Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor JeeWee » 19 jul 2012 10:42

Wat mij opvalt, is dat het aantal berichten op het forum van Refoweb heel sterk is terug gelopen.
En dan heb ik het niet alleen over de vakantieperiode, maar gewoon over langere tijd.
En inhoudelijk is er ook niet veel meer dan praatjes over koken, uiterlijk en nog wat algemene zaken.

Het gaat er mij zeker niet om, om Refoweb af te kraken, want er waren vroeger soms erg waardevolle discussies. Ik zie ze nauwelijks meer.

In september bestaat Refoweb 10 jaar en ik zag dat er bijna 8.000 geregistreerde leden zijn. Maar meer dan de helft (ca. 4.200) heeft nog nooit gereageerd.
Zo'n 2.000 mensen hebben slechts enkele reacties geplaatst.
Van de 8.000 zijn er maar zo'n 1.400 die meer dan 25 reacties hebben geplaatst en dat dan vaak al heel veel jaren geleden.

Als je naar de datum kijkt waarop verreweg de meesten überhaupt hebben ingelogd op refoweb.nl, dat is de vraag best wel gerechtvaardigd op een forum überhaupt toekomst heeft of dat dit is achterhaald door bijv. twitter en facebook??

Kortom: heeft het forum toekomst?
En hoe denk jij dat vorm te geven?
Laatst gewijzigd door JeeWee op 19 jul 2012 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Faramir » 19 jul 2012 10:45

Fora hebben nog wel toekomst. Het is echter wel zo dat de meeste fora een bepaalde levensduur hebben. Dat kan je verlengen door bepaalde ingrepen zoals adverteren in een ND bijvoorbeeld. Maar vele fora hebben op een gegeven moment een vaste kern van gebruikers die na een tijdje alles wel zo'n beetje besproken hebben en waar het als nieuwkomer wat moeilijk tussen komen is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 19 jul 2012 14:12

Andere fora hebben hier ook last van hoor. Er zijn er immers ook ter ziele gegaan?
Van sommige forummers weet ik dat ze teleurgesteld zijn vertrokken.
Maar lid worden en vervolgens niets posten, begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Want je hoeft niet in te loggen om het forum te lezen.
Misschien als de blaadjes weer van de bomen gaan vallen?
Maar eigenlijk is in die 10 jaar alles wel zo'n beetje besproken, toch?
En ik moet zeggen dat er soms topictitels bij staan, die ik niet eens open :shock:
Misschien is het forum "te breed" georiënteerd? :-k

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor elbert » 20 jul 2012 10:15

Ik denk dat fora toenemende concurrentie ervaren van sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn enz. Ook daar zie je discussies plaatsvinden. Wat dat betreft zijn fora een beetje in de verdrukking gekomen.
Bovendien zijn er de laatste 10 jaar meerdere christelijke fora bijgekomen, zodat de discussies versnipperd over het internet plaatsvinden.
Als oudgediende ben ik bovendien niet echt meer in om inhoudelijke discussies waar ik al eens aan meegedaan heb, nog eens over te doen. Na tig topics over bijvoorbeeld de (kinder)doop, houd ik dat nu wel een beetje voor gezien. Dus een beetje forummoeheid is er ook wel.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 20 jul 2012 11:27

elbert schreef:Ik denk dat fora toenemende concurrentie ervaren van sociale media zoals Facebook, Twitter, LinkedIn enz. Ook daar zie je discussies plaatsvinden. Wat dat betreft zijn fora een beetje in de verdrukking gekomen.
Bovendien zijn er de laatste 10 jaar meerdere christelijke fora bijgekomen, zodat de discussies versnipperd over het internet plaatsvinden.
Als oudgediende ben ik bovendien niet echt meer in om inhoudelijke discussies waar ik al eens aan meegedaan heb, nog eens over te doen. Na tig topics over bijvoorbeeld de (kinder)doop, houd ik dat nu wel een beetje voor gezien. Dus een beetje forummoeheid is er ook wel.


Van die discussies over de kinderdoop heb ik nog het meeste geleerd. jij niet?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor elbert » 20 jul 2012 12:00

boer schreef:Van die discussies over de kinderdoop heb ik nog het meeste geleerd. jij niet?
Er zijn meerdere onderwerpen waar ik veel van geleerd heb, maar daar gaat het hier nu niet over.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 20 jul 2012 12:44

Ik heb wel de indruk dat het drukker is geworden op de vragenrubriek.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 20 jul 2012 12:47

elbert schreef:Er zijn meerdere onderwerpen waar ik veel van geleerd heb, maar daar gaat het hier nu niet over.

Tóch eigenlijk wel, in indirecte zin.
Op een verjaardag zeg je ook niet, ''daar gaat het nu niet over''.
Dat is nog wel eens hetgeen mij de lust ontneemt op een forum.
Hier valt dat gelukkig nog redelijk mee, maar op andere fora zijn er soms meer mods dan forummers en wordt er op iedere slak zout gelegd.
Alsof er een kinderjuf toezicht houdt.En dat op volwassen mensen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 20 jul 2012 12:51

@boer

Geloven houdt toch veel meer in dat de juiste leer en volwassen/geloofs/kinderdoop.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor elbert » 20 jul 2012 13:08

boer schreef:Op een verjaardag zeg je ook niet, ''daar gaat het nu niet over''.
Een forum is dan ook geen verjaardagspartijtje.
Een forum is een openbare ontmoetingsplek waar bepaalde (opgelegde) regels gelden. Op een verjaardag bepaal je zelf de regels, samen met je gesprekspartners.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 20 jul 2012 15:09

schaapje schreef:@boer

Geloven houdt toch veel meer in dat de juiste leer en volwassen/geloofs/kinderdoop.

ja tot op zekere hoogte wel, maar is het dan niet vreemd dat iedereen datgene verdedigd, waarmee hij is opgevoed, in plaats van zich te resetten om te zien en leren hoe je een persoonlijke relatie met Jezus kunt krijgen?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 20 jul 2012 16:05

ja tot op zekere hoogte wel, maar is het dan niet vreemd dat iedereen datgene verdedigd, waarmee hij is opgevoed, in plaats van zich te resetten om te zien en leren hoe je een persoonlijke relatie met Jezus kunt krijgen?


Dat is de moelijkheid juist,... jij gaat er vanuit dat de meeste op dit forum geen persoonlijke relatie hebben met de Here Jezus, is dat niet een vooroordeel?
Er zijn er zeker wel bij, maar als je goed leest geldt dat voor velen niet. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 20 jul 2012 17:28

Ach, je wordt wel eens moe en moedeloos van betweters, mensen die continue hun visie door jouw/onze strot willen duwen in elk topic en elke keer opnieuw dus een oude discussie oprakelen.
En als er dan ook nog onbijbelse waarheden worden verkondigd, kun je beter snel weer uitloggen.

Hans61
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 27 jun 2008 15:38

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Hans61 » 20 jul 2012 17:39

Ik ben nu zòn 5 jaar ongeveer actief of actief geweest op diverse fora(ergens tussen
de 20 en 30,van de meest uiteenlopende onderwerpen)........

Daar zitten een stuk 0f 12 religieuze fora tussen,soms treedt er verzadiging op,
omdat je veel onderwerpen al diverse malen de revue hebt zien passeren,
dan is het net of je hetzelfde kunstje al meerdere malen herhaald of gezien,of gelezen hebt.

Dan heb je ook nog best wel kwaliteitsverschil tussen de fora onderling,
en uiteraard ook in het aantal(actieve)leden en topics.

Ik denk dat er altijd behoefte zal zijn aan fora,mensen willen hun gedachten spuwen,
delen,gelijkgestemden ontmoeten,of juist andere mensen...

Sommige mensen hebben behoefte aan een eerlijk en diepgaand debat,
waar het best pittig aan toe mag gaan,mits het maar geen emotioneel
redeneren wordt,want dan gaat gaat het vroeg of laat fout.

Ik heb zelf momenteel een 4 tal fora waar ik dagelijks 1 of meerdere keren
even langskom,(zit deze niet bij)de ene keer draag ik meer bij dan de andere keer.

Alles afhankelijk van mijn stemming,tijd,gevoel,en zin.

Ik vind het prettig dat ze er zijn,soms heb ik het helemaal gehad,en op
andere dagen lijk ik niet zonder te kunnen.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 20 jul 2012 22:41

schelpje3 schreef:Ach, je wordt wel eens moe en moedeloos van betweters, mensen die continue hun visie door jouw/onze strot willen duwen in elk topic en elke keer opnieuw dus een oude discussie oprakelen.
En als er dan ook nog onbijbelse waarheden worden verkondigd, kun je beter snel weer uitloggen.


nee, dan dien je in alle geduld, vermaning en verdraagzaamheid deze broeder of zuster weer op het rechte pad te krijgen, met een bijbels onderbouwd motief, natuurlijk. Dat wel.
Kan niet al te moeilijk zijn, toch?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten