Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 06 nov 2018 09:37

Chaya schreef:De GKv hoort hier zeker niet meer onder!

Ik zit helaas in een gemeente die hier ooit wel onder viel, maar nu niet meer.

Want?
De formulieren zijn overboord gegooid?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor hans0166 » 06 nov 2018 10:20

MoesTuin schreef:Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk,

Dus één algemene katholieke algemene kerk.


het is slechts vallen over ene woordje, maar wat jij van die regel in de NGB maakt is niet juist :)
het is óf algemeen ..óf katholiek.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Chaya » 06 nov 2018 12:02

pindas83 schreef:Wat mis je nu dan in je gemeente wat er vroeger wel was?

Goeie vraag pindas83, want sommige vernieuwingen waren wel nuttig. Zoals de Statenvertaling, de Herziene voldoet prima, niet-ritmisch zingen, dat mis ik ook niet, Invoering van Weerklank bundel had van mij niet gehoeven, maar ik was niet principieel tegen, al vind ik zeker niet alle liederen even mooi en met de Psalmen heb ik dan nog de meeste moeite, want die kan ik nu nooit meer uit mijn hoofd meezingen.
Ik mis wel (vaak) de bevindelijke prediking, de wijze waarop het geloof beleden werd, onderlinge "verstaanbaarheid", men begrijpt elkaar niet meer w.b. geestelijk leven, leden (ledental is sterk teruggelopen) een eerbiedige houding.
StillAwake schreef:Want?
De formulieren zijn overboord gegooid?

Nee dat kan niet he, want dan zou het geen gereformeerd meer mogen heten, officieel. De gereformeerde theologie is hierop gebaseerd zoals je weet.
Mijn gemeente valt hier niet meer onder, omdat het niet meer voldoet aan de reformatorische kernmerken.
Ik denk dat ik vrijwel de enige ben die Bewaar het Pand nog leest (ik lees ook de Wekker hoor) van die prediking wil men niets meer weten, als er een zgn BhP ds op de kansel staat, blijven sommige leden bewust weg want dat vinden ze te zwaar.
En verder durf ik niet eens zaken te benoemen, want dat weet ik de reacties al, die dan komen.
Waar maak je je druk om, het zijn maar bijzaken, daar gaat het toch niet om, de Heere ziet het hart aan...
Maar voor mij is het het geheel, wat ik elders in een CGK gemeente wel aantref.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Speedy » 06 nov 2018 12:48

StillAwake schreef:Want?
De formulieren zijn overboord gegooid?


Nou dat geven de GKV-zustergemeenten in het buitenland wel aan. Het zegt toch wat dat de kerken in USA, Canada en Australië de band gaan of hebben verbroken? Zij geven duidelijk aan dat de GKV het gereformeerde spoor hebben verlaten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 06 nov 2018 13:09

Speedy schreef:Nou dat geven de GKV-zustergemeenten in het buitenland wel aan. Het zegt toch wat dat de kerken in USA, Canada en Australië de band gaan of hebben verbroken? Zij geven duidelijk aan dat de GKV het gereformeerde spoor hebben verlaten.

Ik doelde in mijn reactie meer op Chaya's gemeente dan op de GKv in het algemeen.
Overigens denk ik dat de buitenlandse GKv's dezelfde kant op gaan, maar gewoon wat langzamer zijn in hun ontwikkeling.

Een ontwikkeling waar ik als GKv-er overigens ook niet (of eigenlijk: niet altijd) achter sta.
Het zal mijn medeforummers verbazen, maar ik zit in de behoudende vleugel van een behoudende GKv.
Alleen op muzikale vormen zit ik in een wat vooruitstrevender hoek...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 06 nov 2018 13:11

hans0166 schreef:het is slechts vallen over ene woordje, maar wat jij van die regel in de NGB maakt is niet juist :)
het is óf algemeen ..óf katholiek.

Katholiek betekend Algemeen.
Het woord katholiek heeft een wat andere betekenis gekregen door de jaren heen, waardoor het algemeen er achter gezet moest worden.
Het of, wat jij hier poneert lijkt me dus onjuist geïnterpreteerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Nina » 06 nov 2018 13:59

Speedy schreef:Nou dat geven de GKV-zustergemeenten in het buitenland wel aan. Het zegt toch wat dat de kerken in USA, Canada en Australië de band gaan of hebben verbroken? Zij geven duidelijk aan dat de GKV het gereformeerde spoor hebben verlaten.


Chaya is toch niet van de GKV maar van de CGK?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 06 nov 2018 14:20

Nina schreef:Chaya is toch niet van de GKV maar van de CGK?

Dat heb ik toch ook niet gezegd?
Maar goed, ik snap de verwarring...

Ik doelde in mijn vraag op de gemeente (CGK) van Chaya.
Er stond nog een opmerking in over de GKV, maar die was abusievelijk blijven staan...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Chaya » 06 nov 2018 14:30

StillAwake schreef:
Ik doelde in mijn vraag op de gemeente (CGK) van Chaya.
Er stond nog een opmerking in over de GKV, maar die was abusievelijk blijven staan...

Ik heb teruggelezen maar ik heb op alle vragen een reactie gegeven.
Als je bedoelt dat ik geen expliciet antwoord heb gegeven of ik de GKv een reformatorische kerk vind, zeg ik nee.
Want die voldoet toch echt allang niet meer aan die criteria, ook al is een plaatselijke gemeente nog behoudend.
Enkele voorbeelden: het bezitten van een tv, het dragen van een lange broek door de vrouw, haarlengte van de vrouw, het lezen van het RD,
graag zich bevinden in eigen zuilen, vrouwen met gedekte hoofden in de kerk.
De behoudende "Artikel 31" gemeente waar ik een tijd gekerkt heb, waarschuwde niet tegen tv kijken, vrouwen hadden niet allemaal een hoed op, en was toch wel meer naar buiten gericht, al hadden ze wel een eigen middelbare school. Die een streng toelatingsbeleid had, strenger dan de reformatorische, die er vlakbij stond!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor StillAwake » 06 nov 2018 15:03

Chaya schreef:Ik heb teruggelezen maar ik heb op alle vragen een reactie gegeven.
Als je bedoelt dat ik geen expliciet antwoord heb gegeven of ik de GKv een reformatorische kerk vind, zeg ik nee.
Want die voldoet toch echt allang niet meer aan die criteria, ook al is een plaatselijke gemeente nog behoudend.
Enkele voorbeelden: het bezitten van een tv, het dragen van een lange broek door de vrouw, haarlengte van de vrouw, het lezen van het RD,
graag zich bevinden in eigen zuilen, vrouwen met gedekte hoofden in de kerk.
De behoudende "Artikel 31" gemeente waar ik een tijd gekerkt heb, waarschuwde niet tegen tv kijken, vrouwen hadden niet allemaal een hoed op, en was toch wel meer naar buiten gericht, al hadden ze wel een eigen middelbare school. Die een streng toelatingsbeleid had, strenger dan de reformatorische, die er vlakbij stond!

De voorbeelden beperken zich tot het uiterlijke. Maar zijn we dan (over en weer) uiterlijkheden niet veel te belangrijk aan het vinden?
Als je het "refo-zijn" alleen nog maar aan uiterlijkheden ophangt (de leer is namelijk in hoofdlijnen hetzelfde, waarbij het soms zo is dat er wat anders gezegd wordt, maar hetzelfde bedoelen", de drie formulieren zijn wellicht hertaald, maar niet aangepast) is dat wellicht de nekslag voor de zuil.

Nogmaals: ik bevind mij in de rechterflank van een rechtse GKv gemeente (maar wil wel kritisch blijven, beide kanten op, product van opvoeding en opleiding), en de meeste vernieuwingen als andere Bijbelvertallingen, andere vormen en andere liederen zijn aan mij ook niet besteed.
Toch hoor ik nog steeds hetzelfde evangelie (al gaat de presentatie met de tijd mee), hoor uit dezelfde Bijbel (al is de vertaling minder plechtig), bezoek nog steeds hetzelfde avondmaal (al is de vorm inmiddels gewijzigd in "schotse viering"). Pas als zich daar inhoudelijk wijzigingen in voordoen wordt het voor mij ingewikkeld.

Voor wat betreft de vrouw in het ambt: Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er mee aan moet, vandaar dat ik dat deel even buiten dit verhaal heb gehouden. In onze gemeente speelt dat in elk geval niet (in elk geval niet aan de oppervlakte).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Chaya » 06 nov 2018 16:39

StillAwake schreef:De voorbeelden beperken zich tot het uiterlijke. Maar zijn we dan (over en weer) uiterlijkheden niet veel te belangrijk aan het vinden?

In die kringen wordt het uiterlijk gezien als een afspiegeling van het innerlijk, waar ik het persoonlijk maar ten dele mee eens ben.
Maar de andere uiterlijke dingen zoals het ritmisch zingen, Weerklank, kledingregels tijdens kerkbezoek, vertalingen, afschaffen belijdeisgeschriften, afschaffing middagdienst, zijn wel het gevolg van verschuiving!
Waar niet meer onverkort wordt vastgehouden aan de reformatorische beginselen, begint toch die glijdende schaal.
Ik merk ook aan mijn kinderen dat ze bepaalde zaken geen principiële meer vinden, dat is de jongere generatie.
Je ziet het ook in de refokerken, men gaat nu wel aan het H.A. zodra ze belijdenis hebben gedaan.
Ook wordt het dragen van een lange broek door meisjes, niet overal en altijd meer zo erg gevonden.
Er wordt Netflix gekeken, tv is niet eens nodig.
Dus de dominee die op de kansel waarschuwt voor de tv, is niet meer aktueel.
StillAwake schreef:Voor wat betreft de vrouw in het ambt: Ik weet nog steeds niet zo goed wat ik er mee aan moet, vandaar dat ik dat deel even buiten dit verhaal heb gehouden.

Is verstandig omdat dit echt een apart onderwerp is, maar het is wel zaak om jezelf goed te informeren en niet zwabberend te blijven.
StillAwake schreef:In onze gemeente speelt dat in elk geval niet (in elk geval niet aan de oppervlakte).

Dat kan zomaar wel zo zijn, want het sluipt de kerk binnen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Cahier » 06 nov 2018 19:12

StillAwake schreef:Zo bezien valt de GKv hier (in elk geval tot 10 jaar geleden) onder, terwijl jij die er niet toe rekent.

Chaya schreef:De GKv hoort hier zeker niet meer onder!

Aangezien in 2003 de zogenaamde “nieuwe vrijmaking” plaatsvond, is het al minimaal 15 jaar geleden, dat de GKv binnen de GKv zelf nog onverdeeld voor gereformeerd werd gehouden, laat staan dat het etiket reformatorisch erop zou kunnen worden geplakt.

Ook zijn de GKv daarvoor nooit reformatorisch geweest. In de jaren 60 en 70 is de reformatorische zuil opgekomen vanwege het verval van de synodale kerken. De vrijgemaakten hadden toen al hun eigen zuil en hebben daar dus nooit aan meegewerkt. Daarentegen was het bevindelijk gereformeerd deel zodanig in de meerderheid dat dit min of meer synoniem is geworden met reformatorisch. Het woord reformatorisch werd gebruikt omdat gereformeerd besmet was geraakt. Dit zie je bijvoorbeeld nog terug in de naam RPF (Reformatorisch Politieke Federatie), een partij die ontstaan is uit de voormalige ARP. De RPF was overduidelijk niet reformatorisch in de huidige betekenis.

In 2006, toen ik nog lid was van de GKv, kocht ik de Redelijke Godsdienst van Wilhelmus a Brakel en sindsdien hebben meerdere oudvaders een plek in mijn boekenkast ontvangen. Ik ga op zondag in pak naar de kerk. Mijn tv staat meer voor de sier in de huiskamer dan dat ik tegenwoordig nog tv kijk. Maar hoe dicht ik soms de reformatorische zuil benader ik kan mij daar niet toe rekenen.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor pindas83 » 06 nov 2018 20:38

Chaya schreef:Goeie vraag pindas83, want sommige vernieuwingen waren wel nuttig. Zoals de Statenvertaling, de Herziene voldoet prima, niet-ritmisch zingen, dat mis ik ook niet, Invoering van Weerklank bundel had van mij niet gehoeven, maar ik was niet principieel tegen, al vind ik zeker niet alle liederen even mooi en met de Psalmen heb ik dan nog de meeste moeite, want die kan ik nu nooit meer uit mijn hoofd meezingen.

Zingen jullie helemaal geen OB meer dan? Je kan trouwens die andere berijmingen ook uit het hoofd leren hè? :wink:

Ik mis wel (vaak) de bevindelijke prediking, de wijze waarop het geloof beleden werd,

Vind je dat het evangelie niet goed ‘uit de verf’ komt in de modernere vorm?


onderlinge "verstaanbaarheid", men begrijpt elkaar niet meer w.b. geestelijk leven, leden (ledental is sterk teruggelopen) een eerbiedige houding.

Waar uit maak je op dat men elkaar niet meer begrijpt dan? Bedoel je degenen die een andere achtergrond hebben dan een protestantse, en daarom veel vormen, gebruiken of zegswijzen niet kennen?
Of bedoel je wat anders?




Mijn gemeente valt hier niet meer onder, omdat het niet meer voldoet aan de reformatorische kernmerken.
Ik denk dat ik vrijwel de enige ben die Bewaar het Pand nog leest (ik lees ook de Wekker hoor) van die prediking wil men niets meer weten, als er een zgn BhP ds op de kansel staat, blijven sommige leden bewust weg want dat vinden ze te zwaar.

Hebben jullie zo ‘n grote verscheidenheid aan predikanten dan? Bij ons zou er niet snel een zwaar conservatieve ds. voorgaan. Maar ik begrijp dat het bij jullie van links naar rechts beweegt?

En verder durf ik niet eens zaken te benoemen, want dat weet ik de reacties al, die dan komen.
Waar maak je je druk om, het zijn maar bijzaken, daar gaat het toch niet om, de Heere ziet het hart aan...
Maar voor mij is het het geheel, wat ik elders in een CGK gemeente wel aantref.

Zijn er ook goede of fijne dingen aan jouw gemeente waardoor je toch verbinding met elkaar ervaart?


Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor benefietdiner » 06 nov 2018 21:43

Chaya schreef:Ik merk ook aan mijn kinderen dat ze bepaalde zaken geen principiële meer vinden, dat is de jongere generatie.

je zit in de verkeerd kerk denk ik.
https://www.youtube.com/watch?v=NJzSEVAFzzE

https://www.youtube.com/watch?v=NO6rziox4Q8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor MoesTuin » 07 nov 2018 08:16

hans0166 schreef:het is slechts vallen over ene woordje, maar wat jij van die regel in de NGB maakt is niet juist :)
het is óf algemeen ..óf katholiek.

"Opdat zij allen Één zijn"
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten