Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2015 18:10

xsidd schreef: Er zijn inderdaad wel teamsporten die vrijwel niet worden beoefend door vouwen. Maar komt dat omdat ze bewust geweerd zouden worden? Of komt het omdat hun motoriek niet hetzelfde is als bij een man? Zoals bij darten bijvoorbeeld.. Of formule1? Vrouwen mogen zich toch ook kwalificeren voor die sporten?


Dat motoriek-argument zou je toch mooi kunnen testen door bijvoorbeeld prestaties van mannelijke darters te vergelijken met vrouwelijk. Zijn de topmannen echt consequent beter dan de vrouwen? Het zou kunnen, maar ik geloof het pas als ik het zie.

En ja, ik denk dat er bewust wordt geweerd. Voetbal is voor mannen, volleybal voor vrouwen. Boksen voor mannen, ballet voor vrouwen. Dat wordt er al heel vroeg ingeramd. Terwijl je in alle sporten zowel mannen als vrouwen in de top hebt staan. Het is niet dat vrouwen niet kunnen boksen; de maatschappij heeft besloten dat ze niet zouden moeten boksen.

Waarom zouden meisjes die vechten gelijk/ineens kenau's zijn? Ik heb er nog nooit aan gedacht, dat een vechtend meisje gelijk een kenau zou zijn/wezen. Mijn interpetatie van het woord kenau, is een bazige/overheersende/domineerende/manipuleerende of/en intimderende vrouw. Als een meisje een keer vecht, zal dat wel een grondige reden hebben, want meisjes vechten van nature niet zo snel met hun handen.


Omdat ze dat is afgeleerd, inderdaad. En kijk maar eens naar de reacties als het wel gebeurt.

Ja, dat klopt, dat je dat overal in de natuur terug vind. En ik geloof ook, dat dat zo geschapen is. Wie bedoel je met WE? . Persoonlijk zie ik fysieke sterkte, zeker niet automatisch gelijk staan aan goed leiderschap.


Oké dan, dan zijn we het er over eens dat het ENIGE natuurlijke verschil tussen mannen en vrouwen geen invloed heeft op leidinggevende kwaliteiten.

Wat vind je allemaal cultureel bepaald? Dat jongens graag ravotten, en meisjes dat minder doen, is mijns inziens, zeker niet alleen cultureel bepaald. Of je nu als jongetje opgroeid in India, Papoea, Nederland of elk ander land in de wereld... Vrijwel alle jongens willen van nature ravotten.


Ik had er een bloedhekel aan. Maar dan nog moet je dus naar al die culturen kijken en zien in hoeverre sociale dwang meespeelt.

Waar heb je het beeld vandaan, dat we meisjes zouden ontmoedigen om te ravotten? Hoor eens! :) Als jongens willen ravotten is dat prima, en als meisjes dat willen is dat ook prima. Ik weet nog van dat ik ongeveer 6 jaar oud was, en we als jongens samen met de meisjes in de buurt, aan het ravotten waren in het plantsoen. Naar wat ik me herinner, klommen we om de beurten in een hoge appelboom, en sprongen er dan uit, zo de bosjes in. En de jongens vonden dat leuk, en de meisjes ook. Ik herken dat bewust ontmoedigen niet zo... Ik ben opgegroeid in de polder, en misschien is het daar anders, dan in de rest van Nederland.


Ik heb toch eerder de ervaring dat meisjes met name schattig en lief moeten doen en hun kleertjes niet vuil mogen maken. Ik schreef al: jongens worden geprezen om wat ze doen; meisjes om hoe ze eruitzien.

En nu dit vanuit een andere kant/hoek belicht. Meisjes willen toch ook graag positief beoordeeld worden, op hoe ze er uit zien toch? Een vrouw wil toch graag mooi gevonden worden? Dat zit ook van de nature in een vrouw. Dat word echt niet allemaal cultureel bepaald mijns inziens. Ik vind dat trouwens prachtig, dat een vrouw zo in elkaar zit. En jongens willen er in hun hart, van nature toch prat op gaan, wat ze allemaal kunnen doen, of wat ze hebben bereikt?


En weer haal je culturele effecten en natuur door elkaar. Een meisje wil positief beoordeeld worden. Punt. Om hoe ze eruit ziet, om hoe hard ze een bal kan schoppen, om haar mooie tekening, om hoe hoog ze kan springen. Precies hetzelfde als een jongen. Maar we leren meisjes dat hun ENIGE waarde is hoe goed ze eruit zien; hun ENIGE functie is later als vrouw voor iemand dienen. En als die overtuiging intern is opgenomen, ja, dan is het niet gek dat ze zich druk maken om hun uiterlijk, is het niet?

Euhh. Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat het willen ravotten, in het innerlijk van de meeste jongens zit. En jongens beginnen naar mijn mening, ravotten, niet in EERSTE instantie leuk te vinden, door eventuele aanmoedegingen! MAAR in EERSTE instantie, doordat ze van nature graag ravotten, en dat in hen zit.


Tja, citation needed, zou wikipedia zeggen.

Oke, dat is uit een andere hoek, dan hoe ik naar de uitleg van het woord "van nature" kijk. Ik denk bij dat woord, "Van nature" aan de innerlijke eigenschappen van een jongen, of van een meisje.


Die 'innerlijke eigenschappen' zullen toch ergens vandaan moeten komen. Dat moet dus genetisch zijn. Wijs het maar aan, zou ik zeggen.

Wat doe je trouwens met de recente maatschappelijke trend waarin meisjes en vrouwen steeds meer zelf mogen beslissen wat ze leuk vinden? Heb je de wereldkampioene UFC wel eens gezien? Ligt het ook in haar 'natuur' om leuk met kraaltjes bezig te zijn?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor xsidd » 22 aug 2015 20:00

Dat motoriek-argument zou je toch mooi kunnen testen door bijvoorbeeld prestaties van mannelijke darters te vergelijken met vrouwelijk. Zijn de topmannen echt consequent beter dan de vrouwen? Het zou kunnen, maar ik geloof het pas als ik het zie.
Ik ben benieuwd naar wat de uitslag zou zijn/wezen. Ik heb ook gezocht op internet, maar kon er zo niks over vinden.

En ja, ik denk dat er bewust wordt geweerd. Voetbal is voor mannen, volleybal voor vrouwen. Boksen voor mannen, ballet voor vrouwen. Dat wordt er al heel vroeg ingeramd
Als een vrouw wil voetballen, of boksen doet ze dat toch? En dit beeld over dat er gewoonten er in worden geramd, herken ik niet zo, zoals ik je ook al eerder heb aangegeven.
Het is niet dat vrouwen niet kunnen boksen; de maatschappij heeft besloten dat ze niet zouden moeten boksen.
De maatschappij heeft dat besloten? De huidige maatschappij is anders. Weet je hoeveel vrouwen er in 2015 op kickboksen zitten? Ik heb geen excakte aantallen, maar het is een sport die tegenwoordig ook veel door vrouwen word beoefend.

En weer haal je culturele effecten en natuur door elkaar.
Nee, ik haal geen culturele effecten en natuur door elkaar. Ik zie cultuur, en de innerlijke aanleg, als gescheiden. En als 2 verschillende factoren, die mede vorming geven. Je doet voorkomen, alsof dat mooi willen zijn, ALLEEN word aangeleerd, maar dat is dus anders naar mijn mening.

Oké dan, dan zijn we het er over eens dat het ENIGE natuurlijke verschil tussen mannen en vrouwen geen invloed heeft op leidinggevende kwaliteiten.
Nee, we zijn het NIET eens over het feit, dat de fysieke kracht het ENIGE natuurlijke verschil is/zou wezen tussen man en vrouw. Want dat ik zeg dat fysieke kracht, niet gelijk automatisch inhoud voor mij, dat het doorslaggevend zou zijn, houd NIET IN, dat ik fysieke kracht als ENIGE verschil zie tussen man en vrouw. Dat is jou mening/beleving, maar ik ga daar dus niet in mee.

Maar we leren meisjes dat hun ENIGE waarde is hoe goed ze eruit zien; hun ENIGE functie is later als vrouw voor iemand dienen.
Wie bedoel je met we? De maatschappij? Als ouder/ouders, kan je toch je dochter zelf veel bijbrengen aan waarden? En het is naar mijn mening, niet waar dat een vrouw als ENIGE funktie later zou hebben, om te dienen. In mijn ervaring/beleving is dit een achterhaald idee/gedachtengoed.

Die 'innerlijke eigenschappen' zullen toch ergens vandaan moeten komen. Dat moet dus genetisch zijn. Wijs het maar aan, zou ik zeggen.
Waarom zou ik de genen moeten aanwijzen? Ik weet vrijwel niets af van genetische zaken.

Heb je de wereldkampioene UFC wel eens gezien? Ligt het ook in haar 'natuur' om leuk met kraaltjes bezig te zijn?
Waarschijnlijk niet.

Nuja, we zijn nu al aan het discuseren vanaf afgelopen zondag, en ik heb niet echt het gevoel dat we dichter tot elkaar zijn gekomen, in de meningen of opvattingen die we hebben. Ik weet niet wat jij ervan denkt, maar ik wil er een punt aan gaan breien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2015 23:26

xsidd schreef: Ik ben benieuwd naar wat de uitslag zou zijn/wezen. Ik heb ook gezocht op internet, maar kon er zo niks over vinden.


Ik ben er ook benieuwd naar.

Als een vrouw wil voetballen, of boksen doet ze dat toch? En dit beeld over dat er gewoonten er in worden geramd, herken ik niet zo, zoals ik je ook al eerder heb aangegeven.


Tegenwoordig is het gelukkig steeds minder een probleem, alhoewel ik me prima kan voorstellen als de dochter zegt dat ze op boksen wil, de ouders dat in eerste instantie uit haar hoofd proberen te praten. En als je als jongen graag op ballet wilt, dan zul je toch ook meer dan eens voor homo of wijf worden uitgemaakt. Dat zijn allemaal negatieve bevestigingen van het feit dat het verwachte patroon niet wordt opgevolgd.



De maatschappij heeft dat besloten? De huidige maatschappij is anders. Weet je hoeveel vrouwen er in 2015 op kickboksen zitten? Ik heb geen excakte aantallen, maar het is een sport die tegenwoordig ook veel door vrouwen word beoefend.


Ik zei al: gelukkig kan dat tegenwoordig steeds gemakkelijker.

Nee, ik haal geen culturele effecten en natuur door elkaar. Ik zie cultuur, en de innerlijke aanleg, als gescheiden. En als 2 verschillende factoren, die mede vorming geven. Je doet voorkomen, alsof dat mooi willen zijn, ALLEEN word aangeleerd, maar dat is dus anders naar mijn mening. Ze vinden mooi gevonden worden, leuk uit zichzelf, en DAAROM vinden ze het ook leuk dat ze daarin bevestigd word.


En zodra jij kunt aantonen dat dat leuk vinden niet cultureel bepaald is, heb je een punt. Want tot nu toe zie ik je die 'innerlijke aanleg' alleen maar stellen, nog steeds niet onderbouwen.

Nee, we zijn het NIET eens over het feit, dat de fysieke kracht het ENIGE natuurlijke verschil is/zou wezen tussen man en vrouw. Want dat ik zeg dat fysieke kracht, niet gelijk automatisch inhoud voor mij, dat het doorslaggevend zou zijn, houd NIET IN, dat ik fysieke kracht als ENIGE verschil zie tussen man en vrouw. Dat is jou mening/beleving, maar ik ga daar dus niet in mee.


Oké. Zodra je je eigen voorbeelden kunt onderbouwen, hoor ik dat graag.

Wie bedoel je met we? De maatschappij? Als ouder/ouders, kan je toch je dochter zelf veel bijbrengen aan waarden? En het is naar mijn mening, niet waar dat een vrouw als ENIGE funktie later zou hebben, om te dienen. In mijn ervaring/beleving is dit een achterhaald idee/gedachtengoed.


Ja, natuurlijk is dat achterhaald, gelukkig tegenwoordig steeds meer, al hoef je maar een willekeurig blad open te slaan en naar de advertenties te kijken om te zien dat er nog een lange, lange weg te gaan is.

Waarom zou ik de genen moeten aanwijzen? Ik weet vrijwel niets af van genetische zaken.


Het is natuurlijk een beetje een strikvraag, want ik geloof niet dat je die zaken uberhaupt in de genen zou kunnen aanwijzen, omdat ze er simpelweg niet zijn. Maar dat is net mijn hele punt. Jij moet op de een of andere manier aantonen dat de 'innerlijke aanleg' van mannen anders is dan die van vrouwen, los van de culturele invloed, en dan houdt je in mijn ogen alleen genen over.

Nuja, we zijn nu al aan het discuseren vanaf afgelopen zondag, en ik heb niet echt het gevoel dat we dichter tot elkaar zijn gekomen, in de meningen of opvattingen die we hebben. Ik weet niet wat jij ervan denkt, maar ik wil er een punt aan gaan breien.


Dat is natuurlijk prima.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor janneke7337 » 25 aug 2015 09:23

Mortlach schreef:Ik ben er ook benieuwd naar.
Als je het over darten hebt zijn mannen vele malen beter als vrouwen.
Op Eurosport wordt wel eens vrouwen dart (top van de wereld) uitgezonden. Op RTL 7 regelmatig de top van de wereld van mannen.
Hier zit een enorm verschil tussen. Waar mannen in goede doen gemiddeld 11-13 pijlen nodig hebben om 501 uit te gooien, zitten vrouwen ergens rond de 18 te schommelen.
Het afgelopen Lakeside toernooi was er slechts 1 vrouw die rond de 80 gemiddeld gooide, terwijl de top van de mannen tussen de 100-110 per beurt zit.
http://sportnieuws.nl/lakeside-bewijst- ... et-darten/

Of dit komt door te weinig vrouwelijke belangstelling of training is mij onbekend. Wellicht dat er hetzelfde niveau gehaald kan worden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2015 11:38

Hmm, dat is best interessant. Ik heb geen idee of er professionele darters zijn (voor zowel mannen als vrouwen). Nu ben ik inderdaad wel benieuwd waar dat verschil nu uit voortkomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2015 12:26

Mortlach schreef:Hmm, dat is best interessant. Ik heb geen idee of er professionele darters zijn (voor zowel mannen als vrouwen). Nu ben ik inderdaad wel benieuwd waar dat verschil nu uit voortkomt.

Raymond van Barneveld was destijds groot nieuws. In chocoladeletters stond op de voorpagina dat hij wereldkampioen was geworden.
Hij was postbode, maar kon dit baantje al snel opzeggen.
Er zijn ook vrouwelijke darters:
LEES MAAR
Het verbaast mij een beetje dat jij dat niet weet, als fanatiek gamer. :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 25 aug 2015 13:35

Chaya schreef:Het verbaast mij een beetje dat jij dat niet weet, als fanatiek gamer. :lol:


Ik neigde wel naar het idee dat er professionals waren, maar voor vrouwen wist ik het niet zeker. En darts interesseert me nu ook weer niet echt, net als curling en backgammon :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Chaya » 25 aug 2015 13:39

Mortlach schreef:
Ik neigde wel naar het idee dat er professionals waren, maar voor vrouwen wist ik het niet zeker. En darts interesseert me nu ook weer niet echt, net als curling en backgammon :-)

Mij ook niet. Ik heb het wel eens voorbij zien komen. Ik vind het echt een cafésport, net als biljarten.
Ik zag allemaal te dikke mannen, in een glansnylon polo, dus ik dacht: van die sport slank je niet af. :mrgreen:
Het verbaast mij dat er nog geen "dart-schouder of - elleboog" bestaat. Je maakt continu dezelfde gooibeweging.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor janneke7337 » 25 aug 2015 13:59

Darteritus bestaat wel :D

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 25 aug 2015 14:17

janneke7337 schreef:Darteritus bestaat wel :D


Ja wie was dat nou ook alweer? Die probeerde dat ding weg te smijten maar hij kon hem maar niet loslaten, hilarisch :lol:

Anoniem_89

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Anoniem_89 » 25 aug 2015 22:54

Er stelde iemand een vraag in de vragenrubriek. Daar vertelde de persoon ook dat ons graf (als we het loodje leggen) geheiligd is.
Iemand die weet waar men dit op baseert?

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Sabra » 26 aug 2015 06:00

Dat mannen beter kunnen darten is natuurlijk logisch. We hebben eeuwen door de natuur gezworven met speren om een prooi te bemachtigen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Speedy » 26 aug 2015 08:18

Hoe kan het toch dat off-topic reacties op het forum gesnoeid worden en dat het maar selectief gebeurd in de vragenrubriek?

Neem het topic over de CGK, het gaat over alles muv de vraag zelf.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 26 aug 2015 08:40

Sabra schreef:Dat mannen beter kunnen darten is natuurlijk logisch. We hebben eeuwen door de natuur gezworven met speren om een prooi te bemachtigen.



Met een dartpijltje vang je echter niks groters dan een kolibri :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 26 aug 2015 08:42

Mortlach schreef:Met een dartpijltje vang je echter niks groters dan een kolibri :-)

Onjuist!
ik heb er ooit een muis mee gevangen (en daar ben ik niet trots op).
Ik was aan het darten toen er plotseling een muis door de garage (waar het bord hing) rende. Van schrik gooide ik richting het beestje en raakte hem nog ook...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten