http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... avondmaal/
De vraag is of er vanuit de Bijbel argumenten kunnen worden aangehaald, in het antwoord wordt de kerkorde als bindend aangehaald.
Volgens mij is daarmee de vraag domweg niet beantwoord...
Piet Roos ken ik vanaf mijn jeugdjaren hij is een paar jaar ouder dan ik.
Het van stal halen van een kerkorde kan ik ook. Hier zijn de oudste papieren zoals wij Joden kijken naar wat de kerk avondmaal of eucharistie noemen. Als ik de gehele maaltijd moet beschrijven is dat ongeveer 9000 woorden. Daar ga ik niet aan beginnen.
Op de door de Eeuwige vastgestelde tijd moeten wij Pesach vieren. Dat is de herdenking aan de uittocht uit Egypte. Bittere kruiden, ongezuurde broden en allerlei andere ingrediënten worden in de rituele maaltijd genuttigd. Daarnaast is het de taak van het hoofd van het gezin de vragen die de kinderen stellen te beantwoorden.
De invulling van de seiderviering is van ver voor de gangbare jaartelling. Ook Yeshua met zijn talmidiem vierden in een besloten kring Pesach volgens de toen gebruikelijke wijze. Niets verhevens, gewoon zoals haast in ieder gezin het de gewoonte was. De 14e Nissan was de datum van de uittocht. Echter het gebod van Mosje was om dit op de daaropvolgende dag te vieren alle komende jaren. Hier is dus een afwijking en kiest Yeshua voor de 14e Nissan. Exact 1345 jaar na de uittocht uit de duisternis. (Hier gaat in vervulling: tijd, tijden en een halve tijd, zoals deze in Daniël beschreven staat)
De huizen waren alle gereinigd van zuurdesem en gistsporen. De huizen zijn fris en ontdaan van het stof (daar komt o.a. de voorjaarsschoonmaak uit naar voren). U kent het wel wat de vragen zouden kunnen zijn die de kinderen aan hun vader of moeder konden stellen. Zij gaven hen het antwoord, zo werd de kennis overgedragen van geslacht op geslacht.
De rituele maaltijd breekt aan, waarbij vier keer de beker wijn wordt leeggedronken. De vier beloften van G’d (de vier bekers) de heiliging, de plagen, de verlossing en de aanneming.
De eerste beker die gedronken wordt is de beker Kos Kadesh, de heiliging van Israël. Let eens op hoe deze in relatie staat om al het zuurdesem uit ons leven weg te doen. Gist wordt telkens opnieuw gebruikt om het brood te doen rijzen eens in het jaar wordt deze cyclus doorbroken.
De tweede beker die gedronken wordt is de beker Kos HaMakot, de beker der plagen om Israël daaruit te redden en te bevrijden. Bevrijding van onze schuld en zonden. Voordat die leeggedronken wordt gaan er tien druppels uit die niet worden gedronken. Deze staan symbool voor de tien plagen die de Egyptenaren ondergingen.
De derde beker Kos HaGe’ulah, om Israël te verlossen. Wat zei Yeshua toen hij de derde beker ophief: Ik heb zeer begeerd deze beker met u te drinken. Van nu aan zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok.
Hier gebeurt iets heel bijzonders Yeshua drinkt de vierde beker niet. Ze zingen nog een lofzang en gaan naar buiten op weg naar Getsemane (=olijfpers) vanwaar Zijn verlossingswerk wordt voortgezet. Dank U Yeshua voor dit werk voor de verloren schapen van Israël en allen die U daarbij zult toevoegen!
De vierde beker Kos Hallel, de lofprijzing die uiteindelijk uitloopt om Israël tot Zich te nemen, aan te nemen als Zijn volk. Heel belangrijk is op te merken dat Yeshua deze beker zal drinken als Hij werkelijk terug zal keren naar deze aarde. Met allen die aan Hem gegeven zijn en waarvoor Hij zijn leven heeft gegeven zal Hij deze beker drinken. Het beste wordt voor het laatste bewaard.
Ook de matse krijgt een bijzondere plaats in de rituele maaltijd. Deze wordt hoorbaar gebroken en met wat zout bestrooid uitgedeeld aan iedere aanwezige, dus ja wel óók de kleine kinderen, die óók drinken van de zoete wijn als de beker rond gaat. Het is onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Natuurlijk is er meer wat heel symbolisch is. Een matse wordt in tweeën gebroken. Deze wordt in een doek gewikkeld en verstopt. Deze matse wordt genuttigd bij het drinken van de 4e beker. Allemaal symbolen die heen wijzen naar het werk wat Yeshua gaat doen. Zijn lichaam wordt gebroken, Zijn lichaam wordt in doeken gewikkeld, Zijn lichaam komt na een bepaalde duur weer tevoorschijn. Hele kleine hintjes die ongemerkt in de traditie zijn gekomen.
Wat fijn dat ons Pesach niets, maar dan ook niets, te maken heeft met enige kerkverordening! Als u leest in uw Bijbel dat wij wekelijks het brood breken dan moet u ook weten dat wij de erev-Sjabbat viering bedoelen. Na het ritueel wassen van de handen en het uitspreken van de bracha, wordt het challebrood in stukjes gebroken en met zout bestrooid. Zwijgzaam eten wij dat op. Vervolgens wordt er een beker wijn gevuld en gaat deze rond. Iedereen drinkt daar uit. Voor hen die beslist geen alcohol mogen hebben is er druivensap. Jong en oud drinkt daar uit. Na dit wekelijkse gebeuren breekt na het drinken van de wijn de Sjabbat aan in dat gezin, groep of gemeenschap. Dat is wat Paulus bedoeld met het avondmaal zoals de kerk die ziet vanuit haar optiek. Het is een Pesachviering op de 15e Nissan eens in het jaar en elke erev-Sjabbat dus wekelijks.
Zo moeilijk is het niet. Zonder enige achtergrondinformatie krijgt het avondmaal een sacrale insteek die de kerk zo ziet. Prima, maar niet zoals het werkelijk in de Bijbel wordt bedoeld. Wil men roomser zijn dan de paus, dan moet men dat maar op de 15e Nissan, dus een keer per jaar houden. Dat is wel de consequentie als men het avondmaal wil vieren in de kerken.
Wie trouwens geïnteresseerd is kan op het internet alles nalezen over de Seidermaaltijd en de gebruiken.