Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2016 08:26

JohannesHermanus schreef:M.a.w. het is de wereld in het klein hier. Kunt u mij een niet Bijbelse leer aanduiden die dan wel verboden zou worden?

Islam, zoals kinpruik al zegt,
er is een holle aarde topic geweest.
gematria wordt afgeserveerd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Neliz
Verkenner
Verkenner
Berichten: 44
Lid geworden op: 08 aug 2015 10:40

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Neliz » 23 feb 2016 12:36

Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

ik zal een eerlijk antwoord geven. Ik denk dat Refoweb aan de wereld niet zo veel uitdraagt. De wereld is best groot en Refoweb is geschreven in het Nederlands. Niet zo veel mensen in de wereld kunnen dat lezen. En een belachelijk klein percentage van de wereld heeft interesse in wat er hier gebeurt.
Ik denk niet dat veel mensen wakker zullen liggen van wat hier besproken wordt en hoe dat gebeurt en waarom...

Dat neemt niet weg dat er best een bond gezelschap bezig is op dit forum... Van zeer orthodox tot vrijzinnig en met een gezonde hoeveelheid niet-christenen in de marge.

Misschien, ter betere beantwoording van de originele vraag, zal ik hem maar zó interpreteren: wat draagt Refoweb uit naar mij?
Als ex-refo en ex-christen is Refoweb een fascinatie voor mij... Het is tegelijk erg herkenbaar en ver-van-mijn-bed. Het is voor mij deel van de zoektocht naar mijzelf: wat voor milieu kom ik uit en hoe heeft dit mij gevormd? Want nu ik niet langer de beleving uit de eerste persoon heb, kan ik vanuit een andere positie reflecteren op deze subcultuur en benoemen wat nog steeds in mij aanwezig is en wat niet.
Om dezelfde reden lees ik graag het weblog Dogmavrij.

Het eerste wat mij opvalt aan het forum is de sterke neiging om het met elkaar oneens te zijn. Niet per se tussen de orthodoxen enerzijds en de heterodoxen of niet-christenen anderzijds, maar voornamelijk de orthodoxen onderling. Op fora van artiesten en muziekanten kom ik zelden zo'n gespannen sfeer tegen als op Refoweb. Het is vaak op eieren lopen, en het gaat nooit goed. Anders dan je zou mogen verwachten van een christelijk forum, meen ik dat oordelen zo snel en licht geveld worden.

Ten tweede geven topics in de niet-theologische sectie aardig weer hoe de refowereld eruit iet en waar men zich mee bezig houdt. Hoe vrije tijd besteed wordt, en hoe muziek wordt beleefd. De besteding van uw tijd is doorgaans niet mijn ding: een psalmzingavond trekt mij niet, en 'verantwoorde' boeken lees ik eigenlijk nooit. Maar ik vind dit deel van het forum het vriendelijkst en het eerlijkst. Het gaat hier alleen fout als een topic ontaard in wat mag en wat niet mag, en de Bijbel er aan de haren bijgesleept wordt om iedereen en niemand (maar vooral jezelf) te overtuigen...

Een derde zaak is de bespreking van maatschappelijke issues. Hier lopen de spanningen vaak hoog op tussen de orthodoxen en de niet-gelovigen. En ik moet eerlijk zeggen dat ik de niet-gelovigen hier feitelijker en beheerster vind dan de orthodoxen die erg dogmatisch en ook erg snijdend kunnen zijn. Lees voor een voorbeeld hierbij mijn reactie over 'christenvervolging in Nederland'

Al met al betwijfel ik of dit forum 'aantrekkelijkheid' uitdraagt voor het christelijk geloof. Voor mij is het voornamelijk een spiegel van mijn verleden en een bevestiging voor mijzelf dat ik er niet meer toe behoor en dat ook niet meer wil...

Gebruikersavatar
JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein
Berichten: 793
Lid geworden op: 07 feb 2016 11:44
Locatie: Op de bank

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 feb 2016 20:31

Voornamelijk heel veel niet reformatorisch gedachtengoed.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 10:18

JohannesHermanus schreef:Voornamelijk heel veel niet reformatorisch gedachtengoed.

Ik denk dat dat wel meevalt.
Ook een leek halt de atheisten er wel uit....

Overigens hoop ik dat Refoweb een christelijk geluid laat horen, en dat is breder dan reformatorisch...
Soms staat het zelfs diametraal tegenover elkaar (denk aan een aantal roeptoeters die hier bij tijd en wijle langswaaien...)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor lekkerbek » 02 mar 2016 19:53

Neliz, ik ben het met je eens over hoe het hier op het forum gaat! Als refo zijnde vind ik het echt erg hoe het hier gaat en wat we naar de buitenwereld uitstralen! Ik reageer dan ook weinig.
Maar ondanks het haat en nijd in de refowereld ben ik blij dat ik een refo ben. Niet omdat ik trots ben op onze uitstraling. Maar om de toekomst wat voor een Christen is weggelegd. Niet omdat ze niet zondig zijn, dat weet jij net zoals ik......maar omdat er voor hun zonden betaald is. Wat gun ik je dat, zo'n toekomst!

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor meribel » 02 mar 2016 20:05

*Off topic*

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 07:24

lekkerbek schreef:Neliz, ik ben het met je eens over hoe het hier op het forum gaat! Als refo zijnde vind ik het echt erg hoe het hier gaat en wat we naar de buitenwereld uitstralen! Ik reageer dan ook weinig.
Maar ondanks het haat en nijd in de refowereld ben ik blij dat ik een refo ben. Niet omdat ik trots ben op onze uitstraling. Maar om de toekomst wat voor een Christen is weggelegd. Niet omdat ze niet zondig zijn, dat weet jij net zoals ik......maar omdat er voor hun zonden betaald is. Wat gun ik je dat, zo'n toekomst!

Besef wel dat die toekomst ook is weggelegd voor mensen van buiten de refo-zuil.
Als dat besef ontbreekt dreigt de refo-zuil een erg hard bolwerk te (kunnen) worden...
En dat straalt dan weer af op het forum!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor lekkerbek » 03 mar 2016 08:07

Ik schreef niet dat deze toekomst voor refo's is weggelegd, maar voor Christenen! Voor hen die in Christus ingelijfd zijn. Dat is wat ik geloof! Refo's kunnen met al hun regels en wetjes hier ook buiten vallen, als het geloven een verstandelijk beredeneren blijft.
Maar goed, hier zijn voldoende andere topics over, het was niet mijn bedoeling om hier over te discussieren.
Het ging om wat wij hier uitstralen. En als refo zijnde zit ik regelmatig met kromme tenen refoweb te lezen. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ook ik wel eens cynisch uit de hoek ben gekomen, ik hoef dus niet naar een ander te wijzen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 08:10

lekkerbek schreef:Ik schreef niet dat deze toekomst voor refo's is weggelegd, maar voor Christenen! Voor hen die in Christus ingelijfd zijn. Dat is wat ik geloof! Refo's kunnen met al hun regels en wetjes hier ook buiten vallen, als het geloven een verstandelijk beredeneren blijft.
Maar goed, hier zijn voldoende andere topics over, het was niet mijn bedoeling om hier over te discussieren.
Het ging om wat wij hier uitstralen. En als refo zijnde zit ik regelmatig met kromme tenen refoweb te lezen. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ook ik wel eens cynisch uit de hoek ben gekomen, ik hoef dus niet naar een ander te wijzen.

Ik doelde niet op jou persoonlijk, sorry als je het zo hebt opgevat, had niet gemoeten...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor MoesTuin » 03 mar 2016 11:14

En als je het kleiner maakt
....Wat draag ik en jij zelf uit naar de wereld?
Maar inderdaad, wat draagt Refoweb uit naar de wereld is misschien in die zin heel belangrijk, vanwege mensen die niet geloven en nieuwsgierig even komen meelezen en vervolgens tot de conclussie komen dat.................. :-k

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2016 11:16

MoesTuin schreef:En als je het kleiner maakt
....Wat draag ik en jij zelf uit naar de wereld?
Maar inderdaad, wat draagt Refoweb uit naar de wereld is misschien in die zin heel belangrijk, vanwege mensen die niet geloven en nieuwsgierig even komen meelezen en vervolgens tot de conclussie komen dat.................. :-k

Of juist groter maken: wat draagt de reformatorische zuil als geheel uit naar de wereld...?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2016 11:29

Wat draag je uit als je als christen een grap maakt over de hemel en de hemelpoort. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor Speedy » 03 mar 2016 11:29

MoesTuin schreef:En als je het kleiner maakt
....Wat draag ik en jij zelf uit naar de wereld?
Maar inderdaad, wat draagt Refoweb uit naar de wereld is misschien in die zin heel belangrijk, vanwege mensen die niet geloven en nieuwsgierig even komen meelezen en vervolgens tot de conclussie komen dat.................. :-k


Als je dit zo schrijft inclusief plaatje, dan kan ik dit niet rijmen met jouw reactie die je in het andere topic geeft ..
viewtopic.php?p=2038441#p2038441
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor MoesTuin » 03 mar 2016 11:33

Dan zou ik het nog eens goed lezen, want dat is het uhm nou juist! :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wat draagt Refoweb uit naar de wereld?

Berichtdoor lekkerbek » 03 mar 2016 12:00

Oke StilAwake, had het idd zo opgevat, ik lees weleens te snel :wink:


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten