Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reageren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Optimatus » 16 dec 2012 23:46

Ik ben een van de meer oudgedienden hier op dit forum en ik heb diverse forumleden mogen ontmoeten. Vanaf het begin was het een ieder duidelijk dat ik niet tot de "doelgroep" van Refoweb behoor, maar daar is nooit een punt van gemaakt, sterker nog, met diverse Refowebbers heb ik leuke vriendschappen opgebouwd. Verschillen in geloof worden niet als strijdpunt, maar als gespreksonderwerp aangeroerd, hetgeen altijd zinvolle en open gesprekken heeft opgeleverd.

Ondanks mijn meer oecumenische-protestantse achtergrond (met voorliefde voor bepaalde vormen van liturgie) heb ik twee "Refowebhuwelijken" mogen begeleiden op het orgel (beide Hersteld Hervormde huwelijksdiensten).

En ondanks mijn soms wat onnavolgbare karakter is de liefste vrouw van Refoweb met mij getrouwd :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor boer » 17 dec 2012 08:46

xsidd schreef:Hoi allemaal,

Als we reageren hier op elkaar, uit wat voor beweegredenen doen we dat dan? En wat zijn de drijf veren in het hart?

Is daar in het hart boosheid dat in uiting komt naar de ander in woorden?
Is daar liefde in het hart dat naar uiting komt naar de ander in woorden?


Hartelijke groet


Ik zie graag een stimulering in zelf denken omdat er veel teveel mensen zijn die denken dat doctr ine en religie hen kunnen redden.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 17 dec 2012 18:30

boer schreef:
Ik zie graag een stimulering in zelf denken omdat er veel teveel mensen zijn die denken dat doctrine en religie hen kunnen redden.



Ik ben het van harte met je eens dat er heel veel mensen zijn die naar doctrine en religie handelen in de kerk.

Maar wat bedoel je in stimulering van het zelf denken?

Is het niet de bedoeling dat we Licht van Gods Geest vragen? Want als je dan het Woord leest land het ook in het hart geloof ik.

Zo zie ik dat:)

Groet

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor boer » 18 dec 2012 07:31

hi xsidd,

Ik denk dat religie, dogma's en doctrine tussen God en de mens zijn gaan staan.
Feilbare mensen hebben besloten hoe wij dienen te denken over de Drieeenheid, de doop, de wedergeboorte en ja, eigenlijk is overal inmiddels wel een antwoord op gevonden.
Alleen frappant dat het wel 100 verschillende antwoorden zijn, zelfs predikanten van 1 denominatie spreken elkaar al tegen.
Zo nu ook weer in de boeken ''Wedergeboorte of Schijngeboorte'', of ''Afwachten of verwachten''.
De mens die een van deze ''beelden aanbidt'' denkt verder niet gennoeg na, en vertrouwt te veel op wat mensen leren.
Hij zegt ''ik ben rijk en verrijkt en heb aan niets gebrek'', ipv dat hij ijverig is en zich bekere.
Lees in Openb 3 laatste gedeelte wat Jezus Zelf zegt tot de Gemeente, dat waren Zijn laatste woorden die Johannes kreeg.
De geestelijke naaktheid, blindhheid en ogenzalf hier is van toepassing op de velen die geen kennis hebben, en wier ogen gesloten blijven door passieviteit en lijdzaamheid.
Ogenzalf kopen, ijverig zijn en de deur zelf opendoen op Zijn geklop klinkt natuurlijk zo remonstrants als het maar zijn kan, maar het zijn wel ZIJN Woorden...

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 19 dec 2012 13:39

Hoi Boer

Ik weet wel zeker dat de eerste dingen die je benoemd tussen de mensen en God in zijn gaan staan, omdat ze zo gebracht zijn aan de mensen, en ook omdat mensen graag door hun eigen werken en vlees behouden worden.



Kerel,

Mag ik je iets zeggen naar wat ik geloof?

Wat Drieeenheid is?

Dat God de Vader Zich uitgedeeld heeft in God de Zoon en God De Heilige Geest. De Zoon en de Geest zijn beiden voortgekomen uit God de Vader. Ze zijn echter omdat Zij niet geschapen zijn, maar uit God de Vader komen God Zelf. God uit God.


God openbaart Zich door het Woord door de Heilige Geest.
Jezus Christus is het levend geworden Woord.
De Heilige Geest leert de wet van God in het hart van de mens.



Wat houd de Doop in?

De doop is gegeven tot een teken aan hen die een nieuw leven mogen ontvangen in Jezus Christus. Het afleggen van de oude mens, en het aandoen van de nieuwe mens. Het water symboliseert het afwassen van de zonden. Kinderdoop is voortgekomen uit een verbondtheorie van Abraham(werken van het vlees). Ja ook door die ene tekst van de stokbewaarder en zijn gezin. Volwassen doop is voortgekomen uit het feit dat dit gebeurde nadat mensen uit de eerste gemeenten zich lieten dopen.


Johannes de Doper heeft Jezus Christus gedoopt die zonder zonde was. Nergens lees ik voordat Johannes de Doper kwam dat dit ergens is gebeurd in de Bijbel. Toch liet Jezus Christus Zich dopen door hem. De Voorloper van Jezus Christus mocht dat doen, en uit de teksten blijkt wel dat hij zichzelf daar niet toe waardig achtte.


Wedergeboorte vind plaats door Gods Geest zegt Jezus Christus. Schijngeboorte vind plaats door het vlees en lijkt mooi, maar heeft geen wortels aangezien Gods Geest niet werkzaam is in die mens.

Verwachten doe je uit genade in vertrouwen op GOD, als je afhankelijk bent van GOD.
Afwachten is vaak een excuus om zich niet hoeven te bekeren om wat voor reden dan ook.


Het laatste onderschrijf ik.

Niet ons geld, goed, religie, werken, of andere zaken uit het vlees brengen kleding aan op de mens. Maar het geloof in Jezus Christus de Heere, door de kracht van De Heilige Geest, die de inwendige mens van dag tot dag vernieuwd is zaligmakend voor Hem die de Bron is van Alle Leven!

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Pcrtje » 19 dec 2012 13:46

xsidd schreef:Wat Drieeenheid is?

Dat God de Vader Zich uitgedeeld heeft in God de Zoon en God De Heilige Geest. De Zoon en de Geest zijn beiden voortgekomen uit God de Vader. Ze zijn echter omdat Zij niet geschapen zijn, maar uit God de Vader komen God Zelf. God uit God.
Dat is wat boer denk ik al bedoelt. Het voorbeeld van een star dogma: de drieëenheid.
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 19 dec 2012 16:29

@Pcrtje

Ik neem aan dat Boer dat zelf goed kan uitleggen, en ik begrijp wat hij bedoeld te zeggen.

Wat ik zeg is geen star dogma, maar een simpel feit. Ik hang er ook niets aan op zoals Boer dit heeft aangegeven in de contekst van wat hij zei. Je kan het nalezen hierboven:) Ook alle anderen kunnen dat lezen, en goed zien:)

Ik had niet verwacht dat je me zo door dit zo te brengen in m´n rug aan zou vallen met woorden.. Maar goed, het is je vergeven, en ik wens je zegen toe:)

Hartelijke Groet

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor boer » 19 dec 2012 22:43

Vraagt niemand zich wel eens af waarom Jezus zei, dat de Heilige Geest niet eerder kon komen, dan pas vanaf het moment dat Hij Zelf opgevaren was ten hemel?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 20 dec 2012 13:17

@Boer

Daar is een antwoord op geloof ik. Ik ga er niet op in, op dit topic, omdat het anders wel heel ver afwijkt van hoe mensen Refoweb ervaren. En wellicht dat ik zou gaan zitten roeren in een dogma terwijl dat niet hoeft:)

Hartelijke groet,

Hoe ervaart de rest van de mensen(leden) Refoweb?

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Pcrtje » 20 dec 2012 15:18

xsidd schreef:Wat ik zeg is geen star dogma, maar een simpel feit.
Dat is het grote gevaar van zo'n uitspraak. Alle opgestelde dogma's worden gepostuleerd als zijnde 'een feit'. Dus wat dat betreft ben jij nu dogmatisch bezig terwijl je eerst nog een eenvoudige weergave wilde geven van jouw geloof als reactie op boer die stelde dat dogma's juist zo vaak tussen God en mens in kunnen staan.

xsidd schreef:Ik hang er ook niets aan op zoals Boer dit heeft aangegeven in de contekst van wat hij zei. Je kan het nalezen hierboven:) Ook alle anderen kunnen dat lezen, en goed zien:)
Wat bedoel je hiermee?

xsidd schreef:Ik had niet verwacht dat je me zo door dit zo te brengen in m´n rug aan zou vallen met woorden..
Nou zeg, je moet mijn reactie niet gaan verheffen tot 'een aanval'. Ik probeer je gewoon uit te leggen dat je opmerking opvallend is.

xsidd schreef:Maar goed, het is je vergeven,
Ik hoop dat je nog weet dat ik een keer flink naar je ben uitgevallen over dat continuë vergeven van je? Ik vind het ongehoord dat je dat zo doet... (viewtopic.php?p=1873541#p1873541)
"Een libelle zweeft over het water..."

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 20 dec 2012 17:32

@Pcrtje

Alenia 1
Een dogma versperd de weg naar God, maar dit feit versperd niet de weg naar God voor mij. Het is juist fijn om het te mogen weten dat degene die me gered heeft ook God is.


Alinea 2
Ik bedoel hiermee te zeggen, dat je er 1 ding uittrekt en dat in het openbaar uit de contekst haalt waarin het geschreven is, en ik wijs er dan op dat allen die dit lezen goed kunnen zien, dat het gene wat je uit de contekst trekt als zijnde een dogma van mij, niet zo bedoeld is door mij en ook absoluut geen dogma is voor mij althans.

Alinea 3
Je reaktie hoeft niet verheven te worden tot een aanval. Het is een aanval. Als het geen aanval was, waarom vraag je dan niets, en pak je er zomaar iets tussen uit, waaruit je iets stelt naar anderen toe? Als het nu echt de bedoeling van je was geweest om MET mij te praten, had je toch iets gevraagd? Of het zo gezegd dat je ruimte had gelaten voor mij in je woorden? Nee, dat was er niet bij helaas.

Alinea 4
Dat ik je vergeef is omdat ik dat behoor te doen. Als ik het voor me houd(wat veel mensen doen), dan hoopt het zich op.
Aan jou vergeving hiervoor vragen lijkt me niet zinvol aangezien je toch al aanvalt... Nu ja, het is zo , en wat mij betreft is het geweest...

Alinea 5
Ik zal het zinnetje even citeren van mij, wat geen aanval was .Maar was om me te verdedigen tegen het feit dat je ineens in het openbaar zei dat ik je antwoorde PB op een manier die je niet waardevol vond. Je stelde je daarmee ineens op tegen me, en dat had ik niet verwacht.

Bedoel je deze zin?

Wat kan ik zeggen? Vind het niet leuk dat je als revance hier in het openbaar neerzet wat ik je PB heb terug gestuurd.

Dit was en is waarheid. Niet meer en niet minder. Je kan het als aanvallend zien, maar het feit dat ik het niet leuk vind dat je gedaan hebt wat je gedaan hebt is mijn mening...

Waarom ben je hard uitgevallen naar mij???

Vergeven is de enige optie geloof ik. Dat moet ik telkens doen. Als ik het niet doe hoopt boosheid zich op. Vele mensen vergeven niet. Dat is hun keus, maar ik heb wel die instelling nu.

Nu een persoonlijke vraag aan jou. Wat geloof jij dat de oplossing is als iemand je in woorden kwaad doet?

Groet

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Wilsophie » 20 dec 2012 19:08

Vergeven is geen vrijbrief om eerst maar alles uit te braken. Het begrip "vergeven" krijgt dan geen inhoud en geen waarde.
Er staat nergens in de Bijbel de termen. God de Zoon en God de Heilige Geest.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor 1a2b3c » 20 dec 2012 19:28

"Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reageren?"

Met sommige mensen kun je goed van gedachten wisselen als je het niet met elkaar eens bent, terwijl je elkaar dan toch blijft respecteren. Maar vaker wordt het meningsverschil op de persoon afgereageerd. :(

xsidd schreef:.... Maar goed, het is je vergeven....

Je vergeeft ruimhartig, waarmee je tegelijkertijd impliceert dat de ander iets fout heeft gedaan. Die 'fouten' zijn voor jou misschien duidelijk, maar een ander kan daar wel eens heel anders tegenaan kijken. Misschien heb ik iets gemist (ik lees lang niet alles) maar ben je ook zo gul met vergeving vragen?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor xsidd » 20 dec 2012 20:40

Wie heeft er nog meer iets te zeggen over hij of zij refoweb ervaart?

Hartelijke groet

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Wat ervaart men als men op Refoweb komt kijken, of reage

Berichtdoor Wilsophie » 20 dec 2012 20:44

Goed gezegd en uitgelegd 1a2b3c, ik hoop dat je antwoord krijgt op je vraag.

Als je deze man wilt leren kennen dan praat hij tegen mij alsof ik een oude vrouw ben zie hier:
viewtopic.php?f=52&t=26112&p=1875810#p1875810

Eerdere postings van hem naar mij toe waren vreselijk, hij twijfelt of ik een kind van God ben en doet vreemd over mijn getuigenis eerder op zijn vraag wat de Here Jezus voor mij persoonlijk betekent.
Overigens kreeg hij tot mijn verbazing bijval alsof een kind niet tot geloof kan komen, het zou weinig waarde hebben.
Ik vind dat een trieste ervaring op dit refoweb, mensen die zeggen gelovig te zijn kinderevangelisatie blijkbaar een wassen neus vinden.
Dat vond ik nog het ergste van die post.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten