Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor elbert » 09 dec 2012 21:09

Klaas Vroegop schreef:Dus voor jullie is iemand die binnen de PKN onder de confessionelen mag worden gerekend één pot nat met de vrijzinnigen en de middenorthodoxen. En alle gereformeerde PKNers vallen daar ook vanzelfsprekend onder?
Wie zijn "jullie"?
Mijn antwoord: nee.
De pollvraag is opgesteld door henkie en ik neem aan dat hij de PKN onderverdeeld heeft in "bonders" en "niet-bonders". Nu zijn er tussen bonders onderling al verschillen en dat geldt voor niet-bonders net zo goed. Voor de toegang tot de besloten fora is deze pollvraag niet van belang.

Maarja, dat ondertekenen dat ga ik dus niet doen. Dat vind ik wettisch en bovendien ben ik het niet met elke vraag en antwoord en elk artikel eens. Houdt dus in dat ik genoegen moet nemen met een verblijf in de voorhof der heidenen?
Als je het niet met elk artikel van de 12 artikelen eens bent, dan kun je inderdaad maar beter genoegen nemen met de "voorhof der heidenen". Hoe je jezelf dan confessioneel kunt noemen, ontgaat me dan, want welke confessie hou je er dan op na?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor boer » 09 dec 2012 22:16

schaapje schreef:
De scheiding der geesten treedt inderdaad op, forummers reageren niet meer het gevolg van het dominant aanwezig zijn van de verkeerde geesten, is dat ik veel forummers al helemaal/of zelden nog zie posten.

Ik heb meegemaakt dat mensen die zeuren over de zondag/zaterdag of over kinder/volwassendoop verwijderd werden.... alsof deze niet in Christus geloven.

Een persoon die zoveel dwaalleer en vuiligheid over de kostbare waarheid op dit web neerkwakt, wordt gewoon getolereerd, iemand die zegt dat hij geen zelfkritiek hoeft te hebben....omdat Jezus dat ook niet had. Een persoon in ieders ogen een gevaarlijk ... het is toch een ieder duidelijk, door al zijn uitspraken over zichzelf dat hij geen christen is, alle waarheden met de voeten treedt maar wel 50 topics kan open, en op die topics iedere keer met die kostbare waarheid aan de haal gaat en leugens verkondigd, die in zijn ongeestelijk brein komen. Een persoon die voortdured die waarheid in zichzelf zoekt, i.p.v. in Christus, een persoon die zegt geen zonden te hebben. Een persoon die zegt dat hij de Heilige Geest heilig heeft gemaakt door zijn eigen leven.

Ik snap dit niet, dit heeft niets meer te maken met verdraagzaam zijn naar elkaar, zou iemand mij dat kunnen uitleggen ??????

Ik onderschrijf deze post volledig.
Moet zeggen dat ik als redelijk onbewust gereformeerde, na deelname aan gereformeerde fora, tot de overtuiging ben gekomen dat ik beslist niet meer gereformeerd ben.

In plaats van dat HIJ degene weer wordt die ''vormt'' en ''formeert'' ipv de feilbare groepen mensen die schuil gaan achter de talloze denominaties met HER- en RE- in hun aanduiding, is het me wel duidelijk geworden dat al deze denominaties wel degelijk handelen naar het vinden van de Waarheid binnen hun eigen groep, natuurlijk.
Want de Geest spreekt echt maar een taal, en kan Zich Zelf niét tegenspreken.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor boer » 11 dec 2012 08:51

neem nu dit als voorbeeld:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... 9_1_698031

Zelfs in deze uiterst roerige tijden, ontbreekt een ''Deo Volente'' volkomen, en wordt slechts eer bewezen aan feilbare mensen die al 400 jaar dood zijn, trots (een grote zonde ) op een stad, en de naam Gods ontbreekt .

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Lichtzwaard » 11 dec 2012 14:20

Heel de Christenheid waarde @Elbert kent de Artikelen dus jou stelling gaat niet helemaal op.Voorts zijn de Artikelen een doop geloofsbelijdenis.



Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit den maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in den Heiligen Geest.
Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Vergeving der zonden;
Wederopstanding des vleses;
En een eeuwig leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor boer » 12 dec 2012 21:31

Lichtzwaard schreef:Heel de Christenheid waarde @Elbert kent de Artikelen dus jou stelling gaat niet helemaal op.Voorts zijn de Artikelen een doop geloofsbelijdenis.



Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde.
En in Jezus Christus Zijn eniggeboren Zoon, onze Heere;
Die ontvangen is van den Heiligen Geest, geboren uit den maagd Maria;
Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle;
Ten derden dage wederom opgestaan van de doden;
Opgevaren ten hemel, zittende ter rechterhand Gods des almachtigen Vaders;
Vanwaar Hij komen zal om te oordelen de levenden en de doden.
Ik geloof in den Heiligen Geest.
Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, de gemeenschap der heiligen;
Vergeving der zonden;
Wederopstanding des vleses;
En een eeuwig leven.


Satan gelooft deze zaken ook.
Hetgene wat hier ontbreekt is dat ik niets lees over het belijden van onze schuld en het zullen gehoorzamen aan wat God van ons verwacht, na dat Hij Zijn Zoon alle macht op hemel en op aarde heeft gegeven, omdat Zijn geloof onze navolging zou vinden.
De wedloop begint dan pas.
heb 12;1-2

Klaas Vroegop
Verkenner
Verkenner
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 nov 2012 09:05

Re: Refoweb en ruimte voor andersdenkenden

Berichtdoor Klaas Vroegop » 22 dec 2012 15:38

elbert schreef:Wie zijn "jullie"?
Mijn antwoord: nee.
De pollvraag is opgesteld door henkie en ik neem aan dat hij de PKN onderverdeeld heeft in "bonders" en "niet-bonders". Nu zijn er tussen bonders onderling al verschillen en dat geldt voor niet-bonders net zo goed. Voor de toegang tot de besloten fora is deze pollvraag niet van belang.

Okay: dan is "jullie" dus niet terecht geformuleerd. Neemt niet weg dat ik de grove indeling van de PKN in bonders en niet-bonders erg kort door de bocht vind.

elbert schreef:Als je het niet met elk artikel van de 12 artikelen eens bent, dan kun je inderdaad maar beter genoegen nemen met de "voorhof der heidenen". Hoe je jezelf dan confessioneel kunt noemen, ontgaat me dan, want welke confessie hou je er dan op na?

Het begrip confessioneel is niet meer dan een containerbegrip. Hetgeen niet minder geldt voor het etiket gereformeerd. Onder gereformeerde vlag worden ook van alles gezegd en gedaan waarbij ik het gereformeerde karakter zou kunnen betwisten.
Op zich ben ik het wel met alle twaalf artikelen eens al vind ik het artikel over de wederkomst wat kort door de bocht: alsof Jezus Christus alleen maar terug zal komen om de levenden en de doden te oordelen.
Bovendien is de naam van deze belijdenis (apostolisch) ten onrechte omdat die belijdenis helemaal niet door de Apostelen is opgesteld. Formeel zou ik de 12 artikelen wel kunnen onderschrijven maar dat neemt niet weg dat de interpretatie van de inhoud van dat belijdenisgeschrift discutabel kan zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten