vragenrubriek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

vragenrubriek

Berichtdoor studentjehhs » 11 feb 2009 11:27

Ik weet niet waar ik dit onderwerp moet plaatsen, maar indien het verplaatst moet worden naar een ander onderdeel van het forum.. dan kan dat.

Ik las een vraag in de vragenrubriek die mij erg verbaasde en ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.

Lezing over vaccinatie


Aan ds. Heikamp. Tijdens een lezing liet u duidelijk uw mening horen ten aanzien van vaccinatie. U was daarin zeer stellig dat dit bijbels gezien niet mag. Ik vond dat onprettig om te horen. Nu gaat het er niet om wat ik vind, maar wel vraag ik me af in hoeverre het mag om in zo’n visie ook geen ruimte voor anderen te laten om zich te laten inenten. Doet u daarmee niet te kort aan mensen, onder wie ook predikanten in uw eigen kerkverband, met een andere mening hierover?


Lees verder
Antwoord: We gaan onze uitleg maar niet opnieuw herhalen. Gezien uw ervaring, u vond het onprettig, is het in ieder geval duidelijk overgekomen. En dat is toch de bedoeling van onze boodschap. Daar zijn we voor geroepen en behoren we getrouw in te zijn. De boodschap van Johannes de Doper werd door de kerkenraad van Jeruzalem ook als onprettig ervaren. Het was zijn eigen kerkverband en stond wellicht ambtelijk onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, maar heeft zijn boodschap niet aan hen en andere kerkverbanden aangepast. Dat hopen we, door Gods genade, ook niet te doen.

B.v. het eerste gebod: gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben. Dit laat geen enkele ruimte over om wat genuanceerder te denken over andere goden.

Dank voor uw reactie en het doet me deugd duidelijk te zijn overgekomen.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. D. Heikamp

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 11 feb 2009 23:47

Ik heb even wat berichten weggehaald. Discussieren over het onderwerp vaccinatie is prima maar het is niet de bedoeling om een panellid hier op het forum of in de reacties onder vuur te nemen. Dat is overigens geen beslissing van een panellid maar van de redactie van de vragenrubriek.
We vragen een deskundige om zijn/haar commentaar en we zijn heel blij met die medewerking. Jullie waarschijnlijk ook aan de ruim 6600 vragen te zien. Ik kan me zo voorstellen dat het aantal medewerkers drastisch naar beneden gaat als ze hier als schietschijf gaan fungeren.

jan33willem
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 11 feb 2009 04:13

Re: vragenrubriek

Berichtdoor jan33willem » 12 feb 2009 00:19

henkie schreef:Ik heb even wat berichten weggehaald. Discussieren over het onderwerp vaccinatie is prima maar het is niet de bedoeling om een panellid hier op het forum of in de reacties onder vuur te nemen. Dat is overigens geen beslissing van een panellid maar van de redactie van de vragenrubriek.
We vragen een deskundige om zijn/haar commentaar en we zijn heel blij met die medewerking. Jullie waarschijnlijk ook aan de ruim 6600 vragen te zien. Ik kan me zo voorstellen dat het aantal medewerkers drastisch naar beneden gaat als ze hier als schietschijf gaan fungeren.


Erg onverstandig & bovendien onverantwoord van de redactie om discussies proberen de kop in te drukken. Er zijn vele christelijke visies mogelijk wat betreft vaccinatie, en ik gun Ds. Heikamp de zijne, maar ik begrijp niet dat de redactie klakkeloos zo'n controversieel antwoord plaatst zonder mensen de ruimte te geven om te reageren.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: vragenrubriek

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2009 08:48

discussiëren of iemand aanvallen op zijn standpunt is een verschil ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: vragenrubriek

Berichtdoor studentjehhs » 12 feb 2009 09:47

Gerdien B. schreef:discussiëren of iemand aanvallen op zijn standpunt is een verschil ;)


Inderdaad Gerdien. Ik ben benieuwd naar ieders standpunt op dit gebied

Denkertje21

Re: vragenrubriek

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2009 09:52

Wordt hier een panellid onder vuur genomen? Ik dacht het niet. Een panellid wordt terecht op zijn visie bevraagd die hij redelijk dwingend oplegt aan anderen. Daar is niks mis mee.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 12 feb 2009 09:57

jan33willem schreef:
Erg onverstandig & bovendien onverantwoord van de redactie om discussies proberen de kop in te drukken. Er zijn vele christelijke visies mogelijk wat betreft vaccinatie, en ik gun Ds. Heikamp de zijne, maar ik begrijp niet dat de redactie klakkeloos zo'n controversieel antwoord plaatst zonder mensen de ruimte te geven om te reageren.


Dat verschil in inzicht heeft wellicht alles te maken met de belangen die je vertegenwoordigd. Ik begrijp dat jij graag je mening geeft en daar voor op komt en dat je daar waarde aan hecht. De redactie heeft mijns inziens een iets hoger belang namelijk de voortgang van de vragenrubriek en de mogelijkheid om anoniem een probleem voor te leggen aan een deskundige. Dat staat of valt mede met het al dan nooit aanvallen van een panellid.
Ik snap overigens het probleem niet zo. De vraagsteller wil een antwoord over de visie van ds. Heikamp en krijgt die ook. Dat er ook andere standpunten zijn over dit onderwerp staat ook in de vraag genoemd.

studentjehhs schreef:Inderdaad Gerdien. Ik ben benieuwd naar ieders standpunt op dit gebied

henkie schreef:Discussieren over het onderwerp vaccinatie is prima maar...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 12 feb 2009 09:58

Denkertje21 schreef:Wordt hier een panellid onder vuur genomen? Ik dacht het niet. Een panellid wordt terecht op zijn visie bevraagd die hij redelijk dwingend oplegt aan anderen. Daar is niks mis mee.


henkie schreef:Ik heb even wat berichten weggehaald.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: vragenrubriek

Berichtdoor em_ma » 12 feb 2009 10:00

studentjehhs schreef:
Gerdien B. schreef:discussiëren of iemand aanvallen op zijn standpunt is een verschil ;)


Inderdaad Gerdien. Ik ben benieuwd naar ieders standpunt op dit gebied


Dan had je niet de vraag uit de vragenrubriek moeten halen als je het standpunt wilt weten van de forumleden.
Als je het niet eens bent met het antwoord kun je het beste de dominee mailen of bellen ofzo?
Ik kan me ook irriteren aan al die discussies die ontstaan nav. een vraag, daar is het forum voor. Net wat Henkie zegt.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

mykids5
Verkenner
Verkenner
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 feb 2009 09:57

Re: vragenrubriek

Berichtdoor mykids5 » 12 feb 2009 10:05

Misschien kan er wel wat uitgebreider ingegaan worden, wat de dominee precies voor uitleg gegeven heeft!
Ik zou deze graag willen weten, want nu staat er geen info in waar je dat uit op kan maken...

studentjehhs
Mineur
Mineur
Berichten: 220
Lid geworden op: 17 dec 2008 11:52

Re: vragenrubriek

Berichtdoor studentjehhs » 12 feb 2009 10:24

henkie; effe in alle eerlijkheid; heeft de vragenstelster antwoord gekregen op haar vraag?

sela

Re: vragenrubriek

Berichtdoor sela » 12 feb 2009 10:25

em_ma schreef:
studentjehhs schreef:
Gerdien B. schreef:discussiëren of iemand aanvallen op zijn standpunt is een verschil ;)


Inderdaad Gerdien. Ik ben benieuwd naar ieders standpunt op dit gebied


Dan had je niet de vraag uit de vragenrubriek moeten halen als je het standpunt wilt weten van de forumleden.
Als je het niet eens bent met het antwoord kun je het beste de dominee mailen of bellen ofzo?
Ik kan me ook irriteren aan al die discussies die ontstaan nav. een vraag, daar is het forum voor. Net wat Henkie zegt.


het kan ook waardevol zijn om een gesprek over de vragenrubriek of een aspect daarvan te voeren, niet waar..
op intrigerende wijze wordt hier een vraag beantwoord.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: vragenrubriek

Berichtdoor henkie » 12 feb 2009 10:53

studentjehhs schreef:henkie; effe in alle eerlijkheid; heeft de vragenstelster antwoord gekregen op haar vraag?


Dat lijkt me duidelijk...
Gezien uw ervaring, u vond het onprettig, is het in ieder geval duidelijk overgekomen. En dat is toch de bedoeling van onze boodschap.


Johannes de Doper (...) heeft zijn boodschap niet aan hen en andere kerkverbanden aangepast.

tante-tortel

Re: vragenrubriek

Berichtdoor tante-tortel » 12 feb 2009 11:03

Vind je dat serieus een antwoord? ](*,)

Denkertje21

Re: vragenrubriek

Berichtdoor Denkertje21 » 12 feb 2009 11:13

henkie schreef:De redactie heeft mijns inziens een iets hoger belang namelijk de voortgang van de vragenrubriek en de mogelijkheid om anoniem een probleem voor te leggen aan een deskundige. Dat staat of valt mede met het al dan nooit aanvallen van een panellid.

Ik schrik hier echt van. Dat betekent dus dat we visies van panelleden niet ter discussie mogen stellen en pannelleden niet mogen bevragen.
Puur omdat het een dominee is? En puur omdat je ze niet tegen je in het harnas wilt jagen?

Dát doen we toch niet? In alle openheid wordt er een vraag gesteld over een visie. Een vraag, geen aanval!
Zeker in onze gezindte is het al bon ton, dat een dominee op een voetstuk wordt gezet. Maar die enige die mensen op een heel speciaal voetstuk zet, apart zet, is God zelf.

Ik zou het heel vreemd vinden als ds Heikamp of welke andere dominee dan ook, zich zou terugtrekken omdat niet iedereen het met hem eens is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten