Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor elbert » 18 mei 2009 09:48

Yours schreef:Scheiding der geesten lijkt mij toch niet de bedoeling. De Waarheid ligt diep in ons allen verborgen.

Die scheiding der geesten treedt gegarandeerd op, ook hier. Want de Waarheid vind ik niet in mezelf, maar buiten mezelf, in Jezus. Ik moet daarom ook niet in mezelf gaan graven om daar wat te vinden, want de Waarheid is openbaar. Jezus is de Waarheid en Hij geeft ons het water van het leven, dat in ons een bron van water wordt, dat opwelt tot in het eeuwige leven (Joh. 4:14).
Wie dus zoekt, moet Jezus zoeken en niet in zichzelf. Alleen in Hem kunnen we dan ook één zijn en anders zijn we het niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yours
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:32

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Yours » 18 mei 2009 10:04

Elbert schreef:
Die scheiding der geesten treedt gegarandeerd op, ook hier.

Het kan niet anders zijn dan dat Jezus Christus wil dat wij als mensen een eenheid vormen. Het denken dat uit het oorspronkelijke geloven is ontstaan heeft door de eeuwen geleid tot velerlei scheiding tussen mensen: dat kan nooit de bedoeling zijn.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor elbert » 18 mei 2009 11:18

Yours schreef:Elbert schreef:
Die scheiding der geesten treedt gegarandeerd op, ook hier.

Het kan niet anders zijn dan dat Jezus Christus wil dat wij als mensen een eenheid vormen.

Door het geloof in Hem. Zonder die toevoeging geen eenheid.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Harm-J » 18 dec 2009 02:56

*schop* (lees: omhoog schoppen :mrgreen: )
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Riska » 18 dec 2009 09:40

Onze seniorenouderling kreeg van een heel oude mevrouw dit gedichtje en ik denk dat het alles samenvat:

Waar hoor jij bij? Van welke kerk ben je?
(n.a.v. 1 Kor. 3: 4 en 21-23)

Die vragen krijg ik nog wel eens te horen.
Dan antwoord ik: ‘Ik ben hervormd geboren’.

Maar ja, wat geef ik daarmee eigenlijk aan?
En dus vul ‘k aan: rechtzinnig daarenboven
dat is een vrijzinnige manier van geloven.

Maar toen ik nog jong was, is mij al geleerd:
Een goed woord voor hervormd is gereformeerd.
dus behoor ‘k ook tot de gereformeerde kerk,
en doe gereformeerd gemeentewerk.

En de kerk is al oud! Dat is zonder meer,
dus ben ik eigenlijk ook oud-gereformeerd.

Ik ben christelijk zo is me geleerd,
dus ben ik ook christelijk gereformeerd.

Ik kan ook zeggen, dat kan er ook mee door,
dat ik tot een christengemeente behoor.

Christus bevrijdde mij, tot liefde en hoop,
dus vast en zeker, vrijgemaakt ben ik ook.

Omdat men in mijn kerk ook aan dopen doet,
past Baptistengemeente me ook wel goed.

In mijn kerk komt ook jaarlijks ‘t pinksterfeest voor,
dus is het dat ik ook tot de pinkstergemeente behoor.

En omdat het steeds om het evangelie gaat,
kan evangelische gemeente ook geen kwaad.

Ik vaar op ‘t Bijbels apostolisch gezag,
dat is de reden dat ik me ook Apostolisch noemen mag.

Tenslotte is het gewoon een klein publiek:
de kerk is algemeen, dus ‘k ben ook katholiek.

Je weet nu tot welke kerk/gemeente ik hoor.

Of komt mijn antwoord je wat verwarrend voor?
Je hebt gelijk! Die namen! Wat een gedoe!

Daarom wens ik je van ganser harte toe,
dat op de vraag: waar hoor je bij? Van wie ben jij (bent u)?

Je antwoord zij: Van Christus ben ik! Straks en...Nu!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Harm-J » 18 dec 2009 11:37

Zo is het! ;/
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Vuurtje
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 07 okt 2006 20:49

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Vuurtje » 23 dec 2009 11:35

Mooi gedicht voor het topic "Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?" ;-)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor schaapje » 04 dec 2011 16:23

quote="elbert"
Die scheiding der geesten treedt gegarandeerd op, ook hier. Want de Waarheid vind ik niet in mezelf, maar buiten mezelf, in Jezus. Ik moet daarom ook niet in mezelf gaan graven om daar wat te vinden, want de Waarheid is openbaar. Jezus is de Waarheid en Hij geeft ons het water van het leven, dat in ons een bron van water wordt, dat opwelt tot in het eeuwige leven (Joh. 4:14).
Wie dus zoekt, moet Jezus zoeken en niet in zichzelf. Alleen in Hem kunnen we dan ook één zijn en anders zijn we het niet.


De scheiding der geesten treedt inderdaad op, forummers reageren niet meer het gevolg van het dominant aanwezig zijn van de verkeerde geesten, is dat ik veel forummers al helemaal/of zelden nog zie posten.

Ik heb meegemaakt dat mensen die zeuren over de zondag/zaterdag of over kinder/volwassendoop verwijderd werden.... alsof deze niet in Christus geloven.

Een persoon die zoveel dwaalleer en vuiligheid over de kostbare waarheid op dit web neerkwakt, wordt gewoon getolereerd, iemand die zegt dat hij geen zelfkritiek hoeft te hebben....omdat Jezus dat ook niet had. Een persoon in ieders ogen een gevaarlijk ... het is toch een ieder duidelijk, door al zijn uitspraken over zichzelf dat hij geen christen is, alle waarheden met de voeten treedt maar wel 50 topics kan open, en op die topics iedere keer met die kostbare waarheid aan de haal gaat en leugens verkondigd, die in zijn ongeestelijk brein komen. Een persoon die voortdured die waarheid in zichzelf zoekt, i.p.v. in Christus, een persoon die zegt geen zonden te hebben. Een persoon die zegt dat hij de Heilige Geest heilig heeft gemaakt door zijn eigen leven.

Ik snap dit niet, dit heeft niets meer te maken met verdraagzaam zijn naar elkaar, zou iemand mij dat kunnen uitleggen ??????
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Klaas Vroegop
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2012 09:05

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Klaas Vroegop » 07 dec 2012 08:08

Vraagje:

Wanneer behoort men hier tot de "gelijkgestemden" op het niet open forum? Ik zag een kerkelijke indeling van de deelnemers. Daarbij valt me op dat PKNers die zich niet tot de GB rekenen zomaar op één berg worden geveegd als: confessionelen / vrijzinnigen / gereformeerden. Deze definitie sluit dus niet aan op de werkelijkheid zoals de PKN in elkaar zit. Ik zit aan de confessionele kant van dat deel van de PKN.

Ben ik nu gewogen en te licht bevonden of hoe kom ik door de ballotage als ik op het niet open forum wil deelnemen?

Riska

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Riska » 07 dec 2012 08:23

Als je de "Drie Formulieren" (Apostolische Geloofsbelijdenis, Dordtse Leerregels en Nederlandse Geloofsbelijdenis) kunt ondertekenen - dat is de vraag die je krijgt - dan kun je op alle subfora terecht. Inderdaad worden alle PKN-ers op één hoop geveegd.

Klaas Vroegop
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2012 09:05

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Klaas Vroegop » 07 dec 2012 08:32

Riska schreef:Als je de "Drie Formulieren" (Apostolische Geloofsbelijdenis, Dordtse Leerregels en Nederlandse Geloofsbelijdenis) kunt ondertekenen - dat is de vraag die je krijgt - dan kun je op alle subfora terecht. Inderdaad worden alle PKN-ers op één hoop geveegd.

Dus voor jullie is iemand die binnen de PKN onder de confessionelen mag worden gerekend één pot nat met de vrijzinnigen en de middenorthodoxen. En alle gereformeerde PKNers vallen daar ook vanzelfsprekend onder?

De Apostolische geloofsbelijdenis valt trouwens niet onder de drie formulieren. Het Apostolicum is een Katholiek belijdenisgeschrift, evenals Nicea en Athanasius. Ik denk dat de je Heidelbergse Catechismus bedoelt.

Maarja, dat ondertekenen dat ga ik dus niet doen. Dat vind ik wettisch en bovendien ben ik het niet met elke vraag en antwoord en elk artikel eens. Houdt dus in dat ik genoegen moet nemen met een verblijf in de voorhof der heidenen?

Riska

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Riska » 07 dec 2012 08:48

Je hebt volkomen gelijk: ik bedoelde uiteraard de Heidelbergse Catechismus.

Ik proef in jouw opmerking iets van afkeuring waar het gaat om de diverse denominaties binnen de PKN. Ik behoor tot de midden orthodoxie - de Gereformeerde Kerken.

Het ondertekenen van die formulieren wettisch? Ja, zo zou je het kunnen noemen.
Maar ik geloof in dit geval niet dat de webmaster dit bedoeld heeft toen hij deze drempel opwierp.
Er waren zoveel vrij onzinnige topics, gestart door mensen die echt heel ver afweken van de grondslag van Refoweb. Want dat moet je natuurlijk niet vergeten: het is een Reformatorisch forum.
En al zeg ik het wel in bijdragen als ik het met iets niet eens ben - ik houd wel altijd in gedachten dat ik 'gast' ben. (hoewel, ik kom hier al zo lang, dat het ook een vertrouwde plek is).

Klaas Vroegop
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2012 09:05

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Klaas Vroegop » 07 dec 2012 09:02

Riska schreef:Je hebt volkomen gelijk: ik bedoelde uiteraard de Heidelbergse Catechismus.

Het is ook zo ingewikkeld met al die officiële geschriften.

Ik proef in jouw opmerking iets van afkeuring waar het gaat om de diverse denominaties binnen de PKN. Ik behoor tot de midden orthodoxie - de Gereformeerde Kerken.

Er zit iets afkeurends in. En historisch klopt het ook niet. Voor Gereformeerde bonders was het in de NHK al zo dat elke niet bonder automatisch 'confessioneel' of in het ergste geval 'vrijzinnig' werd genoemd. Alsof er niet zoiets was als het brede midden: de middenorthodoxie. Het gereformeerde deel van de PKN heeft grofweg dezelfde indeling als de voormalige NHK. En bovendien is er in de PKN ook nog het Evangelisch Werkverband. Dat kan je toch niet allemaal over één kam scheren?

Het ondertekenen van die formulieren wettisch? Ja, zo zou je het kunnen noemen.
Maar ik geloof in dit geval niet dat de webmaster dit bedoeld heeft toen hij deze drempel opwierp.
Er waren zoveel vrij onzinnige topics, gestart door mensen die echt heel ver afweken van de grondslag van Refoweb. Want dat moet je natuurlijk niet vergeten: het is een Reformatorisch forum.
En al zeg ik het wel in bijdragen als ik het met iets niet eens ben - ik houd wel altijd in gedachten dat ik 'gast' ben. (hoewel, ik kom hier al zo lang, dat het ook een vertrouwde plek is).

Ik heb er geen bezwaar tegen om gast te zijn maar ik vind het toch een beetje vreemd. In de gemeente waar ik naar de kerk ga tref ik dezelfde dingen aan als in een gereformeerde bondsgemeente: de meeste mensen gaan aan het avondmaal maar tegelijkertijd twijfelen de meeste mensen of ze wel in de hemel zullen komen: "tja, ik zondig nog steeds hè!" Dat patroon is dus overal hetzelfde. Wie is er tegenwoordig eigenlijk nog gereformeerd volgens de formulieren? Als je het mij vraagt bijna niemand meer.

Riska

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Riska » 07 dec 2012 09:21

De consequentie van de formatie van de PKN is, dat alles over één kam geschoren werd.
Wel is een zekere vrijheid/zelfstandigheid ingebouwd: in mijn woonplaats zijn drie Hervormde wijkgemeenten en één Gereformeerde kerk. Een van de Hervormde wijkgemeenten is sinds een paar jaar een federatie aangegaan met de Gereformeerde kerk. De andere gemeenten zijn "Bonders".

Ik denk inderdaad, dat er niet veel mensen nog gereformeerd zijn volgens de formulieren.
Dat is ook niet erg. Die formulieren zijn mensenwerk. Oprecht werk, dat wel, maar toch: mensenwerk. De mens is mondiger geworden en is zelf gaan studeren. Dan verschuift er wel eens wat. Niet erg, zo lang de grondslag maar goed is: Christus, de gekruisigde en opgestane Heer!
Als Hij niet centraal staat, zakt elke kerk door de vloer.

Klaas Vroegop
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2012 09:05

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Klaas Vroegop » 07 dec 2012 09:37

Riska schreef:De consequentie van de formatie van de PKN is, dat alles over één kam geschoren werd.
Wel is een zekere vrijheid/zelfstandigheid ingebouwd: in mijn woonplaats zijn drie Hervormde wijkgemeenten en één Gereformeerde kerk. Een van de Hervormde wijkgemeenten is sinds een paar jaar een federatie aangegaan met de Gereformeerde kerk. De andere gemeenten zijn "Bonders".

Ik ken diverse fusiegemeenten die behoorlijk orthodox zijn. En in nogal wat gemeenten kunnen bonders en confessionelen makkelijk door één deur.

Ik denk inderdaad, dat er niet veel mensen nog gereformeerd zijn volgens de formulieren.
Dat is ook niet erg. Die formulieren zijn mensenwerk. Oprecht werk, dat wel, maar toch: mensenwerk. De mens is mondiger geworden en is zelf gaan studeren. Dan verschuift er wel eens wat. Niet erg, zo lang de grondslag maar goed is: Christus, de gekruisigde en opgestane Heer!
Als Hij niet centraal staat, zakt elke kerk door de vloer.

Het gaat mij eigenlijk meer om de consequentie op een forum. Ik snap de reden wel waarom discussies gescheiden worden gehouden. Het heeft te maken met een gevoel van veiligheid waar juist meer strikte gereformeerden veel behoefte aan hebben. Op zich is het dan wel leuk dat er een gedeelte op het forum bestaat waarin ook andersdenkenden kunnen meepraten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 72 gasten