Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Katlheen » 31 okt 2017 10:12

Het zijn ook dit soort van intellect gespeende antwoorden waardoor ik geen refo meer ben trouwens.


Wat ben je nu dan? :D
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 31 okt 2017 10:23

Katlheen schreef:Wat ben je nu dan? :D

Protestant. :)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2017 15:50

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/253 ... ijn-geloof

Een lange vraag, heel herkenbaar voor velen. En wat geeft ds. Tuinier een pastoraal bemoedigend antwoord!

Want het is waar, dat wat je gelezen hebt: satan bedriegt je. Vele pijlen heeft hij op zijn boog. Met hem krijg je te maken als God in je leven komt. Weest op je hoede! Maar Gods werk kruipt altijd naar de genadetroon van de Heere toe, moet Hem dikwijls missen (om eigen schuld) maar kan niet meer zonder Hem verder leven.

Ik hoop dat vraagstelster hier echt verder mee kan!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 31 okt 2017 16:30

Chaya schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25354/twijfel-over-mijn-geloof

Een lange vraag, heel herkenbaar voor velen. En wat geeft ds. Tuinier een pastoraal bemoedigend antwoord!

Want het is waar, dat wat je gelezen hebt: satan bedriegt je. Vele pijlen heeft hij op zijn boog. Met hem krijg je te maken als God in je leven komt. Weest op je hoede! Maar Gods werk kruipt altijd naar de genadetroon van de Heere toe, moet Hem dikwijls missen (om eigen schuld) maar kan niet meer zonder Hem verder leven.

Ik hoop dat vraagstelster hier echt verder mee kan!

Ik vind het juist schokkend dat hij het criterium voor Gods werk toch weer in de mens legt. Het enige wat deze dominee te bieden heeft is dat je Christus moet leren steeds meer nodig te krijgen, maar als je Hem nodig hebt weet je dat ook weer niet zeker want pas op voor de duivel. Hij zwijgt over het evangelie zelf. En dat, terwijl het zo eenvoudig is: heb vertrouwen in het het goede nieuws dat Gods nieuwe wereld aan het komen is, en in het leven van Christus is waargemaakt. Dáár moet je je oprichten, niet op je eigen twijfels en tekortkomingen. Zonder die laatste te ontkennen overigens.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 16:40

Steeds denk ik dat meer zondekennis moet hebben, meer liefde tot God, meer moet zien op Jezus... Maar er is geen maatstaf waaraan je precies moet voldoen. Wanneer is het genoeg om te mogen en te kunnen zeggen dat Hij ook voor mij is gestorven?

Ik hoop dat u een antwoord kunt geven op al mijn vragen en tegelijkertijd weet ik dat u mij ook geen zaligheid kunt geven.


Het is ongelooflijk dat er blijkbaar toch nog zoveel onwetendheid is van het Verlossend en Zaligmakend Geloof in de Heere Jezus Christus. En dat 500 jaar na de re-for-ma-tie..... her-vor-mings-dag....
Gelukkig beseft de vraagsteller in zekere zin wel dat een dominee of wie dan ook je niet zalig kan maken.
Het stukje over zondebesef is zo'n misvatting, want elke zonde die oprecht in diep besef van het verkeerde beleden is in Christus Verlossingswerk, daar komt de Rechtvaardige Heer en Heiland nooit meer op terug.
Ja, en dan wordt de vraag van de vraagsteller vanzelf het antwoord, Ja dan is het genoeg om te mogen en te kunnen zeggen, de Heer Jezus is ook voor mij gestorven, in Hem ben ik beveiligd, Veilig in Jezus armen.
Ja dan krijgt God de eer! in Hem die ons allen Liefheeft.

Zijn liefde zocht mij teder,
Hij riep mij dag en nacht;
Hij vond en trok mij weder
uit duivels zondemacht.
Hij legde m´ op zijn schouders neer
en bracht mij tot de kudde weer.


Ja, zijn liefde zocht mij,
en zijn bloed, dat kocht mij;
Door genade ben ´k een kind van God.
Door genade ben ´k een kind van God.


Hij reinigde mijn wonden,
Hij stilde al mijn pijn,
zodat nu al mijn zonden
door Hem gewassen zijn.
´k Heb vrede en blijdschap in mijn hart,
want Jezus droeg voor mij de smart.


Nu is Hij weer verrezen
en zit aan Vaders zij.
Zijn naam wordt lof geprezen!
Daar bidt Hij thans voor mij,
vanwaar nog steeds de kracht van ´t bloed
mij voor de duivelsmacht behoedt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 16:44

Denk niet dat haar angst is weggenomen

Wat ik triest vind als ik zoiets lees is : Ze lezen van alles OVER het geloof, beschreven door anderen of verteld door anderen
Ipv God Zelf en de Bijbel
En dat geeft al die angsten, want iedereen schrijft weer iets anders als zijnde wat je moet voelen enz
En nu deze dominee weer, die schrijft weer wat anders. En de boodschappen die ze van God Zelf kreeg, die worden betwijfeld, door alles wat ze leest van anderen
En als je dan ziet, dat ze God mist, naar Wie moet je dan toe? Niet naar andere mensen, maar naar God Zelf

De enige die je van angsten kan verlossen is God zelf
En de duvel houdt mensen juist van God Zelf af, die vindt het prima als ze alles leest over het geloof van anderen, als ze maar niet naar God zelf luistert en Hem Zelf op zoekt

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 16:53

Ik weet nog goed in 2013. Ik had met vallen en opstaan een relatie opgebouwd met God vanaf 2001 en dacht dat zwaar gelovigen dat ook zeker hadden. Dus toen ik in 2013 hier lid werd, was mijn verbazing en teleurstelling groot om te ontdekken dat die dat juist niet hadden, maar alleen maar met mensen die over het geloof praatten en schreven.
Ik werd zelfs bespot, dat het toch wel druk moest zijn in mijn hoofd met al die 'stemmen van God'

En dan lees ik die vrouw weer, weer 1 die erdoor kapot gaat en bezig is als mijn vader, die ook zo deed

Vrouw jammer dat we niet kunnen reageren, maar met je geloof is niks mis, je bent allang een kind van God, maar je vergeet om met God Zelf om te gaan en Hem te zoeken en met Hem een relatie op te bouwen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 31 okt 2017 17:15

Bambi schreef:En nu deze dominee weer, die schrijft weer wat anders. En de boodschappen die ze van God Zelf kreeg, die worden betwijfeld, door alles wat ze leest van anderen

Nee, die worden juist niet betwijfeld!
Ds. Tuinier zegt het toch: Tweemaal zelfs: veracht het niet...
Gij, die God zoekt in al uw zielsverdriet,
Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven;
Nooddruftigen, veracht Zijn goedheid niet;
Nooit zal Hij Zijn gevangenen begeven.
Vraagstelster betwijfelt ze, de predikant niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 17:17

Bambi schreef:Ik weet nog goed in 2013. Ik had met vallen en opstaan een relatie opgebouwd met God vanaf 2001 en dacht dat zwaar gelovigen dat ook zeker hadden. Dus toen ik in 2013 hier lid werd, was mijn verbazing en teleurstelling groot om te ontdekken dat die dat juist niet hadden, maar alleen maar met mensen die over het geloof praatten en schreven.
Ik werd zelfs bespot, dat het toch wel druk moest zijn in mijn hoofd met al die 'stemmen van God'

En dan lees ik die vrouw weer, weer 1 die erdoor kapot gaat en bezig is als mijn vader, die ook zo deed

Vrouw jammer dat we niet kunnen reageren, maar met je geloof is niks mis, je bent allang een kind van God, maar je vergeet om met God Zelf om te gaan en Hem te zoeken en met Hem een relatie op te bouwen.


Zo waar en triest....in de bijbel lees je hier ook over....neem de schriftgeleerden, de farizeers...
De Heere Jezus vraagt persoonlijk je hart....heel dichtbij.
Als ik Hem maar kenne,Hem de mijne weet.
Daar gaat het ten diepste om.
Met kennis niets mis...met alleen kennis alles mis.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 17:22

Chaya schreef:Nee, die worden juist niet betwijfeld!
Ds. Tuinier zegt het toch: Tweemaal zelfs: veracht het niet...
Gij, die God zoekt in al uw zielsverdriet,
Houdt aan, grijpt moed, uw hart zal vrolijk leven;
Nooddruftigen, veracht Zijn goedheid niet;
Nooit zal Hij Zijn gevangenen begeven.
Vraagstelster betwijfelt ze, de predikant niet!

Ik lees in het antwoord, dat ze op weg is, maar lees nergens dat ze al een kind van God is, nee, ze is op weg, maar ze is er nog niet..............
En dat is niet waar
Ze is duidelijk al een kind van God en dat op weg gaan, is alleen maar een groei die het verder uitdiept en haar meer hemelwaardig maakt
En ze heeft juist die bevestiging nodig dat ze WEL al een kind van God is en die krijgt ze niet

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 17:31

Paulus leert mensen in deze groei,en die ziet hij al als een kind van God. Maar bij bepaalde kerken van nu, gelden zwaardere regels dan toen
Paulus zegt zelf ook niet voor niks

Romeinen 7:4 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.
15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.
16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.
17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.
19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.
20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.
21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.
22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;
23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.
24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?
25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.
26 Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.


Maar op aarde moet je daar al voorbij zijn volgens veel kerken, moet je jezelf als kind van God mogen noemen of gezien worden als kind van God
En ook kinderen van God kunnen weer in de fout gaan. Zoals met hoererij en stelen enz
Maar dan zijn ze geen kind af, nee dan zijn ze als de verloren zoon, die zelf met God tot inkeer moet komen, om weer terug te gaan naar die VADER, die op hem wachtte

Tegenwoordig wordt het tot geloof komen niet meer als genoeg gezien, om een kind van God genoemd te worden, nee, de groei die de mens doormaakt en de apostelen vol mee staan, die moet eerst tot het einde toe doorgelopen zijn tot men zich een kind van God mag noemen. Die vrouw zit duidelijk allang in die groei, dus is allang volgens de maatstaven van de apostelen een kind van God

Wanneer dringt het nu eens door, dat geloof in God en in Jezus Christus als Zijn zoon die aan het kruis gehangen heeft, DE MAATSTAF OM JE KIND VAN GOD TE MOGEN NOEMEN, En de rest die groei is om je door God te laten veranderen in het tempo en op de manier aan jou aangepast

Die 2 zinnen zijn het evangelie en de weg van de gelovige met God en de bekering samengevat. Bekering is een weg van tot geloof komen tot de dood toe

Ik heb altijd geloofd in God en de Heere Jezus en pas toen ik me zelf tot God keerde en Hem om hulp vroeg in mijn leven en besefte dat Hij niet lichtjaren ver in de hemel is, maar Zich met mij bemoeit op aarde, in 2001, toen ik 36 was, toen pas kon die groei beginnen. Maar niet op de manier die de kerk oplegt, maar die God voor mij nodig acht.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 31 okt 2017 18:34

Bambi....zeer herkenbaar.
Het is een Zeker weten.
Mijn oom is pas overleden en had aantekeningen geschreven in zijn bijbeltje waarvan ook de volgende bij

Romeinen 7: 24 en 25
Ik, ellendig mens!
Wie zal mij verlossen uit het lichaam van deze dood? Gode zij dank, door Jezus Christus, onze Heere!
Voer mij uit mijn gevangenis
Ik
Gevangen door de zonde
Gevangen door de Wet.
Gevangen door het Evangelie
maar Verlost door Christus

Wat mooi als je zo wat onderstreept en wat noteert in je bijbeltje zeker voor de achterblijvers
Troost rijk
Het is me nog altijd bijgebleven maar in dankbaarheid een waar getuigenis net als de dankdienst aan de Heere voor zijn leven waarin alle eer voor de Heere.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor lekkerbek » 31 okt 2017 19:48

Ik ben het niet met Moestuin en Bambi eens. Hoe kunnen wij nu zeggen dat iemand een kind van God is, dat moet God Zelf bevestigen in haar hart. Je kunt zeggen dat de Bijbel vol staat met beloftes en ze moet geloven, maar God moet het toepassen aan je ziel. Ik heb het al vaker geschreven dat we veel discussies jebben op het forum, dat we hier niet uitkomen. Maar soms dan ga ik toch werr reageren omdat het me te ver gaat. Ik zie dan te weinig respect. Ik hoef het niet met jullie eens te zijn en andersom opk niet, maar laten we elkaar wel respecteren en voor elkaar bidden. Wellicht bidden we voor elkaar dat de ogen geopend mogen worden, maar dat is beter dan elkaar de ogen uitsteken zullen we maar denken.
Nog even over de vragensteller, misschien wil de Heere wel dat ze een moeilijke weg gaat, daar kan de Heere iets mee voor hebben.
Weet je, we kunnen allemaal heel ver overal in mee gaan, maar als we niet door de Deur in gaan staan we buiten! Orpa ging ook heel ver mee.......maar om toch op t cruciale moment weer terug te gaan. Zo zijn er velen met een tijdgenoot. En voor de eeuwigheid moeten we ons niet bedriegen, het komt er wel op aan! Daarom is het mijn gebed of de Heere t mijzelf wil vertellen, of Hij Zijn Woord wil toepassen aan mijn ziel. Ik heb kinderen van God horen vertellen wat Hij aan hun ziel heeft gedaan. Dáár kan ik zo jaloers op worden!
Ik weet dat jullie t niet met mij eens zijn. Geeft niet. Maar laat mij en anderen wel die ruimte en geef ons wel respect. Moet andersom ook, zal absoluut niets over jullie geloofsbeleving zeggen! Maar ik kan het er zelf niet mee doen.

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 19:59

Als ik dat zo lees Lekkerbek, kunnen ouders hun kinderen beter maar niet meer Christelijk opvoeden, want als ze dan gaan geloven in de Heere Jezus is het pas echt geloofwaardig voor anderen

Bambi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi » 31 okt 2017 20:09

lekkerbek schreef:Ik ben het niet met Moestuin en Bambi eens. Hoe kunnen wij nu zeggen dat iemand een kind van God is, dat moet God Zelf bevestigen in haar hart. Je kunt zeggen dat de Bijbel vol staat met beloftes en ze moet geloven, maar God moet het toepassen aan je ziel. Ik heb het al vaker geschreven dat we veel discussies jebben op het forum, dat we hier niet uitkomen. Maar soms dan ga ik toch werr reageren omdat het me te ver gaat. Ik zie dan te weinig respect. Ik hoef het niet met jullie eens te zijn en andersom opk niet, maar laten we elkaar wel respecteren en voor elkaar bidden. Wellicht bidden we voor elkaar dat de ogen geopend mogen worden, maar dat is beter dan elkaar de ogen uitsteken zullen we maar denken.
Nog even over de vragensteller, misschien wil de Heere wel dat ze een moeilijke weg gaat, daar kan de Heere iets mee voor hebben.
Weet je, we kunnen allemaal heel ver overal in mee gaan, maar als we niet door de Deur in gaan staan we buiten! Orpa ging ook heel ver mee.......maar om toch op t cruciale moment weer terug te gaan. Zo zijn er velen met een tijdgenoot. En voor de eeuwigheid moeten we ons niet bedriegen, het komt er wel op aan! Daarom is het mijn gebed of de Heere t mijzelf wil vertellen, of Hij Zijn Woord wil toepassen aan mijn ziel. Ik heb kinderen van God horen vertellen wat Hij aan hun ziel heeft gedaan. Dáár kan ik zo jaloers op worden!
Ik weet dat jullie t niet met mij eens zijn. Geeft niet. Maar laat mij en anderen wel die ruimte en geef ons wel respect. Moet andersom ook, zal absoluut niets over jullie geloofsbeleving zeggen! Maar ik kan het er zelf niet mee doen.

En de schuldigen zijn mensen die denken dat een doorleiden door de zonden en meer en meer voelen hoe zondig ze zijn en daartoe geneigd zijn, dat pas als aanname als kind van God zien. terwijl juist de gelovigen door Paulus en anderen leerden wat die zonden waren.
Dat heeft niks met respect voor jou te maken, maar met al die mensen die net als mevrouw een hel van een leven hebben
Want lees nog maar eens Romeinen 10 eens vanaf
28 Als iemand de wet van Mozes heeft te niet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid, onder twee of drie getuigen;
29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zoon van God vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?
30 Want wij kennen Hem, Die gezegd heeft: Mijn is de wraak, Ik zal het vergelden, spreekt de Heere. En wederom: De Heere zal Zijn volk oordelen.
31 Vreselijk is het te vallen in de handen des levenden Gods.
32 Doch gedenkt de vorige dagen, in dewelke, nadat gij verlicht zijt geweest, gij veel strijd des lijdens hebt verdragen.
33 Ten dele, als gij door smaadheden en verdrukkingen een schouwspel geworden zijt; en ten dele, als gij gemeenschap gehad hebt met degenen, die alzo behandeld werden.
34 Want gij hebt ook over mijn banden medelijden gehad, en de roving uwer goederen met blijdschap aangenomen, wetende, dat gij hebt in uzelven een beter en blijvend goed in de hemelen.
35 Werpt dan uw vrijmoedigheid niet weg, welke een grote vergelding des loons heeft.
36 Want gij hebt lijdzaamheid van node, opdat gij, den wil van God gedaan hebbende, de beloftenis moogt wegdragen;
37 Want: Nog een zeer weinig tijds en Hij, Die te komen staat, zal komen, en niet vertoeven.
38 Maar de rechtvaardige zal uit het geloof leven; en zo iemand zich onttrekt, Mijn ziel heeft in hem geen behagen.
39 Maar wij zijn niet van degenen, die zich onttrekken ten verderve, maar van degenen, die geloven tot behouding der ziel.

Daar wordt het juist als zonde gezien, om die hoop in de Heere Jezus en de genade weg te gooien
Je kunt de genade weggooien door in zonde te blijven leven
Maar je kunt ook de genade weggoooien en onrein achten, door het niet aan te willen nemen
Want als je de genade niet aan wil nemen, ben je ongelovige, dan wil je niet
Dan wil je niet geloven dat de Heere Jezus voor je zonden aan het kruis gehangen heeft
dan wordt je als ongelovige gezien

Dus is die strijd niet een strijd die God geeft, maar uit ongelovigheid


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten