Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor xsidd » 17 aug 2015 18:58

Nee, ik bedoel overal.
Oke!
het zijn uitzonderingen terwijl vrouw-zijn toch geen uitzondering is?
Maar het is toch zo, dat leiding geven, (over het algemeen), bij de meeste mannen (van nature) aanwezig is? En dat vrouwen dat minder in zich hebben? Is het dan ook niet een beetje logisch, dat de vrouwen minder in leidinggevende posities staan, of die funkties bekleden? Ik wil het zeker niet als absolute reden brengen, maar het is wel iets wat ik wilde belichten.
Het zit ook diep ingebakken, ook bij mezelf. Ik zal een recent voorbeeld geven. Ik heb een spel waarin je met soldaten een buitenaardse invasie probeert af te slaan. Eén van de rollen die een soldaat kan invullen, is die van hospik. Ik heb een hele rits met (grappige) namen verzonnen en die in dat spel ingevoerd, zodat al mijn soldaten een naam hebben die me bekend voorkomt. Op een gegeven moment betrapte ik mezelf erop dat AL mijn hospiks 'vrouwelijke' namen hadden. Dat ik een nieuwe soldaat kreeg, de naam zag en dacht: vrouwennaam, dus hospik.
Ja, dit is een goed voorbeeld, over hoe je dus onbewust handeld!

Nu klinkt dat allemaal niet zo ernstig, en niemand ondervindt er nadeel van, maar het is wel tekenent dat ik dus onbewust nog met het stereotype beeld zit van vrouw als verzorgster/zuster...
Maar dat je met dit beeld zit, is toch ook wel logisch? De meeste vrouwen willen (van nature) toch ook graag zorgen/verzorgen? Voor hun gezin, of als verpleegster bijvoorbeeld?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2015 20:52

xsidd schreef: Maar het is toch zo, dat leiding geven, (over het algemeen), bij de meeste mannen (van nature) aanwezig is? En dat vrouwen dat minder in zich hebben? Is het dan ook niet een beetje logisch, dat de vrouwen minder in leidinggevende posities staan, of die funkties bekleden? Ik wil het zeker niet als absolute reden brengen, maar het is wel iets wat ik wilde belichten.


Nee. Dat is pure onzin. Meisjes worden wel anders opgevoed dan jongens, en in die opvoeding worden leidinggevende talenten in jongens aangemoedigd en in meisjes ontmoedigd. En dan, waarempel, als die kinders ineens volwassen zijn, hebben we ineens mannen die goed kunnen leidinggeven en weinig vrouwen die dat kunnen of zelfs maar willen.

Ook is het lastiger voor vrouwen omdat er van hen wordt verwacht dat ze hun carrière onderbreken als er kinderen komen. Dat is slecht voor de continuiteit die nodig is voor goed leiderschap. Als er betere opvangmogelijkheden waren, zou dat vast beter gaan.

Dat heeft echt helemaal niets met natuurlijke aanleg te maken. Dat is nu juist het excuus dat mensen die tevreden zijn met het status quo altijd gebruiken om maar niets te hoeven veranderen.

Maar dat je met dit beeld zit, is toch ook wel logisch? De meeste vrouwen willen (van nature) toch ook graag zorgen/verzorgen? Voor hun gezin, of als verpleegster bijvoorbeeld?


Wederom nee, niet van nature. Maar van opvoeding. Bepaalde aspecten worden bij meisjes benadrukt en bij jongens ontmoedigd, van heel jongs af aan. En dan moet je niet vreemd staan te kijken als die aspecten doorspelen in het volwassen leven. Het is dus gewoon volledig cultureel bepaald.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2015 21:25

Mortlach schreef:Het is dus gewoon volledig cultureel bepaald.

Volledig? Lijkt me niet. Je kunt natuur en cultuur sowieso niet uit precies uit elkaar halen. Als het duizenden jaren lang de cultuur is dat mannen op jacht gaan, urenlang hun bek houden in een hinderlaag, goed moeten kunnen richten en vervolgens een halve dag achter een prooidier aanrennen, terwijl vrouwen doorgaans bij de nederzetting blijven, de kinderen zogen, de sociale band onderhouden door te roddelen enzovoort, dan laat dat ook sporen na in het genenpakket.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor xsidd » 17 aug 2015 21:29

Nee. Dat is pure onzin. Meisjes worden wel anders opgevoed dan jongens, en in die opvoeding worden leidinggevende talenten in jongens aangemoedigd en in meisjes ontmoedigd. En dan, waarempel, als die kinders ineens volwassen zijn, hebben we ineens mannen die goed kunnen leidinggeven en weinig vrouwen die dat kunnen of zelfs maar willen.
Ik zie het zeker NIET als pure onzin dat mannen, een andere aanleg hebben dan vrouwen. Ik zie dat als een feit. En waar denk je dan aan, dat jongens in hun opvoeding bewust worden aangemoedigd om leiding te geven? En waarin worden meisjes ontmoedigd? Ik geloof er geen snars van, dat een jongen of meisje alleen zo is, door de manier zoals ze worden opgevoed.

Ook is het lastiger voor vrouwen omdat er van hen wordt verwacht dat ze hun carrière onderbreken als er kinderen komen. Dat is slecht voor de continuiteit die nodig is voor goed leiderschap. Als er betere opvangmogelijkheden waren, zou dat vast beter gaan.
Ja, dat is inderdaad lastig, in het licht van een carierre. Maar dat de carierre word onderbroken is logisch toch? De zwangere vrouw, zal toch ruimte en tijd, moeten krijgen om het kind te kunnen baren?! Op welke opvangmogelijkheden doel je?

Dat heeft echt helemaal niets met natuurlijke aanleg te maken.
WAT heeft niets met natuurlijke aanleg te maken?

Wederom nee, niet van nature. Maar van opvoeding. Bepaalde aspecten worden bij meisjes benadrukt en bij jongens ontmoedigd, van heel jongs af aan. En dan moet je niet vreemd staan te kijken als die aspecten doorspelen in het volwassen leven. Het is dus gewoon volledig cultureel bepaald.
WEL van nature. En van opvoeding. Beiden dus. En het is dus NIET VOLLEDIG cultureel bepaald. Ik zal je mening respecteren, maar mijn mening is dus anders.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2015 23:15

Cicero schreef:Volledig? Lijkt me niet. Je kunt natuur en cultuur sowieso niet uit precies uit elkaar halen. Als het duizenden jaren lang de cultuur is dat mannen op jacht gaan, urenlang hun bek houden in een hinderlaag, goed moeten kunnen richten en vervolgens een halve dag achter een prooidier aanrennen, terwijl vrouwen doorgaans bij de nederzetting blijven, de kinderen zogen, de sociale band onderhouden door te roddelen enzovoort, dan laat dat ook sporen na in het genenpakket.


Ik ben het op zich wel eens dat cultuur en natuur op een gegeven moment gaan verweven, maar je argument gaat verder een beetje alle kanten op. Waarom betekent 'op jacht gaan', 'richtvermogen' en 'kunnen rennen' dat je ook beter kunt leidinggeven? Sterker nog, aangezien sociale interactie nogal belangrijk is, zou ik uit jouw stelling concluderen dat vrouwen juist bétere leiders zijn dan mannen.

Nee, het culturele aspect is natuurlijk dat jagen als gevaarlijker en dus belangrijker wordt gezien, en dat dus de man belangrijkere dingen doet dan de vrouw, hoewel als je naar de voedselbijdrage kijkt, in primitievere culturen, de vrouwen veel meer calorieën bijdragen dan de jagende mannen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2015 23:21

xsidd schreef:Ik zie het zeker NIET als pure onzin dat mannen, een andere aanleg hebben dan vrouwen. Ik zie dat als een feit. En waar denk je dan aan, dat jongens in hun opvoeding bewust worden aangemoedigd om leiding te geven? En waarin worden meisjes ontmoedigd? Ik geloof er geen snars van, dat een jongen of meisje alleen zo is, door de manier zoals ze worden opgevoed.


Jongens worden aangemoedigd, omdat dat nu eenmaal traditie is. Meisjes worden ontmoedigd, omdat dat nu eenmaal traditie is. Ook zijn mannen over het algemeen lichamelijk sterker dan vrouwen, en als je lichamelijke kracht ziet als doorslaggevende factor, dan is het gemakkelijk bepalen wie de leider is. Ik hoop toch altijd dat leiders wel iets meer in zich hebben dan vrouwen fysiek de baas kunnen.

Ja, dat is inderdaad lastig, in het licht van een carierre. Maar dat de carierre word onderbroken is logisch toch? De zwangere vrouw, zal toch ruimte en tijd, moeten krijgen om het kind te kunnen baren?! Op welke opvangmogelijkheden doel je?


Als je je hele leven impliciet te horen krijgt dat je zult moeten kiezen: of kinderen, of een carrière, dan is het niet heel gek dat de meeste vrouwen ontmoedigd raken.

WEL van nature. En van opvoeding. Beiden dus. En het is dus NIET VOLLEDIG cultureel bepaald. Ik zal je mening respecteren, maar mijn mening is dus anders.


Verschil is wel dat ik mijn mening kan onderbouwen, en jij dat voorlopig nog niet hebt gedaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor pindas83 » 18 aug 2015 08:41

[quote="Mortlach"] vrouwen veel meer calorieën bijdragen dan de jagende mannen.[quote]

Je bedoelt: vrouwen veel meer calorieën bij ZICH dragen, denk ik?!

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 18 aug 2015 15:23

@mortlach ik doelde niet specifiek op het leidinggeven.

Maar ook hierin zie je natuur en cultuur verweven. In een simpele samenleving moet je soms het leidersxhap fysiek afdwingen. Het mannengezicht schijnt geevoleerd Te zijn doordat het vaak klappen op moest vangen, etc. Dus in die zin zijn mannen van nature meer geschikt om leider te zijn. Dat neemt niet weg dat ER andere aspecten san leidinggeven zitten die niet per se sekseafhankelijk zijn.

En het us natuurlijk niet zo dat de natuur het laatste woord heeft.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2015 17:14

Cicero schreef:@mortlach ik doelde niet specifiek op het leidinggeven.

Maar ook hierin zie je natuur en cultuur verweven. In een simpele samenleving moet je soms het leidersxhap fysiek afdwingen. Het mannengezicht schijnt geevoleerd Te zijn doordat het vaak klappen op moest vangen, etc. Dus in die zin zijn mannen van nature meer geschikt om leider te zijn. Dat neemt niet weg dat ER andere aspecten san leidinggeven zitten die niet per se sekseafhankelijk zijn.

En het us natuurlijk niet zo dat de natuur het laatste woord heeft.


Bedankt voor de toelichting. Ik vond het al zo'n vreemde uitspraak van je.

Maar goed, omdat 3000 jaar geleden de sterkste persoon de positie van leider wist af te dwingen, is dat anno 2015 toch niet meer het criterium.

Ik kan er altijd wat slecht tegen dat het op de natuur wordt gegooid zo van "zie je wel, het ligt gewoon niet in hun aard" terwijl vrouwen gewoon millenia zijn achtergehouden. Wanneer werd de eerste vrouw ook alweer aan de universiteit toegelaten? Stemrecht voor vrouwen is ook relatief nieuw. En dat dan als argument gebruiken dat het 'de natuur' zou zijn...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor xsidd » 18 aug 2015 18:16

Jongens worden aangemoedigd, omdat dat nu eenmaal traditie is. Meisjes worden ontmoedigd, omdat dat nu eenmaal traditie is
In wat voor situaties worden jongens(In onze traditie) dan aangemoedigd? En waarin worden de meisjes(In onze traditie) ontmoedigd naar jou mening?

Als je je hele leven impliciet te horen krijgt dat je zult moeten kiezen: of kinderen, of een carrière, dan is het niet heel gek dat de meeste vrouwen ontmoedigd raken
Doel je nu speciefiek, op een groep vrouwen, of vrouwen in het algemeen?

Ook zijn mannen over het algemeen lichamelijk sterker dan vrouwen, en als je lichamelijke kracht ziet als doorslaggevende factor, dan is het gemakkelijk bepalen wie de leider is. Ik hoop toch altijd dat leiders wel iets meer in zich hebben dan vrouwen fysiek de baas kunnen.
Ik geloof dat het zo bedoeld/geschapen is, dat een man normaal gesproken, meer lichamelijke kracht heeft als een vrouw. Ik zie lichamelijke kracht, echter zeker NIET als een doorslaggevende factor.

Verschil is wel dat ik mijn mening kan onderbouwen, en jij dat voorlopig nog niet hebt gedaan.
Ik wil hieronder mijn mening onderbouwen, dat er wel degelijk, van nature, een groot verschil is, (In de aanleg) tussen een jongen en een meisje.

Een jongen : Staat erg fysiek in de wereld. Hij wil rennen, ravotten en met dingen gooien. En hij heeft vaak een uitstekende grove motoriek.
Een meisje : Is vaak rustiger van aard. Zit het liefst rustig te spelen of te tekenen. Ze houdt van priegelklusjes met kraaltjes. En kan netjes tussen de lijntjes schrijven. Haar fijne motoriek is goed ontwikkeld.
Een jongen : Vindt kleine priegelwerkjes vaak niet leuk. Hij schrijft vaak niet tussen de lijntjes. Zijn fijne motoriek ontwikkelt zich pas later..
Een meisje : Kletst je de oren van je hoofd over van alles en nog wat. Ze heeft vaak een grote woordenschat.
Een jongen : Is vaak niet erg praterig aangelegd. Kan zijn gevoelens soms niet goed verwoorden. Zijn talige ontwikkeling vindt iets later plaats dan bij meisjes.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 18 aug 2015 19:37

xsidd schreef: In wat voor situaties worden jongens(In onze traditie) dan aangemoedigd? En waarin worden de meisjes(In onze traditie) ontmoedigd naar jou mening?


Begin eens met sport. Teamsport is meer voor jongens, individuele sporten zoals tennis/turnen voor meisjes. Jongens die een keer vechten, zijn stoer; meisjes zijn kenau's. Zelfs op scholen is er verschil. Een juf van mijn stiefdochter zei eens doodleuk: "Ach, ze heeft moeite met rekenen, maar ze heeft een leuk snoetje, dus zo erg is dat niet." Het idee dat als een vrouw/meisje aantrekkelijk is, ze niet ook tegelijkertijd slim kan of hoeft te zijn. En ga maar zo door.


Doel je nu speciefiek, op een groep vrouwen, of vrouwen in het algemeen?


In het algemeen.

Ik geloof dat het zo bedoeld/geschapen is, dat een man normaal gesproken, meer lichamelijke kracht heeft als een vrouw. Ik zie lichamelijke kracht, echter zeker NIET als een doorslaggevende factor.


Je ziet het overal in de natuur terug, dus dat het bij de mens ook zo is, is niet vreemd. Het is wél vreemd dat we "fysiek sterk" gelijkstellen aan "goede leider".

Ik wil hieronder mijn mening onderbouwen, dat er wel degelijk, van nature, een groot verschil is, (In de aanleg) tussen een jongen en een meisje.

Een jongen : Staat erg fysiek in de wereld. Hij wil rennen, ravotten en met dingen gooien. En hij heeft vaak een uitstekende grove motoriek.
Een meisje : Is vaak rustiger van aard. Zit het liefst rustig te spelen of te tekenen. Ze houdt van priegelklusjes met kraaltjes. En kan netjes tussen de lijntjes schrijven. Haar fijne motoriek is goed ontwikkeld.
Een jongen : Vindt kleine priegelwerkjes vaak niet leuk. Hij schrijft vaak niet tussen de lijntjes. Zijn fijne motoriek ontwikkelt zich pas later..
Een meisje : Kletst je de oren van je hoofd over van alles en nog wat. Ze heeft vaak een grote woordenschat.
Een jongen : Is vaak niet erg praterig aangelegd. Kan zijn gevoelens soms niet goed verwoorden. Zijn talige ontwikkeling vindt iets later plaats dan bij meisjes.


Kijk, dat vind ik dus allemaal cultureel bepaald. We moedigen jongens aan te ravotten, en ontmoedigen meisjes dat. Jongens mogen onder de drek thuiskomen, maar meisjes mogen hun kleertjes niet vies maken. Jongens worden geprezen om wat ze doen, meisjes om hoe ze eruitzien.

Niet gek dat jongens ravotten dan op een gegeven moment leuk vinden, en meisjes niet meer (ze hebben immers ervaren dat ze negatief commentaar krijgen). Hetzelfde voor praten. Meisjes worden daarin minder geremd dan jongens - jongens wordt van jongs af aan geleerd niet over gevoel te praten. Natuurlijk doen ze dat dan op een gegeven moment ook niet meer. Het spijt me, maar ik zie hier echt helemaal niets dat van nature waar zou zijn.

Met 'van nature' bedoel ik dus genen, DNA, eiwitten die het lichaam aanmaakt. Buiten het feit dat mannen over het algemeen sterker zijn dan vrouwen, ben ik erg benieuwd naar de 'natuurlijke' kwaliteiten die mannen tot betere leiders maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2015 10:26

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/229 ... rvloeking/

Er is weer eens een reactie van mij op een vraag ongewenst/ongepast gevonden. Jammer, want ik was wel benieuwd naar de reacties. Wat denkt Dhr. Warnaar precies dat er gebeurt als een overspelige én zwangere vrouw het vloekbrengend water drinkt en haar schoot verschrompeld.

Sowieso komt het hele antwoord met bijzonder over als 'goedpraten', want o, o, o, er zou eens iets controversieels in de Bijbel staan...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 20 aug 2015 10:59

Mortlach schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/22973/abortus-opwekken-of-vervloeking/

Er is weer eens een reactie van mij op een vraag ongewenst/ongepast gevonden. Jammer, want ik was wel benieuwd naar de reacties. Wat denkt Dhr. Warnaar precies dat er gebeurt als een overspelige én zwangere vrouw het vloekbrengend water drinkt en haar schoot verschrompeld.

Sowieso komt het hele antwoord met bijzonder over als 'goedpraten', want o, o, o, er zou eens iets controversieels in de Bijbel staan...

Mijn reactie is ook weggehaald, met ongeveer dezelfde strekking, maar met opzet niet al te kritisch geformuleerd.

Allereerst ging het niet zozeer om water, maar water vermengd met stof/vuil van de vloer. Dat je buik daarvan gaat opzwellen is natuurlijk niet verbazend. De link met de baarmoeder is dan weer een staaltje antieke anatomie, zullen we maar zeggen.

De vragenbeantwoorder benoemt ook niet dat dit een zgn godsoordeel is. Er is een reden waarom we dat vandaag de dag niet meer kennen..

Tevens gaat deze procedure uit van onkunde t.a.v. ziekteverwekkers.

Wonderlijk ook dat er zo'n procedure voor vrouwen bestaat in het geval van jaloerse mannen, maar als de vrouw jaloers is mag ze het kennelijk zelf uitzoeken.

Voor mensen die denken dat deze wet echt door God zelf bedacht is, is het natuurlijk lastig te verklaren waarom God niet gewoon even een orakel of iets dergelijks ongevaarlijks kon verzinnen.

Maar voor wie uitgaat van de Bijbel als boek van mensen, waarin weliswaar eventueel Gods inspiratie (indirect) doorklinkt, ziet dit als een stukje oud-oosterse wetgeving van mensen die niet beter wisten. Dat lijkt me een veel bevredigender positie.

Wie deze wetgeving wel als van God beschouwt, moet zich eerlijk afvragen, of hij/zij nu een dergelijke procedure zou (laten) ondergaan in het vertrouwen dat God de juist uitslag geeft.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 20 aug 2015 11:31

Cicero schreef:
Wonderlijk ook dat er zo'n procedure voor vrouwen bestaat in het geval van jaloerse mannen, maar als de vrouw jaloers is mag ze het kennelijk zelf uitzoeken.


Ja, dat vroeg ik mij in mijn reactie ook al af. Bovendien is je onschuld moeten bewijzen tegenwoordig niet meer in te passen in rechtvaardigheid.

Voor mensen die denken dat deze wet echt door God zelf bedacht is, is het natuurlijk lastig te verklaren waarom God niet gewoon even een orakel of iets dergelijks ongevaarlijks kon verzinnen.

Maar voor wie uitgaat van de Bijbel als boek van mensen, waarin weliswaar eventueel Gods inspiratie (indirect) doorklinkt, ziet dit als een stukje oud-oosterse wetgeving van mensen die niet beter wisten. Dat lijkt me een veel bevredigender positie.

Wie deze wetgeving wel als van God beschouwt, moet zich eerlijk afvragen, of hij/zij nu een dergelijke procedure zou (laten) ondergaan in het vertrouwen dat God de juist uitslag geeft.


Was het in die tijd niet zo dat overspelige vrouwen gewoon werden gestenigd? Je vraagt je af hoe de situatie verloopt na de procedure. De buik zwelt op en de schoot verschrompelt, dus de man weet nu wél zeker dat er overspel is gepleegd. Gaan ze daarna samen naar huis en praten ze erover? Of sleept de man de vrouw naar de stadspoort voor steniging? In dat geval is het bijzonder dat de vrouw eerst wordt gestraft met een vervloeking, en daarna ook nog eens met steniging.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor xsidd » 20 aug 2015 17:15

Begin eens met sport. Teamsport is meer voor jongens, individuele sporten zoals tennis/turnen voor meisjes
Er zijn inderdaad wel teamsporten die vrijwel niet worden beoefend door vouwen. Maar komt dat omdat ze bewust geweerd zouden worden? Of komt het omdat hun motoriek niet hetzelfde is als bij een man? Zoals bij darten bijvoorbeeld.. Of formule1? Vrouwen mogen zich toch ook kwalificeren voor die sporten?

Jongens die een keer vechten, zijn stoer; meisjes zijn kenau's.
Waarom zouden meisjes die vechten gelijk/ineens kenau's zijn? Ik heb er nog nooit aan gedacht, dat een vechtend meisje gelijk een kenau zou zijn/wezen. Mijn interpetatie van het woord kenau, is een bazige/overheersende/domineerende/manipuleerende of/en intimderende vrouw. Als een meisje een keer vecht, zal dat wel een grondige reden hebben, want meisjes vechten van nature niet zo snel met hun handen.

Je ziet het overal in de natuur terug, dus dat het bij de mens ook zo is, is niet vreemd. Het is wél vreemd dat we "fysiek sterk" gelijkstellen aan "goede leider".
Ja, dat klopt, dat je dat overal in de natuur terug vind. En ik geloof ook, dat dat zo geschapen is. Wie bedoel je met WE? . Persoonlijk zie ik fysieke sterkte, zeker niet automatisch gelijk staan aan goed leiderschap.

Kijk, dat vind ik dus allemaal cultureel bepaald.
Wat vind je allemaal cultureel bepaald? Dat jongens graag ravotten, en meisjes dat minder doen, is mijns inziens, zeker niet alleen cultureel bepaald. Of je nu als jongetje opgroeid in India, Papoea, Nederland of elk ander land in de wereld... Vrijwel alle jongens willen van nature ravotten.

Naar mijn mening is cultuur een externe facktor die medevorm geeft, in de vorming van een jongen, of meisje. En ik zie de innerlijke natuurlijke aanleg, als een interne factor die mede bepaald, hoe de vorming, van een jongen of meisje tot stand komt. Minimaal 2 factoren dus. En er zijn uiteraard nog meer factoren/redenen, waardoor een jongen, of meisje mede gevormd word. Bijvoorbeeld, door een gezonde of ongezonde leefomgeving.

We moedigen jongens aan te ravotten, en ontmoedigen meisjes dat
Waar heb je het beeld vandaan, dat we meisjes zouden ontmoedigen om te ravotten? Hoor eens! :) Als jongens willen ravotten is dat prima, en als meisjes dat willen is dat ook prima. Ik weet nog van dat ik ongeveer 6 jaar oud was, en we als jongens samen met de meisjes in de buurt, aan het ravotten waren in het plantsoen. Naar wat ik me herinner, klommen we om de beurten in een hoge appelboom, en sprongen er dan uit, zo de bosjes in. En de jongens vonden dat leuk, en de meisjes ook. Ik herken dat bewust ontmoedigen niet zo... Ik ben opgegroeid in de polder, en misschien is het daar anders, dan in de rest van Nederland.

Jongens worden geprezen om wat ze doen, meisjes om hoe ze eruitzien.
En nu dit vanuit een andere kant/hoek belicht. Meisjes willen toch ook graag positief beoordeeld worden, op hoe ze er uit zien toch? Een vrouw wil toch graag mooi gevonden worden? Dat zit ook van de nature in een vrouw. Dat word echt niet allemaal cultureel bepaald mijns inziens. Ik vind dat trouwens prachtig, dat een vrouw zo in elkaar zit. En jongens willen er in hun hart, van nature toch prat op gaan, wat ze allemaal kunnen doen, of wat ze hebben bereikt?

Niet gek dat jongens ravotten dan op een gegeven moment leuk vinden, en meisjes niet meer (ze hebben immers ervaren dat ze negatief commentaar krijgen).
Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat het willen ravotten, in het innerlijk van de meeste jongens zit. En jongens beginnen naar mijn mening, ravotten, niet in EERSTE instantie leuk te vinden, door eventuele aanmoedegingen! MAAR in EERSTE instantie, doordat ze van nature graag ravotten, en dat in hen zit. En zoals ik al eerder weergaf, herken ik dat ontmoedigen van meisjes (Dat ze niet zouden mogen ravotten) niet zo.

Met 'van nature' bedoel ik dus genen, DNA, eiwitten die het lichaam aanmaakt.
Oke, dat is uit een andere hoek, dan hoe ik naar de uitleg van het woord "van nature" kijk. Ik denk bij dat woord, "Van nature" aan de innerlijke eigenschappen van een jongen, of van een meisje.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten