Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor ben db bd » 16 mar 2018 19:04

nog even terug naar het antwoord wat ik nu zojuist ook las van ouderling Van den Brink:
Voor wie de zachtmoedigheid bezit, de onderdanigheid en zich volledig op kan offeren op zo jonge leeftijd, zou het verdragen van bedoeld lijden onder de Ger Gem dictatuur in bedoelde gemeente op mij wel een ijzersterke indruk van christelijke wegcijfering maken.
Het voorbeeld van de rijke jongeling in dezen kán m.i. dan ook volkomen juist zijn.

Anderzijds kan de wellicht 'dichtgespijkerde' opstelling van de bedoelde kerkenraad natuurlijk gemakkelijk een veel te grote verdrukking betekenen voor de jonge man met zijn nette baard, om die aan te kunnen.
Dat verschijnsel in algemene zin is mij in ons dorp niet onbekend. Velen rennen dan gefrustreerd de kerk uit en gooien dan samen met het figuurlijke waswater ook gelijktijdig het Kindje Jezus weg.
Dat is dan fout reageren op een foute cultuur, waar wij uiteraard gelukkig binnen het zaligmakend Geloof een plezierige en acceptabele oplossing voor kunnen aanbieden.

Behoudens een grote Gereformeerde Gemeente van meer dan 700 zielen, is er in ons dorp ook een gewoon Hervormde (GB) Gemeente (PKN dus) van naar ik schat hooguit 150 zielen, welke ik voor wegens grote verdrukking gevluchten warm, hartelijk en gastvrij kan aanbevelen. Onze kerk is al >400 jaar oud, heeft een centrale plaats met 'slotgracht' in het hart van ons dorp, 'de ruif' hangt geen centimeter te hoog, als jullie snappen wat ik bedoel, het Woord van God wordt recht gesneden, wij zingen ook geestelijke liederen tot Gods eer en lezen uit de HSV, wat dichter bij de mensen.
Ons Gemeenteleven is welhaast bruisend te noemen en zou best nog wat door overdruk beschadigde kinderen des Heeren op kunnen vangen.

Edoch, heeft eigenlijk niet ieder kerkdorp wel die uitwijkmogelijkheid?
En in de eeuwigheid verwacht ik toch niet dat onze ijdele kerkscheuringen vol egotripperij nog bestaansrecht toegemeten zullen krijgen. En baarden mogen daar ook, denk ik, heerlijk eigenlijk hè?

(kijk, zó ver mocht ouderling Van den Brink niet gaan binnen zijn knellend keurslijf, toch?)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 16 mar 2018 21:43

God is een toevlucht voor de zijnen.
Hij houdt ons vast in Zijn handen.
Waar we ook mogen belanden.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 17 mar 2018 10:09

Katlheen schreef:Dat dacht ik ook toen ik het las. Het laatste wat ik wil is meegaan naar het toilet met mijn vrouw. Moet er niet aan denken zeg :mrgreen:



https://www.youtube.com/watch?v=DAdJeUM_Aks

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 17 mar 2018 14:00

hahahaha Pinda! Nou als die meekomt dan komt er bij mij helemaal niks meer uit, ieuwwww :D :D :D

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 20 mar 2018 14:55

En weer een achterlijk antwoord van die ingenieur in de vragenrubriek. Schaamt refoweb zich niet voor zulke antwoorden?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 20 mar 2018 15:34

irmo schreef:En weer een achterlijk antwoord van die ingenieur in de vragenrubriek. Schaamt refoweb zich niet voor zulke antwoorden?

Refoweb schaamt zich daar waarschijnlijk wel voor, anders was de reactiemogelijkheid vast niet uitgeschakeld ;-)
De Alpen zien er overal hetzelfde uit??? waar de Oostalpen veel lager zijn, en veel afgerondener toppen hebben? Waar de Westalpen veel sterker sporen vertonen van ijserosie????

Jammer dat iemand op deze manier de titel "ir." devalueert...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 20 mar 2018 15:52

StillAwake schreef:Refoweb schaamt zich daar waarschijnlijk wel voor, anders was de reactiemogelijkheid vast niet uitgeschakeld ;-)
De Alpen zien er overal hetzelfde uit??? waar de Oostalpen veel lager zijn, en veel afgerondener toppen hebben? Waar de Westalpen veel sterker sporen vertonen van ijserosie????

Jammer dat iemand op deze manier de titel "ir." devalueert...


En waar ik binnen 5 minuten via google wel het juiste antwoord heb? Serieus toch. Is dit een bewijs dat christelijk gelovigen dommer zijn dan de rest of geld dat puur voor deze meneer? Dattie in de hoek gaat staan zeg.

Mortlach, waar ben je? Ik mis je commentaar :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2018 16:37

Ik slinger een beetje heen en weer tussen "ach, laat ook maar, ze leren het toch nooit" en "ik heb het hier momenteel veel te druk voor"

Dat er in het gebied geen aardbevingen voorkomen, moet je de mensen in Italië eens vertellen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 20 mar 2018 17:40

Mortlach schreef:Ik slinger een beetje heen en weer tussen "ach, laat ook maar, ze leren het toch nooit" en "ik heb het hier momenteel veel te druk voor"

Dat er in het gebied geen aardbevingen voorkomen, moet je de mensen in Italië eens vertellen.



Ik hou van jou. :8> Heerlijk zo'n antwoord.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 20 mar 2018 20:16

:wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2018 09:15

irmo schreef:En waar ik binnen 5 minuten via google wel het juiste antwoord heb? Serieus toch. Is dit een bewijs dat christelijk gelovigen dommer zijn dan de rest of geld dat puur voor deze meneer? Dattie in de hoek gaat staan zeg.

Mortlach, waar ben je? Ik mis je commentaar :D

Ik heb de indruk dat het vooral voor deze meneer geldt.
Dat hoop ik in elk geval...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 21 mar 2018 13:44

ben db bd schreef:nog even terug naar het antwoord wat ik nu zojuist ook las van ouderling Van den Brink:
Voor wie de zachtmoedigheid bezit, de onderdanigheid en zich volledig op kan offeren op zo jonge leeftijd, zou het verdragen van bedoeld lijden onder de Ger Gem dictatuur in bedoelde gemeente op mij wel een ijzersterke indruk van christelijke wegcijfering maken.
Het voorbeeld van de rijke jongeling in dezen kán m.i. dan ook volkomen juist zijn.

Anderzijds kan de wellicht 'dichtgespijkerde' opstelling van de bedoelde kerkenraad natuurlijk gemakkelijk een veel te grote verdrukking betekenen voor de jonge man met zijn nette baard, om die aan te kunnen.
Dat verschijnsel in algemene zin is mij in ons dorp niet onbekend. Velen rennen dan gefrustreerd de kerk uit en gooien dan samen met het figuurlijke waswater ook gelijktijdig het Kindje Jezus weg.
Dat is dan fout reageren op een foute cultuur, waar wij uiteraard gelukkig binnen het zaligmakend Geloof een plezierige en acceptabele oplossing voor kunnen aanbieden.

Behoudens een grote Gereformeerde Gemeente van meer dan 700 zielen, is er in ons dorp ook een gewoon Hervormde (GB) Gemeente (PKN dus) van naar ik schat hooguit 150 zielen, welke ik voor wegens grote verdrukking gevluchten warm, hartelijk en gastvrij kan aanbevelen. Onze kerk is al >400 jaar oud, heeft een centrale plaats met 'slotgracht' in het hart van ons dorp, 'de ruif' hangt geen centimeter te hoog, als jullie snappen wat ik bedoel, het Woord van God wordt recht gesneden, wij zingen ook geestelijke liederen tot Gods eer en lezen uit de HSV, wat dichter bij de mensen.
Ons Gemeenteleven is welhaast bruisend te noemen en zou best nog wat door overdruk beschadigde kinderen des Heeren op kunnen vangen.

Edoch, heeft eigenlijk niet ieder kerkdorp wel die uitwijkmogelijkheid?
En in de eeuwigheid verwacht ik toch niet dat onze ijdele kerkscheuringen vol egotripperij nog bestaansrecht toegemeten zullen krijgen. En baarden mogen daar ook, denk ik, heerlijk eigenlijk hè?

(kijk, zó ver mocht ouderling Van den Brink niet gaan binnen zijn knellend keurslijf, toch?)

Dhr v.d. Brink heeft zijn antwoord toch maar wat genuanceerd.
Grappig dat de (eerste) vraagsteller niet de hakken in het zand mag zetten, waar de kerkenraad het blijkbaar wel mag.
Grappig dat de (eerste) vraagsteller zijn baard een middelmatige zaak moet vinden, maar de kerkenraad het wel een halszaak mag vinden.
De man doet erg zijn best om zijn eerste antwoord te nuanceren, maar ik heb de indruk dat hij de puinhoop alleen maar groter maakt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor DeDwaler » 21 mar 2018 19:02

.
StillAwake schreef:Dhr v.d. Brink heeft zijn antwoord toch maar wat genuanceerd.
Grappig dat de (eerste) vraagsteller niet de hakken in het zand mag zetten, waar de kerkenraad het blijkbaar wel mag.
Grappig dat de (eerste) vraagsteller zijn baard een middelmatige zaak moet vinden, maar de kerkenraad het wel een halszaak mag vinden.
De man doet erg zijn best om zijn eerste antwoord te nuanceren, maar ik heb de indruk dat hij de puinhoop alleen maar groter maakt...


Van den Brink lijdt zelf momenteel nog het meest onder de kwestie. Het is te prijzen dat hij het woord nu ook richt tot zijn ambtsbroeders. Dat was volgens mij alles wat in eerste instantie nodig was. Een kerkenraad is geen onfeilbaar instituut dat niet aangesproken mag worden op haar verantwoordelijkheid en Bijbelse wandeling. We zijn immers allen broeders en zusters en Eén is onze Meester.

.
.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 22 mar 2018 10:01

DeDwaler schreef:.


Van den Brink lijdt zelf momenteel nog het meest onder de kwestie. Het is te prijzen dat hij het woord nu ook richt tot zijn ambtsbroeders. Dat was volgens mij alles wat in eerste instantie nodig was. Een kerkenraad is geen onfeilbaar instituut dat niet aangesproken mag worden op haar verantwoordelijkheid en Bijbelse wandeling. We zijn immers allen broeders en zusters en Eén is onze Meester.

.

Of de man er zelf het meest aan lijdt kan ik niet beoordelen (maar me wel voorstellen).
Het is alleen lasting als je een antwoord hebt gegeven waar je achteraf neit helemaal achter staat en dat antwoord wilt aanpassen zonder je eerder geschreven woorden terug te nemen. Daarin herken ik mijzelf ook wel, je zegt iets, wat later toch genuanceerder blijkt te liggen en je wilt je woorden terugnemen zonder je verlies te nemen.
Zo komt het in elk geval op mij over.

Blijft staan dat ik het frappant blijf vinden dat in dit genootschap de "middelmatige zaken" altijd door de ander geslikt dienen te worden, en nooit door de spreker, of in dit geval de kerkenraad zelf.
Het komt neer op: Het is niet belangrijk, dus leg JIJ je er maar bij neer.

Triest dat iemand die belijdenis wil doen de beschuldigign krijgt zijn hakken in het zand te zetten op het moment dat hij zijn baar wil laten staan.
Triest dat een kerkenraad op dit soort onzin selecteert, en alsnog (zij het mild kritisch) de hand boven het hoofd gehouden krijgt.
Ik leef met Van Den Brink mee, ik kan me voorstellen dat dit je niet in de koude kleren gaat zitten, maar hoop wel dat hij voortaan iets langer over de beantwoording van vragen nadenkt en vooral de Bijbel wat minder laat buikspreken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 22 mar 2018 12:12

StillAwake schreef:Blijft staan dat ik het frappant blijf vinden dat in dit genootschap de "middelmatige zaken" altijd door de ander geslikt dienen te worden, en nooit door de spreker, of in dit geval de kerkenraad zelf.
Het komt neer op: Het is niet belangrijk, dus leg JIJ je er maar bij neer.
Degene die 'slikt' noemt Paulus de sterken in het geloof, de andere partij de zwakke. Een zwakke k.r. dus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten