Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 25 jan 2016 16:32

Yoshi schreef:Dat maakt natuurlijk niet uit. Of was Pinksteren ook geen Pinksteren omdat het toen nog geen Pinksteren hete?


Dus de dag precies een jaar voor jouw geboorte was ook al jouw verjaardag?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2016 16:42

Arco schreef:Dus de dag precies een jaar voor jouw geboorte was ook al jouw verjaardag?

Ik neem aan dat je hier geen serieus antwoord op wil, maar het geeft de kronkel in de gedachten van mensen die stug blijven volhouden dat het geen incest is wel mooi weer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 25 jan 2016 16:55

Yoshi schreef:
Ik neem aan dat je hier geen serieus antwoord op wil, maar het geeft de kronkel in de gedachten van mensen die stug blijven volhouden dat het geen incest is wel mooi weer.


Tis werkelijk niet te geloven, volgens mij was het Off-topic.

Ik zal het linkje nog 1 keer plaatsen en lees dat eens door voor men iets roeptoetert.
http://www.scheppingofevolutie.nl/index ... _vrouw.htm

Mja ..tkomt natuurlijk wel goed uit dat je het zo opvat, want dan kan je ook in de theïstische evolutie geloven. (een kus aan den duvel overigens)

Of het komt door Magic, die magische spelletjes die je speelt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2016 17:00

Johan100 schreef:Of het komt door Magic, die magische spelletjes die je speelt.

Dat zal het zijn. Dan kan ik iedereen van harte aanbevelen Magic the Gathering te spelen. Naast dat het een uiterst vermakelijk spelletje is schijn je er dus ook religieuze domheid mee te kunnen weren. :lol:

Maar je weet, althans dat mag ik hopen, dat magie niet in het echte leven bestaat toch? Toch.....
Laatst gewijzigd door Yoshi op 25 jan 2016 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 17:03

off topic kippetje
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1932
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 25 jan 2016 17:51

Ik heb nog een vraag voor de mensen die menen dat Kaïn met diens zus geslachtsgemeenschap had. Als ik het goed begrijp menen jullie dus dat er in dezen geen sprake is van een incestieuze verhouding omdat het verbod erop nog niet gegeven was. Het verbod kwam pas bij Mozes.

In het verhaal van Noach en de zondvloed staat vermeld dat de "boosheid des mensen menigvuldig" en de "gedachten zijns harten" altijd slecht waren. Ofschoon de wetten nog niet gegeven waren zie ik op onder andere de internetpagina's die met ons gedeeld zijn en, volgens mij, Sjors antwoorden dat er hier sprake is van innerlijke gewetenskwestie: dus dat, hoewel de mensen toentertijd nog niet de wetten hadden, wel degelijk konden weten dat zij slecht waren doordat het door God ingeschapen geweten hun wel degelijk kon vertellen dat hun daden en gedachten slecht waren. Verwoord ik het zo goed?

Is het niet zo dat niet alleen de wet maar ook ons geweten ons ervan weerhouden een seksuele verhouding met onze zus aan te gaan? Dus, met andere woorden, moeten we niet concluderen dat er bij ons sprake is van gewetensproblemen wanneer wij denken aan een seksuele verhouding met onze zus? Ik denk dat de meeste mensen geen seksuele verhouding met hun zus hebben omdat hun geweten hen tegenhoudt, niet omdat het wettelijk verboden is.

Ik kan mij, op basis van jullie uitleg, voorstellen dat er nog geen sprake was van incest bij Kaïn en diens zus. Mijn vraag is: hoe rechtvaardigen jullie de seksuele verhouding tussen Kaïn en diens zus wanneer er sprake is van een verbod van geweten? Is het niet selectief om een beroep te doen op het geweten om de zondvloed te rechtvaardigen en dat beroep niet te doen bij de rechtvaardiging van Kaïns handelen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 18:12

Pcrtje schreef:In het verhaal van Noach en de zondvloed staat vermeld dat de "boosheid des mensen menigvuldig" en de "gedachten zijns harten" altijd slecht waren. Ofschoon de wetten nog niet gegeven waren zie ik op onder andere de internetpagina's die met ons gedeeld zijn en, volgens mij, Sjors antwoorden dat er hier sprake is van innerlijke gewetenskwestie: dus dat, hoewel de mensen toentertijd nog niet de wetten hadden, wel degelijk konden weten dat zij slecht waren doordat het door God ingeschapen geweten hun wel degelijk kon vertellen dat hun daden en gedachten slecht waren. Verwoord ik het zo goed?


Ik heb het niet gehad over een innerlijke gewetenskwestie. Althans niet in relationeel opzicht. Wat mij betreft ligt inteelt ten grondslag aan incest. Zie voor mijn uitleg/mening:

viewtopic.php?f=6&t=26721&start=825#p2033121

Pcrtje schreef:Is het niet zo dat niet alleen de wet maar ook ons geweten ons ervan weerhouden een seksuele verhouding met onze zus aan te gaan? Dus, met andere woorden, moeten we niet concluderen dat er bij ons sprake is van gewetensproblemen wanneer wij denken aan een seksuele verhouding met onze zus? Ik denk dat de meeste mensen geen seksuele verhouding met hun zus hebben omdat hun geweten hen tegenhoudt, niet omdat het wettelijk verboden is.

Ik kan mij, op basis van jullie uitleg, voorstellen dat er nog geen sprake was van incest bij Kaïn en diens zus. Mijn vraag is: hoe rechtvaardigen jullie de seksuele verhouding tussen Kaïn en diens zus wanneer er sprake is van een verbod van geweten? Is het niet selectief om een beroep te doen op het geweten om de zondvloed te rechtvaardigen en dat beroep niet te doen bij de rechtvaardiging van Kaïns handelen?


Ik zou er geen problemen mee hebben als het risico op inteelt opgeheven zou zijn. God heeft die wet ingesteld om homozygositie te voorkomen. Verwant zijn we immers allemaal.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

kinpruik

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor kinpruik » 25 jan 2016 18:15

Dit wordt een definitiespelletje. Laten we het erop houden dat als er in den beginne maar 2 mensen waren, die kinderen wel met elkaar geslachtsgemeenschap moesten hebben om nakomelingen te verwekken.

Gebruikersavatar
_Sjors_
Luitenant
Luitenant
Berichten: 662
Lid geworden op: 06 dec 2015 14:22

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor _Sjors_ » 25 jan 2016 18:18

kinpruik schreef:Dit wordt een definitiespelletje. Laten we het erop houden dat als er in den beginne maar 2 mensen waren, die kinderen wel met elkaar geslachtsgemeenschap moesten hebben om nakomelingen te verwekken.


Correct.


Met vriendelijke groeten,

Sjors.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Yoshi

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2016 18:20

kinpruik schreef:Dit wordt een definitiespelletje. Laten we het erop houden dat als er in den beginne maar 2 mensen waren, die kinderen wel met elkaar geslachtsgemeenschap moesten hebben om nakomelingen te verwekken.

Waarom zou een christen gebonden zijn aan een letterlijke lezing? Dat is hij/zij namelijk niet.
Genesis is geen geschiedenisboek.

kinpruik

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor kinpruik » 25 jan 2016 18:25

Yoshi schreef:Waarom zou een christen gebonden zijn aan een letterlijke lezing? Dat is hij/zij namelijk niet.
Genesis is geen geschiedenisboek.


Dat is dan ook zeker niet mijn standpunt. Ik probeer een uitweg te definieren voor degenen voor wie dit wel belangrijk is. Ik hou gewoon niet zo van definitiespelletjes. Verder is natuurlijk niemand gebonden aan een letterlijke lezing van de Bijbel. Ik als atheist lees de Bijbel ook nog wel eens, de KJV welteverstaan, en vindt het soms echt een prachtig boek.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 jan 2016 22:16

Het grappige is wel dat in dit geval de Bijbel dan niet 'letterlijk' wordt genomen, en er gesproken wordt over de tijd waarin de Bijbel is geschreven, maar als het over andere onderwerpen gaat kan dat niet.

Maar goed, dat probeerde Kathleen vanmiddag ook al uit te leggen.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Arco » 26 jan 2016 09:05

Yoshi schreef:Ik neem aan dat je hier geen serieus antwoord op wil, maar het geeft de kronkel in de gedachten van mensen die stug blijven volhouden dat het geen incest is wel mooi weer.


Ik neem aan dat je niet denk dat ik jouw antwoord serieus neem, maar het geeft aan de vooringenomenheid van jouw gedachten over deze zaak.

#zokunneneeuwigblijvendoormodderen
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
janneke7337
Sergeant
Sergeant
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 nov 2007 12:11

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor janneke7337 » 26 jan 2016 09:57

janneke7337 schreef:Destijds was het geen bloedschande.
Destijds was het niet onkuis.

Met de ogen van nu is het incest.
Met de ogen van toen was het heel normaal en dus geen bloedschande en niet onkuis en dus geen incest.


kinpruik schreef:Defnitie van incest: geslachtsgemeenschap met leden van de naaste familie.

janneke7337 schreef:Met de ogen van nu is het incest.
Met de ogen van toen was het heel normaal en dus geen bloedschande en niet onkuis en dus geen incest.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 26 jan 2016 10:08

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/234 ... ndeval-3-/

Ondertussen de derde vraag op rij over roofdieren en de zondeval, waarbij de optie tot reageren is afgesloten. Dat is jammer, want zowel de vraagsteller als de beantwoorder zeggen heel aparte dingen die toch enige correctie verdienen.

Met name dan deze zinsnede: "omdat bij variatie de hoeveelheid informatie niet toeneemt." Dat klinkt allemaal erg ingewikkeld en ja, als een dr. ir. het zegt, dan zal het wel, maar dit is wel zo gemakkelijk aan te tonen als onwaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten