Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 31 jul 2016 10:29

Tante Pollewop schreef:Respect tonen voor overtuiging lijkt me wat anders dan respect op moeten brengen voor oneindige domheid en regelrechte desinformatie.


speedy schreef:Tja, als ik dat zou zeggen over jouw visie mbt homosexualiteit, dat het gevormd is door domheid en desinformatie omdat er wetenschappelijk andere onderzoeken zijn, dan krijg ik gelijk een lading bagger over mij heen.

Begrijp je wat ik bedoel?

Als er dergelijke onderzoeken zouden zijn, begreep ik het. Nu vind ik het een vreemde vergelijking.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 01 aug 2016 14:38

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/240 ... t-verbond/

Daar gáán we weer. Wéér vormt de vervangingstheologie: "Dewijl dan nu de doop in de plaats der besnijdenis gekomen is....." als pijler bij de beantwoording van deze vraag gebruikt. Wanneer leert men dat toch eens af.
Bovendien valt er m.i. ook nog wel wat af te dingen op de gegeven betekenis van het woord berith of b'rit. B'rit komt van de wortel barah, dat (in de piel-werkwoordsvorm) veel meer de betekenis van snijden/uitsnijden betekent. Maar ook ook in de qal- en nipal-werkwoordsvorm betekent het niet verplichting maar scheppen (qal) of geschapen worden (niphal). Volledigheidshalve: de hiphil ww-vorm betekent: jezelf vet maken. Nergens zie ik een betekenis die duidt op verplichting.Bij de betekenis snijden/uitsnijden komt ook veel meer de betekenis van de besnijdenis (b'rith milah) naar voren en het verbond, dat gesloten werd door tussen de doorgesneden dierenhelften door te lopen (Gen 15:9-17).
Maar wie beter thuis is in het Hebreeuws mag me uiteraard terecht wijzen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 01 aug 2016 15:52

dalethvav schreef:Wanneer leert men dat toch eens af.

Waarom zou men dat af moeten leren als ze daarin geloven? Omdat jij het niet leuk vind en/of er anders over denkt? Gaat niet gebeuren.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor rotterdam » 01 aug 2016 16:49

dalethvav schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24077/opgedragen-kinderen-en-het-verbond/

Daar gáán we weer. Wéér vormt de vervangingstheologie: "Dewijl dan nu de doop in de plaats der besnijdenis gekomen is....." als pijler bij de beantwoording van deze vraag gebruikt. Wanneer leert men dat toch eens af.


Had je een ander antwoord verwacht van een H.H.K. dominee ?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 02 aug 2016 12:23

dalethvav schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24077/opgedragen-kinderen-en-het-verbond/

Daar gáán we weer. Wéér vormt de vervangingstheologie: "Dewijl dan nu de doop in de plaats der besnijdenis gekomen is....." als pijler bij de beantwoording van deze vraag gebruikt. Wanneer leert men dat toch eens af.
Bovendien valt er m.i. ook nog wel wat af te dingen op de gegeven betekenis van het woord berith of b'rit. B'rit komt van de wortel barah, dat (in de piel-werkwoordsvorm) veel meer de betekenis van snijden/uitsnijden betekent. Maar ook ook in de qal- en nipal-werkwoordsvorm betekent het niet verplichting maar scheppen (qal) of geschapen worden (niphal). Volledigheidshalve: de hiphil ww-vorm betekent: jezelf vet maken. Nergens zie ik een betekenis die duidt op verplichting.Bij de betekenis snijden/uitsnijden komt ook veel meer de betekenis van de besnijdenis (b'rith milah) naar voren en het verbond, dat gesloten werd door tussen de doorgesneden dierenhelften door te lopen (Gen 15:9-17).
Maar wie beter thuis is in het Hebreeuws mag me uiteraard terecht wijzen.


Ik weet niet of ik beter thuis ben dan jij, maar je heb gelijk. B'rit heeft taalkundig niets van doen met 'verplichting', een theologische verklaring hiervoor ontgaat mij.

En ja, die vervangingstheologie is hardnekkig.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 03 aug 2016 14:36

dalethvav schreef:Wanneer leert men dat toch eens af.

Yoshi schreef:Waarom zou men dat af moeten leren als ze daarin geloven? Omdat jij het niet leuk vind en/of er anders over denkt?

Omdat het een verderfelijke leer is die al veel slachtoffers opgeëist heeft.
Yoshi schreef:Gaat niet gebeuren.

Nee, daar ben ik helaas ook bang voor. Maar dat hoeft me er toch niet van te weerhouden om die leer steeds weer aan de kaak te stellen indien nodig?
Zie verder het topic over de vv-theologie.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 03 aug 2016 16:15

Het is verderfelijk overal het etiket "vervangingsleer" op te plakken.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2016 16:45

dalethvav schreef:Omdat het een verderfelijke leer is die al veel slachtoffers opgeëist heeft.

Dat zullen andere oud testamentische volkeren ook wel gedacht hebben over het jodendom.
Nee, daar ben ik helaas ook bang voor. Maar dat hoeft me er toch niet van te weerhouden om die leer steeds weer aan de kaak te stellen indien nodig?
Zie verder het topic over de vv-theologie.

Je mag het zo vaak aan de kaak stellen als je wil.Er gaat echter helemaal niets veranderen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 03 aug 2016 19:10

Het lijkt soms wel of sommige mensen 'wakker' geschoten zijn en iets ontdekt hebben wat andere mensen allang wisten om vervolgens te overdrijven en andere mensen er mee om de oren te kunnen slaan, maar ik vraag me dan soms af hoe oprecht erg het nu gevonden wordt. Want dat is nu tenslotte net datgene waar de energie uit gehaald wordt. Maar we gaan maar van het positieve uit. :)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 03 aug 2016 20:23

Speedy schreef:Het is verderfelijk overal het etiket "vervangingsleer" op te plakken.

Hoezo overál op plakken? Als iemand verdedigt dat de doop IN DE PLAATS van de besnijdenis gekomen is, dan VERVANG je toch het ene door het andere? En als er dat dan ook nog eens gebeurt door een M.I. verkeerde uitleg van het woord b'rit (zie boven), dan mag je dat etiket er toch gewoon op plakken? Of mag het beestje niet meer bij de naam genoemd worden?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 05 aug 2016 08:45

dalethvav schreef:Hoezo overál op plakken? Als iemand verdedigt dat de doop IN DE PLAATS van de besnijdenis gekomen is, dan VERVANG je toch het ene door het andere?


So what?
In het Oude Testament werden de jongetjes besneden. Wij besnijden ze niet, maar dopen ze met dezelfde reden. De doop heeft bij ons dus de besnijdenis vervangen. Zo is er wel meer vervangen. Het offer van Jezus vervangt de offers in de tempel. Het avondmaal vervangt de Joodse paasmaaltijd. De zondag vervangt de Sabbat.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 05 aug 2016 09:30

GDK schreef:So what?
In het Oude Testament werden de jongetjes besneden. Wij besnijden ze niet, maar dopen ze met dezelfde reden. De doop heeft bij ons dus de besnijdenis vervangen. Zo is er wel meer vervangen. Het offer van Jezus vervangt de offers in de tempel. Het avondmaal vervangt de Joodse paasmaaltijd. De zondag vervangt de Sabbat.


De besnijdenis is ingesteld, voor eeuwig, zie Gen. 17:13. Er staat nergens in de Bijbel dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Let wel, daarmee zeg ik niet dat de fysieke besnijdenis voor ons van toepassing is.

Het offer van Jezus heeft niet alle offers vervangen. In Zach. 14 wordt over de offers in de toekomstige of derde tempel gesproken, en Paulus offerde in de Tempel, zie Hand. 21:26.

Het avondmaal is niet door Jezus ingesteld, maar de bestaande gebruiken van brood en wijn tot hun ware betekenis verklaard, zie Mat. 26:26-30.

De zondag heeft de Sjabbat niet vervangen. Waarom is dan Jezus de Heer van de Sjabbat, als deze is vervangen, zie Mat. 12:8? En waarom bid Hij dat de vlucht uit Jeruzalem niet op een Sjabbat zou mogen plaatsvinden, zie Mat. 24:20?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor GDK » 05 aug 2016 14:38

Arco schreef:De besnijdenis is ingesteld, voor eeuwig, zie Gen. 17:13. Er staat nergens in de Bijbel dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen. Let wel, daarmee zeg ik niet dat de fysieke besnijdenis voor ons van toepassing is.

Het offer van Jezus heeft niet alle offers vervangen. In Zach. 14 wordt over de offers in de toekomstige of derde tempel gesproken, en Paulus offerde in de Tempel, zie Hand. 21:26.

Het avondmaal is niet door Jezus ingesteld, maar de bestaande gebruiken van brood en wijn tot hun ware betekenis verklaard, zie Mat. 26:26-30.

De zondag heeft de Sjabbat niet vervangen. Waarom is dan Jezus de Heer van de Sjabbat, als deze is vervangen, zie Mat. 12:8? En waarom bid Hij dat de vlucht uit Jeruzalem niet op een Sjabbat zou mogen plaatsvinden, zie Mat. 24:20?


Dat zal allemaal waar zijn, ik ben geen theoloog en kan het niet controleren. Maar toch is het zo dat wij de kinderen dopen in plaats van besnijden. En dat wij in Jezus geloven in plaats van naar de tempel te gaan. En dat ik op zondag vrij ben in plaats van op zaterdag.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 05 aug 2016 15:43

GDK schreef:Dat zal allemaal waar zijn, ik ben geen theoloog en kan het niet controleren. Maar toch is het zo dat wij de kinderen dopen in plaats van besnijden. En dat wij in Jezus geloven in plaats van naar de tempel te gaan. En dat ik op zondag vrij ben in plaats van op zaterdag.


U heeft de keuze uit verschillende Bijbelvertalingen. U kunt hier een bericht typen, dus ook lezen. Bij verschillende vertalingen staan tekstverwijzingen. U bent bekend met het internet, er zijn sites met studietools om de grondtaal na te gaan. Dus u kan het zeker wel.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 06 aug 2016 20:33

GDK schreef:
So what?
In het Oude Testament werden de jongetjes besneden. Wij besnijden ze niet, maar dopen ze met dezelfde reden. De doop heeft bij ons dus de besnijdenis vervangen. Zo is er wel meer vervangen. Het offer van Jezus vervangt de offers in de tempel. Het avondmaal vervangt de Joodse paasmaaltijd. De zondag vervangt de Sabbat.


Zo waar dit...
Het spook van de vervangingsleer schijnt flink te rond te dwalen als ik sommigen moet geloven maar ik heb nog nooit in welke kerk dan ook gehoord dat de Joden hebben afgedaan en dat daar de gelovigen nu voor in de plaats zijn gekomen. Vervang dat stokpaardje eens zou ik zeggen ](*,)


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten