Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor Noir » 18 jan 2012 15:51

boer schreef:het OT is een prachtige verzameling boeken, er tsaat een veelvoud van wijsheden in, en de verhalen zullen je tot tranen toe roeren.
Maar met alleen het OT is er alleen de blijde boodschap van Christus, dat Hij zou komen om te verlossen en te verzoenen.
'Met het NT is Hij gekomen en heeft de losprijs betaald.En Zelf zegt hij het oude is de verdwijning nabij. geen nieuwe wijn in oude zakken.
het Woord is Vlees geworden.
Zie de enorme verschillen tussen vooruitwijzen en zinnebeeldige voorafschaduwing, en de nieuw testamentische verwezenlijking daarvan!
Het is volbracht!!


Het verschil tussen het OT en HET NT is mij volkomen duidelijk boer. Maar dat betekent niet dat wij het OT maar moeten lezen als een prachtig geschiedenisboek en dat we het OT toch maar minder moeten achten dan het NT.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor Spons » 18 jan 2012 19:05

beide zijn van wezenlijk belang... in het oude hangen is niet goed en in het nieuwe hangen ook niet ... samen is het één !

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor schaapje » 19 jan 2012 12:06

quote="Spons"beide zijn van wezenlijk belang... in het oude hangen is niet goed en in het nieuwe hangen ook niet ... samen is het één
!

Precies Spons, daarom heet het de Bijbel, dus alles lezen en alles geloven.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8815
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor elbert » 20 jan 2012 11:02

Van de kerkvader Augustinus is de volgende uitspraak bekend:
Novum Testamentum in vetere latet, vetus in novo patet: Het Nieuwe Testament is verborgen in het Oude; het Oude is in het Nieuwe geopenbaard.
Sowieso is het dus onmogelijk om OT en NT van elkaar te scheiden. Je begrijpt niets van het NT zonder het OT en andersom ook niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor schaapje » 20 jan 2012 11:18

Je begrijpt niets van het NT zonder het OT en andersom ook niet.


Helemaal mee eens, zoiets wilde ik ook al posten, omdat ik, doordat ik als "leek" ging lezen in het NT zaken tegenkwam die verwijzen naar het OT en totaal niet wist wat er bedoelt werd, doordat alles komt er een soort verlangen om alles te lezen, en te willen begrijpen waar het over gaat.
Dan komt er een begrijpen met je verstand en je hart, en God werkt dat in de geest van de mens.
Een wonder vind ik het Woord van God.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2012 12:13

Ik wil ervoor pleiten dat de regels in de religiefora weer wat strakker worden gehandhaafd. Er loopt een te groot aantal figuren rond dat verbaal sch..t. heeft aan de gereformeerde belijdenis.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 12:19

Optimatus schreef:Ik wil ervoor pleiten dat de regels in de religiefora weer wat strakker worden gehandhaafd. Er loopt een te groot aantal figuren rond dat verbaal sch..t. heeft aan de gereformeerde belijdenis.

Wat echter nog veel ernstiger is, is het schelden en taalgebruik jegens broeders en zusters.
Verder is de ware leer goed te verdedigen hoor.
Ik pleit ervoor dat mensen de bijbeltekst , die hun standpunt heeft gemotiveerd, erbij moeten geven als onderbouwing.
Zo voorkomen we dwaasheid als zou de tekening in een kinderbijbel hetzelfde zijn als het aanbidden van afgodsbeelden of beelden maken.Moet ineens aan de cartoons denken.
De reputatie dat wij de farizeers onder de christenen zijn, wordt anders wel erg moeilijk om te verdedigen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2012 12:46

Optimatus schreef:Ik wil ervoor pleiten dat de regels in de religiefora weer wat strakker worden gehandhaafd. Er loopt een te groot aantal figuren rond dat verbaal sch..t. heeft aan de gereformeerde belijdenis.

Dat komt Optimatus, omdat de betekenis van Refo(rmatorisch) nogal rekkelijk is tegenwoordig en eerder een scheldwoord dan een eretitel.
Veel mensen lezen alleen de Bijbel en krijgen dan helaas een te eenzijdig beeld. Hun visie, kan soms kokervisie zijn. Hun mening alleen is de juiste, de rest zit er naast.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor tulp » 07 feb 2012 14:03

Ik verbaas me erover dat mensen die op grond van de Bijbel tot een andere conclusie komen zo snel worden weggezet als 'onbijbels'. Wat een minachting, arrogantie en zelfoverschatting spreekt daaruit.
De Bijbel is een boek wat geschreven in een andere tijd en in een andere cultuur.
Je kunt nu eenmaal niet alles 1 op 1 overzetten in deze huidige tijd.
Als ik al zie hoe Paulus zijn brieven toespitst op de gemeente waar hij ze naar stuurt, zou hij dan niet naar ons ook weer een andere brief schrijven en andere dingen benoemen en verwoorden?
Wat is er zo moeilijk aan om te erkennen dat we op bijkomende zaken tot verschillende inzichten komen en dat voor allebei iets te zeggen is.
Ik heb moeite met de sfeer waarin zulke gesprekken snel verzanden: hakken in het zand en vanuit de loopgraven schieten op de ander.
Het is nogal beeldbevestigend naar hoe 'de wereld' over ons denkt.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor boer » 07 feb 2012 14:27

schelpje3 schreef:Dat komt Optimatus, omdat de betekenis van Refo(rmatorisch) nogal rekkelijk is tegenwoordig en eerder een scheldwoord dan een eretitel.
Veel mensen lezen alleen de Bijbel en krijgen dan helaas een te eenzijdig beeld. Hun visie, kan soms kokervisie zijn. Hun mening alleen is de juiste, de rest zit er naast.


Wel, kun je je misschien voorstellen, dat er aan de hand van wat de bijbel zegt, andere geschriften geen legitimiteit toegekend mag worden.
Want de schrift zegt toch duidelijk dat er NIETS mag worden toegevoegd, nog weggelaten, en dat de joden Zijn Woord was toevertrouwd, want zij zijn het volk van de verbonden etc
.Dat respecteer ik.
Alle verdeeldheid die is voortgekomen sinds christenen onterecht de plaats van Israel gingen bezetten met hun vervangingstheologie (die nog springlevend is) laat duidelijk zien dat daar geen zegen op rustte.
Wijsheid boven hetgeen geschreven staat, heet dat volgens mij.
''Roem niet tegen de takken, en indien gij daartegen roemt, gij draagt den wortel niet, maar de wortel U.''
Rom 11:20: Wees niet hooggevoelende, maar vrees.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor schelpje3 » 07 feb 2012 15:16

Die verdeeldheid is ook een gevolg van de zonde! En omdat er altijd mensen zullen zijn die het beter weten, dingen willen veranderen, waar ze de meerderheid niet voor meekrijgen en dus opstappen bij een gemeente bijv. en zo krijg je scheuringen. Men wenst niet te bukken onder de ander.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor boer » 08 feb 2012 08:31

schelpje3 schreef:Die verdeeldheid is ook een gevolg van de zonde! En omdat er altijd mensen zullen zijn die het beter weten, dingen willen veranderen, waar ze de meerderheid niet voor meekrijgen en dus opstappen bij een gemeente bijv. en zo krijg je scheuringen. Men wenst niet te bukken onder de ander.

Men mag niet bukken voor een ander, lees ik.
Het probleem voor iemand die God gaat zoeken, si dat hij aanloopt tegen zaken die helemaal niet bijbels zijn.
Traditie en menselijke inzettingen lijken vaak deel te zijn van een bepaalde geloofsrichting, maar staan niet in de bijbel.
En dat betreft nog heel wat.
1. de hierarchische structuur van een kerk, waarbij er over de leken's geloof wordt geheerst.
2.het ontbreken van het belijden van zonden aan medebroeders en zusters etc
3.het dragen van een hoofdbedekking ter onderdanigheid en BEDEKKING, intgegendeel, we worden graag gezien en zijn niet bepaald onderdanig met de hoed van soms wel 200 Euro.
4 de babybesprenkeling met bijbehorende betekenissen, van kerk tot kerk zeer verschillend.
5.de sabbat die een dag opschoof op bevel van zonnegod aanbiddende Constantijn (ZONdag?) en pontificaat (alleen de betekenis al van deze titel)van paus Sylvester.
De inzettingen van dat ''Heilige Romeinse Rijk'' , Petrus noemde het Babylon, zijn het fundament van onze tradities geworden, het is dan ook geen wonder dat sinds Nicea de tongentaal verstomde.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christelijke_glossolalie.
Ook werden de eerste christenen, die nog sabbath hielden en Pascha (de belangrijke, door God Zelf ingestelde herdenking, eerst van de uittocht uit Egypte, maar nu van het herdenken van zijn lichaam en bloed, waarbij het drinken van de beker het verbondsteken werd), quartodecimanen genoemd, vervolgd en het vieren van sabbath /pascha zwaar strafbaar.Zelfs werd er een kalender ontworpen door de kerk, die het onmogelijk moest maken dat we ooit nog aan die ''joodse'' data konden denken, zodat Pasen en Pascha nooit meer op dezelfde dag konden vallen.
Dat de eerste gemeente die Christenen genoemd werden uit voornamelijk joden bestond, lijkt bijna een taboe.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor henkie » 08 feb 2012 11:52

Word je nou niet moe van het jezelf herhalen? Lees je eerste berichten op dit forum eens terug en je laatste en trek je conclusie. Permanent op je stokpaardje zitten, wordt een beetje zielig onderhand. En erg vervelend in discussies.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor Bertiel » 08 feb 2012 12:10

Als het stokpaardje maar geen Rocinante heet ;)
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor schelpje3 » 08 feb 2012 14:02

Meer dan driekwart van christelijk West Europa zit er dus helemaal naast en doet allemaal verkeerde dingen :-& Laten we vooral continue over de bijzaken ouwenelen en de hoofdzaken laten liggen.
Satan vindt dat wel best zo.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten