Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor meribel » 21 aug 2012 09:00

mw schreef:
En ja, een reformatorisch forum maken de gebruikers. Dus hoe meer 'refo's' blijven meedoen, des te meer zal Refoweb weer een reformatorisch forum worden.



helemaal eens.

als je het eens bent met een reformatorisch geluid wat er klinkt, en het klinkt te weinig dan is het aan jezelf om daar wat aan te doen natuurlijk.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 21 aug 2012 09:50

sis schreef:Ik (een redelijke nieuwkomer) durf niet zo goed te reageren op het religie gedeelte...
De discussies daar zijn zo hoogdravend of zo anti-reformatorisch dat ik me er niet in kan mengen. :-k
Het is lastig om er als nieuwkomer tussen te komen.
ik schrik soms ook wat ik lees hier. Dit is inmiddels eerder een plaats waar ik meer vragen dan antwoorden over het geloof krijg! Maar liever stel ik ook geen vraag: teveel antwoorden en discussie waarin "reformatorisch" toch maar als ouderwets en belachelijk gezien word.
Daarom kan ik de antwoorden en reacties van Schelpje nogal waarderen. Niet in alles ben ik het met je eens, maar ik ben blij dat je schelpjes af en toe voorbij komen. Gelukkig, nog iemand die durft te staan voor datgene wat ik ook altijd heb geleerd...

Maar kijk, Sis, iedereen leert weer net iets anders dan een ander, en daarom is een forum juist zo nuttig.
Je leest iets wat misschien niet zo bekend klinkt en gaat de Bijbel erbij pakken, om te zien hoe dat nu zit. Reformeren is een voortdurend proces van toetsen en alles naast de bijbel leggen.
het is niet een gestold, rigide systeem, wat slechts kan en mag veranderen wanneer er een ''onfeilbare'' paus aan ter pas komt.
Daarom is de reformatie juist opgericht.
Ik heb bewondering voor mensen die eerlijk naar zichzelf en een ander zijn, en toegeven dat het nest waarin ze grootgebracht zijn, misschioen niet helemaal alles bij het rechte eind had, omdat de bijbel sommige zaken toch net iets anders leeert, dan dat de traditie is binnengeslopen.
En dat je dat middels een forum mag ontdekken, lijkt me erg stimulerend.
Een goed weerwoord valt te leveren met een bijbeltekst(plus context) als onderbouwing.Wijzen op gewoontes en wat je geleerd is, zijn voor mij ongeldige argumenten.
Zo zie je op andere fora ook, dat de deelnemers de ene predikant na de andere aanhalen, het is als het ware een duel geworden tussen de verschillen in leer van overleden zielen, die er niet eens meer zijn, maar de avatar doet de rest, bij wijze van spreken.
En dat terwijl de opdracht is om GEEN scheuringen toe te staan.
Ik meen dat er wel een paar duizend verschillende stromingen zijn, inmiddels...Terug naar de bijbel dus, denk ik dan.

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor nita » 21 aug 2012 10:15

ik kan me helemaal vinden in de reactie van sis, heb ooit een vraag gesteld, maar heb daarop eigenlijk meer vragen dan antwoorden door gekregen. de antwoorden gaan voor mij gewoon te diep ik kan het niet meer volgen, en dat is ook de reden dat ik me daarom niet meer meng in de religie topics, ik heb geen kinderen en ben geen vrijgezel dus die topics heb ik dan ook geen aansluiting, dan blijft er mijns inziens erg weinig over idd wat erg leeft, wat ik mis is een religietopic waar ik wel mee kan praten natuurlijk heb ik ook vragen, maar ik durf ze hier niet meer te stellen, omdat de reacties me juist aan het twijfelen brengen

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 21 aug 2012 10:30

nita schreef:ik kan me helemaal vinden in de reactie van sis, heb ooit een vraag gesteld, maar heb daarop eigenlijk meer vragen dan antwoorden door gekregen. de antwoorden gaan voor mij gewoon te diep ik kan het niet meer volgen, en dat is ook de reden dat ik me daarom niet meer meng in de religie topics, ik heb geen kinderen en ben geen vrijgezel dus die topics heb ik dan ook geen aansluiting, dan blijft er mijns inziens erg weinig over idd wat erg leeft, wat ik mis is een religietopic waar ik wel mee kan praten natuurlijk heb ik ook vragen, maar ik durf ze hier niet meer te stellen, omdat de reacties me juist aan het twijfelen brengen

Dat is dus ontzettend jammer! Dat iemand niet meer DURFT, dat is heel erg!
Dan ontstaat de scheefgroei, dat bepaalde mensen gaan overheersen in het religietopic.
En mensen die een allergie voor reformatorische predikanten en oudvaders hebben gekregen, allerlei lelijke dingen mogen zeggen, waar ze nauwelijks nog tegengesproken worden.
Het heet hier REFOweb, maar ik heb wel eens verzucht dat het beter RELIweb genoemd kan worden, want ik lees maar heel weinig het reformatorisch gedachtengoed.
Als je vaak in rechts bevindelijke kring verkeert, ben je gewend aan scherpe terechtwijzingen, afsnijdende prediking, maar je kunt hier precies zien wie dat niet gewend zijn, want zij gaan meteen steigeren en voelen zich heel snel beledigd. Want ze leven toch vroom en netjes? Maar dat zal niet genoeg zijn voor de eeuwigheid. En dat wordt kennelijk niet overal meer gepreekt.
Christenen zouden elkaar over de bol moeten aaien, geen kritische vragen mogen stellen, maar zo is het denk ik niet. Houd wel voor ogen dat we ooit rekenschap af moeten leggen, dus als we mensen een verkeerde weg opsturen, ligt dat ook deels voor onze rekening.
En soms komt een geschreven woord anders over, dat weten alle ervaren forummers. Beter is dan per pb even te vragen wat er precies bedoeld wordt, dat haalt vaak de angel er al uit.
Een mens heeft meer dan alleen hetgeen hij zegt op het forum. Er zit nog 95% verborgen verhaal achter. Want je gaat hier niet zeggen dat je geslagen wordt door je man, of je kind steelt uit je portemonnee en koopt daar drugs voor. Of je voelt je zo eenzaam in je huwelijk. Je ouders negeren je.
Allemaal zaken die iemand beïnvloeden, maar niemand weet. Soms wordt een tipje van de sluier opgelicht, per pb.
Ik denk zeker dat het forum wel blijft leven, want er is alweer iets nieuws in de maak om facebook op te volgen. En met mij zijn er velen die helemaal niks met social media hebben. :D

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor TheKeimpe » 21 aug 2012 11:23

boer schreef:Maar kijk, Sis, iedereen leert weer net iets anders dan een ander, en daarom is een forum juist zo nuttig.
Je leest iets wat misschien niet zo bekend klinkt en gaat de Bijbel erbij pakken, om te zien hoe dat nu zit. Reformeren is een voortdurend proces van toetsen en alles naast de bijbel leggen.
het is niet een gestold, rigide systeem, wat slechts kan en mag veranderen wanneer er een ''onfeilbare'' paus aan ter pas komt.
Daarom is de reformatie juist opgericht.
Ik heb bewondering voor mensen die eerlijk naar zichzelf en een ander zijn, en toegeven dat het nest waarin ze grootgebracht zijn, misschioen niet helemaal alles bij het rechte eind had, omdat de bijbel sommige zaken toch net iets anders leeert, dan dat de traditie is binnengeslopen.
En dat je dat middels een forum mag ontdekken, lijkt me erg stimulerend.
Een goed weerwoord valt te leveren met een bijbeltekst(plus context) als onderbouwing.Wijzen op gewoontes en wat je geleerd is, zijn voor mij ongeldige argumenten.
Zo zie je op andere fora ook, dat de deelnemers de ene predikant na de andere aanhalen, het is als het ware een duel geworden tussen de verschillen in leer van overleden zielen, die er niet eens meer zijn, maar de avatar doet de rest, bij wijze van spreken.
En dat terwijl de opdracht is om GEEN scheuringen toe te staan.
Ik meen dat er wel een paar duizend verschillende stromingen zijn, inmiddels...Terug naar de bijbel dus, denk ik dan.

Drie dingen:
1. Heb je ook bewondering voor mensen die hun achtergrond bestuderen en toetsen en er daardoor juist meer waardering voor krijgen? Die mogelijkheid lijk je uit te sluiten...
2. Ik ben blij dat je de context noemt, anders krijg je het "elke ketter heeft zijn letter" principe.
3. Nu weten we wel dat je sommige Avatars niet mooi vindt. Maar de een kiest een portret, de volgende een autologo en de derde een Nederlandse vlag. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen. Stokpaardjes zijn uiterst vervelend op een forum.

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Neeltje Jans » 21 aug 2012 19:38

Ook ik reageer niet/ nauwelijks meer in de religie topics, en vaak lees ik er ook niet, omdat het me zo erg in de war en verdrietig maakt.
Neeltje Jans

Gebruikersavatar
Mandelbrot
Verkenner
Verkenner
Berichten: 49
Lid geworden op: 01 feb 2009 03:05
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Mandelbrot » 21 aug 2012 20:35

heel toevallig log ik hier vandaag in na enkele jaren. (ik zag de naam elders op het net en dacht, he, da's lang geleden, zou ik mijn username nog weten?)

Mensen die discussiëren leuk vinden gaan inderdaad door verschillende fasen heen. Na een bepaalde tijd heb je alles wel gehad en komt er steeds meer herhaling. Je hebt je mening gevormd. in zekere zin ben je 'klaar' (Dit betekent niet dat je daarna altijd star die mening moet vast houden, maar wel dat de noodzaak tot vormen en ontdekken minder is.)


Je kunt op een forum blijven hangen voor de gezelligheid, maar die rol is grotendeels ingevuld door facebook, hyves en twitter.

Wat mij betreft zie ik fora kleiner worden, al zullen ze wel altijd een rol blijven spelen, zie bijvoorbeeld de oneindige domheid van veel reacties op het nieuws op sites als de telegraaf en nujij.nl.... Mensen willen die onzin graag ontlopen en dat kan door je iets meer te organiseren, bijvoorbeeld op een forum.

Gebruikersavatar
sis
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2009 08:15

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor sis » 22 aug 2012 18:27

boer schreef:Maar kijk, Sis, iedereen leert weer net iets anders dan een ander, en daarom is een forum juist zo nuttig.
Je leest iets wat misschien niet zo bekend klinkt en gaat de Bijbel erbij pakken, om te zien hoe dat nu zit. Reformeren is een voortdurend proces van toetsen en alles naast de bijbel leggen.
het is niet een gestold, rigide systeem, wat slechts kan en mag veranderen wanneer er een ''onfeilbare'' paus aan ter pas komt.
Daarom is de reformatie juist opgericht.
Ik heb bewondering voor mensen die eerlijk naar zichzelf en een ander zijn, en toegeven dat het nest waarin ze grootgebracht zijn, misschioen niet helemaal alles bij het rechte eind had, omdat de bijbel sommige zaken toch net iets anders leeert, dan dat de traditie is binnengeslopen.
En dat je dat middels een forum mag ontdekken, lijkt me erg stimulerend.
Een goed weerwoord valt te leveren met een bijbeltekst(plus context) als onderbouwing.Wijzen op gewoontes en wat je geleerd is, zijn voor mij ongeldige argumenten.
Zo zie je op andere fora ook, dat de deelnemers de ene predikant na de andere aanhalen, het is als het ware een duel geworden tussen de verschillen in leer van overleden zielen, die er niet eens meer zijn, maar de avatar doet de rest, bij wijze van spreken.
En dat terwijl de opdracht is om GEEN scheuringen toe te staan.
Ik meen dat er wel een paar duizend verschillende stromingen zijn, inmiddels...Terug naar de bijbel dus, denk ik dan.


TheKeimpe schreef:Drie dingen:
1. Heb je ook bewondering voor mensen die hun achtergrond bestuderen en toetsen en er daardoor juist meer waardering voor krijgen? Die mogelijkheid lijk je uit te sluiten...
2. Ik ben blij dat je de context noemt, anders krijg je het "elke ketter heeft zijn letter" principe.
3. Nu weten we wel dat je sommige Avatars niet mooi vindt. Maar de een kiest een portret, de volgende een autologo en de derde een Nederlandse vlag. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen. Stokpaardjes zijn uiterst vervelend op een forum.


Amen, helemaal mee eens, niks aan toe te voegen

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor boer » 22 aug 2012 22:39

TheKeimpe schreef: Heb je ook bewondering voor mensen die hun achtergrond bestuderen en toetsen en er daardoor juist meer waardering voor krijgen? Die mogelijkheid lijk je uit te sluiten...

Die opdracht hebben christenen niet.
Wij hebben de opdracht datgene te bestuderen wat de apostelen ons hebben nagelaten, en NIET de opgelegde ''napratende'' geschriften die op scheuringen gestoelde ''Enigheid'' leren, maar niets anders dan nog 1000 scheuringen hebben veroorzaakt.
Of wou je zeggen dat de vragenrubriek niet getuige is van een totaal verwarde, geestelijk failliet, ronddolende schaapjes, die de HC misschien uit hun hoofd kennen, maar niet eens weten waarom ze een hoofddeksel op hebben tijdens een samenkomst.
En met het dragen van een rokje precies datgene doen waar TEGEN wordt opgeroepen, nl niet tot zonde te verleiden, oftewel een losse broek is heel wat bijbelser en bescheidener, kuiser.
Dus nee, tradities bestudeer je niet, want de Bijbel staat daar hoog boven, waarschuwt er zelfs tegen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor Lalage » 23 aug 2012 06:25

boer schreef:Dus nee, tradities bestudeer je niet, want de Bijbel staat daar hoog boven, waarschuwt er zelfs tegen.

Het kan echter wel zinvol zijn om meningen van anderen te lezen, die lang op iets hebben gestudeerd. Uiteraard moeten ze er dan bijbelse argumenten bij geven. Je hoeft echter niet elke keer opnieuw het wiel uit te vinden.

Ik herken me ook wel in wat hierboven wordt gezegd. Soms heb je periodes waarin je erg worstelt met (bepaald) geloofszaken, maar gelukkig zijn er ook tijden dat je in rustiger vaarwater zit en dat je minder behoefte hebt aan allerlei discussies.

Gebruikersavatar
sis
Mineur
Mineur
Berichten: 105
Lid geworden op: 17 dec 2009 08:15

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor sis » 23 aug 2012 07:02

boer schreef:Dus nee, tradities bestudeer je niet, want de Bijbel staat daar hoog boven, waarschuwt er zelfs tegen.


Tradities bestudeer je niet,
daar schop je tegen.
Want tradities zijn ouderwets, achterhaalt en iets voor mensen die niet nadenken.

Aangezien de Bijbel niet overal een antwoord over heeft zijn er tradities ontstaan.
Zonder tradities geen kerk!
Zo hebben we in Nederland andere tradities als in Amerika en zul je in een kerk in Afrika helemaal versteld staan.
Niks mis mee toch? Wel een hoedje, geen hoedje. Wel een rokje, geen rokje. Wel praten in de kerk of stilte. Een orgel of een drumstel.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor TheKeimpe » 23 aug 2012 09:24

Mijn naam is Haas, ik weet niets en ik kom van nergens?
Nee boer, ik ben TK, geboren in een GG-gezin, gevormd door mensen om mij heen.

Kwak maar overboord, zegt boer dan. Vind het wiel maar lekker zelluf uit. Laat je eigenwijzigheid uitstijgen boven de lessen van je ouders.
Dat zegt boer, ik zal zijn woorden toetsen:
Spreuken 4:1 "Hoort, gij kinderen, de tucht des vaders"
Spreuken 13:1 "Een wijs zoon hoort de tucht des vaders, maar een spotter hoort de bestraffing niet"

Dan luister ik toch liever naar Gods Woord dan naar jouw woorden. En wat mijn ouders en anderen mij meegegeven hebben in de opvoeding, dat toets ik.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 10:20

boer schreef:Die opdracht hebben christenen niet.
Wij hebben de opdracht datgene te bestuderen wat de apostelen ons hebben nagelaten, en NIET de opgelegde ''napratende'' geschriften die op scheuringen gestoelde ''Enigheid'' leren, maar niets anders dan nog 1000 scheuringen hebben veroorzaakt.
Of wou je zeggen dat de vragenrubriek niet getuige is van een totaal verwarde, geestelijk failliet, ronddolende schaapjes, die de HC misschien uit hun hoofd kennen, maar niet eens weten waarom ze een hoofddeksel op hebben tijdens een samenkomst.
En met het dragen van een rokje precies datgene doen waar TEGEN wordt opgeroepen, nl niet tot zonde te verleiden, oftewel een losse broek is heel wat bijbelser en bescheidener, kuiser.
Dus nee, tradities bestudeer je niet, want de Bijbel staat daar hoog boven, waarschuwt er zelfs tegen.

Heb je er ooit bij stilgestaan dat de Heere je in een gezin geplaatst heeft? Je wordt niet toevallig uit die ouders geboren, in dat gezin! Nee. Het heeft ons iets te zeggen. En dat is niet altijd even fijn en liefdevol. Integendeel. Veel mensen zouden zich diep van binnen een andere vader of moeder gewenst hebben. Maar dat kan niet. God heeft hier Zijn wijze bedoelingen mee.
En in jou zit zoveel frustratie en zou je willen blijven schoppen tegen tradities, oudvaders, opvoeding, regels. En zelf een soort nieuwe groep christenen willen scheppen. Wat een arrogantie!
Want jij weet het beter dan wij allemaal hier kennelijk. Wij zijn maar suffe mensen, die in de voetsporen van hun ouders lopen en zelf niet nadenken. Zo wil je ons neerzetten.
Probeer eens een zinvolle bijdrage aan dit forum te bedenken, ipv alles en iedereen onderuit te schoffelen, je voortdurende gedram over de sabbath enz. Het haalt jou en ons af van datgene wat nu het belangrijkste is in ons leven. Gedenkt te sterven! En hoe kom ik tot God bekeerd? En hoe wijs ik de ander die weg?
Zo komt dit forum tot bloei, zo wordt het nodigend, maar toch niet met allerlei Hebreeuwse bewijzen dat de rustdag misschien wel op woensdag moet.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schaapje » 23 aug 2012 10:37

Toch vind ik het moeilijk wat betreft de tradities, het zijn zovaak uiterlijkheden, gewoonten die blijven bestaan, en die niet altijd veel toevoegen aan het christelijke geloofsleven zelf.

Er zijn geloofsrichtingen die tradities al generaties vast houden ik denk aan de Quakers, de Amisch, Mennonieten, ik zie de zin daar echt niet van.

En wat als je niet opgevoed bent in de traditie, deze ook niet zal missen, dan wordt er ook behoorlijk tegenaan geschopt, door de tradionelen.
Soms merk ik in de postings en gedachtengoed van de tradionelen, dat de evangelicalen behoorlijk wat orthodoxer zijn wat betreft de bijbelse leer van de manier van leven zoals de Here Jezus heeft bevolen.

Het lijkt alsof er in de traditie en regels een soort zekerheid gevonden wordt, dat de gelovige dat op een of andere manier nodig heeft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Leeft het forum nog of is een forum gewoon achterhaald?

Berichtdoor schelpje3 » 23 aug 2012 11:33

schaapje schreef:Toch vind ik het moeilijk wat betreft de tradities, het zijn zovaak uiterlijkheden, gewoonten die blijven bestaan, en die niet altijd veel toevoegen aan het christelijke geloofsleven zelf.

Er zijn geloofsrichtingen die tradities al generaties vast houden ik denk aan de Quakers, de Amisch, Mennonieten, ik zie de zin daar echt niet van.

En wat als je niet opgevoed bent in de traditie, deze ook niet zal missen, dan wordt er ook behoorlijk tegenaan geschopt, door de tradionelen.
Soms merk ik in de postings en gedachtengoed van de tradionelen, dat de evangelicalen behoorlijk wat orthodoxer zijn wat betreft de bijbelse leer van de manier van leven zoals de Here Jezus heeft bevolen.

Het lijkt alsof er in de traditie en regels een soort zekerheid gevonden wordt, dat de gelovige dat op een of andere manier nodig heeft.

Sommige mensen blijven inderdaad in tradities hangen, zonder echt te weten waarom ze dit nou doen. Dan hebben die echt geen waarde. Maar vergis je niet in de sociale controle die een bepaalde groep heeft!
Mijn oudste zuster is daar heel gevoelig voor. Zij verbood haar kinderen bepaalde dingen, want o wee, als die en die het eens zou zien!
Mijn man is helemaal niet opgevoed in die traditie, toch ziet hij er een zeer grote waarde in. Hij is geheel vrijblijvend dingen gaan laten en gaan doen.
Ik merk dat mensen die echt in een refodorpje wonen zich veel traditioneler gedragen dan mensen van diezelfde kerkelijke richting die in een grote stad, dus meer anoniem, wonen.
Op zich is er niks mis met tradities denk ik. Of rituelen. Die geven richting en zekerheid. Denk maar bepaalde rituelen rondom een begrafenis. Maar het moet niet DE boventoon gaan voeren en het allerbelangrijkste of graadmeter worden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten