Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor benefietdiner » 12 apr 2018 11:15

coby6 schreef:Zoiets zou je misschien kunnen zeggen als het kind ouder is. Ik zou het niet doen voor het kind. Zielig. Mijn oom kwam erachter dat zijn zoon niet van hem was. Hij is gescheiden toen ie een keer te vroeg thuis kwam en z'n vrouw met een ander in bed lag. Toen was ie naar die jongen toe opeens van: ik ben je vader niet. Dat was echt heel zielig.
Vooral nu zou ik niets zeggen. Wat heeft zo'n kind aan zo'n man die een getrouwde vrouw bezwangert? En waarom moet een kind dat weten over z'n overleden moeder? Het lijkt me erg stug dat haar moeder iets weet.

Inderdaad.
Ik bedoel dus alleen vertellen aan de ouders van de overledene.

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 12 apr 2018 13:46

Ik las zojuist de vraag: ongeloof na dna-test. Van het antwoord van de dominee begrijp ik helemaal niets. Deze mensen wordt geadviseerd om iets geheim te houden wat te groot en te ingrijpend is in een mensenleven. Dat gaat gewoon niet.
Kinderen die geadopteerd zijn, en die net als dit jongetje ook geen enkele bloedband met hun ouders hebben, ervaren juist hun hele leven een leegte, iets onbegrepens, een gevoel niet compleet te zijn.
En stel je voor, dat het kind ooit in het ziekenhuis terecht komt en er gevraagd wordt naar ziekten in de familie, wat moeten deze ouders dan vertellen?
Nee, geheim houden is een heilloze weg. Ik denk dat de ouders veel gelukkiger zullen zijn als ze dit feit niet geheim hoeven te houden, maar er gewoon over kunnen praten. Want deze mensen zullen ooit van het jongetje vragen gaan krijgen: waarom hij geen broertjes of zusjes heeft, waarom hij niet op papa of mama lijkt en honderd andere dingen die bij deze mensen iedere keer voor verdriet gaan zorgen.
Ze kunnen veel beter eens na gaan denken over hoe en wanneer en op welke wijze ze dit feit aan hun zoontje kunnen vertellen. Want dit jongetje is hoe je het ook went of keert, hun zoontje.
Dit kind komt niet uit hun bloed, maar wel uit hun hart.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 12 apr 2018 13:53

Toevallig heb ik gisteravond naar DNA onbekend gekeken en wat een verdriet als iemand erachter komt dat de man die hij pappa noemt, zijn echte vader niet is. En moeder zwijgt, gaat zo het graf in.
Of het wordt wel duidelijk wie de vader is, maar het kind is te laat, vader is net overleden.

Ik vind het heel moeilijk. Ik ben er ook niet voor om het kind het al zo vroeg te vertellen. Maar leg een verzegelde enveloppe bij een notaris of zo.
Want je kunt te maken krijgen met een erfelijke aandoening.
En iedereen wil wel graag weten waar zijn wortels liggen. Dat zie je ook aan kinderen die geadopteerd zijn uit een ver land.
Ze willen terug om te kijken waar ze vandaan komen.
katherina schreef:Want deze mensen zullen ooit van het jongetje vragen gaan krijgen: waarom hij geen broertjes of zusjes heeft, waarom hij niet op papa of mama lijkt en honderd andere dingen die bij deze mensen iedere keer voor verdriet gaan zorgen.

Er zijn meer ouderparen die maar 1 kind hebben.
Mijn vriendin kreeg een zoon en het duurde 12 jaar voordat ze weer zwanger was. Artsen hadden er geen verklaring voor.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 12 apr 2018 16:26

katherina schreef:
Want deze mensen zullen ooit van het jongetje vragen gaan krijgen: waarom hij geen broertjes of zusjes heeft, waarom hij niet op papa of mama lijkt en honderd andere dingen die bij deze mensen iedere keer voor verdriet gaan zorgen.

Er zijn meer ouderparen die maar 1 kind hebben.
Mijn vriendin kreeg een zoon en het duurde 12 jaar voordat ze weer zwanger was. Artsen hadden er geen verklaring voor.


Ik heb ook maar 1 kind en ik kan haar eerlijk vertellen waarom dat zo is. Als dit kindje daar ooit naar gaat vragen, dan komt er onvermijdelijk het punt dat ze moeten gaan liegen. En dat zou ik niet willen, zeker niet over zoiets wezenlijks.
En daarbij: bij elke keer dat er zo'n soort vraag komt, zullen ze een steek door hun hart voelen gaan, omdat het hen herinnert aan een geheim waar ze volgens deze dominee beter niet over praten.
Al met al, een heel slecht advies en ik hoop dan ook dat deze mensen het niet opvolgen en dat de dominee zijn antwoord nog eens heroverweegt.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 12:01

katherina schreef:Ik las zojuist de vraag: ongeloof na dna-test. Van het antwoord van de dominee begrijp ik helemaal niets. Deze mensen wordt geadviseerd om iets geheim te houden wat te groot en te ingrijpend is in een mensenleven. Dat gaat gewoon niet.
Kinderen die geadopteerd zijn, en die net als dit jongetje ook geen enkele bloedband met hun ouders hebben, ervaren juist hun hele leven een leegte, iets onbegrepens, een gevoel niet compleet te zijn.
En stel je voor, dat het kind ooit in het ziekenhuis terecht komt en er gevraagd wordt naar ziekten in de familie, wat moeten deze ouders dan vertellen?
Nee, geheim houden is een heilloze weg. Ik denk dat de ouders veel gelukkiger zullen zijn als ze dit feit niet geheim hoeven te houden, maar er gewoon over kunnen praten. Want deze mensen zullen ooit van het jongetje vragen gaan krijgen: waarom hij geen broertjes of zusjes heeft, waarom hij niet op papa of mama lijkt en honderd andere dingen die bij deze mensen iedere keer voor verdriet gaan zorgen.
Ze kunnen veel beter eens na gaan denken over hoe en wanneer en op welke wijze ze dit feit aan hun zoontje kunnen vertellen. Want dit jongetje is hoe je het ook went of keert, hun zoontje.
Dit kind komt niet uit hun bloed, maar wel uit hun hart.

Ja dat is ook wel weer zo.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 12:03

Die vraag van die man over dominees, insinuerend dat het maar geldwolven zijn en dan dat keurige vriendelijke antwoord van die dominee. Ik ben heel blij dat ik daar niet kan reageren.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 13 apr 2018 13:56

coby6 schreef:Die vraag van die man over dominees, insinuerend dat het maar geldwolven zijn en dan dat keurige vriendelijke antwoord van die dominee. Ik ben heel blij dat ik daar niet kan reageren.


niets menselijks is een predikant vreemd... ook voor hen geld dat de vleespotten van Egypte een heel stuk interessanter zijn dan de bijna lege hand meel en olie van Jeremia.

Mooie pastorie, niet al te grote gemeente en genoeg tijd voor zichzelf zal bij enkelen zeker een rol spelen.
En eerlijk gezegd... de belastingafdracht is echt zo erg niet... de woonlasten zitten daar dikwijls ook in.
Vergeet ook niet dat vele dominees via de achterdeur ook nog vaak zaken toegestopt krijgen.
groenten, fruit en aardappelen worden hier vaak op zaterdagochtend via de garage aangeleverd.

Als je ziet hoeveel vakante gemeentes er soms zijn, en alleen maar "bedankt voor" te horen krijgen... dát kan niet de wil van de Heer zijn, daar spelen vaak andere zaken. Het is de Heer die roept bij monde van zijn gemeente... de ontvanger dient te luisteren.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 17:51

hans0166 schreef:niets menselijks is een predikant vreemd... ook voor hen geld dat de vleespotten van Egypte een heel stuk interessanter zijn dan de bijna lege hand meel en olie van Jeremia.

Mooie pastorie, niet al te grote gemeente en genoeg tijd voor zichzelf zal bij enkelen zeker een rol spelen.
En eerlijk gezegd... de belastingafdracht is echt zo erg niet... de woonlasten zitten daar dikwijls ook in.
Vergeet ook niet dat vele dominees via de achterdeur ook nog vaak zaken toegestopt krijgen.
groenten, fruit en aardappelen worden hier vaak op zaterdagochtend via de garage aangeleverd.

Als je ziet hoeveel vakante gemeentes er soms zijn, en alleen maar "bedankt voor" te horen krijgen... dát kan niet de wil van de Heer zijn, daar spelen vaak andere zaken. Het is de Heer die roept bij monde van zijn gemeente... de ontvanger dient te luisteren.

Geen idee. Zulke ken ik niet. Ik ken alleen degenen die het als liefdewerk oud papier doen en 40 uur werken, continu op komen draven als er maar wat is, maar het moet wel om niet. Die man zit in een kerk van 120 man. Kom op zeg, al zou er maar een kwart tienden betalen, dan kun je makkelijk een prediker in dienst nemen. Hebben ze kennelijk geen zin in. Dan moeten ze ook niet zeuren dat niemand het voor niks wil doen. Niet iedereen is een single Paulus die geen gezin te onderhouden heeft.
Op Amerikaanse fora zeggen ze dat vaak. Ja ze moeten niet om geld vragen en ze willen alleen maar geld. Ja, die bekende tv predikers met een zwembad in de tuin en dure auto's en een prive vliegtuigje. Ik had ook die indruk van predikers daar. En dan reageren er mensen en blijkt dat in de meeste gewone kerken daar het net zo is als hier.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor benefietdiner » 13 apr 2018 18:51

coby6 schreef:Ik ken alleen degenen die het als liefdewerk oud papier doen en 40 uur werken, continu op komen draven als er maar wat is, maar het moet wel om niet.
In 1 Timotheüs 5:17 Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer (salaris/loon) waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer. 18 Want de Schrift zegt: Een dorsende os zult gij niet muilbanden; en: De arbeider is zijn loon waardig.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 13 apr 2018 19:16

coby6 schreef:Geen idee. Zulke ken ik niet.



ja maar je reageert op een vraag omtrent gereformeerde gezindte/dominees, met een mening over een geheel andere denominatie, dat is appels en peren vergelijken.
Het gaat hier over bezoldigde dominees, niet over "voorgangers" in een heel andere vorm van kerkverband, daarop is hetgeen in deze vraag als antwoord kwam totaal niet van toepossing or irrelevant.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 20:13

hans0166 schreef:ja maar je reageert op een vraag omtrent gereformeerde gezindte/dominees, met een mening over een geheel andere denominatie, dat is appels en peren vergelijken.
Het gaat hier over bezoldigde dominees, niet over "voorgangers" in een heel andere vorm van kerkverband, daarop is hetgeen in deze vraag als antwoord kwam totaal niet van toepossing or irrelevant.

Oh okay. Never mind.
https://cip.nl/31826-een-predikant-verdient-te-veel
Maar deze krijgen 1400 tot 2100. Dat is nou niet echt rijk:
https://www.rd.nl/kerk-religie/predikan ... -1.1235909
Dat is makkelijk te betalen met 120 man, tenzij ze het niet zelf mogen bepalen of zo waar het geld heen gaat.

Oh kijk dat eerste bericht klopt niet:

http://wimdebruin.blogspot.nl/2012/10/d ... n.html?m=1

Lol dit antwoord uit 2013 is goed:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/203 ... n-dominee/

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 13 apr 2018 21:52

coby6 schreef:Maar deze krijgen 1400 tot 2100. Dat is nou niet echt rijk:


als je in beschouwing neemt dat ze vrij wonen is 1400 vrij te besteden helemaal niet gek hoor.. tel er maar zo'n grofweg 750 tot 1000 euro bij voor woonruimte...de meeste pastorien zijn ook niet de meest bescheiden stulpjes.
Enige bescheidenheid mag toch ook wel verwacht worden, een zielzorger met een modaal salaris is naar mijn mening niet onderbetaald.

btw, dat RD artikel is al 12 jaar oud, niet echt up to date.

t is makkelijk te betalen met 120 man,


60 tot 80 duizend euro met 120 man vind ik een hele grote hoop hoor...ik weet niet wat jouw inkomen is maar dat is een berg met geld, en een gemeente van 120 man leeft ver boven z'n stand als die een fulltime predikant wil hebben, dat kan gemakkelijk een 50% plaats zijn.
De predikantplaats is niet de enige post die op de begroting staat... vele kerken moeten enkele tonnen opbrengen... ook is het nodig om een evenredige reserve op de bank te hebben, dus een ton in de hand, ook een ton op de bank...
catechese, afdrachten kerkgenootschap, onderhoud kerkgebouw, kosters, allerlei onkosten aan pastorie, verwarming, afschrijving... enz enz

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 13 apr 2018 22:56

hans0166 schreef:als je in beschouwing neemt dat ze vrij wonen is 1400 vrij te besteden helemaal niet gek hoor.. tel er maar zo'n grofweg 750 tot 1000 euro bij voor woonruimte...de meeste pastorien zijn ook niet de meest bescheiden stulpjes.
Enige bescheidenheid mag toch ook wel verwacht worden, een zielzorger met een modaal salaris is naar mijn mening niet onderbetaald.

btw, dat RD artikel is al 12 jaar oud, niet echt up to date.



60 tot 80 duizend euro met 120 man vind ik een hele grote hoop hoor...ik weet niet wat jouw inkomen is maar dat is een berg met geld, en een gemeente van 120 man leeft ver boven z'n stand als die een fulltime predikant wil hebben, dat kan gemakkelijk een 50% plaats zijn.
De predikantplaats is niet de enige post die op de begroting staat... vele kerken moeten enkele tonnen opbrengen... ook is het nodig om een evenredige reserve op de bank te hebben, dus een ton in de hand, ook een ton op de bank...
catechese, afdrachten kerkgenootschap, onderhoud kerkgebouw, kosters, allerlei onkosten aan pastorie, verwarming, afschrijving... enz enz

Oh ik wist niet dat ze allemaal gratis woonden. En ik dacht meer aan 20.000, 2000 per maand, 50 x 200 = 10.000. Ik zou eerder het dure kerkgebouw afschaffen dan de predikant als je er geen hebt. Voor een prikkie kun je het gebouw van een andere kerk huren soms.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 14 apr 2018 10:19

coby6 schreef:Oh ik wist niet dat ze allemaal gratis woonden. En ik dacht meer aan 20.000, 2000 per maand, 50 x 200 = 10.000. Ik zou eerder het dure kerkgebouw afschaffen dan de predikant als je er geen hebt. Voor een prikkie kun je het gebouw van een andere kerk huren soms.


T is maar goed dat jij geen penningmeester van de kerk bent coby :wink:
Zoals Hans zegt zijn er heel veel dingen die een hoop geld kosten in de kerk, niet alleen een predikant. Het kerkgebouw verpatsen en gaan huren is ook vaak geen lange termijn oplossing, je eet toch langzaam maar zeker je eigen vermogen op. Deeltijd predikant die onderling regelmatig diensten wisselt is een goede oplossing. Geeft ook wat afwisseling in de prediking. Niet verkeerd hoor denk ik.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor coby6 » 14 apr 2018 12:20

pindas83 schreef:T is maar goed dat jij geen penningmeester van de kerk bent coby :wink:
Zoals Hans zegt zijn er heel veel dingen die een hoop geld kosten in de kerk, niet alleen een predikant. Het kerkgebouw verpatsen en gaan huren is ook vaak geen lange termijn oplossing, je eet toch langzaam maar zeker je eigen vermogen op. Deeltijd predikant die onderling regelmatig diensten wisselt is een goede oplossing. Geeft ook wat afwisseling in de prediking. Niet verkeerd hoor denk ik.

:lol: Oh ze nemen deeltijd predikanten. Ja dat kan ook. Ik heb er ook geen flap verstand van. Ik zat eens in een kerk en de voorganger was heel lang ziek (ook deeltijd, hij had meer kerken). Dan moest gewoon de zangleider het overnemen die helemaal niet kon preken en ook niet echt goed Nederlands kon. Dat was wel grappig af en toe.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten