Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 14:55

Een weinig behulpzaam antwoord.


Wel vreemd dat je als homo juist van christenen veroordeling te vrezen hebt... :-oo
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor meribel » 10 nov 2015 16:20

ik verbaas me over de term 'de praxis',
ik ken dat alleen als bouwmarkt,

is het iets uit het latijn?




verder hoop ik voor de knul dat de ouders en omgeving heel anders reageren dan hij nu denkt!!
Misschien zeggen ze wel; jongen, dat hadden we altijd al gedacht, prima toch!


de refocultuur is niet de enige waar het moeilijk is,
hoorde laatst dat tofik dibi uit de kast is gekomen ( eerlijk gezegd wist ik niet dat hij voorheen daar nog in zat), maar dat ook hij niet durfde toen hij nog in de politiek zat.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor meribel » 10 nov 2015 16:21

homoseksualiteit schijnt in de voetbalwereld helemaal niet te bestaan zelfs.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 16:52

meribel schreef:ik verbaas me over de term 'de praxis',
ik ken dat alleen als bouwmarkt,

is het iets uit het latijn?


Ja. Het betekent 'het uitvoeren', geloof ik. In dit geval kun je je vast voorstellen wat ermee wordt bedoeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 10 nov 2015 18:26

Tja de Praxis.... Het lijkt mij ook wel een enorm Karwei dit soort moeilijkheden voor te leggen maar ik zeg altijd: Doe het vooral zelf en Gamma die kast uit! :wink:

Hoop dat het goed komt voor die gozer!

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 nov 2015 18:36

Ik hoop het ook, maar in ieder geval draagt dit antwoord daar niets aan bij.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2015 19:25

Het is inderdaad zo dat er vooral door de omgeving een probleem van wordt gemaakt. Wij hebben hier nog nooit problemen gemaakt over de voorkeur van de dochter des huizes, en weet je, nu blijkt dat die voorkeur richting vrouwen gaat, is dat dus helemaal geen probleem. Raar, dat dat zo werkt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 nov 2015 20:43

Het taboe werkt erg tegen je in christelijke kring. Ik weet nog hoeveel moeite ik zelf had om te vertellen dat ik homo ben. Toen ik de leeftijd had van deze jongen durfde ik aan mezelf nog niet eens toe te geven dat ik homo ben. 8-[

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 11 nov 2015 11:11

Tante Pollewop schreef:Het taboe werkt erg tegen je in christelijke kring. Ik weet nog hoeveel moeite ik zelf had om te vertellen dat ik homo ben. Toen ik de leeftijd had van deze jongen durfde ik aan mezelf nog niet eens toe te geven dat ik homo ben. 8-[

Het taboe is er zeker ook in moslimkring! Pauw, gisteravond, met Tofik Dibi.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2015 12:02

Chaya schreef:Het taboe is er zeker ook in moslimkring! Pauw, gisteravond, met Tofik Dibi.

Klopt, maar dat doet niets af aan de problematiek die in christelijke kring speelt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 11 nov 2015 13:44

Tante Pollewop schreef:Klopt, maar dat doet niets af aan de problematiek die in christelijke kring speelt.

Toch denk ik dat veel reacties in moslimkringen veel killer en kouder zijn.
De christelijke benadering is vaak onbegrip, onwetendheid, soms afwijzing, maar is dat niet uit angst?
Moslims roepen soms op om iemand vanaf 10 hoog naar beneden te laten stuiteren, dat heb ik een christen nooit horen zeggen.
Al is doodzwijgen natuurlijk vreselijk, als ouders dit met hun kind doen.
Dat mag niet! Nergens in de Bijbel kun je terug vinden dat je kinderen buiten je deur moet gooien, als ze niet helemaal in het platgetreden paadje van hun ouders lopen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2015 14:41

Chaya schreef:Toch denk ik dat veel reacties in moslimkringen veel killer en kouder zijn.
De christelijke benadering is vaak onbegrip, onwetendheid, soms afwijzing, maar is dat niet uit angst?
Moslims roepen soms op om iemand vanaf 10 hoog naar beneden te laten stuiteren, dat heb ik een christen nooit horen zeggen.

Ik denk dat je dit alleen kunt zeggen van extreme moslims. IS figuren. Net zoals in de christelijke wereld zijn er ook heel veel verschillende moslims.

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Neliz » 13 nov 2015 09:56

meribel schreef:
verder hoop ik voor de knul dat de ouders en omgeving heel anders reageren dan hij nu denkt!!
Misschien zeggen ze wel; jongen, dat hadden we altijd al gedacht, prima toch!


Uit ervaring - ik ben zelf ruim tien jaar geleden uit de kast gekomen bij mijn familie, die in de gereformeerde bond kerk - kan ik zeggen dat de reactie ongetwijfeld zal meevallen. Van de familie in elk geval. Mijn ouders stonden niet te juichen, maar dat zou, gezien hun achtergrond, niet realistisch zijn. Maar ze waren niet afwijzend naar mijn persoon. En ook al hebben ze niet de standpunten die ik zelf aanhoud, mijn vriendjes waren altijd welkom bij hen thuis. Mijn laatste ex-vriend hoort nog steeds bij de familie, en mijn ouders bezoeken hem af en toe in België.

Écht inhoudelijke gesprekken hebben we nooit erover gevoerd, mijn ouders en ik. Enkel eens toen ik uit de kast kwam. Toen klonk er geen veroordeling. Wel iets aan onbegrip. Ook werd tussen de regels door wel duidelijk dat ze ervan uitgingen dat ik dus 'alleen' zou blijven. Dat was voor mij geen optie, maar toen ik mijn eerste vriendje aan hen voorstelde was hij meteen welkom en geaccepteerd als onderdeel van de familie.

Soms zorgt mijn uit-de-kastzijn wel voor wrijving. Dat neem ik hun niet al te kwalijk. Ik heb mijn leven anders ingericht dan zij. Ik kan op Facebook soms wat activistisch overkomen, als ik weer eens lees van een of andere (doorgaans Amerikaanse) prediker die met al te kleurrijke taal homo's veroordeeld, en - de eerlijkheid gebiedt me dit te zeggen - om dito redenen brand ik zelf Refoweb ook wel eens af.
Dat ik 100% uit de kast ben, vinden mijn ouders soms moeilijk. Zij, meer dan ikzelf, zijn bang voor de reacties van de omgeving. Loop ik geen gevaar voor potenrammerij? Is het wel veilig voor mij om 's nachts laat alleen vanuit de gaybar naar huis te lopen?
Die reactie schaar ik onder ouderlijke liefde, en ik kan hun zorg wel waarderen.
Meer moeite heb ik met hun angst voor verdere familie en mensen uit hun directe kerkelijke omgeving. Sinds ik mijn eerste vriendje had, ben ik zelf minder dan op één hand te tellen is terug in mijn ouders kerk geweest. En eerlijk gezegd weet ik niet zo goed hoeveel mensen ervan weten dat ik homo ben. Volgens mij is het veelal onbesproken gelaten, maar bij met name mijn moeder proef ik angst voor negatieve reacties van ander mensen die veroordelend over mij zouden kunnen spreken.

Voor mij speelt dat niet zo, omdat ik me nooit thuis heb gevoeld in het reformatorische wereldje. ik ben vrij snel op zoek gegaan naar andere christelijke groeperingen waar homoseksualiteit geen taboe is, en heb daar jarenlang naar tevredenheid gekerkt.
Laatst gewijzigd door Neliz op 15 nov 2015 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 nov 2015 12:15

Herkenbaar, neliz!

Alleen niet dat er niet zoveel besproken is. :mrgreen: Ik ben op een gegeven moment gestopt met de discussies, zo vermoeiend was het.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Rozijn » 16 nov 2015 13:15

Uit de reacties in de vragenrubriek: Omgaan met grote verschillen binnen Ger.Gem.
Jeremiah schreef:14-11-2015 / 14:42
Wat ontzettend mooi dat Ds Harinck uitkomt bij een man als Calvijn. In de Gereformeerde Gemeente wordt over t algemeen een ruime evangelieprediking gehoord vol van Bijbelse waarheid, met een ruime uitnodiging tot het heil in Christus.

Omega schreef:15-11-2015 / 09:39
@Jeremiah Je bent een letter vergeten, waardoor je reactie niet meer klopt. De letter "g" voor het woord "een" in de tweede zin is weggevallen.


Wat een zurigheid van Omega. Dat is dan de beheerder van de site. Iemand is positief over de Ger.Gem., maar dat is niet mogelijk. Zo iemand vergist zich. Bah!

Reden voor mij om Refoweb de rug toe te keren.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten