Chaya schreef:
Maar er werd van hen echt geen uiterlijke verandering verwacht, tattoo's mochten blijven zitten, en het rijtje praat, daad en gewaad kennen ze helemaal niet. DAT is wat ik bedoelde!
Wat houdt heiligmaking volgens jou in, Chaya?
Moderators: henkie, Moderafo's
Chaya schreef:
Maar er werd van hen echt geen uiterlijke verandering verwacht, tattoo's mochten blijven zitten, en het rijtje praat, daad en gewaad kennen ze helemaal niet. DAT is wat ik bedoelde!
Chaya schreef:De mensen zeggen het toch echt zelf. Mijn dochter heeft o.m. een aantal vriendinnen uit de Ev. gemeente.
Ik werk bij een aantal mensen die daar kerken en we hebben vaak goede gesprekken. (voordat weer gesuggereerd wordt dat ik met deze mensen overhoop lig, verre van dat!)
Ze doen niet zo moeilijk als in de ger. gezindte, waar men een daadwerkelijke omkering en verandering verwacht.
Eén van de kleindochters werd gedoopt, ik ben ook naar die dienst gegaan en het zag er indrukwekkend uit.
Er werden nog meer jonge mensen gedoopt. Er is er nog maar eentje van dat groepje over gebleven, kleindochter haakte ook al na een paar maanden af.
Maar er werd van hen echt geen uiterlijke verandering verwacht, tattoo's mochten blijven zitten, en het rijtje praat, daad en gewaad kennen ze helemaal niet. DAT is wat ik bedoelde!
mona schreef:Ik wil hier even op inhaken.
In de gereformeerde gezindte, waar ik bij behoor, is helaas evenveel onoprechtheid als in alle andere kerken.
Als er met Pasen of Pinksteren 18 mensen belijdenis doen, waarvan er nadien 3 aan het Avondmaal gaan, is het dan bij de andere 15 wel echt geweest? (willekeurig aantal, gebruikt als voorbeeld). Waar bestaat die daadwerkelijke omkering dan uit? Hebben ze een getuigenis af gelegd van wat de Heere in hun leven heeft gedaan?
Waar zijn al die mensen/jongeren gebleven die in het verleden als kind zijn gedoopt, belijdenis (van hun geloof) gedaan hebben, en zijn afgehaakt in de kerkgang?
Waar hebben zij toen belijdenis van gedaan? De kerken lopen leeg....
mona schreef:k vind het daarom niet helemaal correct dat je regelmatig wijst naar afval in de kerken waar de geloofsdoop gepraktiseerd wordt, terwijl dat in onze gezindte, waar kinderdoop en belijdenis gedaan wordt, evengoed ook een grote rol speelt.
Chaya schreef:De mensen zeggen het toch echt zelf. Mijn dochter heeft o.m. een aantal vriendinnen uit de Ev. gemeente.
Ik werk bij een aantal mensen die daar kerken en we hebben vaak goede gesprekken. (voordat weer gesuggereerd wordt dat ik met deze mensen overhoop lig, verre van dat!)
Ze doen niet zo moeilijk als in de ger. gezindte, waar men een daadwerkelijke omkering en verandering verwacht.
Eén van de kleindochters werd gedoopt, ik ben ook naar die dienst gegaan en het zag er indrukwekkend uit.
Er werden nog meer jonge mensen gedoopt. Er is er nog maar eentje van dat groepje over gebleven, kleindochter haakte ook al na een paar maanden af.
Maar er werd van hen echt geen uiterlijke verandering verwacht, tattoo's mochten blijven zitten, en het rijtje praat, daad en gewaad kennen ze helemaal niet. DAT is wat ik bedoelde!
coby6 schreef:Het is en slappe zooi in veel evangelische kerken. M'n ex gaat naar Brazilie. Hij heeft geen zin meer hier.
Chaya schreef:Dat zijn jouw woorden, zo zou ik het niet durven zeggen.
Maar ik vraag me echt af waarom mensen zo makkelijk gedoopt kunnen worden.
Je kunt van alles vinden van een toelatingseis zoals de belijdeniscatechisatie, maar dat filtert vanwege de duur ervan, al veel onoprechtheid er uit.
Nu zijn er jongeren met een gedoopt voorhoofd, waarvan ze kennelijk de draagwijdte niet beseffen.
coby6 schreef:Het is een slappe zooi in veel evangelische kerken. M'n ex gaat naar Brazilie. Hij heeft geen zin meer hier.
Mensen willen geen opwekking. Op een bidstond kwamen altijd 4 man waarvan er 1 sliep als je geluk had.
Nina schreef:Ik begin te denken dat ik dan wel erg heb geboft. In mijn gemeente zijn wel 20 gebedsgroepen en wordt er op veel manieren het evangelie uitgedragen.
Chaya hoort van evangelische mensen dat veranderen (lees: heiligmaking) niet hoeft, maar ook daarin staat mijn gemeente anders. Het kan dus verkeren...
Chaya schreef:Dat ontken ik helemaal niet! Het ging over de geëiste uiterlijke en innerlijke veranderingen in de ger. gezindte.
In hoeverre dit oprecht is, zal dan later blijken.
In de evang en charismatische gemeenten wordt zo'n verandering niet als een vereiste gezien. Daar ging het om.
Chaya schreef:Ik heb trouwens alleen de evangelische gemeente eerder genoemd, en niet de baptistische, daar weet ik simpelweg te weinig van.
Dus ik begrijp jouw irritatie hieromtrent totaal niet.
Chaya schreef:De mensen zeggen het toch echt zelf. Mijn dochter heeft o.m. een aantal vriendinnen uit de Ev. gemeente.
Ik werk bij een aantal mensen die daar kerken en we hebben vaak goede gesprekken. (voordat weer gesuggereerd wordt dat ik met deze mensen overhoop lig, verre van dat!)
Ze doen niet zo moeilijk als in de ger. gezindte, waar men een daadwerkelijke omkering en verandering verwacht.
Eén van de kleindochters werd gedoopt, ik ben ook naar die dienst gegaan en het zag er indrukwekkend uit.
Er werden nog meer jonge mensen gedoopt. Er is er nog maar eentje van dat groepje over gebleven, kleindochter haakte ook al na een paar maanden af.
Maar er werd van hen echt geen uiterlijke verandering verwacht, tattoo's mochten blijven zitten, en het rijtje praat, daad en gewaad kennen ze helemaal niet. DAT is wat ik bedoelde!
Chaya schreef:Dat zijn jouw woorden, zo zou ik het niet durven zeggen.
Maar ik vraag me echt af waarom mensen zo makkelijk gedoopt kunnen worden.
Je kunt van alles vinden van een toelatingseis zoals de belijdeniscatechisatie, maar dat filtert vanwege de duur ervan, al veel onoprechtheid er uit.
Nu zijn er jongeren met een gedoopt voorhoofd, waarvan ze kennelijk de draagwijdte niet beseffen.
Er is inmiddels wel een seculiere tegenbeweging (#metoo), maar of die ervoor zorgt dat het verwerpelijke gedrag stopt? Ik betwijfel het.
coby6 schreef:Ik ging ooit naar Israel. Bloedheet maar met die kerken en synagoges en moskeeen bezoeken moest je een soepjurk over je kleren. Die deden we dan buiten weer uit. Ik had gewoon een dom t shirt aan maar een Arabier had kennelijk nog nooit een stuk bloot arm gezien en zat er letterlijk aan vast gezogen.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten