Probleem met Refowebforum?

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Suggesties zijn altijd welkom.

Moderators: henkie, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Probleem met Refowebforum?

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 17:54

@ Marloes en Mona er zijn best aardige gelovigen op een forum met wie je het geloof kunt delen, maar doorgaans is dat niet aan de orde. Ik denk ook dat een christelijk forum zoals alle voorbeelden die hier aan de orde waren ( lees even terug) zichzelf opheffen omdat er geen zegen op rust.
Ik proef de vijandschap als je van je geloof getuigt en dan moet je idd eens afvragen of het de tijd die je erin stopt waard is. Als dat zelfreflexie heeft is mij dat best. Het gaat niet om trendy woorden of cliché's en daar staan forums bol van.
Je kunt mij een slechte gelovige noemen of een onaardig mens of een miskleun, het blijkt niet mogelijk om problemen uit te praten. Dus dan niet.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 07 jul 2014 18:03

Daar is het probleem. Kun je het niet uitpraten zwijg dan verder en laat het rusten .
Maar nu is het iedere keer drammen tegen moderators, forummers.
'Waarom lijdt gij niet liever er ongelijk' is de opdracht van de Heere toch?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 18:04

mona schreef:Hoe willen jullie toch samen één zijn als christen, en de Heere groot maken, nu en straks in de hemel, als jullie hier elkaar het licht in de ogen niet gunnen?
Johannes 17 vers 21:
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Wat voor verschil maken wij met GeenStijl als we elkaar zo af zitten te katten?
Als 'wereldse' mensen onze berichten lezen, dan straalt er niet echt vanaf de we allen één zijn in God.
Maar dat is wel onze opdracht.
Kunnen we nu echt niet proberen op een normale manier met elkaar te praten?
Ik weet het, ik kom er elke keer weer op terug, sorry dat ik een soort repeterende breuk ben.

Misschien bereik je er iets mee.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 08 jul 2014 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 18:07

Marloes1g schreef:Daar is het probleem. Kun je het niet uitpraten zwijg dan verder en laat het rusten .
Maar nu is het iedere keer drammen tegen moderators, forummers.
'Waarom lijdt gij niet liever er ongelijk' is de opdracht van de Heere toch?

Je misbruikt nu een tekst want het ongelijk lijden gaat over ongelijk in de wereld
De Bijbel is geen moralistisch boek!
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 08 jul 2014 07:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 jul 2014 18:18

mona schreef:Ik begrijp wat je bedoeld. Maar ik bedoelde niet jouw opmerking specifiek. In het algemeen vind ik het forum van refoweb anders worden. Steeds harder in de bejegening naar elkaar, en steeds verder vanaf het reformatorische gedachtegoed. Het zou beter een gewoon algemeen christelijk forum genoemd kunnen worden, dat refo is er wel een beetje afgesleten.

Wat is dan het reformatorisch gedachtegoed? Verwacht je dan een betere sfeer met alleen refo's .
Dat zie je aan de voorbeelden van Moestuin over die refo gerichte forums.
En welke refo's dan? Er zijn volgens mij wel 10 verschillende richtingen.

MoesTuin
Majoor
Majoor

Berichtdoor MoesTuin » 08 jul 2014 08:05

mona schreef:Hoe willen jullie toch samen één zijn als christen, en de Heere groot maken, nu en straks in de hemel, als jullie hier elkaar het licht in de ogen niet gunnen?
Johannes 17 vers 21:
Opdat zij allen een zijn, gelijkerwijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons een zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

Wat voor verschil maken wij met GeenStijl als we elkaar zo af zitten te katten?
Als 'wereldse' mensen onze berichten lezen, dan straalt er niet echt vanaf de we allen één zijn in God.
Maar dat is wel onze opdracht.
Kunnen we nu echt niet proberen op een normale manier met elkaar te praten?
Ik weet het, ik kom er elke keer weer op terug, sorry dat ik een soort repeterende breuk ben.

Maar je hebt wel gelijk. 100% mee eens.
Ik weet eigenlijk niet precies welke forum regels hier gelden en waar ze te vinden zijn, (moge ze er zijn)
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!

MoesTuin
Majoor
Majoor

Berichtdoor MoesTuin » 08 jul 2014 08:18

ik vond toch iets mbt modereren (gedateerd, maar geldig nog wellicht)

Modereren schreef:Per forum hebben minimaal twee moderators volledige verantwoording (de namen staan onder de titel van iedere apart forum). Dat voorkomt dat een forum even niet onderhouden wordt i.v.m. tijdgebrek of iets dergelijks. Alle moderators kunnen in principe snel ingrijpen doordat de zogenoemde gebruikersgroep “Moderators” in ieder forum bevoegdheden heeft om te modereren. Onderling is er bovendien dagelijks overleg.

*Onder een aantal fora wordt aangegeven dat off topic en niet-serieuze posts worden verwijderd. Smileys, geintjes of gebabbel wordt gewist.

* Dubbele/soortgelijke onderwerpen worden gesloten met verwijzing naar het eerdere topic.

* Verplaatsen van onderwerpen gebeurd met de tekst “verplaatst” voor de titel. Dit bericht wordt een paar dagen later verwijderd.

* Scheldwoorden of vloeken worden verwijderd met p(ersoonlijk)b(ericht) als waarschuwing naar de betreffende poster.

* Onderwerpen worden alleen gesloten als er geen andere oplossing is. De moderator maakt die afweging. In principe is veel, maar niet alles bespreekbaar op het forum. Banale/platte onderwerpen worden verwijderd, dit ter beoordeling aan de moderators.

RefoWeb ontzegt een lid toegang tot het forum wanneer sprake is van het misbruiken van Gods naam, het moedwillig verzieken van het forum of het ondanks waarschuwingen herhaaldelijk overtreden van de regels. Hierover wordt alleen met de betreffende persoon overlegd. Buitenstaanders weten immers niet wat er zich allemaal heeft afgespeeld.

Moderators zijn vrijwilligers die zonder enige vergoeding veel tijd in Refoweb steken. Zonder hen is het onderhouden van het forum niet mogelijk. We vragen iedereen om daar dan ook rekening mee te houden. Accepteer een beslissing gewoon en ga daar niet over lopen mekkeren.

We hebben er voor gekozen om de moderators ook onder hun eigen naam aan de discussies deel te laten nemen. Gezichtspunten van de moderators zijn dus niet noodzakelijk dezelfde als van refoweb.

Via de report-knop kun je een topic onder de aandacht van een moderator brengen. Het gaat om het uitroepteken rechtsboven ieder bericht. Zo help je mee om het forum op een fatsoenlijk niveau te houden. Eventuele opmerkingen over een ingreep van een moderator kun je hier ook rapporteren.

Laatst bijgewerkt door henkie op ma feb 14, 2005 4:08 pm, in totaal 3 keer bewerkt
Een Parel in Gods Hand!

MoesTuin
Majoor
Majoor

Berichtdoor MoesTuin » 08 jul 2014 08:31

Wat zou het mooi zijn als we liefdevol hier als broeders en zusters in de Heere, zoekers hier samen mogen komen zoekend naar het plan van onze Heere, niets uit ons zelf, alles in en door Hem.
Aan de zegen van de Heere is alles gelegen.
Kom ga met ons en doe als wij.
Soms zijn er momenten, dan kan je beter stil zijn.
Het idee heb ik dat velen (oprecht) (reformatorische) christen stil zijn geworden, omdat ze "afgebrand" worden in eigen kring.
Juist dat moet men voor zijn, door stil te zijn, in te slikken, Respect.
Over en Weer.

Samen zijn in de naam van onze Heere Jezus, die voor ons, klein nietig mens, de Verzoener wil zijn en is, zonder Hem ben je niets, in Hem alles!
Eens blijft er niets van een mens over, enkel de ziel, als je dit ten diepste tot je wilt laten doordringen, dan wordt je vanzelf stil.

https://www.youtube.com/watch?v=sxr1G0wmG08

Samen in de Naam van Jezus schreef:Samen in de naam van Jezus
Heffen wij een loflied aan
Want de geest spreekt alle talen
En doet ons elkaar verstaan
Samen bidden, samen zoeken
Naar het plan van onze heer
Samen zingen en getuigen
Samen leven tot zijn eer

Heel de wereld moet het weten
Dat God niet veranderd is
En zijn liefde als een lichtstraal
Doordringt in de duisternis
De weg van god is niet te keren
Omdat hij er over waakt
En de geest verbreekt de grenzen
Die door mensen zijn gemaakt

Prijs de Heer
De weg is open
Naar de Vader naar elkaar
Jezus Christus, triomfator, mijn verlosser, middelaar
Vader met geheven handen
Breng ik u mijn dank en eer
Het is uw Geest die mij doet zeggen
Jezus Christus is de Heer

Vader met geheven handen
Breng ik u mijn dank en eer
Het is uw Geest die mij doet zeggen
Jezus Christus is de Heer
Een Parel in Gods Hand!

Cathy
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Cathy » 08 jul 2014 15:05

Een prachtig lied. :wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

MoesTuin
Majoor
Majoor

Neem afstand van onverstandige strijdvragen

Berichtdoor MoesTuin » 26 sep 2014 12:08

Soms zie je hier op, een wat zich reformatorisch forum noemt, een onderwerpen voorbijkomen.
Ik moest aan het gedeelte in de bijbel denken, hieronder.
Tuurlijk mogen er dingen benoemd worden, maar om dat nu helemaal uit te spitten op een reformatorisch forum.
Waar is de achterban (reformatorisch) van dit forum gebleven vraag ik me weleens af?

2 Timoteus 2

22b jaag naar gerechtigheid, naar trouw, naar liefde en vrede met hen, die de Here aanroepen uit een rein hart.
23 Maar wees afkerig van de dwaze en onverstandige strijdvragen; gij weet immers, dat zij twisten teweegbrengen;
24 en een dienstknecht des Heren moet niet twisten, maar vriendelijk zijn jegens allen, bekwaam om te onderwijzen, geduldig,
25 met zachtmoedigheid de dwarsdrijvers bestraffende. Het kon zijn, dat God hun gaf zich tot erkentenis der waarheid te keren
26 en, ontnuchterd, zich te wenden tot de wil van Hem, (losgekomen) uit de strik des duivels, die hen gevangen hield.

Tuurlijk mag en is hier voldoende ruimte mogelijk om van gedachten te wisselen.
Maar naar mijn idee is het evenwicht hierin zoek.
Een actieve topic met een gezamelijke bijbelstudie, bidstond, danktopic, bemoediging in het geloof e.d.

Ik bedoel maar..... ook hetgeen ons verbindt hier op dit forum laten zien
(en niet enkel de verschillen, hetgeen ons "scheidt")

want,. Hij / Zij die rustig en stil.....

http://www.youtube.com/watch?v=jhouuWE4eCo

1
Hij die rustig en stil
zich steeds voegt naar Gods wil,
Hem in alles vertrouwt en gelooft,
die slechts hoort naar Zijn stem,
zich geheel geeft aan Hem,
smaakt een vreugde die nimmer verdooft.

Koor:
Zie slechts op Hem, volg gehoorzaam Zijn stem;
blijf maar rustig vertrouwen. Altijd ziende op Hem.

2
Loeit de levensorkaan,
komt er zorg op ons aan:
't is Zijn glimlach, die alles verdrijft.
Klagen, zuchten, geween,
vrees en twijfel gaan heen,
als wij rustig vertrouwen in Hem.

3
Wordt u moeite en strijd
door de mensen bereid:
zie op Hem; slechts Zijn blik schenkt ons moed!
Hij draagt u, ook uw kruis,
brengt straks veilig u thuis,
zorgt dat alles hier meewerkt ten goed'.
Een Parel in Gods Hand!

Jbkb
Verkenner
Verkenner

Re: Neem afstand van onverstandige strijdvragen

Berichtdoor Jbkb » 26 sep 2014 19:04

MoesTuin schreef:Waar is de achterban (reformatorisch) van dit forum gebleven vraag ik me weleens af?

Dat is het grote probleem hier.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 29 sep 2014 09:13

MoesTuin schreef:Waar is de achterban (reformatorisch) van dit forum gebleven vraag ik me weleens af?
Jbkb schreef:Dat is het grote probleem hier.
Misschien eens aan de heren moderatoren naar de oorzaak vragen? Wellicht hebben zij er verstand van :-k
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 sep 2014 10:20

mona schreef:Misschien eens aan de heren moderatoren naar de oorzaak vragen? Wellicht hebben zij er verstand van :-k
Tja, als je mijn persoonlijke mening vraagt, denk ik dat veel mensen uit de reformatorische hoek zich het meest prettig voelen als ze zich tussen gelijkgestemden bevinden. Nou hebben we dat allemaal wel een beetje natuurlijk, maar voor reformatorischen geldt dit misschien wat meer dan voor anderen. Dat zie je ook bijvoorbeeld in de concentratie van bevindelijk-gereformeerden op verschillende plaatsen in de zgn. bible-belt: Zeeland, delen van Zuid-Holland en Utrecht, de Veluwe, Overijssel. Daar bevindt men zich tussen gelijkgezinden en wordt men minder geconfronteerd met andersdenkenden waar men beducht voor is. Ik denk dat dit ook voor internetfora geldt, waaronder voor Refoweb.
Nu heeft Refoweb een beetje een dubbel doel: aan de ene kant een veilige plek bieden voor (met name) jongeren uit de christelijk-reformatorische hoek om vanuit de Bijbel met elkaar in gesprek te komen over geloofszaken en aan de andere kant ook ruimte te laten voor belangstellenden van buitenaf. Ik denk dat met name dit laatste voor reformatorischen als bedreigend wordt gezien. Deels hebben ze daar ook gelijk in: het kan gevaarlijk zijn voor je geloofsleven als je in contact komt met niet-bijbelse leringen en je daartegen onvoldoende bewapend bent. Internet is dan ook geestelijk gezien een gevaarlijke plek. Nu is het mijn overtuiging dat de beste bewapening Gods Woord is (bijvoorbeeld de wapenrusting waarover Efeze 6 spreekt), maar vanuit het verzuilingsdenken dat in de reformatorische hoek nog steeds sterk is, is het zich terugtrekken in eigen sfeer vaak een oplossing waarvoor gekozen wordt. Ik zet deze twee nu tegenover elkaar en dat is niet helemaal eerlijk natuurlijk. Maar ik denk wel dat een christen, om een zoutend zout en een lichtend licht te zijn, niet kan volstaan om zich achter de muren van de eigen zuil terug te trekken. Dat kan alleen door concentratie op het Woord van God en door zo in de wereld te staan, met al zijn verleidingen en gevaren.
Voor Refoweb is het de uitdaging om voor christenen (en dus ook reformatorischen) een plek te zijn waar ze met hun vragen naar toe kunnen (gezien de populariteit van de vragenrubriek denk ik dat Refoweb daar ook in slaagt) en waar ze ook op het forum met andere christenen en andersdenkenden in gesprek kunnen. V.w.b. dat laatste is het de kunst om een goede plek voor christenen te zijn en te blijven en dat met beleid en moderatie te ondersteunen. Of dat altijd lukt? Daar kan ik geen goed antwoord op geven, dat moeten anderen maar beoordelen, al denk ik ook dat de ene persoon daar een ander antwoord op zal geven dan de ander.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska
Generaal
Generaal

Berichtdoor Riska » 29 sep 2014 10:27

Een helder betoog Elbert - waarvoor respect!
geen vreugde zonder verdriet
geen licht zonder duisternis
geen geloof zonder twijfel
.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 29 sep 2014 11:05

Ik doe tevens de nuchtere constatering dat een forum een buitengewone aantrekkingskracht heeft op mensen met.... uhhhh....hele bijzondere inzichten. Vorige week hebben we nog 4 van dat soort sujetten verwijderd bijvoorbeeld. Dat was bij de start van Refoweb zo, dat is nu dus nog zo en dat zal ook zo blijven. Heb je daar grote moeite mee dan is een forum een lastige plek om te vertoeven.

Terug naar “RefoWeb”