Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 14 jul 2017 14:15

drernie schreef:Ik vraag mij af de vragenrubriek nog zin heeft. Het gros van de vragen gaat alleen over de vraag of iets is toegestaan, vragen naar de bekende weg of zijn zo stupide dat het voer is voor een site als geenstijl.

Het zijn vaak vooral stupide antwoorden die (terecht) gefileerd worden op GeenStijl.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 14 jul 2017 14:22

stupide antwoorden die vooral mogelijk worden gemaakt door stupide vragen

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 14 jul 2017 14:30

drernie schreef:Ik vraag mij af of de vragenrubriek nog zin heeft. Het gros van de vragen gaat alleen over de vraag of iets is toegestaan, vragen naar de bekende weg of zijn zo stupide dat het voer is voor een site als geenstijl.

Ik hoop niet dat de vragen een representatieve weergave is van de problemen waarmee men zich bezighoudt....


De meeste vragen gaan inderdaad over of iets wel/niet mag of over seks.

Ik vind het wel vermakelijk. Verder moet je er niet te veel waarde aan hechten. Voor echte vragen heb je God zelf of ouders/ouderlingen/vrienden/gemeenteleden/zussen/broers/boeken..

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 802
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 20 jul 2017 10:52

hans0166 schreef:voortaan gewoon in de badkuip doen... blijft je bed schoon


Doet mij denken aan vroeger. "Toen de lucht nog schoon was, en seks nog vies"

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 27 jul 2017 17:10

Eerlijk gezegd stoor ik me aan aan het antwoord van ds. Harinck (zie hier) over het boek van prof. Van den Brink. Ik bedoel, je mag het heus oneens zijn met Van den Brinks visie, maar het moet toch mogelijk zijn om zijn visie juist weer te geven en zijn oprechtheid te benoemen in plaats van denigrerend Van den Brinks geloof en orthodoxie in twijfel trekken? Het is meteen "een heilloze weg", "Dr. van den Brink heeft dit geloof dus niet," en "Ik vind het bijzonder triest dat een man waarvan men mocht hopen dat hij pal zou staan voor de Schrift, nu zulke zaken te berde brengt." (Dat laatste impliceert dat hij dus nu niet meer voor de Schrift staat.)

Wat vinden jullie?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 27 jul 2017 17:28

Ik vind het altijd vreemd dat men eerst dit zegt:
"Ik ben niet zo ingewerkt in het creationisme en de evolutie-theorie als in de theologie."

maar daar dan direct dit op laat volgen:

"Ik denk wel dat je een groter geloof nodig hebt om de evolutietheorie te geloven dan wat je nodig hebt om het scheppingsverhaal te geloven."

en later dit:

"ontbrekende schakels en de twijfelachtige aannames van de evolutieleer"

Als je er nou niks van weet, waarom er dan toch uitspraken over doen?

Weet je, men roept altijd om bewijs, dus bij deze een scenariootje:

Stel dat er een moord is gepleegd en ik zeg te weten wie de dader is. Bewijs! roep je dan allicht. Maar stel je nu even voor dat je niets, maar dan ook niets van vingerafdrukken afweet - dat we ze hebben, dat ze per persoon uniek zijn, hoe ze worden verzameld, verwerkt, vergeleken, niets van dat. En dan kom ik dus met het moordwapen waar een stikmooie vingerafdruk op staat. Bewijs! Alleen bewijs dat je als leek die niets van vingerafdrukken weet niet zult begrijpen en waarschijnlijk ook niet zult accepteren.

Zo ook met alle bewijzen voor evolutie. Paleontologie, embryologie, vergelijkende anatomie, genetica. Allemaal bewijs wat door sommigen allemaal wordt afgewezen omdat ze niet begrijpen hoe het wordt verzameld, verwerkt en vergeleken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 29 jul 2017 22:47

N.a.v. een vraag over de 70 jaarweken uit Dan. 9 schrijft ds. K. v.d. Geest o.a. het volgende:
"Het hier aangekondigde “einde” wordt door velen verklaard als het einde van het volk Israël, dat zal omkomen in de “overstromende vloed”. Het Joodse volk zal door oorlogen geteisterd worden en daarin omkomen als zelfstandige natie. Altaar en tempel zullen door de heidenen worden ontheiligd en ontwijd. Moeilijk is de uitleg en vertaling van “Over de gruwelijke vleugel zal een verwoester zijn”. In de Korte Verklaring wordt vertaald: “en op een vleugel van gruwelen zal een verwoester zijn”. Dit moet betrekking hebben op de ontwijding van de tempel door de Romeinen, als zodanig het moment waarop het definitieve einde van Israël en Israëls tempeldienst een feit is.

Einde van Israël en dan punt? Wat een antwoord. Wat een ontkenning van Gods trouw aan Israël. Kent Ds. v.d. Geest b.v. Zach. 14; Ez. 37; Amos 9 en Rom. 9-11 niet? Weet hij niet wat er in '48 gebeurd is. Daar waar God een komma zet, meent ds. K. v.d. Geest een punt te moeten zetten. Helaas, helaas, weer het oude kerkelijke liedje t.a.v. Israël.

Noot bij de laatste zin uit het citaat van ds K. v.d. Geest:
Ik meen dat in die zin, achter "definitieve", een woord toegevoegd moet worden om een lopende zin te krijgen. Vanuit de context denk ik (helaas) dat daar het woord "einde" ingevuld moet worden. Als het een ander woord zou moeten zijn laat ik me graag corrigeren.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 30 jul 2017 08:08

Wat een schandalig antwoord van ds C Harinck. De vraagsteller heeft er al weinig van begrepen maar Harinck doet er nog een schepje bovenop. Hij weet duidelijk weinig tot niets van het boek van prof Van den Brink. 'De maat waarmee gij meet... '

Het is duidelijk dat Harinck niet open staat voor kritische vragen maar liever andere standpunten demoniseert en verkettert. Heel min.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cathy » 01 aug 2017 16:26

Pcrtje schreef:Wat vinden jullie?

Dramatisch.
Wanneer de vragensteller vraagt of zijn 'zaligheid op het spel staat' weet ik niet of ik lachen of huilen moet.
De ds. die duidelijk het boek niet gelezen heeft, gaat er niet eens op in.
En van den Brink wordt als gelovige gediskwalificeerd. Erg.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 02 aug 2017 20:50

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... avondmaal/
De vraag is of er vanuit de Bijbel argumenten kunnen worden aangehaald, in het antwoord wordt de kerkorde als bindend aangehaald.
Volgens mij is daarmee de vraag domweg niet beantwoord...

Piet Roos ken ik vanaf mijn jeugdjaren hij is een paar jaar ouder dan ik.

Het van stal halen van een kerkorde kan ik ook. Hier zijn de oudste papieren zoals wij Joden kijken naar wat de kerk avondmaal of eucharistie noemen. Als ik de gehele maaltijd moet beschrijven is dat ongeveer 9000 woorden. Daar ga ik niet aan beginnen.

Op de door de Eeuwige vastgestelde tijd moeten wij Pesach vieren. Dat is de herdenking aan de uittocht uit Egypte. Bittere kruiden, ongezuurde broden en allerlei andere ingrediënten worden in de rituele maaltijd genuttigd. Daarnaast is het de taak van het hoofd van het gezin de vragen die de kinderen stellen te beantwoorden.

De invulling van de seiderviering is van ver voor de gangbare jaartelling. Ook Yeshua met zijn talmidiem vierden in een besloten kring Pesach volgens de toen gebruikelijke wijze. Niets verhevens, gewoon zoals haast in ieder gezin het de gewoonte was. De 14e Nissan was de datum van de uittocht. Echter het gebod van Mosje was om dit op de daaropvolgende dag te vieren alle komende jaren. Hier is dus een afwijking en kiest Yeshua voor de 14e Nissan. Exact 1345 jaar na de uittocht uit de duisternis. (Hier gaat in vervulling: tijd, tijden en een halve tijd, zoals deze in Daniël beschreven staat)

De huizen waren alle gereinigd van zuurdesem en gistsporen. De huizen zijn fris en ontdaan van het stof (daar komt o.a. de voorjaarsschoonmaak uit naar voren). U kent het wel wat de vragen zouden kunnen zijn die de kinderen aan hun vader of moeder konden stellen. Zij gaven hen het antwoord, zo werd de kennis overgedragen van geslacht op geslacht.

De rituele maaltijd breekt aan, waarbij vier keer de beker wijn wordt leeggedronken. De vier beloften van G’d (de vier bekers) de heiliging, de plagen, de verlossing en de aanneming.

De eerste beker die gedronken wordt is de beker Kos Kadesh, de heiliging van Israël. Let eens op hoe deze in relatie staat om al het zuurdesem uit ons leven weg te doen. Gist wordt telkens opnieuw gebruikt om het brood te doen rijzen eens in het jaar wordt deze cyclus doorbroken.

De tweede beker die gedronken wordt is de beker Kos HaMakot, de beker der plagen om Israël daaruit te redden en te bevrijden. Bevrijding van onze schuld en zonden. Voordat die leeggedronken wordt gaan er tien druppels uit die niet worden gedronken. Deze staan symbool voor de tien plagen die de Egyptenaren ondergingen.

De derde beker Kos HaGe’ulah, om Israël te verlossen. Wat zei Yeshua toen hij de derde beker ophief: Ik heb zeer begeerd deze beker met u te drinken. Van nu aan zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok.
Hier gebeurt iets heel bijzonders Yeshua drinkt de vierde beker niet. Ze zingen nog een lofzang en gaan naar buiten op weg naar Getsemane (=olijfpers) vanwaar Zijn verlossingswerk wordt voortgezet. Dank U Yeshua voor dit werk voor de verloren schapen van Israël en allen die U daarbij zult toevoegen!

De vierde beker Kos Hallel, de lofprijzing die uiteindelijk uitloopt om Israël tot Zich te nemen, aan te nemen als Zijn volk. Heel belangrijk is op te merken dat Yeshua deze beker zal drinken als Hij werkelijk terug zal keren naar deze aarde. Met allen die aan Hem gegeven zijn en waarvoor Hij zijn leven heeft gegeven zal Hij deze beker drinken. Het beste wordt voor het laatste bewaard.

Ook de matse krijgt een bijzondere plaats in de rituele maaltijd. Deze wordt hoorbaar gebroken en met wat zout bestrooid uitgedeeld aan iedere aanwezige, dus ja wel óók de kleine kinderen, die óók drinken van de zoete wijn als de beker rond gaat. Het is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Natuurlijk is er meer wat heel symbolisch is. Een matse wordt in tweeën gebroken. Deze wordt in een doek gewikkeld en verstopt. Deze matse wordt genuttigd bij het drinken van de 4e beker. Allemaal symbolen die heen wijzen naar het werk wat Yeshua gaat doen. Zijn lichaam wordt gebroken, Zijn lichaam wordt in doeken gewikkeld, Zijn lichaam komt na een bepaalde duur weer tevoorschijn. Hele kleine hintjes die ongemerkt in de traditie zijn gekomen.

Wat fijn dat ons Pesach niets, maar dan ook niets, te maken heeft met enige kerkverordening! Als u leest in uw Bijbel dat wij wekelijks het brood breken dan moet u ook weten dat wij de erev-Sjabbat viering bedoelen. Na het ritueel wassen van de handen en het uitspreken van de bracha, wordt het challebrood in stukjes gebroken en met zout bestrooid. Zwijgzaam eten wij dat op. Vervolgens wordt er een beker wijn gevuld en gaat deze rond. Iedereen drinkt daar uit. Voor hen die beslist geen alcohol mogen hebben is er druivensap. Jong en oud drinkt daar uit. Na dit wekelijkse gebeuren breekt na het drinken van de wijn de Sjabbat aan in dat gezin, groep of gemeenschap. Dat is wat Paulus bedoeld met het avondmaal zoals de kerk die ziet vanuit haar optiek. Het is een Pesachviering op de 15e Nissan eens in het jaar en elke erev-Sjabbat dus wekelijks.

Zo moeilijk is het niet. Zonder enige achtergrondinformatie krijgt het avondmaal een sacrale insteek die de kerk zo ziet. Prima, maar niet zoals het werkelijk in de Bijbel wordt bedoeld. Wil men roomser zijn dan de paus, dan moet men dat maar op de 15e Nissan, dus een keer per jaar houden. Dat is wel de consequentie als men het avondmaal wil vieren in de kerken.

Wie trouwens geïnteresseerd is kan op het internet alles nalezen over de Seidermaaltijd en de gebruiken.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 03 aug 2017 08:24

Je linkt naar een vraag uit 2005 dat over vrouwenstemrecht gaat.

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Radical » 03 aug 2017 11:33

*Verwijderd door moderator. Graag de bron van het artikel plaatsen als je lappen tekst overneemt van andere websites.*
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 965
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Jesaja40 » 03 aug 2017 19:52

Radical schreef:
Het originele Pascha werd ingesteld vlak voor de uittocht van Israel uit Egypte. Het Pascha is daarna nog één keer gevierd gedurende de tijd van hun omzwerving in de woestijn (één jaar na de uittocht). Nadat Israel onder leiding van Jozua 40 jaar later het beloofde land binnengingen, werd de viering van het Pascha weer in ere hersteld (Jozua 5). Maar het had een nieuwe betekenis. Het was niet langer een herinnering aan hun uittocht uit Egypte. Het werd een viering van hun overwinning over de kanaänieten en het ontvangen van hun erfdeel van het beloofde land.



Wat een rare veronderstelling dat Pesach "in ere werd hersteld". Wij waren gedurende 40 jaren voortdurend op weg naar het beloofde land. Pas bij het betreden van het beloofde land was onze uittocht definitief afgerond en voltooid. Dat heeft niets "met in ere hersteld" te maken.

Radical schreef:
Als Jezus dan al is teruggekomen 70 na Christus, moeten we met verwijzing naar 1 Korintiërs 11:26 dan nog wel het avondmaal vieren?


Blijkbaar hebben dan hel veel mensen iets in de geschiedenis gemist.

Radical schreef:
Net zoals de Israëlieten het Pascha bleven vieren na het binnengaan in het beloofde land, op dezelfde manier blijven wij ook het avondmaal vieren nadat wij het ware beloofde land zijn binnengegaan (het geestelijke eeuwige Koninkrijk). In beide gevallen kreeg de viering een nieuwe betekenis. Voor 70 na Christus was de viering een herinnering aan Zijn dood en onze bevrijding van de macht van de zonde.


Hieruit blijkt dat u echt niet op de hoogte bent hoe de kinderen van Israël Pesach vieren. Er is gewoon geen is gelijk teken, wel is er een zekere parallel te ontdekken. Meer ook niet.

Radical schreef:
Hij zei alleen maar dat zij het deden in herinnering aan Hem, als een proclamatie van de ware betekenis van het Pascha offer van Christus, totdat Hij zelf bij Zijn terugkomst die betekenis zou proclameren.


Met Pesach is er eenmalig een offerdier geslacht voor ieder gezin. Het bloed aan de deurpost was de redding voor uitsluitende de oudste in het gezin. Pesach is nog steeds een eeuwigdurende inzetting. Jammer dat u dit niet begrijpt.

Radical schreef:
Hij is bij ons in en woont in ons, Hij zal ons nooit verlaten, dus Hij hoeft ook nooit weer te komen. Hij is nu en hier.


U komt bij mij over als iemand die een alfacursus heeft gevolgd want ook de door u genoemde jaartallen slaan totaal nergens op.
Ik geef u een advies: steek de tijd die u besteed om antwoorden te geven in een gedegen Bijbelstudie. Het zal u en anderen ten goede komen en het tere gesprek ook aangaande Pesach, voor mij een van de hoge feesten op zijn juiste waarde te schatten. Heel veel zegen en wijsheid daarbij!

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 04 aug 2017 20:46

Wat ik nooit heb begrepen is het feit dat het dragen van een legging onder een rok geen probleem is maar het dragen van een broek wel.

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 04 aug 2017 20:54

Ik erger me eerlijk gezegd behoorlijk aan het antwoord van Ds. Vergunst. Zo'n intelligente man, zo'n dom antwoord.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten