Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor benefietdiner » 06 apr 2018 10:07

Yoshi schreef:Hoe is dit gigantische tekort ontstaan? En wat wordt er nu in het werk gezet om de tekorten nu aan te vullen?

Tsja dat is een ingewikkeld verhaal.
Om daar predikant te worden moet je een speciale roeping hebben. Er zijn in principe voldoende mannen die zich aanmelden maar 75 % van deze wordt afgewezen omdat ze die speciale roeping niet bezitten. Je vraag je natuurlijk af wat is die specialiteit. Nu dat is dus dat ingewikkelde. Je kunt het vergelijke ment mensen die ook graag een muziekinstrument willen gaan bespelen. Ze willen wel gaan spelen omdat ze het mooi vinden maar kunnen het niet en volbrengen. Zo ongeveer dus.

Yoshi

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2018 11:24

benefietdiner schreef:Tsja dat is een ingewikkeld verhaal.
Om daar predikant te worden moet je een speciale roeping hebben. Er zijn in principe voldoende mannen die zich aanmelden maar 75 % van deze wordt afgewezen omdat ze die speciale roeping niet bezitten. Je vraag je natuurlijk af wat is die specialiteit. Nu dat is dus dat ingewikkelde. Je kunt het vergelijke ment mensen die ook graag een muziekinstrument willen gaan bespelen. Ze willen wel gaan spelen omdat ze het mooi vinden maar kunnen het niet en volbrengen. Zo ongeveer dus.

Hoe kan worden vastgesteld dat je die speciale roeping niet hebt? Laat die mensen dan in ieder geval het eerste jaar starten om te kijken of die speciale roeping aanwezig is. Het lijkt me overigens nogal wat om als commissie te moeten bepalen of iemand wel of geen roeping heeft. Diegene is er zelf schijnbaar van overtuigd anders had hij zich niet aangemeld. Maar ook als kandidaat zijnde, hoeveel afgewezenen hebben hun roeping bij een andere protestantse kerk invulling gegeven?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2018 12:02

benefietdiner schreef:Tsja dat is een ingewikkeld verhaal.
Om daar predikant te worden moet je een speciale roeping hebben. Er zijn in principe voldoende mannen die zich aanmelden maar 75 % van deze wordt afgewezen omdat ze die speciale roeping niet bezitten. Je vraag je natuurlijk af wat is die specialiteit. Nu dat is dus dat ingewikkelde. Je kunt het vergelijke ment mensen die ook graag een muziekinstrument willen gaan bespelen. Ze willen wel gaan spelen omdat ze het mooi vinden maar kunnen het niet en volbrengen. Zo ongeveer dus.

Bij het conservatorium worden ook mensen afgewezen, omdat ze net toch dat talent niet hebben of niet muzikaal genoeg.
Ook tijdens de studie vallen er nog studenten af, wegens teleurstellende resultaten.

Bij de GerGem zoeken ze terecht EN bijbels naar een roeping bij iemand. Zo'n man krijgt wel de verantwoording voor een aantal mensen onder zijn gehoor.
Ik las laatst een stukje van een predikant, hij schreef, ach ik had al gefaald bij een studie, wist toen niet wat ik zou gaan doen en ben maar theologie gaan studeren. Dus nu ben ik dominee, dat had niemand en ikzelf al helemaal niet, verwacht.
Ik zou daar niet mijn kostelijke ziel aan toe willen vertrouwen. Sorry.
Ik zeg niet dat het in de GG allemaal volmaakt is, integendeel. Het is en blijft ook mensenwerk.
En misschien wordt er weleens iemand onterecht afgewezen. Er zijn meer voorbeelden (en niet alleen in de GG!) die zelfs 2 keer zijn afgewezen, en het heeft hen niet slechter gemaakt. Je kunt er ook nog niet "rijp" voor zijn.
De roeping van God aan een ambtsdienaar, gaat soms langs wonderlijke wegen. Ze stribbelen soms eerst flink tegen. Net als Jona.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2018 12:05

Yoshi schreef:Hoe kan worden vastgesteld dat je die speciale roeping niet hebt? Laat die mensen dan in ieder geval het eerste jaar starten om te kijken of die speciale roeping aanwezig is. Het lijkt me overigens nogal wat om als commissie te moeten bepalen of iemand wel of geen roeping heeft. Diegene is er zelf schijnbaar van overtuigd anders had hij zich niet aangemeld. Maar ook als kandidaat zijnde, hoeveel afgewezenen hebben hun roeping bij een andere protestantse kerk invulling gegeven?


Lijkt me typisch zo'n dingetje om politiek mee te bedrijven: bevalt een kandidaat niet omdat zijn ideeën niet helemaal stroken met die van jou en wil je van hem af, dan zeg je gewoon dat hij geen roeping heeft - daar valt immers bijzonder weinig tegen in te brengen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Speedy » 06 apr 2018 12:11

Mortlach schreef:Lijkt me typisch zo'n dingetje om politiek mee te bedrijven: bevalt een kandidaat niet omdat zijn ideeën niet helemaal stroken met die van jou en wil je van hem af, dan zeg je gewoon dat hij geen roeping heeft - daar valt immers bijzonder weinig tegen in te brengen.


Nog niet zo lang geleden kreeg ik van iemand een schrijfsel onder ogen waar ik mijn vraagtekens bij zette vanwege allerlei gekke onbijbelse lijnen die hij op papier had gezet. Vervolgens hoorde ik dat er mensen boos waren dat deze persoon meerdere malen was afgewezen .... nou na dat schrijfsel kon ik het heel goed begrijpen.

Mortlach, het is heel gemakkelijk om constant naar een curatorium te wijzen. Opvallend dat zij altijd de schuld krijgen, maar als je ziet wat er voorbij komt dan had zo'n persoon 10x moeten nadenken of je dan wel predikant kan worden in dat kerkverband waar je je aanmeld. Daarnaast als je geestelijk niet eens weet wat roeping is, hoe kan jij dan je mening aangeven dat als iets niet overeenkomt dat iemand wordt afgewezen.?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor StillAwake » 06 apr 2018 12:16

Chaya schreef:Ik las laatst een stukje van een predikant, hij schreef, ach ik had al gefaald bij een studie, wist toen niet wat ik zou gaan doen en ben maar theologie gaan studeren. Dus nu ben ik dominee, dat had niemand en ikzelf al helemaal niet, verwacht.
Ik zou daar niet mijn kostelijke ziel aan toe willen vertrouwen. Sorry.

Dominee worden terwijl je het zelf niet verwacht. Kijk, dan heb je het inderdaad over iemand die tegen wil en dank geroepen is.
Persoonlijk zou ik daar liever mijn ziel aan toe vertrouwen (hoewel ik mijn ziel niet aan een mens zou toe vertrouwen, ook niet aan een predikant) dan aan iemand die het altijd als ambitie gehad heeft.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor StillAwake » 06 apr 2018 12:19

Speedy schreef:Nog niet zo lang geleden kreeg ik van iemand een schrijfsel onder ogen waar ik mijn vraagtekens bij zette vanwege allerlei gekke onbijbelse lijnen die hij op papier had gezet. Vervolgens hoorde ik dat er mensen boos waren dat deze persoon meerdere malen was afgewezen .... nou na dat schrijfsel kon ik het heel goed begrijpen.

Er zijn ook zat predikanten die juist na hun opleiding onbijbelse dingen gaan verkondigen.
Mensen die met vlag en wimpel langs de curatoria kwamen, maar uiteindelijk de bocht uitvlogen.
Daar is een curatorium geen garantie tegen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Mortlach » 06 apr 2018 12:23

Speedy schreef:Nog niet zo lang geleden kreeg ik van iemand een schrijfsel onder ogen waar ik mijn vraagtekens bij zette vanwege allerlei gekke onbijbelse lijnen die hij op papier had gezet. Vervolgens hoorde ik dat er mensen boos waren dat deze persoon meerdere malen was afgewezen .... nou na dat schrijfsel kon ik het heel goed begrijpen.

Mortlach, het is heel gemakkelijk om constant naar een curatorium te wijzen. Opvallend dat zij altijd de schuld krijgen, maar als je ziet wat er voorbij komt dan had zo'n persoon 10x moeten nadenken of je dan wel predikant kan worden in dat kerkverband waar je je aanmeld. Daarnaast als je geestelijk niet eens weet wat roeping is, hoe kan jij dan je mening aangeven dat als iets niet overeenkomt dat iemand wordt afgewezen.?


In dat geval lijkt een goed gesprek of zelfs een afwijzing mij helemaal terecht. Maar het punt blijft natuurlijk dat iets ongrijpbaars als 'een roeping' of een gebrek daaraan moeilijk is aan te tonen. Ik geef niemand de schuld, maar het lijkt er dus een beetje op dat als je de juiste dingen weet te zeggen, je een roeping hebt en als je iets verkeerds zegt, dan niet. Dan lijkt het woord roeping me niet geheel juist - eerder "talent".
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2018 12:24

StillAwake schreef:Blijft staan dat het frappant is dat sommige gemeenten nooit een predikant hebben gehad en anderen zelden zonder hebben gezeten.
Wellicht leiden ze ook gewoon domweg te weinig mensen op?

Dat is niet alleen in de GG het geval!
StillAwake schreef:Daar is een curatorium geen garantie tegen...

Zei ik dat? Nee.
Ik zei:
Chaya schreef:Ik zeg niet dat het in de GG allemaal volmaakt is, integendeel. Het is en blijft ook mensenwerk.

En we kunnen beter om wijsheid bidden dan er denigrerend en afkeurend over te praten op een openbaar forum.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2018 13:13

Ze moeten natuurlijk zelf weten wie ze allemaal wel en niet afwijzen. Maar als er schijnbaar genoeg personen zijn die voor de toelatingscommissie willen verschijnen en menen dat ze geroepen zijn en al lange tijd meelevend/actief lid zijn van de geloofsgemeenschap, maar niet toegelaten worden tot de opleiding... Hoelang ga je dit als kerkverband volhouden? En hoe lang blijf je hier als kerkvolk genoegen mee nemen? Op een gegeven moment houdt het op en mag de laatste het licht uit doen.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 apr 2018 13:26

O joh, maar zo gaat het al 100 jaar. Letterlijk.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor hans0166 » 06 apr 2018 14:31

StillAwake schreef:Ik neem aan dat je dit ironisch bedoelt?


nee ik ben bloedserieus...

Als in een gemeente normaal 15 personen aan het avondmaal gaan, en 2 jaar later 250 is er echt iets aan de hand ..óf God heeft flink gewerkt, óf de duivel is goed aan de slag geweest... beiden reden tot zorg als je aan de zijlijn dat ziet gebeuren.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Chaya » 06 apr 2018 15:04

hans0166 schreef:nee ik ben bloedserieus...

Als in een gemeente normaal 15 personen aan het avondmaal gaan, en 2 jaar later 250 is er echt iets aan de hand ..óf God heeft flink gewerkt, óf de duivel is goed aan de slag geweest... beiden reden tot zorg als je aan de zijlijn dat ziet gebeuren.

Waar ga je dan van uit, van dezelfde grootte of is er een groei geweest met belijdende leden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2018 15:51

Tante Pollewop schreef:O joh, maar zo gaat het al 100 jaar. Letterlijk.

Ik had denk ik na een jaar al wel een christelijke geloofsgemeenschap in de buurt gezocht die wel een dominee heeft.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Verdriet over onze kerkelijke gemeente

Berichtdoor Prisma23 » 06 apr 2018 17:17

benefietdiner schreef:Dat noemen ik: ‘verdwaald in het hypercalvinisme’.


Doet mij weer denken aan het beroemde artikel van prof. A.A. van Ruler.
http://wapenveldonline.nl/artikel/399/ultra-gereformeerd-en-vrijzinnig/


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten