Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Happy One » 06 aug 2017 12:39

De kern van het betoog van deze website wordt scherp weergegeven in deze tegenstelling:

Traditional view of a man’s sexual responses to the sight of a woman’s form.
Men are primarily aroused visually, and when they see a nude woman, their natural response is to be aroused and sexually drawn to that woman.

Renewed View of a man’s sexual responses to the sight of a woman’s form.
Men, as well as women, are designed by God to be aroused relationally. God did not create the man to automatically lust or even think sexual thoughts when he sees a woman’s form unclothed.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2017 12:42

Wat ik mij bij dit soort verhalen soms afvraag, is welke mate van afscherming er in je leven nodig is voordat je niet meer over straat kunt zonder wat er dan in je omgaat als "strijd" aan te duiden. En dat meen ik echt; ik zie natuurlijk ook wel eens iemand lopen waar ik even van opkijk, maar dat levert echt geen strijd op en 2 seconden later is de gedachte alweer verdwenen.

Dus of het moet zo erg zijn dat dit echt een enorme innerlijke worsteling tegen je lusten is, of het begrip 'strijd' wordt dermate verwaterd dat het nauwelijks meer iets betekent.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Happy One
Sergeant
Sergeant
Berichten: 347
Lid geworden op: 02 aug 2004 18:22
Locatie: Midden Nederland

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Happy One » 06 aug 2017 12:51

Mortlach schreef:Wat ik mij bij dit soort verhalen soms afvraag, is welke mate van afscherming er in je leven nodig is voordat je niet meer over straat kunt zonder wat er dan in je omgaat als "strijd" aan te duiden. En dat meen ik echt; ik zie natuurlijk ook wel eens iemand lopen waar ik even van opkijk, maar dat levert echt geen strijd op en 2 seconden later is de gedachte alweer verdwenen.

Dus of het moet zo erg zijn dat dit echt een enorme innerlijke worsteling tegen je lusten is, of het begrip 'strijd' wordt dermate verwaterd dat het nauwelijks meer iets betekent.


Dat weet ik niet, ik ga er vanuit dat de ds in kwestie eerlijk zijn gevoelens beschrijft en dat dit voor hem wel degelijk een strijdpunt is. Overigens is even opkijken natuurlijk wat anders dat het seksueel begeren van de dame in kwestie :)
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2017 14:28

Happy One schreef:Dat weet ik niet, ik ga er vanuit dat de ds in kwestie eerlijk zijn gevoelens beschrijft en dat dit voor hem wel degelijk een strijdpunt is. Overigens is even opkijken natuurlijk wat anders dat het seksueel begeren van de dame in kwestie :)


Ja, maar dat bedoel ik dus. Dat je dus niet een aantrekkelijke vrouw ziet, even kijkt en dan weer doorgaat met je dag, maar dat je daar dus blijkbaar een halve orgie bij fantaseert.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Prisma23 » 06 aug 2017 15:06

irmo schreef:Ik erger me eerlijk gezegd behoorlijk aan het antwoord van Ds. Vergunst. Zo'n intelligente man, zo'n dom antwoord.


Ds. Vergunst trapt hier in de klassieke valkuil. Als een man/jongen zijn handen (of iets anders) niet van een vrouw/meisje af kan houden is het de schuld van vrouw/meisje. Je had je maar netter moeten kleden. Dit is zou fout!!!! Alsof mannen/jongens niet voor 300% verantwoordelijk zijn voor hun eigen gedrag.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 06 aug 2017 15:21

Inderdaad.

Er was een tijdje geleden iets in het nieuws. Een vrouw die was verkracht had als wraak de dader in brand gestoken. Een van de reacties op dat bericht was dat de dader dan maar niet zulke brandbare kleren had moeten aantrekken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 06 aug 2017 15:59

lekkerbek schreef:Ik vind het nogal wat om zo te reageren als iemand zich kwetsbaar opstelt!
Ook ik vind dat kleding zeer uitdagen gedragen wordt, zelf draag ik zomers lange zomerrokken of jurken (en echt niet uit grootmoeders tijd) omdat ik t gewoon niet netjes vindt om kortere rokken te dragen met blote benen. Als ik vriendinnen zie als ze komen dan denk ik: lengte valt op zich wel mee, maar zodra ze gaan zitten kruipt hun rok op en als ze met hun benen over elkaar zitten dan hebben ze niet door dat er teveel te zien is wat ik niet wil zien. Poosje gelden kwam iemand, ze had een pany aan onder een korte rok, ze boog zich zijwaarts naar haar kind die naast haar stoel zat en je zag gewoon het inzetstuk van de panty, was geen gezicht. Ook wijde korte rokjes lijken op t 1e gezicht een prima lengte te hebben als het op de knie of net boven de knie valt, tot ze gaan bukken en ze gewoon in hun onderbroek staan, dat heb je dan weer niet met strakke rokken.
Ik wil me netjes kunnen bewegen en kunnen bukken dus houd me verre van de korte rokjes.


Lekkerbek, je benoemt het probleem bij de kern.
De dominee wijdt in zijn antwoord wel erg uit, maar ik mis in zijn antwoord zeer zeker het volgende mbt de uitdagende kledij van kerkelijke vrouwen en meisjes in bepaalde kringen. (kort van stof)
Beste ds, neem daarbij dan ook even wat Paulus zei over sierraden en haardracht en kledingstijl van de vrouw;

"Uw sieraad moet niet bestaan in iets uiterlijks: het vlechten van het haar, het dragen van gouden sieraden of het aantrekken van mooie kleren;
maar uw sieraad moet zijn de verborgen mens van het hart, met het onvergankelijke sieraad van een zachtmoedige en stille geest, die kostbaar is voor God."

Hoe ver wil je gaan in het verplichten van de jeugdige meisjes en vrouwen tot het dragen van rokken? Als Gods Geest in je hart komt en de roeping van God verstaan wordt dan antwoordt je met je hart!
en dan vallen alle "wetjes" , wat het ook moge wezen, weg..... het is niet meer belangrijk.
Want Christus woont in je hart en dat is wat telt.....het innerlijke.

Ik heb te doen met die meisjes op de fiets die voorbijgaan, met de benen dicht geknepen omdat het rokje zo hoog op geschoten is vanwege de wind of de kortheid.

Doe toch een broek aan, doe toch een fantsoenlijke lange rok aan, allemaal prima, zoals Lekkerbek het al verwoorde.
en met Christus in je hart! Hij ziet het hart aan , jou hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 09 aug 2017 20:48

Mbt gezinsplanning en ruimte begrijp ik deze zin niet:" Je hebt immers ook een rem in de auto en op de fiets."

Dit komt op mij nogal tegenstrijdig over want hiermee wordt er een verantwoordelijkheid bij de persoon gelegd.

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marleen1987 » 14 aug 2017 18:25

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/251 ... mber-2017/

Al weet ik dat niemand het einde der tijden weet, toch heb ik dan altijd een zekere angst voor dit soort datums.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 15 aug 2017 11:05

Marleen1987 schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25145/het-teken-van-openbaring-12-op-23-september-2017/

Al weet ik dat niemand het einde der tijden weet, toch heb ik dan altijd een zekere angst voor dit soort datums.


Echt? Waarom? Ik wil je gevoel niet afwimpelen, maar ik begrijp echt niet waarom dit soort praat invloed op je zou hebben. Je hoeft maar eens te kijken naar alle data in het verleden dat mensen zeker wisten dat het einde nu echt nabij was. Die lijst is lang, echt heel erg lang. En we zijn er nog steeds. Er is echt geen enkele reden om te vrezen dat dat op 23 september anders zal zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

katherina
Verkenner
Verkenner
Berichten: 62
Lid geworden op: 02 jun 2017 10:39

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor katherina » 15 aug 2017 15:42

Ik las gisteren het antwoord van pastor Vergunst op de vraag over verschil in kleding en verzorging (2). Het was een mooi en evenwichtig antwoord van de pastor. Ik kon er eigenlijk heel veel mee. Tot deze alinea:

Gisteren bijvoorbeeld sprak ik met een meisje van 15/16 over haar paard, maar mijn aandacht ging al snel van het paard naar het bovenlichaam van het meisje omdat ze heel bloot gekleed was. Later zag ik dat ze het in de gaten had en haar shirt wat omhoog trok. Dus ze had goed in de gaten dat haar kleding niet passend was.

Door deze zin legt de pastor de verantwoordelijkheid voor het afdwalen van zijn ogen bij de kledingkeuze van het meisje. Terwijl het afdwalen van zijn aandacht enkel zijn eigen verantwoordelijkheid is. De kleding van het meisje was perfect passend. Zij vond het namelijk een goede keuze toen ze het aantrok. Dat het wellicht niet bijbels is, was voor haar geen norm. Dat de pastor die norm wel heeft, is zijn goed recht. Maar dan blijft onverlet dat datgene waar de pastor zijn aandacht op richt zijn eigen verantwoordelijkheid is.

Als vrouwen zich zedig moeten kleden omdat anders een mannenoog weleens afgeleid zou kunnen worden is het nog maar een hele kleine stap naar een niqab.

Marleen1987
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 feb 2017 23:14

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Marleen1987 » 15 aug 2017 15:56

Mortlach schreef:Echt? Waarom? Ik wil je gevoel niet afwimpelen, maar ik begrijp echt niet waarom dit soort praat invloed op je zou hebben. Je hoeft maar eens te kijken naar alle data in het verleden dat mensen zeker wisten dat het einde nu echt nabij was. Die lijst is lang, echt heel erg lang. En we zijn er nog steeds. Er is echt geen enkele reden om te vrezen dat dat op 23 september anders zal zijn.


Dat heeft meer met mijn verleden te maken en dat is een beetje moeilijk om dat hier op het forum uitgebreid te gaan vertellen

Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Radical » 15 aug 2017 18:04

Marleen1987 schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/25145/het-teken-van-openbaring-12-op-23-september-2017/

Al weet ik dat niemand het einde der tijden weet, toch heb ik dan altijd een zekere angst voor dit soort datums.


Jezus is hier zelf heel duidelijk over hoor !!
De heerschappij rust op Zijn schouder… aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.’ (Jesaja 9:5, 6)
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor dalethvav » 15 aug 2017 22:18

Radical schreef:Jezus is hier zelf heel duidelijk over hoor !!
De heerschappij rust op Zijn schouder… aan de uitbreiding van deze heerschappij en aan de vrede zal geen einde komen op de troon van David en over zijn koninkrijk, om het te grondvesten en het te ondersteunen door recht en gerechtigheid, van nu aan tot in eeuwigheid.’ (Jesaja 9:5, 6)
Precies, en wáár stond die troon van David?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

drernie
Mineur
Mineur
Berichten: 103
Lid geworden op: 02 aug 2007 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor drernie » 16 aug 2017 12:49

Mbt de vraag over het meisje tijdens zomerkamp vraag ik mij af wat de leeftijd van deze personen is als er een leeftijdsverschil is van 7 jaren. Niet dat een dergelijk verschil een probleem hoeft te zijn. Wel als vragensteller meerderjarig is en de ander niet.


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten