Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2012 21:04

Ha...ik bedoel niet eens dit forum.... :shock:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 21:24

schaapje schreef:Ha...ik bedoel niet eens dit forum.... :shock:

Nee dat snap ik :wink: ik had het ook over EEN forum. :D

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2012 21:27

Mensen die op een reformatorisch forum actief zijn, zijn niet persé refo's, in welke betekenis dan ook!
En jammer dat dit hetgene is wat kennelijk bij jou is blijven hangen.

Er zijn ook wel positieve dingen blijven hangen hoor, niet iets invullen wat ik niet heb gezegd, ik reageerde op speedy
Want het geestelijk leven bestaat wel uit meer dan allerlei wetjes en regels.

Kennelijk zijn die wetjes en regeltjes wel heel belangrijk om hele topics te vullen.
Ik lees ze, maar zelden doe ik eraan mee, juist omdat het geloof niet over wetjes en regeltjes gaan.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 23 aug 2012 22:39

schaapje schreef:Dat kan zo zijn soms, kan men alleen maar sterker van worden, dacht ik zo. :-k
Dan zijn er nog refo's die elkaar bashen, als je een beetje goed rond leest in allerlei forums. #-o

En dan gaat het over de tradities die in allerlei kerken van de refo's zo verschillend zijn.
zoals de muziekbegeleiding, wel of niet op hele noten zingen, berijmde psalmen, zondag naar het strand, ijsje kopen, wel een broek of niet een broek dragen, mag een legging wel, blote armen, welke kleur kleding, roklengte, wel een hoed of niet een hoed.
Naar een verjaardag op zondag wel of niet, welke vertaling SV of de NSV
Een of twee keer naar de kerk, welke oudvaders lezen we, wie zijn de beste .....
Als je gelooft ben je dan een christen of moet God eerst bevindelijk met je bezig zijn....
Moet je je bekeren als je geloof ontvangen hebt, of wachten op ......

Het ergste is nog dat dergelijke zaken vooral druk besproken worden door hen, die tot de 90 % behoort die niet aan het avondmaal deelneemt, omdat ze ronduit toegeven niet bekeerd te zijn.
Vind je het gek dat de buitenstaander zelden toetreedt tot deze groep, die een blijde boodschap dient te verkondigen, maar er een begrafenisoutfit bij aantrekt en een bitter gezicht trekt, omdat hen ingeprent is dat niet wij, maar Christus na alles wat Hij al gedaan heeft, nog meer moet doen !?
En speedy, als afsplitsing die zegt de enige ware te zijn, zou deze groep toch nauwelijks moeite moeten hebben met een bijbelse onderbouwing tegen de argumenten van de zg ''refobashers'', denk je niet?
Laat de Bijbel maar eens spreken!!

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Lichtzwaard » 01 sep 2012 10:00

elbert schreef:Ik denk dat fora toenemende concurrentie ervaren van sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn enz. Ook daar zie je discussies plaatsvinden. Wat dat betreft zijn fora een beetje in de verdrukking gekomen.
Bovendien zijn er de laatste 10 jaar meerdere christelijke fora bijgekomen, zodat de discussies versnipperd over het internet plaatsvinden.
Als oudgediende ben ik bovendien niet echt meer in om inhoudelijke discussies waar ik al eens aan meegedaan heb, nog eens over te doen. Na tig topics over bijvoorbeeld de (kinder)doop, houd ik dat nu wel een beetje voor gezien. Dus een beetje forummoeheid is er ook wel.


Met forummoeheid zal het wel los lopen het terug lopen is een gevolg dat er onderscheid wordt gemaakt tussen forumleden en forumleden; voor sommige delen van dit forum een postrecht hebben en dat is de grootste zwakte van dit forum en waarschijnlijk bang voor andere theologische mening die dan wel gegrond is op de Heilige Schrift en Traditie.En het is ook niet Christelijk om mensen uit te sluiten en als zij ook willen dat zij dan nederig om postrecht moeten vragen dat is geen goede zaak voor dit forum die toch boven andere forums uit steekt wat sfeer en en de veelheid wat onderwerpen betreft.Heft het post recht op en het forum zal er veel en veel meer levend door worden met een grote forum toekomst. =D> =D> =D>
VERITAS VOS LIBERABIT.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Rozijn » 13 nov 2013 10:36

JeeWee schreef:Wat mij opvalt, is dat het aantal berichten op het forum van Refoweb heel sterk is terug gelopen.
En dan heb ik het niet alleen over de vakantieperiode, maar gewoon over langere tijd.
En inhoudelijk is er ook niet veel meer dan praatjes over koken, uiterlijk en nog wat algemene zaken.

Het gaat er mij zeker niet om, om Refoweb af te kraken, want er waren vroeger soms erg waardevolle discussies. Ik zie ze nauwelijks meer.

In september bestaat Refoweb 10 jaar en ik zag dat er bijna 8.000 geregistreerde leden zijn. Maar meer dan de helft (ca. 4.200) heeft nog nooit gereageerd.
Zo'n 2.000 mensen hebben slechts enkele reacties geplaatst.
Van de 8.000 zijn er maar zo'n 1.400 die meer dan 25 reacties hebben geplaatst en dat dan vaak al heel veel jaren geleden.

Als je naar de datum kijkt waarop verreweg de meesten überhaupt hebben ingelogd op refoweb.nl, dat is de vraag best wel gerechtvaardigd op een forum überhaupt toekomst heeft of dat dit is achterhaald door bijv. twitter en facebook??

Kortom: heeft het forum toekomst?
En hoe denk jij dat vorm te geven?

Ik zie deze vraag nu pas en ik vind het wel amusant. Ruim een jaar na deze vraag wordt er hier elke dag nog gereageerd. Kortom, het forum leeft nog steeds.

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Wilsophie » 13 nov 2013 22:46

Nee Rozijn, jij reageert pas als eerste na ruim een jaar.
Er zijn veel christelijke forums weg. En de reden is terugkerende ruzies of te overdreven strenge moderatie, zodat men zoveel niet mag, dat men niets meer durft te posten.
Voortdurend de dreiging van een ban boven het hoofd heeft menigeen doen afhaken.
Een maatregel die achterhaald is, want de techniek is zo vergevorderd met bepaalde systemen op de computers dat je zo weer kunt aanmelden onder andere naam.
Tot men het in de gaten heeft en dan herhaalt het zich eindeloos, dat wordt dan een machtsspel, want hoe danook, het draait in deze wereld om macht. En dat merk je heel duidelijk op forums of fora.

Op een forum met een bepaalde identiteit of ideologie menen mensen die die identiteit of ideologie aanhangen dat ze voorrang hebben t.a.v. mensen die dat niet delen.

Je kunt het oplossen zoals mw, zei door het te beperken in deelname dus per categorie gedachtegoed of geloof of ideologie of politiek denken ,maar ja, dan moet je het geen discussieforum noemen.
Dat is een optie uiteraard en dan is men het snel met elkaar eens. Al eet iedereen weer een andere pot elke dag.... dus daar kun je over discussiëren.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Rozijn » 14 nov 2013 10:17

Ik reageer na ruim een jaar in dit topic, dat is waar. Maar op het hele refowebforum is toch niet nodige geplaatst in dat jaar, dacht ik zo.

Als ik je goed begrijp doe je het als forumbaas nooit goed. Of je bent te streng, en men loopt weg, of je bent niet streng genoeg en je identiteit verwatert of de boel loopt uit de hand.

Ik wens Henkie en zijn meute nog maar eens veel succes... En spreek mijn dank uit dat ik hier kan forummen, dat ze de moed nog opbrengen om ons te verdragen hier. :)

Gebruikersavatar
Wilsophie
Generaal
Generaal
Berichten: 7626
Lid geworden op: 21 feb 2012 12:50
Locatie: De Bult

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Wilsophie » 14 nov 2013 11:06

Ik heb geen mening uitgesproken over een bepaald forum, maar over mijn ervaring. Dat is een groot verschil.
Je hebt altijd overal mensen die het belang van het bestaan van een forum boven hun eigen belangen stellen. En dat getuigt van verdraagzaamheid en tact o.a. en dat vind ik hier aanwezig, daarom zoveel leden en zolang een bestaansrecht. De kracht is ook dat er meer onderdelen zijn dan alleen het forum zoals de vragenrubriek, die vind ik heel interessant en leerzaam.

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor ben db bd » 15 nov 2013 19:36

ik ben nog maar kort lid op dit forum, maar geef het een hoge beoordeling hoor.

Wel had ik ook moeite met het aanvankelijk beperkt mee mogen doen, maar na contact met de moderatie werd ik vlot toegelaten. (losgelaten geloof ik)

Het moeten onderschrijven van formulieren heb ik toch wel een grote hekel aan, omdat ze of precies zeggen wat er in de Bijbel staat, (heb je dan een formulier nodig?) of daarvan afwijken, en dan moet je mij niet vragen om dat te onderschrijven omdat ik lid van een clubje wil zijn.

De eerlijkheid gebied mij om te erkennen dat ik sinds mijn pensioen steeds meer onzuiverheden ontdek in de gereformeerde voorzijde leer, wat ik indien ter sprake, graag aanhangig wil maken.
Nou daar is dit forum 100x ontvankelijker voor (mag gewoon gezegd worden) dan mijn kerkenraad of denominatiemachthebbers hoor.
Daarin vind ik mensen maar domme kuddebeesten, terwijl ik zelf juist al zo dom ben dat ik bouwvakker ben geworden omdat ik te dom voor de mulo of VWO was.

Voorts is het m.i. eerlijk om voor ogen te houden dat niet iedereen en al helemaal niet altijd, tijd heeft om op een forum mee te babbelen. (wel lezen hoop ik) Maar voor velen welke om welke reden dan ook buiten het steeds meer vergend arbeidsproces terecht zijn gekomen, is dit toch een heerlijk sociaal medium.

Tot slot heb ik er altijd graag een zooitje ongelovigen tussen in de discussie, om aan te laten zien hoe vreselijk wij altijd het Grote Gelijk aan onze kant hebben in het ongetwijfeld Christelijk Geloof!!
Wij als enige volgers van De Waarheid, de Zoon van God Zelf !, Schepper van al wat is!
Zojuist roemde een tante mij daar nog voor met een :mrgreen: of zo.

Detail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 nov 2013 10:59

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Detail » 17 nov 2013 18:35

Misschien komen mensen tot inkeer en zien ze in dat het hartstikke zonde van hun tijd is. Facebook word trouwens ook minder :wink:

Faramir

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Faramir » 17 nov 2013 18:54

Detail schreef:Misschien komen mensen tot inkeer en zien ze in dat het hartstikke zonde van hun tijd is.

Het is een manier om in gesprek te gaan met anderen en zo kennis op te doen. Ik denk zeker niet dat een forum in zijn algemeenheid achterhaald is. Ik denk dat het zeker in een behoefte voldoet. Wellicht religieuze fora wat minder en technologie fora als Tweakers.net wat meer.

Het is wel zo dat fora komen en gaan. Een natuurlijk proces.

En zonde van de tijd, het kennis opdoen van je eigen geloof of een ander geloof en het uitleggen van je geloof is niet zonde van de tijd voor vele mensen. Of iets zonde van de tijd is is relatief. Zelf speel ik Warhammer met een potje kan ik rustig 3 uur bezig zijn. Er zullen vele mensen zijn die dat ontzettend zonde van de tijd vinden en in die tijd liever andere dingen doen (bijvoorbeeld fotografie, ook een hobby van me, of hardlopen iets wat ik sinds kort ook doe). Toch vind ik het helemaal niet zonde om 3 uur aan een potje Warhammer te besteden. Ik vind het zelfs voor mij een zeer nuttige tijdbesteding. Ik heb er namelijk veel plezier aan.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant
Berichten: 372
Lid geworden op: 14 jul 2013 11:33
Locatie: Leiden

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor EenVasteBurcht » 17 nov 2013 22:43

Een forum kan alleen voortbestaan als

- Het over een specifiek afgebakend onderwerp gaat. M.i. is het refowebforum wel een beetje te breed; het gaat eigenlijk helemaal niet meer enkel over de reformatorische wereld, maar vooral over het christendom in het algemeen. Het heeft een zekere 'niche' dat de nadruk wordt gelegd op het reformatorische, maar dat is dan ook alles.
Wat ook een mogelijkheid is, is dat een forum gewoon een bepaald soort mensen aantrekt. Bijvoorbeeld op fok of geenstijl wat rechtsere mensen of zo. Dat schept ook iets 'in common' om over te praten. Dit vind je allang niet meer op refoweb.nl...



- Er binnen dat onderwerp vernieuwingen plaats vinden. Dat is natuurlijk het voornaamste probleem. Het hele idee van de refo-wereld is dat er zeer weinig vernieuwingen plaats vinden. Er zijn een paar draden over nieuwtjes zoals beroepingswerk en af en toe iets dat in het nieuws komt (zoals de mazelen), en that's it. Daarom krijg je uitgekauwde discussies zoals 'homotopic deel 8' en 'kinderdoop versus volwassenendoop' met honderden pagina's.
- Er een sfeer is van respect en constructieve postings jegens elkaar. Dat is natuurlijk het grootste probleem. Iedereen loopt elkaar maar uit te schelden en persoonlijk aan te vallen, constructief discussiëren is er niet bij. De weinige constructieve posts worden vaak ook genegeerd en begraven in een stortvloed van persoonlijke discussis.
- Er genoeg toezicht is. De mods mogen af en toe ook wel eens ingrijpen als de discussies uit de hand lopen. Nu wordt er alleen gescand op 'blasfemie' (zoals verkeerd gebruik van de naam van een ambtsdrager, dat bij mij laatst leidde tot verwijdering van een deel van mijn posting) en that's it.


Er is dus wel een ander refoforum, dat het toch een stuk beter doet. Het is een kleiner forum, maar de aanwezige mensen zijn redelijk actief, er wordt veel gediscussieerd over actuele onderwerpen. De moderators zijn er zeer streng; alles wat niet strookt met het gereformeerde wordt weggehaald. Dat zorgt dus dat ook mensen uit de 'zware kerk' hier posten, wat op refoweb allang niet meer gebeurt.

Faramir

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Faramir » 18 nov 2013 10:43

EenVasteBurcht schreef:Er is dus wel een ander refoforum, dat het toch een stuk beter doet. Het is een kleiner forum, maar de aanwezige mensen zijn redelijk actief, er wordt veel gediscussieerd over actuele onderwerpen. De moderators zijn er zeer streng; alles wat niet strookt met het gereformeerde wordt weggehaald. Dat zorgt dus dat ook mensen uit de 'zware kerk' hier posten, wat op refoweb allang niet meer gebeurt.

Gediscussieerd? Alles wat ook maar een beetje afwijkt wordt monddood gemaakt en het forum afgeknikkert. Het is het absolute dieptepunt op forumgebied en geeft een ontzettend fout beeld van christenen; namelijk dat van een bekrompen sekte die zich afzondert van de boze buitenwereld en die de (virtuele) brandstapel nog actief toepast.

Jvslooten

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Jvslooten » 18 nov 2013 11:02

Faramir schreef:Gediscussieerd? Alles wat ook maar een beetje afwijkt wordt monddood gemaakt en het forum afgeknikkert. Het is het absolute dieptepunt op forumgebied en geeft een ontzettend fout beeld van christenen; namelijk dat van een bekrompen sekte die zich afzondert van de boze buitenwereld en die de (virtuele) brandstapel nog actief toepast.
Nouja ik vond het er altijd wel gezellig.. als lichte CGK-er viel ik alleen een beetje uit de toon :mrgreen:
Er zaten wel wat hypercalvinisten, maar dan nog, wel mensen waarmee je een fatsoenlijk gesprek kan voeren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten