Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Optimatus » 20 apr 2009 13:28

Pardon :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Spons » 20 apr 2009 15:17

* overhandigt het volgende aan Optimatus

Afbeelding

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor haring » 20 apr 2009 18:46

Denkertje21 schreef:Dat lijkt me evident. Je bént op een christelijk forum. Klaar. Als ik bij moslims in huis ben, dien ik hun gebruiken te respecteren. Ik dien hun overtuiging te respecteren en vanuit dat respect hoef ik het vervolgens niet met hen eens te zijn.

Wat heb je te zoeken op een forum van nersenfokkers als je veganist bent?
Tenzij je natuurlijk razend benieuwd bent naar de beweegredenen van die nertsenfokkers en respectvol met hen in discussie gaat zonder de vooropgezette drang om hen er van te overtuigen dat nertsenfokken toch o zo verderfelijk is.


Komt er dus op neer dat we meer respect moeten hebben voor de christelijke overtuiging dan voor andere. Ik vind dat hypocriet. Of dat de christelijke overtuiging waardevoller is als andere overtuigingen. Ik zit ook op atheistische/vrijdenkers forums en daar heeft iedereen de ruimte om zijn of haar mening te ventileren. Of het nou atheistisch is of niet.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Denkertje21

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Denkertje21 » 20 apr 2009 22:08

haring schreef:Komt er dus op neer dat we meer respect moeten hebben voor de christelijke overtuiging dan voor andere.


Deels heb je dat heel goed gezien! Omdat wij hier van harte geloven dat we niet zomaar een soort levensvisie hebben opgepikt maar dat we leven en zijn bij de gratie van de enige God die zalig maakt.
Ik geloof van harte dat alle andere religies in het niet vallen bij het geloof in de God van Abraham, Izak en Jacob en van mij. Het zal wel niet politiek correct zijn om dat te zeggen, maar ik ben in een omgeving, Refoweb dus, waar ik dat vrij en open kan zeggen. En eerlijk gezegd die ik dat elders ook.

Daarbij heb ik respect voor alle andere overtuigingen, maar ik geloof dat ze er naast zitten. Samengevat in onze bekende 'Twaalf Artikelen' kun je zien want ons EIGEn is. Daar valt niet aan te tornen.

Iedereen die dat niet gelooft, is heel hartelijk welkom als hij/zij benieuwd is naar deze visie, ons daarop kritisch wil bevragen. Maar dit is ons algemeen en ontwijfelbaar christelijk geloof. Wil je ons proberen te overtuigen van iets anders, dan zit je hier niet goed. Daar zijn andere fora voor.

(Oei, ik sta verbaasd van m'n eigen hardheid nu. Maar het moet maar eens klaar zijn met die voorzichtigheid. Blijf af van de God die zich mijn God noemt!)

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Harm-J » 20 apr 2009 22:57

Denkertje21 schreef:(Oei, ik sta verbaasd van m'n eigen hardheid nu. Maar het moet maar eens klaar zijn met die voorzichtigheid. Blijf af van de God die zich mijn God noemt!)


Denk dat God zijn eigen bonen wel kan doppen. :mrgreen: Je hebt wel een punt dat je voor je geloof (God) voor uit mag/moet durven komen.

Ik denk dat het goede van Refoweb is, dat men hier elkaar over het algemeen in zijn waarde laat, dit ten opzichte van andere fora's waar men elkaar soms meent te moeten afbranden in discussies.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Riska » 21 apr 2009 06:56

Denkertje schreef:Daarbij heb ik respect voor alle andere overtuigingen, maar ik geloof dat ze er naast zitten. Samengevat in onze bekende 'Twaalf Artikelen' kun je zien want ons EIGEn is. Daar valt niet aan te tornen.
Jij durft wel wat te zegen!
Bedoel je dat christen-zijn de goede levensweg is of Refo?

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Optimatus » 21 apr 2009 09:29

Ik onderschrijf het Apostolicum ook.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Harm-J » 21 apr 2009 11:02

Riska schreef:Bedoel je dat christen-zijn de goede levensweg is of Refo?


Diepe vraag Riska.

Deze vraag houdt mij al langere tijd bezig...

Ik vraag mij wel eens af of alleen Christenen de nieuwe aarde zullen bevolken. Mijn gedachte daarbij is dan, dat het misschien wel eens (heel) anders zou kunnen zijn. Wie ben ik, om een Moslim of een anders gelovige uit te sluiten. Ik kan voor mij zelf alleen afgaan wat de bijbel mij leert en hoe te leven en dit op mijzelf betrekken. Daar heb ik voor mij zelf meer als genoeg aan.

Ik kan niet God voor denken, net zo min als ik zou durven stellen dat een anders gelovige "niet" op de nieuwe aarde zal rondwandelen. Het is maar in welk geloof iemand is of wordt opgevoed.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor TheKeimpe » 21 apr 2009 13:36

@Harm-J: ik denk dat de Bijbel heel helder is waar het gaat om diegenen die wel van Christus hebben geweten. Het ligt wat gecompliceerder bij diegenen die nooit van Hem gehoord hebben.

Riska

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Riska » 21 apr 2009 15:10

En ik geef Harm-J gelijk, dat wij veel en veel te veel invullen wie wel en wie niet...
Om de haverklap zitten we op Gods stoel. Wij menen op grond van wat vooral Paulus heeft gezegd - en dat zijn interpretaties van Jezus woorden - te kunnen uitmaken wat God bedoeld heeft.
Ik denk dat het veel en veel dieper gaat en anders. Ik denk aan de rede: :Ik was hongerig en gij hebt niet te eten gegeven, dorstig en gij hebt mij niet te drinken gegeven - om maar wat te noemen.En dan kon ook vrijwel de hele mensheid die zich 'christen' noemt nog wel eens buiten de boot vallen, om het heel oneerbiedig te zeggen.

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Harm-J » 21 apr 2009 15:55

TheKeimpe schreef:@Harm-J: ik denk dat de Bijbel heel helder is waar het gaat om diegenen die wel van Christus hebben geweten. Het ligt wat gecompliceerder bij diegenen die nooit van Hem gehoord hebben.


Voor mij zelf sprekende ligt het veel gecompliceerder. Kijk als voorbeeld eens naar de R.K.K. en de leer van goede werken.. De gereformeerde kerken verwerpen het als dwaling. Wat als nu die mensen vanuit hun religie daar wel in geloven, en goede werken (liefde werken/ werken der barmhartigheid) doen vanuit hun hart voor God. Men kan daarover een hele theologische verhandeling gaan houden, over wie het nu bij het rechte eind zou hebben, voor mij geldt de regel: 'Het is God die het hart aan ziet'.

Ondanks dat ik persoonlijk niet achter het heil door goede werken sta, krab ik mij zelf wel eens achter de oren, hoezeer en hoe bedreven die mensen er in zijn t.o.v. van mij. Of ze dit nu vanuit regelgeving doen of vanuit de Liefde voor God, kan ik niet onderscheiden, God zelf wel.

Vandaar dat ik eerder schreef: "Ik kan niet God voor denken, net zo min als ik zou durven stellen dat een anders gelovige "niet" op de nieuwe aarde zal rondwandelen. Het is maar in welk geloof iemand is of wordt opgevoed" & Wie ben ik, om een Moslim of een anders gelovige uit te sluiten. Ik kan voor mij zelf alleen afgaan wat (ik meen) de bijbel mij leert en hoe te leven en dit op mijzelf betrekken. Daar heb ik voor mij zelf meer als genoeg aan.

Wat Riska schreef:

Ik denk dat het veel en veel dieper gaat en anders. Ik denk aan de rede: :Ik was hongerig en gij hebt niet te eten gegeven, dorstig en gij hebt mij niet te drinken gegeven - om maar wat te noemen.En dan kon ook vrijwel de hele mensheid die zich 'christen' noemt nog wel eens buiten de boot vallen, om het heel oneerbiedig te zeggen


Is misschien wel een wat te ver weg gezakt bij de gereformeerde gemeenten, het lijkt er op vaak dat men meer naar binnen gericht is dan naar de mensen buiten, men staat soms zo snel klaar met de woorden, het is een dwaling, of de hulpbehoevende voldoet niet aan de juiste eisen, is geen lid van de gemeente, leest niet de juiste bijbelvertaling, leest de bijbel niet op de juiste manier....etc etc..

@Mod(s) Misschien is het goed om de postings met betrekking tot de nieuwe aarde even af te splitsen en in een nieuw topic te plaatsen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor elbert » 17 mei 2009 19:20

elbert schreef:Exact. Daarom is Refoweb ook niet het forum voor niet-christenen die erop uit zijn om christenen te bekeren tot hun visie

Ik vond in dit verband elders op internet het volgende gedicht, dat ik hier (na enig nadenken) toch wil weergeven. Het is van Gielah, maar iets door mij gewijzigd:

man, o man,
wordt u daar nu blij van?
Altijd maar die dwaalleer?
Dat is toch niet leuk meer?
Laat ons fijn geloven
in de Heer daarboven.
Laat ons op het Woord staan
en in Jezus' spoor gaan.
Luist'rend naar de Geest van God,
niet naar elke dwaas of zot,
niet naar fanatieke drijvers:
vis dus voort in ánd're vijvers!
't staat hier al stijf van dwazen,
die hier schelden, liegen, razen.
Heid'nen komen hier al saam,
voor het last'ren van Gods Naam.
Zwevers praten alles recht,
wat Gods tegenstander zegt.
Spotters maken zich hier breed,
tegen al wat christen heet.
't Is genoeg. Wij zijn het zat!
Ga gerust uw eigen pad,
Dan zullen wij het onze gaan,
tot het hier zal zijn gedaan
en we Boven arriveren,
waar geen dwaalleer ons kan deren.
Waar alleen maar Waarheid woont
Die aan 's Vaders zijde troont.

Je kunt het niet zo gastvrij noemen, maar het geeft wel zo eerlijk de scheiding der geesten weer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2009 21:51

Hm... die Gielah hield er zelf tamelijk merkwaardige ideeën over naastenliefde op na.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor elbert » 18 mei 2009 07:29

Mij gaat het hier alleen om het gedicht. ;-)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yours
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 11 feb 2009 17:32

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Yours » 18 mei 2009 08:05

Elbert schreef:
Je kunt het niet zo gastvrij noemen, maar het geeft wel zo eerlijk de scheiding der geesten weer.


Scheiding der geesten lijkt mij toch niet de bedoeling. De Waarheid ligt diep in ons allen verborgen. Liefde voor alle mensen is de Weg die naar dat Leven, die Bron, in ons leidt. Het is dan ook niet voor niets dat Jezus Christus zei: Zoekt en Gij zult vinden. En als wij het gevonden hebben komt het innerlijke besef: Wij zijn allen Eén.
Wie naar het zwaard grijpt, zal door het zwaard omkomen.
Waarom zou dat niet voor een overheid gelden?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten