xsidd schreef: Er zijn inderdaad wel teamsporten die vrijwel niet worden beoefend door vouwen. Maar komt dat omdat ze bewust geweerd zouden worden? Of komt het omdat hun motoriek niet hetzelfde is als bij een man? Zoals bij darten bijvoorbeeld.. Of formule1? Vrouwen mogen zich toch ook kwalificeren voor die sporten?
Dat motoriek-argument zou je toch mooi kunnen testen door bijvoorbeeld prestaties van mannelijke darters te vergelijken met vrouwelijk. Zijn de topmannen echt consequent beter dan de vrouwen? Het zou kunnen, maar ik geloof het pas als ik het zie.
En ja, ik denk dat er bewust wordt geweerd. Voetbal is voor mannen, volleybal voor vrouwen. Boksen voor mannen, ballet voor vrouwen. Dat wordt er al heel vroeg ingeramd. Terwijl je in alle sporten zowel mannen als vrouwen in de top hebt staan. Het is niet dat vrouwen niet kunnen boksen; de maatschappij heeft besloten dat ze niet zouden moeten boksen.
Waarom zouden meisjes die vechten gelijk/ineens kenau's zijn? Ik heb er nog nooit aan gedacht, dat een vechtend meisje gelijk een kenau zou zijn/wezen. Mijn interpetatie van het woord kenau, is een bazige/overheersende/domineerende/manipuleerende of/en intimderende vrouw. Als een meisje een keer vecht, zal dat wel een grondige reden hebben, want meisjes vechten van nature niet zo snel met hun handen.
Omdat ze dat is afgeleerd, inderdaad. En kijk maar eens naar de reacties als het wel gebeurt.
Ja, dat klopt, dat je dat overal in de natuur terug vind. En ik geloof ook, dat dat zo geschapen is. Wie bedoel je met WE? . Persoonlijk zie ik fysieke sterkte, zeker niet automatisch gelijk staan aan goed leiderschap.
Oké dan, dan zijn we het er over eens dat het ENIGE natuurlijke verschil tussen mannen en vrouwen geen invloed heeft op leidinggevende kwaliteiten.
Wat vind je allemaal cultureel bepaald? Dat jongens graag ravotten, en meisjes dat minder doen, is mijns inziens, zeker niet alleen cultureel bepaald. Of je nu als jongetje opgroeid in India, Papoea, Nederland of elk ander land in de wereld... Vrijwel alle jongens willen van nature ravotten.
Ik had er een bloedhekel aan. Maar dan nog moet je dus naar al die culturen kijken en zien in hoeverre sociale dwang meespeelt.
Waar heb je het beeld vandaan, dat we meisjes zouden ontmoedigen om te ravotten? Hoor eens! Als jongens willen ravotten is dat prima, en als meisjes dat willen is dat ook prima. Ik weet nog van dat ik ongeveer 6 jaar oud was, en we als jongens samen met de meisjes in de buurt, aan het ravotten waren in het plantsoen. Naar wat ik me herinner, klommen we om de beurten in een hoge appelboom, en sprongen er dan uit, zo de bosjes in. En de jongens vonden dat leuk, en de meisjes ook. Ik herken dat bewust ontmoedigen niet zo... Ik ben opgegroeid in de polder, en misschien is het daar anders, dan in de rest van Nederland.
Ik heb toch eerder de ervaring dat meisjes met name schattig en lief moeten doen en hun kleertjes niet vuil mogen maken. Ik schreef al: jongens worden geprezen om wat ze doen; meisjes om hoe ze eruitzien.
En nu dit vanuit een andere kant/hoek belicht. Meisjes willen toch ook graag positief beoordeeld worden, op hoe ze er uit zien toch? Een vrouw wil toch graag mooi gevonden worden? Dat zit ook van de nature in een vrouw. Dat word echt niet allemaal cultureel bepaald mijns inziens. Ik vind dat trouwens prachtig, dat een vrouw zo in elkaar zit. En jongens willen er in hun hart, van nature toch prat op gaan, wat ze allemaal kunnen doen, of wat ze hebben bereikt?
En weer haal je culturele effecten en natuur door elkaar. Een meisje wil positief beoordeeld worden. Punt. Om hoe ze eruit ziet, om hoe hard ze een bal kan schoppen, om haar mooie tekening, om hoe hoog ze kan springen. Precies hetzelfde als een jongen. Maar we leren meisjes dat hun ENIGE waarde is hoe goed ze eruit zien; hun ENIGE functie is later als vrouw voor iemand dienen. En als die overtuiging intern is opgenomen, ja, dan is het niet gek dat ze zich druk maken om hun uiterlijk, is het niet?
Euhh. Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat het willen ravotten, in het innerlijk van de meeste jongens zit. En jongens beginnen naar mijn mening, ravotten, niet in EERSTE instantie leuk te vinden, door eventuele aanmoedegingen! MAAR in EERSTE instantie, doordat ze van nature graag ravotten, en dat in hen zit.
Tja, citation needed, zou wikipedia zeggen.
Oke, dat is uit een andere hoek, dan hoe ik naar de uitleg van het woord "van nature" kijk. Ik denk bij dat woord, "Van nature" aan de innerlijke eigenschappen van een jongen, of van een meisje.
Die 'innerlijke eigenschappen' zullen toch ergens vandaan moeten komen. Dat moet dus genetisch zijn. Wijs het maar aan, zou ik zeggen.
Wat doe je trouwens met de recente maatschappelijke trend waarin meisjes en vrouwen steeds meer zelf mogen beslissen wat ze leuk vinden? Heb je de wereldkampioene UFC wel eens gezien? Ligt het ook in haar 'natuur' om leuk met kraaltjes bezig te zijn?