Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 15 aug 2018 14:51

hans0166 schreef:lekker relevant, en fout, er zijn wel degelijk meerdere canons, omdat het niet dezelfde is is het volkomen terecht om in het nederlands een meervoudsvorm te gebruiken.



en ik zeg dat dat niet zo is ....of er nou 10 of 1000 schrijvers zijn.


Wat jij zegt boeit mij helemaal niet. Als jij zegt dat de Bijbel niet het geïnspireerde Woord van God is maar zegt dat de Bijbel alleen wijst naar Jezus en verder niet ter zake doet omdat er allemaal fouten gemaakt zijn om politieke redenen en dergelijke ben ik met jou gewoon uitgepraat over dit onderwerp.

Daarom zie je de Bijbel ook niet als EENHEID.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 15 aug 2018 16:16

Veendam schreef:Daarom zie je de Bijbel ook niet als EENHEID.

Als je de bijbel ziet als eenheid hoe verklaar je dan dat er 10 verschillende samenstellingen van de bijbel zijn?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 15 aug 2018 16:52

Veendam schreef:Wat jij zegt boeit mij helemaal niet.


wat doe je dan op een discussieforum? .. beetje nutteloze lege bezigheid.

Veendam schreef: Als jij zegt dat de Bijbel niet het geïnspireerde Woord van God is


wijs me eens aan waar ik dat gezegd heb?

Veendam schreef: zegt dat de Bijbel alleen wijst naar Jezus en verder niet ter zake doet


nogmaals... waar zeg ik dat?

Veendam schreef:omdat er allemaal fouten gemaakt zijn om politieke redenen en dergelijke


dat is wat men noemt: historisch bewezen feiten vanuit tekstkritisch onderzoek

Veendam schreef:ben ik met jou gewoon uitgepraat over dit onderwerp.


was je al voordat je reageerde, jij hebt niet de intentie tot discussie, alleen blinde gehoorzaamheid.


Veendam schreef:Daarom zie je de Bijbel ook niet als EENHEID.


De bijbel is geen eenheid, en zal het nooit zijn. Het is een verzameling van teksten over vele eeuwen, door vele schrijvers en van diverse volken, én met diverse bedoelingen. Het enige gemeenschappelijke erin : hoe men de hand van God zag in hun tijd, leven en omgeving/wereld.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 07:35

hans0166 schreef:dat is wat men noemt: historisch bewezen feiten vanuit tekstkritisch onderzoek

Jij hebt niet de intentie tot discussie, alleen blinde gehoorzaamheid.

De bijbel is geen eenheid, en zal het nooit zijn. Het is een verzameling van teksten over vele eeuwen, door vele schrijvers en van diverse volken, én met diverse bedoelingen. Het enige gemeenschappelijke erin : hoe men de hand van God zag in hun tijd, leven en omgeving/wereld.


De Bijbel is gewoon de waarheid maar wanneer je afgaat op de zogenaamde historisch bewezen feiten vanuit tekstkritisch onderzoek dan is de uitkomst daarvan afhankelijk van welke methode van onderzoek is toegepast. Ook zijn er bij het tekstkritisch onderzoek aannames die een grote rol spelen met name om het geschrevene te proberen te dateren. Wanneer dan bijvoorbeeld teksten staat vermeld in Jesaja die slaan op de toekomst (toen) dan zeggen ze bij bepaalde methodes van tekstkritisch onderzoek dat het niet de zelfde schrijver kan zijn geweest of dat het een ingelast stuk is dat later toegevoegd zou zijn omdat de schrijver dat toen nog niet had kunnen weten omdat het nog niet had plaatsgevonden.

Andere methoden komen dat tot een conclusie dat het niet Jesaja geweest kan zijn maar dan spreken ze over een deutrojesaja.
Zo zie je maar, tekstkritisch onderzoek is in bepaalde gevallen gewoon eigenlijk schriftkritiek. Aan de andere kant is sommige schriftkritiek soms gewoon tekstkritiek. Het is net welke methode gehanteerd wordt.

Gehoorzaamheid op zich heb ik geen moeite mee, zolang dat is als reaktie op het Woord van God.
Ook al zou God gezegt hebben in de Bijbel dat Hij wil dat iedere gelovige elke dag een emmer met melk over zijn hoofd moest gooien dan zou ik dat doen. Wel zou ik dan willen weten waarom dat is, en heb ik daar wel vragen bij, dus blnde gehoorzaamheid is niet van toepassing.
Als het gaat om gehoorzaamheid aan een kerkverband of kerkelijke regeltjes dan kan je bij mij niet automatisch zeggen dat ik daar gehoorzaam aan ben. Zolang het regels van mensen zijn ben ik vrij om daar zelf een oordeel over te vormen en die regels al dan niet te gehoorzamen of te gaan opvolgen.

Nog steeds zie ik de boeken van het oude en nieuwe testament nog steeds als een welaanéénsluitende assende eenheid ook al doe jij dat niet.
Dat er over de hele wereld verschillende samenstellingen zijn van de canon is voor mij geen probleem, de boeken die ontbreken bij de canon welke wij hier in NL lezen heb ik grotendeels allemaal zelf ook al gelezen en zelfs die passen (grotendeels) binnen die eenheid.
De eerdere opmerking over jouw houding ten opzichte het Woord van God was te scherp, dit had aan een ander gericht moeten worden, maar helaas zijn er hier en daar gewoon berichten tussen de discussie uit gehaald, maar daarvoor wel mijn welgemeend excuus.

Wel moet ik zeggen dat ik jouw omschrijving van de waarde van de Bijbel veel te weinig waardevol vind en van mening ben dat jouw waarde hiervan veel te laag is ingeschat.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2018 07:53

Veendam schreef:De Bijbel is gewoon de waarheid maar wanneer je afgaat op de zogenaamde historisch bewezen feiten vanuit tekstkritisch onderzoek dan is de uitkomst daarvan afhankelijk van welke methode van onderzoek is toegepast. Ook zijn er bij het tekstkritisch onderzoek aannames die een grote rol spelen met name om het geschrevene te proberen te dateren. Wanneer dan bijvoorbeeld teksten staat vermeld in Jesaja die slaan op de toekomst (toen) dan zeggen ze bij bepaalde methodes van tekstkritisch onderzoek dat het niet de zelfde schrijver kan zijn geweest of dat het een ingelast stuk is dat later toegevoegd zou zijn omdat de schrijver dat toen nog niet had kunnen weten omdat het nog niet had plaatsgevonden.

Andere methoden komen dat tot een conclusie dat het niet Jesaja geweest kan zijn maar dan spreken ze over een deutrojesaja.
Zo zie je maar, tekstkritisch onderzoek is in bepaalde gevallen gewoon eigenlijk schriftkritiek. Aan de andere kant is sommige schriftkritiek soms gewoon tekstkritiek. Het is net welke methode gehanteerd wordt.

Zo simpel ligt het niet. Je geeft een verkeerd beeld. Bij de datering van bepaalde gedeelten van Jesaja spelen andere factoren, namelijk
- het standpunt van waaruit de profeet spreekt
- de stijl van schrijven
- de literaire eenheid van het boek
- enzovoort.
Als je dit allemaal op een rijtje zet, dan is de eenvoudiger verklaring dat we met een samengesteld boek te maken hebben uit drie perioden, dat dat de 'echte' Jesaja het allemaal zo zou hebben gezegd.
Het is dus niet zo dat men zegt: o de profeet spreekt hier over de toekomst dus moet dit geschreven zijn nadat het gebeurd is. Als dat zo zou zijn, zouden we Jesaja in de komende eeuwigheid moeten dateren!

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 08:03

Cicero schreef:Zo simpel ligt het niet. Je geeft een verkeerd beeld. Bij de datering van bepaalde gedeelten van Jesaja spelen andere factoren, namelijk
- het standpunt van waaruit de profeet spreekt
- de stijl van schrijven
- de literaire eenheid van het boek
- enzovoort.
Als je dit allemaal op een rijtje zet, dan is de eenvoudiger verklaring dat we met een samengesteld boek te maken hebben uit drie perioden, dat dat de 'echte' Jesaja het allemaal zo zou hebben gezegd.
Het is dus niet zo dat men zegt: o de profeet spreekt hier over de toekomst dus moet dit geschreven zijn nadat het gebeurd is. Als dat zo zou zijn, zouden we Jesaja in de komende eeuwigheid moeten dateren!


Dat Jesaja een samengesteld boek genoemd wordt door veel mensen kan zijn, maar dit kan ook geschreven zijn in 3 periodes van Jesaja zijn leven en kan dus wat mij betreft best allemaal door dezelfde persoon geschreven zijn.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2018 08:12

Veendam schreef:Dat Jesaja een samengesteld boek genoemd wordt door veel mensen kan zijn, maar dit kan ook geschreven zijn in 3 periodes van Jesaja zijn leven en kan dus wat mij betreft best allemaal door dezelfde persoon geschreven zijn.

Blijft staan dat je een verkeerd beeld gaf.

Daarnaast kan er van alles: misschien is het boek Jesaja wel geschreven door aliens, of door Nebuchadnessar om de Israëlieten te trollen. Maar het gaat er niet om wat er mogelijk is, maar om wat waarschijnlijk is. En dan zijn vrijwel alle oudtestamentici en hebraeici (ook gereformeerde/ reformatorische!) het eens: Jesaja is een samengesteld boek met minstens drie verschillende profeten.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 08:27

Cicero schreef:Blijft staan dat je een verkeerd beeld gaf.

Daarnaast kan er van alles: misschien is het boek Jesaja wel geschreven door aliens, of door Nebuchadnessar om de Israëlieten te trollen. Maar het gaat er niet om wat er mogelijk is, maar om wat waarschijnlijk is. En dan zijn vrijwel alle oudtestamentici en hebraeici (ook gereformeerde/ reformatorische!) het eens: Jesaja is een samengesteld boek met minstens drie verschillende profeten.


Dan gaat het pas interessant worden waarom niet ALLE maar vrijwel alle het eens zijn en te kijken waarom niet iedereen het eens is en wat voor argumenten er door beide partijen gebruikt worden.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ne-auteurs

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2018 08:42

Veendam schreef:Dan gaat het pas interessant worden waarom niet ALLE maar vrijwel alle het eens zijn en te kijken waarom niet iedereen het eens is en wat voor argumenten er door beide partijen gebruikt worden.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ne-auteurs

Ja, maar over niet één onderwerp is er volkomen overeenstemming. Als er over een onderwerp een grote minderheidsopvatting is, is dat al heel wat.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 08:53

Cicero schreef:Ja, maar over niet één onderwerp is er volkomen overeenstemming. Als er over een onderwerp een grote minderheidsopvatting is, is dat al heel wat.


Nee dat begrijp ik ook wel, alleen de reden van het onderlinge afwijken van de meningen of conclusies is dan wel haarscherp tegenover elkaar te zetten en dat maakt het vaak voor een deel wel makkelijker.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 17 aug 2018 13:51

Veendam schreef: kan ook geschreven zijn in 3 periodes van Jesaja zijn leven en kan dus wat mij betreft best allemaal door dezelfde persoon geschreven zijn.


kán... maar "wat mij betreft" is geen wetenschappelijk onderzoek, dat voldoet aan allerlei statistische en mogelijk repeterend onderzoek, dus niet aannemelijk.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Veendam » 17 aug 2018 13:59

hans0166 schreef:kán... maar "wat mij betreft" is geen wetenschappelijk onderzoek, dat voldoet aan allerlei statistische en mogelijk repeterend onderzoek, dus niet aannemelijk.

https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ne-auteurs

Wat ik hier gelezen heb is redelijk duidelijk en overzichtelijk geschreven en dan is 1 schrijver gewoon aannemelijk.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor hans0166 » 17 aug 2018 14:34

Veendam schreef:Wat ik hier gelezen heb


denk dat je ff na moet kijken , die link leidt naar niets.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 17 aug 2018 15:32

hans0166 schreef:denk dat je ff na moet kijken , die link leidt naar niets.
Linkjes die te lang zijn worden in Refoweb afgekort en werken daarom niet meer. Je kunt dit oplossen door een snelkoppeling te maken. Dit doe je als volgt.
- Schrijf een woord dat als snelkoppeling moet dienen, bijvoorbeeld 'hier';
- selecteer het woord en klik op de hierbovenstaande knop 'URL';
- Rondom het woord komen nu [ url ]en [/url] te staan. Voeg aan het eerste blok na de letters een =-teken en vervolgens de link toe.

Voorbeeld:
[ url=http://www.refoweb.nl/]hier[/url] wordt hier
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Cicero » 17 aug 2018 16:29

Veendam schreef:https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... ne-auteurs

Wat ik hier gelezen heb is redelijk duidelijk en overzichtelijk geschreven en dan is 1 schrijver gewoon aannemelijk.

Dat is een zéér gekleurd overzicht. Als je je werkelijk evenwichtig wilt laten informeren, zou je ook een overzichtsstuk moeten lezen van iemand die de meerderheidsopvatting volgt.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten