Mohamed schreef:Precies, ik heb al zo vaak aangegeven dat ik geen problemen heb met joden en ook snap ik niet waarom hier zoveel klachten over mij ingediend worden want ik ben geen moderator.
Speedy schreef:Formuleer het dan anders. Deze opmerkingen komen op mij over als een bewuste provocatie, ze gaan een grens over.
Het lijkt er inderdaad op dat Mo graag provoceert. En daarbij heeft hij zijn stokpaardjes. En dan gaat het niet alleen maar over kritiek op de staat Israël. Mo heeft wel eens de protocollen van de wijzen van Sion als argument genoemd en beweerde daarbij dat het christenhaters zijn die de protocollen zien als een vervalsing. Hoe dan ook, zo vreemd is het dus niet als bepaalde opvattingen van Mo over het jodendom antisemitisch worden genoemd. Hij gaat op bepaalde momenten wel èrg ver!
Yoshi schreef:Aangezien antipapisme en islamofobie hier ook vrijelijk geuit mogen worden waarom zou (vermeende) antisemitisme dan een probleem zijn?
Origenes schreef:Zowel antipapisme als islamofobie betreffen kritiek op een godsdienst. En daar is als zodanig helemaal niets mis mee.
Antisemitisme echter is niet zozeer gericht tegen een godsdienst maar tegen (joodse) afkomst. Als het gericht is tegen de joodse godsdienst als zodanig, zonder dat het iets te maken heeft met haat tegen de joodse etniciteit dan wordt dat verschijnsel aangeduid als anti-judaïsme. Die term is minder beladen in vergelijking met die van het anti-semitisme.
Yoshi schreef:De kritiek is voornamelijk gericht tegen een staat en uitwassen van een godsdienst.
Toch wel merkwaardig dat Yoshi het woord islamofobie gebruikt. Daar komt een veroordeling in mee met het oog op een kritische houding naar de Islam terwijl kritiek op godsdiensten in dit land toch een heel normale zaak is.
Maar intussen wordt het antisemitisme van Mo vergoelijkt: "want antipapisme en islamofobie mogen hier toch ook". Wie zo redeneert is volgens mij de weg kwijt.
Op die manier roept Yoshi bijna de antipapist in mij wakker,
ware het niet dat ik ook weet dat het moderne roomskatholicisme, veel meer dan in het verleden, oog heeft voor Joodse noties in het Nieuwe Testament.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]