Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor lammetje » 29 mei 2008 20:20

Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 mei 2008 20:23

Ik heb het idee dat het stukken 'erger' geweest is, Lammetje :)

Maar kan je evt. iets concreter worden (je hoeft niet perse namen te noemen :P)?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 29 mei 2008 20:30

Het is mijn reden dat ik niet meer post... Misschien niet goed, maar ik vind het gewoon niet fijn om telkens van alle kanten kritiek te krijgen op mijn mening en me constant te moeten verdedigen. Ik heb zelfs het idee dat het merendeel uit NIET-refo's bestaat.
Ik vind het erg jammer. Ik bezoek refoweb nog regelmatig, omdat er interessante vragen worden gesteld en ook sommige discussies vind ik leuk om te volgen. Maar echt meedoen, nee, dat doe ik niet meer. (behalve deze post en misschien volgen er nog wel meer ;))
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant
Berichten: 268
Lid geworden op: 28 apr 2008 12:50

Berichtdoor Alphonsus » 29 mei 2008 20:43

Joortje schreef:Het is mijn reden dat ik niet meer post... Misschien niet goed, maar ik vind het gewoon niet fijn om telkens van alle kanten kritiek te krijgen op mijn mening en me constant te moeten verdedigen. Ik heb zelfs het idee dat het merendeel uit NIET-refo's bestaat.
Ik vind het erg jammer. Ik bezoek refoweb nog regelmatig, omdat er interessante vragen worden gesteld en ook sommige discussies vind ik leuk om te volgen. Maar echt meedoen, nee, dat doe ik niet meer. (behalve deze post en misschien volgen er nog wel meer ;))



IK kan mij geheel vinden in deze posting. Jammer dat er weinig inhoudelijk wordt gediscussieerd over meer serieuzere onderwerpen.

Ik kan best wel meegaan met een geintje en heb daarop ook gereageerd, maar als het niveau niet stijgt ben ik evenals anderen weer gauw weg.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2008 20:50

Wat versta je precies onder refo's dan als ik vragen mag?
Ik stoor me ook wel eens aan het schopperige gedrag.
Maar ook aan anderen die flink kunnen zeuren over van alles.
Het is toevallig de laatste tijd rustig in de religie fora. Dat zal vast wel weer een keer aantrekken.
Ik was CGK, nu GKV. Ben ik dan refo? Wel gereformeerd in ieder geval ;) Maar misschien zou je mij dan ook niet onder de 'standaard-refo' laten vallen?

Als je totaal niet tegen kritiek of discussie kunt, moet je niet op een forum actief zijn denk ik. Of alleen in de slow-chat ;)
(Dat bedoel ik niet specifiek voor eerdere posters hier, maar gewoon in het algemeen.)
pobody's nerfect

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Berichtdoor Galateia » 29 mei 2008 20:56

Ik ben geen refo (wat daar dan ook de definitie van moge zijn, ik denk niet dat ik binnen die definitie van) en daarom heb ik ook nooit een toestemming aangevraagd voor de religie-fora. Volgens mij moet je daar ook instemmen met formulieren ofzo (geen idee). Maar ja, ben geen refo, dus heb me er nooit druk over gemaakt en geen behoefte om daar mee te praten.

Wat betreft andere onderwerpen lijkt het me niks uit te maken: daarin kunnen refo's en niet-refo's toch van gedachten wisselen?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 29 mei 2008 20:57

Eerlijk gezegd vind ik de sfeer op Refo-web te prikkelend (in de negatieve zin) naar refo 's toe.
Refo-web vind ik ontzettend leuk, maar dit is wel een absoluut minpunt.
Aan de andere kant is het goed om eens goed over je refo-standpunten na te denken als anderen daar kritisch in zijn, dat is het positieve wat ik erover wil zeggen.
Ik heb best veel moeite met het feit dat zoveel mensen hier zich zo laten lei(ij)den door hun eigen wil en daar hun principes van af laten hangen.
Dat druist voor mij zo in tegen een heilig leven wat God van ons vraagt, of liever gezegd eist.
Verder heb ik het idee dat veel refo 's zich op principiele topics zich hierom niet meer laten horen.
En dit baseer ik op de sfeer die je regelmatig proeft in deze topics.
Je krijgt echt het gevoel alsof je op moet boksen tegen de rest of dat je als iemand uit de Middeleeuwen gezien wordt.
Het heet hier toch niet voor niets Refo-web? Naar mijn idee doet het zn naam geen eer meer aan.....
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 29 mei 2008 21:06

Dat is dus precies wat ik bedoel, em_ma.
Wat heeft het voor zin om als eenzame 'echte' refo tegen alles in te gaan discussiëren? Ik heb heel veel nagedacht over mijn standpunten, en kan niet anders dan zo leven als ik leef ('k heb al eerder iets met die strekking gezegd).
Als ik hier mijn mening spui, krijg ik weinig anders dan kritiek. Misschien zou ik in de principiële topics mijn 'stem' moeten laten horen, om refoweb zijn naam weer eer aan te laten doen. Maar als ik een eenzame blijf, tegenover een front met mensen die anders denken, dan wordt het toch geen refoWEB, dus heeft het nut..?
Neem mijn leven, laat het HEER,

Toegewijd zijn aan UW eer...

Maak mijn uren en mijn tijd,

Tot UW lof en dienst bereid!

sela

Berichtdoor sela » 29 mei 2008 21:12

geen idee of ik een refo ben.
het is iig wel mijn identiteit.
en ik behoor tot een juiste kerk.

met veel mensen voel ik een grote binding. de vragen en twijfels. zoals die blijken uit het remancipatietopic. de zoektocht daarin. niet zozeer dus geloofstwijfels ofzo.
met andere discussies, zoals die van de hhk zal ik mensen wellicht soms een linkse kant laten zien.
nu, is het niet zo dat er in het huis van de Vader vele woningen zijn..
en tja.. als artistiekeling begrijpt niet iedereen je.. beetje vaag enzo.
desondanks ben ik hier al jaren: plezierige en aangename sociale contacten zo. :8>

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2008 21:20

Joortje, ik begrijp wat je bedoelt. De toon is vaak scherp. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel van twee kanten zo vind gaan.
Het is wel iets lastigs. Moet je mensen buiten gaan sluiten? Niet ideaal, want dan is iedereen het met elkaar eens en is het meer kennisuitwisseling dan discussieforum. Maar op deze manier voelt ook niet iedereen zich thuis.
Heb je een idee hoe dat tegengegaan kan worden?
Het blijft lastig denk ik. Ook heb ik wel het idee dat sommige mensen het 'spel' van de discussie soms niet inzien. Scherpte hoort er ook wel bij, in bepaalde mate.

(Ik neem aan dat jullie op de hoogte zijn van het bestaan van een ander forum voor refo's?)
pobody's nerfect

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 29 mei 2008 21:26

Joortje schreef:Als ik hier mijn mening spui, krijg ik weinig anders dan kritiek. Misschien zou ik in de principiële topics mijn 'stem' moeten laten horen, om refoweb zijn naam weer eer aan te laten doen. Maar als ik een eenzame blijf, tegenover een front met mensen die anders denken, dan wordt het toch geen refoWEB, dus heeft het nut..?


Misschien moet je dan naar refoforum, voorheen het forum van Om Sions wil. Daar wordt iedere punt of komma die niet in overeenstemming is met de uitgangspunten verwijderd.

Daar kan dus ook per definitie geen discussie plaats vinden, omdat iedereen hetzelfde moet denken en zeggen, enkele marginale discussies daargelaten.

Joortje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 okt 2007 10:34
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 29 mei 2008 21:32

Jo'tje schreef:Joortje, ik begrijp wat je bedoelt. De toon is vaak scherp. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat wel van twee kanten zo vind gaan.
Het is wel iets lastigs. Moet je mensen buiten gaan sluiten? Niet ideaal, want dan is iedereen het met elkaar eens en is het meer kennisuitwisseling dan discussieforum. Maar op deze manier voelt ook niet iedereen zich thuis.
Heb je een idee hoe dat tegengegaan kan worden?
Het blijft lastig denk ik. Ook heb ik wel het idee dat sommige mensen het 'spel' van de discussie soms niet inzien. Scherpte hoort er ook wel bij, in bepaalde mate.

(Ik neem aan dat jullie op de hoogte zijn van het bestaan van een ander forum voor refo's?)


Misschien heb je gelijk, maar altijd maar tegenreacties word ik ook best snel zat. Het is jammer dat er niet zoveel 'echte refo's' rondwaren (en ik noem mezelf een 'echte refo'). Zo zou er een evenwicht kunnen ontstaan tussen de 'linkse' en 'uiterst-rechtse' kant van christelijk Nederland. Ik zou me dan meer gesteund voelen, en waarschijnlijk ook meer mijn visie laten horen...

(Ps. Ik weet van het bestaan van een ander refo-forum, heb er zelf ook gepost, maar dat vond ik toch saaier als hier...)
Neem mijn leven, laat het HEER,

Toegewijd zijn aan UW eer...

Maak mijn uren en mijn tijd,

Tot UW lof en dienst bereid!

Gebruikersavatar
Gershwin
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 23 sep 2002 20:25
Locatie: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 mei 2008 21:40

Ik ben zelf lid van een linkse bondsgemeente. Net geen refo, denk ik. En ik denk over bepaalde dingen misschien wel vrij (hoewel het niet aan mij is om dat te beoordelen). Maar ik vind het eigenlijk wel jammer dat je het soort geluiden zoals hierboven dan alleen in een topic als dit hoort, en niet gewoon ook in de lopende discussies. Dus ik zou zeggen: schaam je vooral niet over hoe refo je bent, geef gewoon je mening :)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Berichtdoor parsifal » 29 mei 2008 21:41

Sabra schreef:
Joortje schreef:Als ik hier mijn mening spui, krijg ik weinig anders dan kritiek. Misschien zou ik in de principiële topics mijn 'stem' moeten laten horen, om refoweb zijn naam weer eer aan te laten doen. Maar als ik een eenzame blijf, tegenover een front met mensen die anders denken, dan wordt het toch geen refoWEB, dus heeft het nut..?


Misschien moet je dan naar refoforum, voorheen het forum van Om Sions wil. Daar wordt iedere punt of komma die niet in overeenstemming is met de uitgangspunten verwijderd.

Daar kan dus ook per definitie geen discussie plaats vinden, omdat iedereen hetzelfde moet denken en zeggen, enkele marginale discussies daargelaten.


Hmm, daar zijn ook aardig wat mensen van hier actief. Marnix de oerrefo bijvoorbeeld :) en ik ook.

Wat betreft refoweb, We hebben ooit nadat van verschillende kanten soortgelijke geluiden opkwamen een deel van de religiesubforums besloten gemaakt. Juist om te voorkomen dat discussies direct zouden verzanden.

Natuurlijk zijn er mensen die alle refos als hypocrieten zien en dat ook speciaal op refoweb willen laten horen. Dat is in principe hun probleem. Al is het natuurlijk wel zo dat we inderdaad kritiek ook kunnen gebruiken om er wat van te leren.

Maar goed ik zal als ik wat meer tijd heb ook proberen de discussies meer in de gaten te houden en als je je persoonlijk aangevallen voelt, schroom dan niet om de report functie te gebruiken. Die is onderandere daarvoor.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2008 21:42

Ik ben ooit op refoweb gekomen omdat de refo-wereld mij altijd wel gefascineerd heeft: waarom denken die mensen zo? Het is nooit mijn bedoeling geweest om refoweb te vervuilen... Het is wel jammer dat de religiefora nu zo rustig zijn. Ik hoop dat dat tijdelijk is, vaak zie je dat dat een beetje in golfbewegingen gaat. Ik heb wel toestemming om te posten in de religiefora, maar onder bepaalde voorwaarden en ik zal mij daar dus ook tot op zekere hoogte moeten 'inhouden'. Dus lammetje: vind jij de regels van de gesloten religiefora niet streng genoeg? Of vind je dat er in de gesloten religiefora te weinig wordt gepost?

Voor vragen die te ver van het reformatorische denken af staan heb ik inmiddels een ander besloten forum, wat alleen bestemd is voor mensen die in universalisme geloven. Het is fijn om die twee virtuele plekken te hebben: een plek met mensen die heel anders denken dan ik en een plek met mensen waar ik een voor mij belangrijke mening mee deel.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten

cron