hieke schreef:Want al dat gedoe en geoordeel, dat heeft namelijk helemaal NIETS met christendom of christen zijn te maken.
In een ideale wereld zou je gelijk hebben, maar ik denk (of vrees) dat het juist diegenen zijn die het hardst opgaan in de oorbellen/hoeden/kerstbomen/popmuziek/voetbal-discussies, die zichzelf het overtuigdst WEL als christen zullen identificeren.
Ik vind je antwoord in dat opzicht trouwens bijzonder frappant: mensen die tot één bepaalde groep behoren, zullen wanneer die groep in opspraak komt al heel gauw het onderscheid benadrukken tussen de 'zuivere' leden van de groep, waaronder zichzelf, en zij die de boel verzieken/het nest bevuilen. Vaak wordt er dan gezegd dat dat niet de échte, ware groepsleden zijn.
Ander voorbeeldje ter illustratie: in een discussie over homoseksualiteit zal door tegenstanders al gauw gewezen worden op de excessen van halfblote dansers op gay pride events, en dan zal er altijd wel één of andere keurig in het pak zittende homo zijn vingertje opheffen om erop te wijzen dat dat een minderheid is die het beeld vertekent, en dat er veel doodbrave, doodgewone homo's zijn die je aan hun uiterlijk nooit als dusdanig zou herkennen. Meteen die tweedeling maken: ZIJ zijn de slechte voorbeelden, IK het goeie. Maar zo werkt het natuurlijk niet: onder de homoseksuele gemeenschap vind je flamboyante, verwijfde figuren en brave, straight-acting huisvaders, en alle gradaties daartussen. Geen van die tegenpolen kan claimen dat ZIJ representatief zijn en de anderen niet: ze maken allebei deel uit van die groep, hoe graag ze de groep ook zouden willen kunnen claimen voor zichzelf, zonder die vervelende anderen erbij.
Idem voor de christenen: hoewel jij mag vinden dat "dat gedoe en geoordeel [...] helemaal NIETS met christendom of christen zijn te maken" heeft, kunnen de "gedoe-en-geoordeel"-christenen dat evenzeer beweren over mensen met jouw ingesteldheid en levenswandel. Feit is dat de vlag van het christendom héél die lading dekt... van de meest vrije interpretatie tot de meest wettische excessen.
En dat ik wanneer ik als buitenstaander aan "christenen" denk, dat dus ook associeer met het hele spectrum: van de wereldse katholiek die hooguit nog met Kerstmis of een doop of begrafenis een voet zet in de kerk, tot de meest vrome in het zwart geklede, hoeddragende gereformeerde christen die op zondag niet uit de kerk weg te slaan is en die met de bijbel in de hand orakelt dat elk paar oorbellen rechtstreeks door Satan gezonden is om ons ten val te brengen.
Of je het nu leuk vindt of niet: met al die mensen zit jij in éénzelfde schuitje, als je jezelf als christen identificeert.