsdiensten bestaan niet. Behalve ik :D

Maar ja, ik ben die gestoorde buitenlander, die doen "raar" :-oo :-$

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 10 nov 2017 11:11

Het verschil tussen een kind van God en een ongelovige is niet dat de een nooit zondigt en de ander wel. Het verschil is dat een ongelovige zondigt en het niet erg vindt, er geen berouw over heeft en zich er niet druk om maakt. Een kind van God zal berouw hebben over de zonde, het erg vinden en de Heere om vergeving vragen. Dat er nog zonden in je leven zijn waar je last van hebt betekent dus niet dat God je niet gered heeft.

Dit schrijft Dominee Terreehorst in antwoord op 'geloofstwijfel na terugval in zonden'.

Praat deze dominee wel eens met mensen buiten zijn eigen zuil? Wat een pertinente onzin is dat zeg. Schuldgevoel en berouw is niet een exclusieve emotie voor christelijke mensen, de dominee generaliseert hier enorm. Ongelovigen worden hier allemaal weggezet als hedonisten met een 'na mij de zondvloed' mentaliteit.

Ik ben een zoekende ongelovige (wel gedoopt), maar als ik dit soort dingen lees, dan geloof ik niet dat ik bij een groep wil horen die zo over andere mensen denkt. Het verschil tussen een gelovige en een ongelovige is dat de één wel gelooft en de ander niet. Als ik zondig, heb ik berouw en maak ik me daar druk over. Ik kan echter niet God om vergeving vragen, dus moet ik er zelf mee in het reine komen en degene die ik onrecht heb gedaan om vergeving vragen.

Dominee Terreehorst weet één ding zeker: zijn uitgestoken hand zal mij nooit bereiken. En ik betwijfel of hij zijn handen überhaupt wel uitsteekt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 10 nov 2017 11:20

katherina schreef:
Dominee Terreehorst weet één ding zeker: zijn uitgestoken hand zal mij nooit bereiken. En ik betwijfel of hij zijn handen überhaupt wel uitsteekt.

Ik vind dat je heel hard oordeelt over hem, op basis van 1 antwoord. Ten eerste weet ik dat hij docent aan de middelbare school is geweest, dus hij heeft ervaring met jonge (zoekende) mensen.
katherina schreef:Schuldgevoel en berouw is niet een exclusieve emotie voor christelijke mensen,

Zo bedoelt hij dat niet. Natuurlijk kan iemand die niet christelijk is, ook berouw tonen en schuldgevoel hebben. Wij hebben een ingeschapen geweten. Maar dat is niet wat er bedoeld wordt.
katherina schreef: Als ik zondig, heb ik berouw en maak ik me daar druk over. Ik kan echter niet God om vergeving vragen, dus moet ik er zelf mee in het reine komen en degene die ik onrecht heb gedaan om vergeving vragen.

Je geeft zelf eigenlijk het antwoord. Het voelt niet goed, maar dan? Van nature willen wij God niet om vergeving vragen, dat is nou juist het probleem.
Als je je naaste kwaad hebt gedaan, is het goed om aan diegene berouw te tonen. Dat is een christelijke houding.
Maar daarnaast moeten wij dit kwaad ook aan de Heere belijden en dan kan hij de pijn wegnemen.
Ik gun je van harte dat je je over kunt geven aan Hem.

En over die handreiking,
katherina schreef:zijn uitgestoken hand zal mij nooit bereiken. En ik betwijfel of hij zijn handen überhaupt wel uitsteekt.

Heb je de uitgestoken hand van die dominee wel eens gevraagd?
Maar meer nog, Jezus steekt dagelijks Zijn Handen naar jou uit. Je mag die vatten meis!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten