Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2012 12:15

Sommige mensen blijven inderdaad in tradities hangen, zonder echt te weten waarom ze dit nou doen. Dan hebben die echt geen waarde. Maar vergis je niet in de sociale controle die een bepaalde groep heeft!
Mijn oudste zuster is daar heel gevoelig voor. Zij verbood haar kinderen bepaalde dingen, want o wee, als die en die het eens zou zien!

En dat vind ik nou zo jammer, dan houd je dingen in stand, die niet altijd bijbels zijn, zoals je rok aandoen voor bepaalde geloofsgenoten, omdat de traditie zegt dat de vrouw geen broek mag dragen.
Mijn man is helemaal niet opgevoed in die traditie, toch ziet hij er een zeer grote waarde in. Hij is geheel vrijblijvend dingen gaan laten en gaan doen.

Maar dat zou evengoed de druk kunnen zijn van de tradionele kerk, zo zitten wij in elkaar wij willen bij de groep horen, ik bedoel dit niet denigrerend, ik denk dat ik zelf ook zo ben.

Ik merk dat mensen die echt in een refodorpje wonen zich veel traditioneler gedragen dan mensen van diezelfde kerkelijke richting die in een grote stad, dus meer anoniem, wonen.

Ja ze gedragen zich tradioneler door de sociale controle, ik heb wel eens een naar verhaal gehoord, van een tiener die vertelde hoe zijn ouders zich gedroegen op vakantie, moet ik er wel bij zeggen dat hij zich behoorlijk afzette tegen het geloof, maar zo kon hij het wel huichelachtig noemen, wat ik heel kwalijk vind,..... van de ouders dan.

Op zich is er niks mis met tradities denk ik. Of rituelen. Die geven richting en zekerheid.

Maar mijn vraag is dan welke zekerheid?
Denk maar bepaalde rituelen rondom een begrafenis. Maar het moet niet DE boventoon gaan voeren en het allerbelangrijkste of graadmeter worden.

Mee eens, maar dat wordt niet altijd zo gezien, vaak is het wel DE graadmeter.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 12:25

[quote="schaapje"]
Maar dat zou evengoed de druk kunnen zijn van de tradionele kerk, zo zitten wij in elkaar wij willen bij de groep horen, ik bedoel dit niet denigrerend, ik denk dat ik zelf ook zo ben.

[quote]

Nee, mijn man ervaart totaal geen druk, ik zou niet weten van wie, want wij kerken niet in een traditionele gemeente waar van alles "verboden" wordt.
==========================================================
Schaapje schreef: Ja ze gedragen zich tradioneler door de sociale controle, ik heb wel eens een naar verhaal gehoord, van een tiener die vertelde hoe zijn ouders zich gedroegen op vakantie, moet ik er wel bij zeggen dat hij zich behoorlijk afzette tegen het geloof, maar zo kon hij het wel huichelachtig noemen, wat ik heel kwalijk vind,..... van de ouders dan.

Schelpje: Daarom moet je je als ouders op vakantie precies hetzelfde gedragen. En niet opeens "los" gaan omdat toch niemand het ziet. God ziet het!

Rituelen en tradities geven mensen houvast, vraag maar aan een psychiater. Mensen hebben er ook behoefte aan, dat zie je bij stille tochten, bermmonumentjes etc.
Maar voordat we afdwalen, het gaat tenslotte om het nut of behoefte aan een forum, ik denk dat er altijd wel een bepaalde behoefte zal blijven, want als je in een seculiere omgeving woont en je wilt van gedachten wisselen, je heel makkelijk het internet op kunt. En ook nog anoniem.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 23 aug 2012 12:58

schelpje3 schreef:Heb je er ooit bij stilgestaan dat de Heere je in een gezin geplaatst heeft? Je wordt niet toevallig uit die ouders geboren, in dat gezin! Nee. Het heeft ons iets te zeggen. En dat is niet altijd even fijn en liefdevol. Integendeel. Veel mensen zouden zich diep van binnen een andere vader of moeder gewenst hebben. Maar dat kan niet. God heeft hier Zijn wijze bedoelingen mee.
En in jou zit zoveel frustratie en zou je willen blijven schoppen tegen tradities, oudvaders, opvoeding, regels. En zelf een soort nieuwe groep christenen willen scheppen. Wat een arrogantie!
Want jij weet het beter dan wij allemaal hier kennelijk. Wij zijn maar suffe mensen, die in de voetsporen van hun ouders lopen en zelf niet nadenken. Zo wil je ons neerzetten.
Probeer eens een zinvolle bijdrage aan dit forum te bedenken, ipv alles en iedereen onderuit te schoffelen, je voortdurende gedram over de sabbath enz. Het haalt jou en ons af van datgene wat nu het belangrijkste is in ons leven. Gedenkt te sterven! En hoe kom ik tot God bekeerd? En hoe wijs ik de ander die weg?
Zo komt dit forum tot bloei, zo wordt het nodigend, maar toch niet met allerlei Hebreeuwse bewijzen dat de rustdag misschien wel op woensdag moet.


Een dergelijke bevindelijke passiviteit gaat er niet in bij me.
In dergelijke denkpatronen zou ik God de schuld kunnen geven dat ik nu eenmaal homo, kleptomaan en weet ik wat allemaal niet ben.
Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard, zegt Jezus, en voegt eraan toe dat binnen een gezin er geen vrede zal zijn wegens het innemen van het besluit van een der leden om HEM te volgen, dat wellicht ingaat tegen het gezin ''waarin iemand geplaatst '' wordt.
Luther en Calvijn werden ook in een gezin geboren, gelukkig dachten zij zelf ook na.
Je sneer over een hebreeuws bewijs dat de rustdag misschien op woensdag moet, slaat kant nog wal, en is , samen met je aantijging van arrogantie en dergelijke, puur op de man spelen.
Je hebt nu al een keer of 10 je riedeltje afgedraaid dat ik vol frustratie zit, maar hoeveel keer moet ik nog zeggen, dat dat niet zo is, en dat ik slechts wilde dat meer mensen een levend geloof hebben, waarbij ze weten wat en waarom ze iets doen, ipv halve waarhede na te kakelen, die de traditie hen leerde. Jij loopt toch ook niet aan de leiband van je man, een relatie is altijd van 2 kanten en de betrokkenen zijn in elkaar geinteresseerd.
En daar komt geen paus, dominee, catechismus of leerregel tussen, volgens mij

In een forum kom je met een tegenargument , en als je dat niet hebt zwijg je.
Waarom zou je op een forum trouwens een man wel mogen leren, en in de Tweede Kamer niet, daar was je het toch zo mee eens?

Verder schop ik niet tegen tradities, (wat een dooddoener), maar vraag ik slechts om een onderbouwing van de traditie.
En als je daar geen antwoord op hebt, word je boos.
Mattheus 15:9
''Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn''

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor TheKeimpe » 23 aug 2012 13:48

Boer, hoe kun je een traditie onderbouwen als je hem niet mag bestuderen (dat zijn je eigen woorden...)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 14:03

boer schreef:
Een dergelijke bevindelijke passiviteit gaat er niet in bij me.
In dergelijke denkpatronen zou ik God de schuld kunnen geven dat ik nu eenmaal homo, kleptomaan en weet ik wat allemaal niet ben.
Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard, zegt Jezus, en voegt eraan toe dat binnen een gezin er geen vrede zal zijn wegens het innemen van het besluit van een der leden om HEM te volgen, dat wellicht ingaat tegen het gezin ''waarin iemand geplaatst '' wordt.
Luther en Calvijn werden ook in een gezin geboren, gelukkig dachten zij zelf ook na.
Je sneer over een hebreeuws bewijs dat de rustdag misschien op woensdag moet, slaat kant nog wal, en is , samen met je aantijging van arrogantie en dergelijke, puur op de man spelen.
Je hebt nu al een keer of 10 je riedeltje afgedraaid dat ik vol frustratie zit, maar hoeveel keer moet ik nog zeggen, dat dat niet zo is, en dat ik slechts wilde dat meer mensen een levend geloof hebben, waarbij ze weten wat en waarom ze iets doen, ipv halve waarhede na te kakelen, die de traditie hen leerde. Jij loopt toch ook niet aan de leiband van je man, een relatie is altijd van 2 kanten en de betrokkenen zijn in elkaar geinteresseerd.
En daar komt geen paus, dominee, catechismus of leerregel tussen, volgens mij

In een forum kom je met een tegenargument , en als je dat niet hebt zwijg je.
Waarom zou je op een forum trouwens een man wel mogen leren, en in de Tweede Kamer niet, daar was je het toch zo mee eens?

Verder schop ik niet tegen tradities, (wat een dooddoener), maar vraag ik slechts om een onderbouwing van de traditie.
En als je daar geen antwoord op hebt, word je boos.
Mattheus 15:9
''Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij leringen leren, die geboden van mensen zijn''

Ik word niet boos hoor :D maar ik begrijp jou niet. En je schopt wel degelijk tegen tradities. En ik leer jou niets, want dat gaat mij niet lukken, niemand trouwens.
Ik kan me niet herinneren dat ik ergens gezegd heb dat er geen vrouw in de 2e kamer mag zitten :-k
En als je geen vrouwen als opponent wil hebben, moet je op een mannenforum gaan :wink:

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 23 aug 2012 15:10

TheKeimpe schreef:Boer, hoe kun je een traditie onderbouwen als je hem niet mag bestuderen (dat zijn je eigen woorden...)


Schaapje heeft er al een paar opgesomt, maar slechts weinigen hebben de tradities bestudeerd,volgens mij, anders zouden bepaalde tradities wel verdwenen zijn.
Niet alle tradities natuurlijk, maar wel aardig wat.
En Schelpje, als fervent SGP-er ken jij de postitie van de vrouw prima, volgens mij.
Als bepaalde tradities lkeringen van mensen zijn, zeg ik inderdaad, weg er maar mee, tenzij je bijbles kunt onderbouwen, dat ze tot nut zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 15:19

boer schreef:
Schaapje heeft er al een paar opgesomt, maar slechts weinigen hebben de tradities bestudeerd,volgens mij, anders zouden bepaalde tradities wel verdwenen zijn.
Niet alle tradities natuurlijk, maar wel aardig wat.
En Schelpje, als fervent SGP-er ken jij de postitie van de vrouw prima, volgens mij.
Als bepaalde tradities lkeringen van mensen zijn, zeg ik inderdaad, weg er maar mee, tenzij je bijbles kunt onderbouwen, dat ze tot nut zijn.

Ik ben SGPer ja, maar niet tegen vrouwen in de 2e kamer, of ze nu in de de SGP zitten of een andere partij.
Dus één traditie heb ik al overboord gegooid :wink:
En zelf heb ik meer dingen overboord gegooid, die ik van huis uit wel meegekregen had.
Maar als ik dingen zou laten of doen die mij zo geleerd zijn en ik heb uit mezelf geen "verdediging of grond" daarvoor, zijn ze onhoudbaar. Zeker als je kinderen gaat krijgen. Waarom? Daarom, omdat ik het zeg. Brrrr, ben ik allergisch voor :(
En als ouder kom je daar niet meer mee weg.
Maar boer, het lijkt erop of jij midden jaren 80 uit een dorpje ben weggetrokken en als je nu terug zou keren zou je misschien hoogst verbaasd zijn vanwege de veranderingen die zich hebben voltrokken.
Want ook in refoland staat de tijd niet stil :D

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2012 16:09

"schelpje3"

Rituelen en tradities geven mensen houvast, vraag maar aan een psychiater. Mensen hebben er ook behoefte aan, dat zie je bij stille tochten, bermmonumentjes etc.


Ik zie geen enkel verband wat je hierboven schrijft, met de tradities en rituelen binnen een gemeente.

Mijn vraag was wat voor zekerheid geeft het een gelovige om aan de tradities binnen de kerk vast de houden.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor meribel » 23 aug 2012 19:27

gepraat over traditie of Traditie, en dat het ontzettend belangrijk is. Ja..dat associeer ik met de Rooms Katholieke kerk. Zonder daar verder een oordeel over uit te spreken, daar is Traditie inderdaad heel erg belangrijk.

Maar tradities in de reformatorisch hoek dus net zo?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor JeeWee » 23 aug 2012 19:30

Waar ging het hier ook alweer over?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2012 19:44

Waar ging het hier ook alweer over?


Over de vraag of het forum nog leeft, nou je ziet het is nog springlevend :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor meribel » 23 aug 2012 20:01

zo is dat!! :D

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Speedy » 23 aug 2012 20:06

schaapje schreef:
Over de vraag of het forum nog leeft, nou je ziet het is nog springlevend :lol:


Inderdaad het springlevend bij de Refo-bashers :-k :-k
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2012 20:38

Inderdaad het springlevend bij de Refo-bashers :-k :-k

Dat kan zo zijn soms, kan men alleen maar sterker van worden, dacht ik zo. :-k
Dan zijn er nog refo's die elkaar bashen, als je een beetje goed rond leest in allerlei forums. #-o

En dan gaat het over de tradities die in allerlei kerken van de refo's zo verschillend zijn.
zoals de muziekbegeleiding, wel of niet op hele noten zingen, berijmde psalmen, zondag naar het strand, ijsje kopen, wel een broek of niet een broek dragen, mag een legging wel, blote armen, welke kleur kleding, roklengte, wel een hoed of niet een hoed.
Naar een verjaardag op zondag wel of niet, welke vertaling SV of de NSV
Een of twee keer naar de kerk, welke oudvaders lezen we, wie zijn de beste .....
Als je gelooft ben je dan een christen of moet God eerst bevindelijk met je bezig zijn....
Moet je je bekeren als je geloof ontvangen hebt, of wachten op ......
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 20:58

Mensen die op een reformatorisch forum actief zijn, zijn niet persé refo's, in welke betekenis dan ook!
En jammer dat dit hetgene is wat kennelijk bij jou is blijven hangen.
Want het geestelijk leven bestaat wel uit meer dan allerlei wetjes en regels.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten