Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Kvinna » 10 jun 2013 08:27

Driekwart van wat je zegt snap ik niet. Het gaat niet om de zuil. Het is toch logisch dat reformatorische mensen wel eens willen overleggen en discussiëren met mensen die hetzelfde vertrekpunt hebben? Niet om elkaar te bevestigen, maar om te leren en andere meningen te horen.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Speedy » 10 jun 2013 09:03

Dit forum is langzamerhand geworden tot een verzamelbak van figuren die hun psychotische frustraties inzake 'zwarte pakken' en zogenaamde karikaturen van refokerken moeten uiten.

Eerdere jaren was er ondanks de grote verschillen nog een mogelijkheid te discussiëren waar nog enig respect te vinden was.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2013 09:22

Nee Kvinna, ik vrees dat je dus niet het antwoord krijgt waar je op hoopt.
Het is zoals Speedy zegt.
In sommige topics ben je bladzijden lang alleen als "refo".
De lust vergaat je inderdaad soms, om nog te reageren.
Alsof je (goed gezegd trouwens) als een vegetariër in een slagerij staat.
Gisteravond beluisterde ik een preek, uit 1973, dominee is dat jaar gestorven.
Ik dacht nog: als ik hem eens zou uittypen en hier plaatsen, wie zou het nog kunnen "verstaan"?
Zou er nog eentje zijn bij wie de tranen zouden vloeien, vanwege de ontdekkende prediking?
Of komen er direct de zure en vijandige reacties, dat het zo allemaal echt niet hoeft?
Men noemt zich wel refo, maar men is het niet!
Want dan ga je niet zo met modder smijten en badinerende opmerkingen maken over predikanten, kerkgenootschappen of anderen hier op dit forum.
Je hoeft jezelf geen refo te noemen, als het goed is haalt men dat uit je postings!
Van mij mag er scherper gemodereerd worden.
Nu wordt het vaak pas weggehaald als ik op de modknop druk, want ik kan het niet lezen als er zo over een ambtsdrager gesproken wordt.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor hubert » 10 jun 2013 16:17

Zou het de liefde voor de naaste niet kunnen zijn die reformatorische christenen willen afhelpen van de schellen op de ogen. In het belang van het koninkrijk van God dat op handen is?

Atro

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Atro » 10 jun 2013 16:37

hubert schreef:Zou het de liefde voor de naaste niet kunnen zijn die reformatorische christenen willen afhelpen van de schellen op de ogen. In het belang van het koninkrijk van God dat op handen is?


Leuke invalshoek om de topic-vraag te beantwoorden. Ben het er alleen niet mee eens.
Want waarom zou diegene die probeert te helpen zelf geen oogschellen hebben?

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor hubert » 11 jun 2013 09:41

Dat zal zeker zo zijn en daar ben ik mij wel bewust van. Het gaat erom of je dat durft in te zien en er in positieve zin wat mee te doen cq te verbeteren. Over mijn eigen schellen is inmiddels genoeg geschreven en soms trek ik mij er wat van aan.
Ik heb wel het idee dat de schellen in refokring wel erg vast op de ogen blijven zitten. Een van de hoofdschellen is m.i. het feit dat er te letterlijk bijbel wordt gelezen en dat bijbelteksten zo gemakkelijk worden ingezet om anderen te veroordelen en te bestrijden. Vaak lukraak. Men wil eenvoudig niet geloven dat veel teksten cultuurgebonden en niet tijdloos zijn. M.a.w. in elke tijd moeten ze opnieuw tegen het licht worden gehouden, willen ze relevantie houden. Voorbeeld: als slavernij niet meer relevant is in onze tijd waarom zou dat dan ook niet gelden voor homoseksualiteit?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Pcrtje » 11 jun 2013 16:01

schelpje3 schreef:Men noemt zich wel refo, maar men is het niet!
Want dan ga je niet zo met modder smijten en badinerende opmerkingen maken over predikanten, kerkgenootschappen of anderen hier op dit forum.
Of we het nou willen of niet, ik denk dat jouw tweede zin toch wel een beetje de definitie van 'refo' is geworden. Refo's zijn daar tegenwoordig vele malen beter in dan niet-refo's.

schelpje3 schreef:Van mij mag er scherper gemodereerd worden. Nu wordt het vaak pas weggehaald als ik op de modknop druk, want ik kan het niet lezen als er zo over een ambtsdrager gesproken wordt.
Scherper gemodereerd op wat voor een manier? Want volgens mij worden de regels op de fora niet zoveel geschonden...
"Een libelle zweeft over het water..."

Atro

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Atro » 12 jun 2013 15:36

hubert schreef:Dat zal zeker zo zijn en daar ben ik mij wel bewust van. Het gaat erom of je dat durft in te zien en er in positieve zin wat mee te doen cq te verbeteren. Over mijn eigen schellen is inmiddels genoeg geschreven en soms trek ik mij er wat van aan.
Ik heb wel het idee dat de schellen in refokring wel erg vast op de ogen blijven zitten. Een van de hoofdschellen is m.i. het feit dat er te letterlijk bijbel wordt gelezen en dat bijbelteksten zo gemakkelijk worden ingezet om anderen te veroordelen en te bestrijden. Vaak lukraak. Men wil eenvoudig niet geloven dat veel teksten cultuurgebonden en niet tijdloos zijn. M.a.w. in elke tijd moeten ze opnieuw tegen het licht worden gehouden, willen ze relevantie houden. Voorbeeld: als slavernij niet meer relevant is in onze tijd waarom zou dat dan ook niet gelden voor homoseksualiteit?


Ach tsja! Kan me nu niet erg in jouw reactie vinden.
Christenen die niet tot de refokring behoren doen m.i. juist hetgeen jij beschrijft.
Dit deel van de Bijbel nemen we wel en de andere niet.
Hetzelf aannemen en jezelf bekeren en jezelf laten geloven komt dan erg sterk naar voren.
Daarnaast dat je geen zondekennis moet hebben. En met de drie stukken hebben ze ook al niet zoveel.
Tjsa .. en dan worden de refo's ook nog gecomplimenteerd met het "letterlijk" lezen van de Bijbel. Dank u!
Is maar goed ook ... als je het niet meer als onfeilbare Bron en als de Waarheid gaat bestempelen, dan zit je aardig te dwalen. En als je Gods Woord met de tijd mee zou reageren, dan kom je m.i. bedrogen uit. Niet dat je het niet in de praktijk moet toepassen .. dat is weer wat anders!

Daarnaast is de kwestie van slavernij nog heel actueel. Voor een ieder heel persoonlijk. Owhneejj natuurlijk ... sorry refo's zijn ook erg sterk in het vergeestelijken van teksten toch!? Nou ik zeg één ding .. als Gods Woord niet mag gelden voor het geestelijke leven, wat heb je er dan aan? Juist daarvoor is de Bijbel zo belangrijk. Ja en dan letterlijk! En niet eerst even interpreteren met eigen inzichten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2013 16:11

Pcrtje schreef: Scherper gemodereerd op wat voor een manier? Want volgens mij worden de regels op de fora niet zoveel geschonden...

Kijk maar eens in het homotopic. Daar mag van alles geroepen worden over kerken, predikanten, gemeenteleden. En ook in andere topics op het open forum mag m.i. teveel blijven staan.
Ik heb wel eens op de modknop gedrukt, maar kreeg dan als antwoord van de mods dat het een open forum betreft waarin iemand een mening mag hebben.
Daar ben ik het niet mee eens eigenlijk, want dit is wel een christelijk forum! En iemand die hier langs komt lezen, kan zich dan afvragen: mag dat allemaal gezegd worden en denken die christenen daar zo over?
Want aan de nickname is niet te zien of iemand wel of niet christelijk is.
Dus verwarrend voor meelezende passanten lijkt mij.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Pcrtje » 12 jun 2013 16:28

schelpje3 schreef:Dit is wel een christelijk forum! En iemand die hier langs komt lezen, kan zich dan afvragen: mag dat allemaal gezegd worden en denken die christenen daar zo over?
Bedoel je nu de manier waarop gesproken wordt over zaken of de meningen die daar worden gedeeld? Je haalt als voorbeeld het homo-topic aan. Ik heb daar niet aan meegedaan dus ik weet niet wat daar staat, maar als de toon daar niet goed was dan is dat inderdaad iets voor de moderators. Als je bedoelt dat daar bepaalde meningen, volgens jou, niet uitgedragen mogen worden dan sta ik toch echt achter het commentaar van de moderators.

schelpje3 schreef:Want aan de nickname is niet te zien of iemand wel of niet christelijk is.
Dus verwarrend voor meelezende passanten lijkt mij.
Enerzijds heb je gelijk, anderzijds misschien ook weer niet. Ik sta, júist omdat ik christen ben, achter het homohuwelijk - om even het voorbeeld weer te gebruiken. Het lijkt me een beetje ongepast om daarop te gaan 'afreageren'. Christenen kunnen ook best een niet-hoofdstroming-mening hebben...
"Een libelle zweeft over het water..."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2013 16:45

Het gaat nu even niet om voor of tegen. Mijn mening was ietsje gematigd. Ik ben tegen het homohuwelijk, maar niet tegen de homo als mens.
Maar de wijze waarop sommige hun grieven uiten :-& DAAR gaat het om.
Natuurlijk weten we allemaal dat er inmiddels meer geen bezwaar tegen het homohuwelijk hebben. Daar is over te discussiëren maar dat kan toch wel met respect voor ambtsdragers?
Zoals je sommige forummers leest, is het in alle rechtse kerken kommer en kwel voor de homo's, worden ze weggetreiterd, weggekeken, en nog erger.
En dat is niet waar. Natuurlijk zal het hier en daar gebeuren en natuurlijk zijn sommige zeer gekwetst en beledigd door de wijze waarop ze door een bepaalde kerkganger worden bejegend.
Maar om dat nu continue zo grof op een forum te gooien!
Op een forum voor bijenliefhebbers praten wij toch ook niet over rotbeesten die steken? :wink:

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 jun 2013 20:30

Schelpje, het zijn wel echte ervaringen van echte mensen die je in die topics leest. Dan kan je wel zeggen dat het incidenten zijn, maar ik ken minstens 15 mensen met een vergelijkbaar verhaal.
Ik geloof best dat er mensen zijn die het anders ervaren, maar ik vind dat je o.a. mij nu tekort doet door onze ervaringen te bagatelliseren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor schelpje3 » 12 jun 2013 21:52

Tante Pollewop schreef:Schelpje, het zijn wel echte ervaringen van echte mensen die je in die topics leest. Dan kan je wel zeggen dat het incidenten zijn, maar ik ken minstens 15 mensen met een vergelijkbaar verhaal.
Ik geloof best dat er mensen zijn die het anders ervaren, maar ik vind dat je o.a. mij nu tekort doet door onze ervaringen te bagatelliseren.

Nogmaals, het gaat om de wijze HOE.
Ik bagatelliseer dus niets, maar als het op de wijze gaat waarop sommige dit uiten, wekt dat grote weerzin en ongeloof op. Dat lijkt op schoppen om het schoppen.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor hubert » 14 jun 2013 09:22

Ik ben niet zo voor censuur. We zijn toch volwassen? En of iemand christen is of niet vind ik ook niet belangrijk. Mijn beste en leukste vrienden zijn atheïstisch en kunnen dat heel goed verwoorden. Ze hebben vaak nog gelijk ook. Toch zou ik mijn geloof niet graag missen en ook de reformatorische visie niet, al zitten ze er vaak naast.
Als je oprecht christen bent kun je bijna in elke kerk wel wat van je gading vinden. Mij kan het niet licht genoeg zijn (soms)!
Als je ervan uitgaat dat niemand de waarheid in pacht heeft en dat we allen deel uitmaken van het ene lichaam is dat prima. Maar als de een zich orthodoxer wil voordoen dan de ander is de liefde vaak ver te zoeken en krijg je al die kerkjes.
Dat levert dan weer een funest beeld op naar buiten. Nu weer met die mazelen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waar zijn de reformatorische deelnemers aan dit forum?

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2013 10:38

Het gaat niet over censuur, maar dan moet je het forum sluiten voor de buitenwereld. Een voorbijganger kan niet zien wat een mening is van een christen.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten