Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reageren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reageren?

Berichtdoor xsidd » 07 dec 2012 12:48

Dag Mensen,

Ik ben heel benieuwd naar wat de leden, en gasten van Refoweb denken als ze hier komen op Refoweb.

Zelf heb ik het zeker in het begin, het als een kluwen vechtende christenen ervaren. Nu ervaar ik het anders. En er lijkt naar mijn idee ook veel meer rust te zijn hier. Meer vriendelijkheid, zachtmoedigheid, openheid en respeckt voor elkaar.

Zijn er misschien mensen die hun mening willen geven hieronder over hoe men Refoweb ervaart?

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Kvinna
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 22 nov 2012 13:08

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Kvinna » 07 dec 2012 12:59

Meer rust etc dan waar?

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Wim2600 » 07 dec 2012 13:44

Ik ervaar toch vooral veel angstig/achterdochtig in het leven staande mensen, die hun eigen én elkaars doen en laten met bijzonder veel argwaan onder de loep nemen en be- en/of veroordelen.

Op geen enkele andere site kan ik me voorstellen dat mensen zich in alle ernst met z'n allen buigen over kwesties als "mag ik oorbellen dragen", of "mag een kind zijn vader in onderbroek door het huis zien lopen", of "mag ik naar een voetbalwedstrijd kijken"...

Op geen enkele andere site kan ik me voorstellen dat mensen in alle ernst op dat soort vragen een uitgebreid antwoord weten te formuleren, waarna ze met elkaar in de clinch gaan over de punten en komma's van dat antwoord en de reacties erop.

Met andere woorden: een bezoek aan Refoweb is voor mij vaak verrassend, regelmatig verbijsterend en tenenkrullend, maar altijd fascinerend. Het sterkt me, telkens weer, in mijn overtuiging dat ik heel blij en opgelucht mag zijn dat ik niet als christen door het leven hoef te gaan.

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor hieke » 07 dec 2012 13:50

Het ligt er aan op welke delen je kijkt vind ik.

Soms ervaar ik het als gewoon gezellig huisvrouwen-geleuter, net als op het schoolplein. Gaat nergens over, maar is wel leuk.
Op andere delen herken ik wat Wim zegt. Maar gelukkig herken ik zijn laatste regel niet. Want al dat gedoe en geoordeel, dat heeft namelijk helemaal NIETS met christendom of christen zijn te maken.

Als ik die dingen lees, dan ben ik juist heel blij en dankbaar dat ik christen ben, en weet waar het werkelijk om draait in het leven. :wink:

Lock&Stock

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Lock&Stock » 07 dec 2012 13:53

Wim2600 schreef:Met andere woorden: een bezoek aan Refoweb is voor mij vaak verrassend, regelmatig verbijsterend en tenenkrullend, maar altijd fascinerend.


Ja dit kan ik voor mij persoonlijk ook totaal onderschrijven!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor schaapje » 07 dec 2012 14:00

Wim2600 schreef:Ik ervaar toch vooral veel angstig/achterdochtig in het leven staande mensen, die hun eigen én elkaars doen en laten met bijzonder veel argwaan onder de loep nemen en be- en/of veroordelen.

Op geen enkele andere site kan ik me voorstellen dat mensen zich in alle ernst met z'n allen buigen over kwesties als "mag ik oorbellen dragen", of "mag een kind zijn vader in onderbroek door het huis zien lopen", of "mag ik naar een voetbalwedstrijd kijken"...

Op geen enkele andere site kan ik me voorstellen dat mensen in alle ernst op dat soort vragen een uitgebreid antwoord weten te formuleren, waarna ze met elkaar in de clinch gaan over de punten en komma's van dat antwoord en de reacties erop.

Met andere woorden: een bezoek aan Refoweb is voor mij vaak verrassend, regelmatig verbijsterend en tenenkrullend, maar altijd fascinerend. Het sterkt me, telkens weer, in mijn overtuiging dat ik heel blij en opgelucht mag zijn dat ik niet als christen door het leven hoef te gaan.


Dus eigenlijk zoek jij nog steeds een bevestiging in wat je hier ooit hebt ervaren van een mens, alleen het zeer negatieve. En waarvan je weet dat het niet klopt.

Dit schreef je o.a.

Wat mij telkens weer aantrekt naar deze site, is eigenlijk vooral nieuwsgierigheid. Ik ben christelijk opgevoed, maar rond m'n 17de ben ik gestopt met naar de kerk gaan, en met de jeugdwerking die in de marge van de kerk werd georganiseerd (en waarin in voordien wel actief was). De reden: ik had het steeds moeilijker met "geloven", en ook wel met het nogal elitaire "wij-versus-zij"-denken dat in de jeugdwerking heerste. Ik huiver nog steeds als ik eraan terugdenk hoe één van de leidsters tijdens zo'n jeugdactiviteit voorging in gebed met de letterlijke woorden "dankuwel God, dat wij zoveel beter zijn dan de anderen". Die mentaliteit heeft me weggejaagd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Berichten: 464
Lid geworden op: 31 okt 2012 13:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Wim2600 » 07 dec 2012 14:20

hieke schreef:Want al dat gedoe en geoordeel, dat heeft namelijk helemaal NIETS met christendom of christen zijn te maken.


In een ideale wereld zou je gelijk hebben, maar ik denk (of vrees) dat het juist diegenen zijn die het hardst opgaan in de oorbellen/hoeden/kerstbomen/popmuziek/voetbal-discussies, die zichzelf het overtuigdst WEL als christen zullen identificeren.

Ik vind je antwoord in dat opzicht trouwens bijzonder frappant: mensen die tot één bepaalde groep behoren, zullen wanneer die groep in opspraak komt al heel gauw het onderscheid benadrukken tussen de 'zuivere' leden van de groep, waaronder zichzelf, en zij die de boel verzieken/het nest bevuilen. Vaak wordt er dan gezegd dat dat niet de échte, ware groepsleden zijn.

Ander voorbeeldje ter illustratie: in een discussie over homoseksualiteit zal door tegenstanders al gauw gewezen worden op de excessen van halfblote dansers op gay pride events, en dan zal er altijd wel één of andere keurig in het pak zittende homo zijn vingertje opheffen om erop te wijzen dat dat een minderheid is die het beeld vertekent, en dat er veel doodbrave, doodgewone homo's zijn die je aan hun uiterlijk nooit als dusdanig zou herkennen. Meteen die tweedeling maken: ZIJ zijn de slechte voorbeelden, IK het goeie. Maar zo werkt het natuurlijk niet: onder de homoseksuele gemeenschap vind je flamboyante, verwijfde figuren en brave, straight-acting huisvaders, en alle gradaties daartussen. Geen van die tegenpolen kan claimen dat ZIJ representatief zijn en de anderen niet: ze maken allebei deel uit van die groep, hoe graag ze de groep ook zouden willen kunnen claimen voor zichzelf, zonder die vervelende anderen erbij.

Idem voor de christenen: hoewel jij mag vinden dat "dat gedoe en geoordeel [...] helemaal NIETS met christendom of christen zijn te maken" heeft, kunnen de "gedoe-en-geoordeel"-christenen dat evenzeer beweren over mensen met jouw ingesteldheid en levenswandel. Feit is dat de vlag van het christendom héél die lading dekt... van de meest vrije interpretatie tot de meest wettische excessen.

En dat ik wanneer ik als buitenstaander aan "christenen" denk, dat dus ook associeer met het hele spectrum: van de wereldse katholiek die hooguit nog met Kerstmis of een doop of begrafenis een voet zet in de kerk, tot de meest vrome in het zwart geklede, hoeddragende gereformeerde christen die op zondag niet uit de kerk weg te slaan is en die met de bijbel in de hand orakelt dat elk paar oorbellen rechtstreeks door Satan gezonden is om ons ten val te brengen.
Of je het nu leuk vindt of niet: met al die mensen zit jij in éénzelfde schuitje, als je jezelf als christen identificeert.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 07 dec 2012 15:09

Mijn verlangen is in mijn hart, dat er hier op Refoweb vrede zal zijn.

Mijn verlangen is in mijn hart, dat er ook al zijn er heel verschillende meningen er toch volkomen respeckt zal zijn naar elkaar toe.

Mijn verlangen in mijn hart is, dat als er mensen zijn die komen kijken hier, en die God niet kennen, ze iets zullen ervaren van hoe Christenen met elkaar om behoren te gaan.

Dat er vrede, liefde, zachtmoedigheid, eerlijkheid, openheid, oprechtheid, en hartelijke vurige liefde zal worden gezien hier op Refoweb naar elkaar toe.

Dat zij de Jezus Christus nog niet kennen, iets zullen zien van wat de Heere Jezus heeft bedoeld en heeft uitgedragen.

Ik maak fouten, en dat is ook gebleken hier de afgelopen tijd hier op Refoweb.

Maar het verlangen in mijn hart is hetzelfde gebleven, en blijft hetzelfde.

Hartelijke groet,

hieke
Mineur
Mineur
Berichten: 149
Lid geworden op: 11 mar 2011 15:58

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor hieke » 07 dec 2012 21:39

Ja Wim, en dus?? Denk je dat het voor mij belangrijk is hoe mensen die mij helemaal niet kennen over mij denken? Of denk je dat het mij iets uitmaakt dat ik bij die groep gerekend wordt? Ik zal straks verantwoording moeten afleggen over mezelf en mijn leven. Reformatorische mensen zullen dat ook moeten doen. Iedereen zal dat moeten. Mensen zien de buitenkant, God ziet het hart. Daar is alles mee gezegd.

De groep van de lange broeken en de oorbellen is misschien maar 1procent van alle christenen ter wereld. Mensen die dus op die gronden de hele groep in een bepaalde hoek wegzetten, kan ik echt niet serieus nemen.

Ik vind het altijd wel opvallend hoe mensen die zeggen de groep te hebben verlaten, er toch maar omheen blijven cirkelen. Bijzonder ook. Iets waarvan je zegt blij te zijn er niet meer bij te horen, zoek je toch ook niet meer op? Vaak zit daar toch een stukje frustratie. Of een stuk bevestiging nodig hebben dat je toch echt wel de goede keuze hebt gemaakt, onzekerheid dus. Maar misschien ook niet, en heb je gewoon niets beters te doen :wink:

ellentje1971
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 04 jul 2012 06:30
Contacteer:

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor ellentje1971 » 10 dec 2012 07:35

hieke schreef:Het ligt er aan op welke delen je kijkt vind ik.

Soms ervaar ik het als gewoon gezellig huisvrouwen-geleuter, net als op het schoolplein. Gaat nergens over, maar is wel leuk.
Op andere delen herken ik wat Wim zegt. Maar gelukkig herken ik zijn laatste regel niet. Want al dat gedoe en geoordeel, dat heeft namelijk helemaal NIETS met christendom of christen zijn te maken.

Als ik die dingen lees, dan ben ik juist heel blij en dankbaar dat ik christen ben, en weet waar het werkelijk om draait in het leven. :wink:


Je laatste zin is een absolute statement Hieke! Bedankt! :-)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 dec 2012 14:14

Het aardige is om broeders en zusters te ontmoeten in Christus die in de reformatie staan;alleen van hun kant zijn ze wat bang om echt in discussie te gaan gelukkig niet allemaal.Voorts jammer de verstoringen van mensen die niets te zoeken hebben en God en het Christelijk geloofsgoed ontkennen en belachelijk maken.Daar zou de moderatie wat aan moeten doen.Voor de rest is er met dit forum niets mis. :-oo :-oo :-oo :-oo
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor schelpje3 » 11 dec 2012 14:16

Lichtzwaard schreef:Voor de rest is er met dit forum niets mis. :-oo :-oo :-oo :-oo

Wellicht nog een grotere keuze in smileys erbij? :mrgreen:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor elbert » 12 dec 2012 14:46

Lichtzwaard schreef:alleen van hun kant zijn ze wat bang om echt in discussie te gaan gelukkig niet allemaal.
:?: :?: :shock: :shock: :shock: :^o :^o :^o :^o ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lock&Stock

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Lock&Stock » 12 dec 2012 14:48

Lichtzwaard schreef:alleen van hun kant zijn ze wat bang om echt in discussie te gaan gelukkig niet allemaal.


elbert schreef::?: :?: :shock: :shock: :shock: :^o :^o :^o :^o ](*,) ](*,) ](*,) ](*,)


De ironie doet pijn..... ;)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 15 dec 2012 14:53

Hoi allemaal,

Als we reageren hier op elkaar, uit wat voor beweegredenen doen we dat dan? En wat zijn de drijf veren in het hart?

Is daar in het hart boosheid dat in uiting komt naar de ander in woorden?
Is daar liefde in het hart dat naar uiting komt naar de ander in woorden?


Hartelijke groet


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten