Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2018 10:57

StillAwake schreef:Daar heb ik nou echt moeite mee, als je een baard eraf haalt voor de lieve vrede met als motto dat het tijdelijk is.
Als dit echt is hoe jij daar in staat (en ik besef dat je geen baard hebt ;-)) valt me dat toch van je tegen....
Als je er zo in staat ben je echt bezig met het jezelf anders voorspiegelen dan dat je bent

Nee het lukt me niet om een baard te kweken. :mrgreen:
Met wel of geen baard ben je niet meteen kompleet iemand anders. Als deze jongeman tegen een leuke mevrouw (of meneer) aanloopt en die is anti-baard, gaat ie er ook af. Dus. Ben je dan ook iemand anders geworden? Welnee, je past je aan aan de ander. Dat moet je gedurende je hele leven soms, compromis sluiten.
Als je zo star bent en blijft, zal het steeds leger worden rondom je.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2018 11:00

Chaya schreef:Nee het lukt me niet om een baard te kweken. :mrgreen:
Met wel of geen baard ben je niet meteen kompleet iemand anders. Als deze jongeman tegen een leuke mevrouw (of meneer) aanloopt en die is anti-baard, gaat ie er ook af. Dus. Ben je dan ook iemand anders geworden? Welnee, je past je aan aan de ander. Dat moet je gedurende je hele leven soms, compromis sluiten.
Als je zo star bent en blijft, zal het steeds leger worden rondom je.

Geheel mee eens.
Als je je baard er echter afhaalt met als motto: ik laat hem weer staan als de storm geluwd is ben je niet oprecht bezig.
En als je belijdenis doet dien je dat oprecht te doen...
Als je zo in je relatie stapt ben je ook vrij snel weer vrijgezel vermoed ik zo.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor Nina » 26 mar 2018 11:43

Chaya schreef:Het gaat over het tijdstip waarop deze vraag gesteld wordt!
Je weet dit als je lid bent, dus waarom dan vragen naar de bekende weg? Ben je het hier niet mee eens en vind je het een onzinnige regel, prima, maar je bent geheel vrij om over te gaan naar een andere gemeente die deze regel niet heeft en dat zijn er veel meer.
Buiten dat, een baard kan er tijdelijk af.
Waarom zo moeilijk doen, als het makkelijk kan?
Ik begrijp die regel ook niet, verdedig hem daarom niet!
Maar ik vind dit soort vragen - naar de bekende weg - niet bevorderlijk. Want het gevolg is altijd dat in dit topic allerlei gerfrustreerden er weer hun plasje over gaan doen, als een soort kerkelijke rechtbank. Schande schande roepend, ze houden mensen af.
O ja?
Mensen houden zichzelf af.
Zoek de vrede en zoek niet het geschil!


Je doet nu heel makkelijk over weggaan naar een andere gemeente, terwijl hier op andere momenten erg moeilijk over wordt gedaan: wat??? Weggaan om een baard? Stel je voor dat deze jongeman hiervoor had gekozen, dan had hij daar weer een hoop commentaar op gehad! Deze jongeman heeft groot gelijk dat hij dit aan de kaak stelt, want het is een onrechtmatig optreden van de k.r. Doet de moeder geen hoedje op? Kindje wordt niet gedoopt! Heeft de betreffende persoon een tv in huis? Geen avondmaalsgang! Dit soort pressie moet zijn afgelopen, want het heeft namelijk niets met de betreffende zaak te maken. Het is machtsmisbruik binnen de kerk, en moet dan ook direct stoppen.
Laatst gewijzigd door Nina op 26 mar 2018 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Nina

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor Nina » 26 mar 2018 11:44

-
Laatst gewijzigd door Nina op 26 mar 2018 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2018 11:52

Nina schreef:Je doet nu heel makkelijk over weggaan naar een andere gemeente, terwijl hier op andere momenten erg moeilijk over wordt gedaan: wat??? Weggaan om een baard? Stel je voor dat deze jongeman hiervoor had gekozen, dan had hij daar weer een hoop commentaar op gehad! Deze jongeman heeft groot gelijk dat hij dit aan de kaak stelt, want het is een onrechtmatig optreden van de k.r. Doet de moeder geen hoedje op? Kindje wordt niet gedoopt! Heeft de betreffende persoon een tv in huis? Geen avondmaalsgang! Dit soort zaken moeten zijn afgelopen, want het heeft namelijk niets met de betreffende zaak te maken. Het is machtsmisbruik binnen de kerk, en moet dan ook direct stoppen.

Eens!
En inderdaad, een jongen als hij hoort niet binnen zo'n kerk.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 26 mar 2018 11:55

Het is gewoon van de zotte dat het afleggen van geloofsbelijdenis wordt gekoppelt aan het hebben van een baard.
Daarmee geef je een geheel verkeerd beeld van het christendom af. Zo wordt het belachelijk gemaakt!
De oplossing is dan niet om alles binnen vier muren te houden zodat buitenstaanders er geen lucht van krijgen.
En ook niet je aapassen of anders stilletjes vertrekken, maar gewoon openbreken die onzin.
Laat de k.r. zich maar bekeren, die zit fout.
En bovendien, als buitenstaanders de man vragen waarom ie zn baard heeft afgeschoren wat moet ie dan zeggen?

Dat gefrusteerden 'schande' roepen is geheel terrecht, het beestje mag best bij de naam genoemd worden.
Er zijn ook mensen die zich altijd frusteren aan de gefrusteerden, dat is dan blijkbaar geen probleem. :mrgreen:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2018 13:01

Nina schreef:Je doet nu heel makkelijk over weggaan naar een andere gemeente, terwijl hier op andere momenten erg moeilijk over wordt gedaan: wat??? Weggaan om een baard?

Nee ik doe daar niet makkelijk over. Maar als een baard zo lang wordt dat je erover struikelt, (terwijl je dit allang vantevoren weet!!!!) ga dan naar een andere gemeente, want voor je het weet loop je weer tegen een "baard" aan. Dat is wat ik zeg!
Ik verdedig het standpunt niet, maar ik stel alleen dat die vragenrubriek hier niet voor bedoeld is.
Daar zijn andere mogelijkheden voor.
Het wordt vaak als klikspaan-methode gebruikt, of als vragen-naar-de-bekende-weg Mag een christen dit? Moet een christen dat?
En dan hier nog even verontwaardigd erover heen. Njah zeg.... moet je nou eens lezen.
StillAwake schreef:Geheel mee eens.
Als je je baard er echter afhaalt met als motto: ik laat hem weer staan als de storm geluwd is ben je niet oprecht bezig.
En als je belijdenis doet dien je dat oprecht te doen...


Inderdaad! Je ziet een cruciaal punt over het hoofd. Je legt in die kerken nl. belijdenis af van de LEER. M.a.w. je onderschrijft de regels die gelden. Als je dan vantevoren al aan die regels wilt morrelen, klopt er toch iets niet?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2018 13:12

Chaya schreef:Inderdaad! Je ziet een cruciaal punt over het hoofd. Je legt in die kerken nl. belijdenis af van de LEER. M.a.w. je onderschrijft de regels die gelden. Als je dan vantevoren al aan die regels wilt morrelen, klopt er toch iets niet?

Je wilt toch niet met droge ogen beweren dat een stompzinnige regel aangaande een scheermes valt onder "de leer" waarvan men belijdenis doet?
Als dat zo is is dat genootschap nog veel duivelser dan ik al dacht....
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2018 13:19

StillAwake schreef:Je wilt toch niet met droge ogen beweren dat een stompzinnige regel aangaande een scheermes valt onder "de leer" waarvan men belijdenis doet?
Als dat zo is is dat genootschap nog veel duivelser dan ik al dacht....

Die woorden zijn voor jouw rekening.
Denk eerst eens na voor je zoiets opschrijft, wie je hier mee kwetst!

Ik heb duidelijk uitgelegd wat ik ervan vind, dat ik het standpunt baard niet verdedig. Toen mijn broer zijn periode had vervuld, trad hij af als ambtsbroeder en zei: zo, nu kan ik mijn baard weer laten groeien.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2018 13:30

Chaya schreef:Die woorden zijn voor jouw rekening.
Denk eerst eens na voor je zoiets opschrijft, wie je hier mee kwetst!

Ik heb duidelijk uitgelegd wat ik ervan vind, dat ik het standpunt baard niet verdedig. Toen mijn broer zijn periode had vervuld, trad hij af als ambtsbroeder en zei: zo, nu kan ik mijn baard weer laten groeien.

Jij claimt dat de beerd onder "de leer" valt.
Niet ik...
Ik geloof niet dat dat zo is, maar als het daadwerkelijk zo is dat dergelijke randzaken tot de leer waarover je belijdenis aflegt gerekend worden weet ik wel wie er in zijn vuistje lacht!

En als jouw broer er zo in staat is dat in mijn ogen bepaald niet te verdedigen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor Chaya » 26 mar 2018 13:35

StillAwake schreef:En als jouw broer er zo in staat is dat in mijn ogen bepaald niet te verdedigen.

Ach man, dat heet humor. :lol:
Wind je toch niet zo op, het is zoooo slecht voor je bloeddruk.

Nou, kunnen we door naar de volgende vraag?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ajl » 26 mar 2018 14:16

Vanuit Stillawake's optiek ( en achtergrond) kan ik mij wel degelijk voorstellen dat hij dit zegt en vindt. Dit zijn juist de dingen waar mijn man ook zo tegen aanloopt binnen de kerkelijke gezindte. Veel regeltjes die nergens op te baseren zijn. 'Wij' zijn dit soort dingen meer gewend en nemen veel zaken met een korrel zout of er wordt gezegd 'laten wij een ander niet tot ergernis zijn'. Dit zijn inderdaad randzaken. Alleen maakt de betreffende kr er een hoofdzaak van.

Chaya schreef:Met wel of geen baard ben je niet meteen kompleet iemand anders. Als deze jongeman tegen een leuke mevrouw (of meneer) aanloopt en die is anti-baard, gaat ie er ook af. Dus. Ben je dan ook iemand anders geworden? Welnee, je past je aan aan de ander. Dat moet je gedurende je hele leven soms, compromis sluiten.
Als je zo star bent en blijft, zal het steeds leger worden rondom je.


Waarom gaat een baard eraf als je partner het niet mooi vindt? Het gaat er toch om dat jij het zelf mooi vindt? Als je als stel of dat soort bagatel zaken al een compromis moet sluiten, zegt dat wel wat over de inhoud van je relatie.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 26 mar 2018 14:46

Nou, kunnen we door naar de volgende vraag?


Wat mij betreft wel. Ik zit net deze vraag 3 x door te lezen: 'Tot Christus gaan'

Na een aantal keren dit gelezen te hebben vraag ik me nog steeds af waarom men hier problemen zit te creëren.. Waarom deze moeilijk doenerij? Hoe kan je iets onecht willen? Wanneer weet je of je wel echt wilt? En dan een opmerking als dit: ' Over dat risico dat er een paar mensen te veel tot Christus gaan. Daar moeten we terecht bang voor zijn.' Dit kan toch niet waar zijn???

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geen baard bij belijdenis

Berichtdoor Marnix » 28 mar 2018 10:29

Chaya schreef:Nee ik doe daar niet makkelijk over. Maar als een baard zo lang wordt dat je erover struikelt, (terwijl je dit allang vantevoren weet!!!!) ga dan naar een andere gemeente, want voor je het weet loop je weer tegen een "baard" aan. Dat is wat ik zeg!
Ik verdedig het standpunt niet, maar ik stel alleen dat die vragenrubriek hier niet voor bedoeld is.
Daar zijn andere mogelijkheden voor.
Het wordt vaak als klikspaan-methode gebruikt, of als vragen-naar-de-bekende-weg Mag een christen dit? Moet een christen dat?
En dan hier nog even verontwaardigd erover heen. Njah zeg.... moet je nou eens lezen.


Inderdaad! Je ziet een cruciaal punt over het hoofd. Je legt in die kerken nl. belijdenis af van de LEER. M.a.w. je onderschrijft de regels die gelden. Als je dan vantevoren al aan die regels wilt morrelen, klopt er toch iets niet?


:shock: Praat maar weer recht wat krom is...... (zo nu kan ik dat ook eindelijk een keer zeggen :D )

Lekker liefdevolle houding..... zo zijn onze manieren... en als je het daar niet mee eens bent ga je maar ergens anders heen.

Je legt het probleem zo ongeveer volledig bij de jongeman neer terwijl het probleem ontstaat door heel iets anders. Door het feit dat mensen zelf de Baas over de kerk spelen, hun eigen regeltjes verzinnen die totaal geen Bijbelse grondslag hebben... in plaats van dat ze luisteren naar de Heer van de Kerk. Daar zit de kern van het probleem. Zo Jezus zo iemand afwijzen omdat hij een baard heeft? Natuurlijk niet. Het is te belachelijk voor woorden. Van de oudvaders die men hoog in het vaandel had staan hadden velen een baard. Niemand die ze daarom niet serieus neemt, afwijst of negeert. En nu heeft men opeens bedacht dat baarden niet meer kunnen en als je een baard hebt, je niet van Jezus kan zijn en je geloof in Hem niet mag belijden, je geen toegang aan het avondmaal kan krijgen etcetera. Hoe je het ook went of keert, wat die jongeman wel of niet kan doen, de kerk zit hier fout door vrome eigen bedachte regeltjes die nergens op slaan op te leggen in plaats van dat ze God de regels laten bepalen. Dan was er namelijk niets aan de hand geweest. En dat je niet goedpraten met "zo is nou eenmaal de gewoonte, de kerkcultuur, dat wist hij best dus daar moet hij zich gewoon aan houden (of anders gewoon wegwezen). Denk je nou echt dat God later zou zeggen: Gelijk heb je, mensen die mij willen volgen maar een baard hebben moet je gewoon weigeren als dat niet je kerkcultuur is? 1 ding van wat je zegt is helaas maar al te waar: Ga dan naar een andere gemeente. Ik denk dat dat het beste advies is. Maar niet vanwege die baard, maar omdat de kerk een plek moet zijn waar Jezus Heer is en Hij de regels bepaalt en niet een plek waar men met eigen bedenksels anderen de weg naar het koninkrijk van God probeert te versperren, men denkt dat je geloof alleen echt kan zijn als je je aan menselijke regeltjes houdt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

dorual1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 jul 2016 17:14

Re: Tot Christus gaan

Berichtdoor dorual1 » 28 mar 2018 11:08

Nina schreef: Ik zit net deze vraag 3 x door te lezen: 'Tot Christus gaan'

(...) En dan een opmerking als dit: ' Over dat risico dat er een paar mensen te veel tot Christus gaan. Daar moeten we terecht bang voor zijn.' Dit kan toch niet waar zijn???


DIt lijkt mij inderdaad niet bedoeld te zijn en is dus een uiterst ongelukkige uitdrukking. De bedoeling zal zijn: Over het risico dat een paar mensen op valse gronden menen dat zij tot Christus zijn gegaan, maar feitelijk hun eigen leven willen blijven behouden en zo zichzelf misleiden, Daar moeten we terecht bang voor zijn. Want mensen die tot Christus gaan, daar moeten we maar niet bang voor zijn. Die kunnen we gerust in de handen van de Zaligmaker overlaten ....


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten